Biloba Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Den lokale renovasjonen skal selge kompostjord til våren. Er det bra å bruke til grønnsaker i pallekarm, og må det blandes ut med annen jord? Jeg prøvde kompost fra hagesenter for et par år siden, men den virket ikke helt omdannet og var for sterk til tross for uttynning 50%.
Gjest Nina1975 Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Jeg kjøpte kompostjord av gjenvinninga til ett bed, det eksploderte nesten. Planta noen små avleggere av noen stauder, året etter var de ca 1 kvadratmeter, Har enda ikke gjødslet, helt utrolig. Grodde noe så sinnsykt i mange år uten gjødsel. Så til grønnsaker vil jeg tro det er for sterk. At du risikerer å sitte igjen med en haug blader og ikke noen grønnsaker. Men hør med de, de pleier å ha peiling.
Biloba Skrevet 28. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2020 Høres ut som det kan være bra for squash i hvertfall da:-)
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #4 Skrevet 28. februar 2020 Må dere betale for det? Her kan vi hente gratis. Anonymkode: 8ed0d...f53
Spiralis Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 På 27.2.2020 den 17.41, Biloba skrev: Den lokale renovasjonen skal selge kompostjord til våren. Er det bra å bruke til grønnsaker i pallekarm, og må det blandes ut med annen jord? Jeg prøvde kompost fra hagesenter for et par år siden, men den virket ikke helt omdannet og var for sterk til tross for uttynning 50%. Kan sikkert være greit å blande den inn i jorda du har fra før. Gresskar og squash vil nok storkose seg, men for andre planter kan det bli litt for sterkt. Spesielt unge planter med sårbare røtter.
skrue Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 (endret) Dette er grunnlag for fin jord. Her jeg kjøper (må betale litt, men synes det nesten er symbolsk) kan man velge mellom råkompost og utblandet. Den utblandede er tilført sand. Jeg kjøper alltid råkompost (ser ikke noe poeng å betale for sand) og blander med det jeg har hjemme som gammel jord, blader og rusk, kanskje litt torvbasert jord (posejord) og kugjødelskompost. Jeg merker at denne blandingen er fortsatt veldig fin på høsten om jeg har den i kasser som jeg tømmer da. Veldig stor forskjell fra om man bare bruker posejord. Mange kaster gressavklipp, blader og kvist på returstasjon. Det er dumt for om man bruker den som over blir det veldig bra jord ut av det. Endret 29. februar 2020 av skrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå