AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har en kollega som for øyeblikket vikarierer i en høyere stilling enn sin vanlige. Det gjør tydeligvis at han ser det som sin plikt å sette meg til alle mulige drittoppgaver han finner, iom at vi er ajour med jobbene vi skal gjøre.. Typ "gå og vask i det hjørnet der borte" (og det skal jeg liksom bruke 3 timer på) Han er 10 år yngre enn meg, vi har samme utdannelse og er ca like erfarne begge to. Jeg føler meg så hjelpeløs, nedverdiget og dum.... Jeg tør ikke nekte å gjøre som han sier, men så ønsker jeg jo å ha litt ryggrad også, og ikke la meg tråkke på. Jeg ville ALDRI bedt ham gjøre drittjobber hvis det var jeg som hadde hatt vikariatet... Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4f455...8d7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Vel, han er tydeligvis fått tillitt til denne stillingen av sin overordnede, så han fungerer de fakto som din dag eller overordnede nå. Slik er hierkiet😵 Anonymkode: 417ac...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Vel, forstår jeg det slik at dere er i rute med alle deres normale oppgaver? Da er det vel strengt tatt din leders ansvar å finne på noe du kan gjøre, er det ikke? Det er jo gjerne da man gjør de drittjobbene man ikke har tid til ellers.. Med mindre det står eksplisitt i din stillingsinstruks om at du skal kun gjøre en viss type oppgaver da, så klart. Det er dessverre en leders oppgave å be folk gjøre de kjedelige oppgavene som ingen vil gjøre. Og folk blir gjerne sure når de får dem... Men det er klart, det skal være rettferdig (ikke en person som får alle drittpppgavene mens alle andre drikker kaffe liksom). Anonymkode: b22bb...02b 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, forstår jeg det slik at dere er i rute med alle deres normale oppgaver? Da er det vel strengt tatt din leders ansvar å finne på noe du kan gjøre, er det ikke? Det er jo gjerne da man gjør de drittjobbene man ikke har tid til ellers.. Med mindre det står eksplisitt i din stillingsinstruks om at du skal kun gjøre en viss type oppgaver da, så klart. Det er dessverre en leders oppgave å be folk gjøre de kjedelige oppgavene som ingen vil gjøre. Og folk blir gjerne sure når de får dem... Men det er klart, det skal være rettferdig (ikke en person som får alle drittpppgavene mens alle andre drikker kaffe liksom). Anonymkode: b22bb...02b Han har høyere rang, men han er ikke lederen min. Når jeg hadde den jobben gikk jeg og de underordnede alltid sammen når drittjobber skulle gjøres. Føltes ikke riktig å be dem gjøre det alene mens jeg satt på pc'en. Problemet er ikke oppgavene i seg selv, men at jeg føler meg så nedverdiget og skuffet. Jeg er snart 40 og har en bachelorgrad liksom... Selvtilliten blir bare dårligere og dårligere 😢 Anonymkode: 4f455...8d7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han har høyere rang, men han er ikke lederen min. Når jeg hadde den jobben gikk jeg og de underordnede alltid sammen når drittjobber skulle gjøres. Føltes ikke riktig å be dem gjøre det alene mens jeg satt på pc'en. Problemet er ikke oppgavene i seg selv, men at jeg føler meg så nedverdiget og skuffet. Jeg er snart 40 og har en bachelorgrad liksom... Selvtilliten blir bare dårligere og dårligere 😢 Anonymkode: 4f455...8d7 Rang teller, om du liker det eller ei. Hadde overordnede hatt tillitt til deg så ville hen ha valgt deg til denne stillingen. Du ble ikke valgt, så det må du bare innfinne deg med Anonymkode: 417ac...7d7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Tror jeg hadde brukt litt ekstra lang tid på de vanlige arbeidsoppgavene da, gitt. Anonymkode: aa173...b88 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Rang teller, om du liker det eller ei. Hadde overordnede hatt tillitt til deg så ville hen ha valgt deg til denne stillingen. Du ble ikke valgt, så det må du bare innfinne deg med Anonymkode: 417ac...7d7 Det er ikke mangel på tillit som gjør at kollegaen har vikariatet og ikke jeg. Det har med arbeidstid/turnus å gjøre. Det kunne like gjerne vært meg. Anonymkode: 4f455...8d7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kollega som for øyeblikket vikarierer i en høyere stilling enn sin vanlige. Det gjør tydeligvis at han ser det som sin plikt å sette meg til alle mulige drittoppgaver han finner, iom at vi er ajour med jobbene vi skal gjøre.. Typ "gå og vask i det hjørnet der borte" (og det skal jeg liksom bruke 3 timer på) Han er 10 år yngre enn meg, vi har samme utdannelse og er ca like erfarne begge to. Jeg føler meg så hjelpeløs, nedverdiget og dum.... Jeg tør ikke nekte å gjøre som han sier, men så ønsker jeg jo å ha litt ryggrad også, og ikke la meg tråkke på. Jeg ville ALDRI bedt ham gjøre drittjobber hvis det var jeg som hadde hatt vikariatet... Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4f455...8d7 Hvis dette ikke står i kontrakten, at du er hans assistent, så hadde jeg gitt han en klapp på skulderen, og sagt "dette får du til, du som er så utdannet, du finner en løsning"...Hadde han svart meg hadde jeg sagt "jeg må gjøre x,y,z, men det virker som om du kanskje trenger litt frisk luft nå, bra for sjel og kropp....men du vi sees etterpå...har en del å gjøre"... Anonymkode: c45a4...377 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette ikke står i kontrakten, at du er hans assistent, så hadde jeg gitt han en klapp på skulderen, og sagt "dette får du til, du som er så utdannet, du finner en løsning"...Hadde han svart meg hadde jeg sagt "jeg må gjøre x,y,z, men det virker som om du kanskje trenger litt frisk luft nå, bra for sjel og kropp....men du vi sees etterpå...har en del å gjøre"... Anonymkode: c45a4...377 BTW, sjekk opp hva som står i kontrakten din! Anonymkode: c45a4...377
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Rang teller, om du liker det eller ei. Hadde overordnede hatt tillitt til deg så ville hen ha valgt deg til denne stillingen. Du ble ikke valgt, så det må du bare innfinne deg med Anonymkode: 417ac...7d7 Nei, rang teller ikke hvis vedkommende ikke er din nærmeste leder som har styringsrett. Til folk som ikke har styringsrett over deg, så kan du pent be om å ta det med din egen leder dersom du blir "beordret" til tulleoppgaver. Dessuten er styringsretten heller ikke helt uinnskrenket selv for de som har den. Det kommer helt an på hva man er ansatt som. En som f. eks. jobber med økonomi kan ikke beordres til å vaske hjørner etter leders forgodtbefinnende da det ikke faller under avtalt arbeidsområde. Anonymkode: 76c80...7fa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå