AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har en svigermor som har visst null interesse for sitt barnebarn, vårt barn som nå er 6 år. Siden han ble født har hun møtt opp på 2 bursdager samt dåpen hans. Hun vippser 250 kroner til oss på bursdager og rundt jul, ber oss kjøpe gavene. Vi har aldri bedt henne om å stille opp som barnevakt eller økonomisk, og aldri hatt behovet heller. Men vi har invitert henne på middag og kaffe hjem til oss flere ganger slik at hun skal få muligheten til å bli kjent med barnebarnet sitt. Men hun har takket nei hver gang, og den ene gangen hun faktisk valgte å komme satt hun godt plantet i sofaen og pratet om seg og sitt. Samtidig er hun veldig glad i barna til min svoger (mannen min sin bror, hennes sønn). Sviger har to gutter på vår sønns alder og de tilbringer hun masse tid sammen med, da snakker vi om at hun tilbringer 2-3 kvelder i måneden, og henter i barnehagen flere ganger i uka. Dette merker vi også til jul og bursdager, barna til svoger får dyre gaver (ny sykkel, nye ski etc.) Hun velger også å ta med barna til svoger på ferie og overnatting, mens min sønn blir aldri spurt. For ordens skyld så har svoger og hans kone veldig god økonomi og helse akkurat som oss. Så det er ikke slik at de har større behov for avlastning. Vi bor også alle i samme by. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Nå har sønnen min blitt såpass stor at han har begynt å spørre om hvorfor farmor ikke tar han med på tur, slik som fetterne osv. Jeg skjønner ikke hvorfor svigermor gjør dette? Jeg har aldri vært i konflikt med henne og alltid behandlet henne med respekt. Anonymkode: b8e76...aac 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Hun høres jo ikke helt god ut. Ville heller planlagt ting dere alle, eller bare sønnen din kan finne på sammen med fetterne og familien Ville ikke brukt tid eller energi på mennesker som ikke bryr seg. Det er jo mest av alt hennes tap. Anonymkode: a949f...395 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 27. februar 2020 Kanskje på tide at barnets far tar en prat med sin mor om forskjellsbehandling... Anonymkode: a6124...047 97
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje på tide at barnets far tar en prat med sin mor om forskjellsbehandling... Anonymkode: a6124...047 Jeg har tatt det opp med min mann flere ganger og han sier alltid at «mor klaffer bedre med svigerinnen og hennes unger». Men har selvsagt ikke noe imot meg. Anonymkode: b8e76...aac
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det opp med min mann flere ganger og han sier alltid at «mor klaffer bedre med svigerinnen og hennes unger». Men har selvsagt ikke noe imot meg. Anonymkode: b8e76...aac Han høres tafatt ut, men er kanskje egentlig veldig såret? Anonymkode: 022c7...708 43
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Ta det opp på nytt og vær brutalt ærlig. Si at barnet selv merker forskjellsbehandling, og spør henne om hun forstår konsekvensene av dette. Gi en ny sjanse, men vær tydelige på hva dere tenker. Høres veldig trist ut..... Anonymkode: 72723...be2 16
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Droppet all kontakt med henne. Hadde latt sønnen glemme at han har en farmor. Sluttet å snakke om henne og kun brukt fornavnet hennes. Sendt tilbake pengene hver gang og gitt fullstendig faen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har vært i, og på en måte fortsatt er, i veldig lik situasjon. Jeg fadet ut svigermor, og nå møter jeg henne kun når det er viktige begivenheter som dåp, bryllup, bursdager osv. Ser henne et par-tre ganger i året, selv om vi bor i samme by. Heldigvis har mine barn en veldig god og grei bestemor som elsker dem veldig høyt, og av den grunn får hun så mye tid med dem hun bare vil. Svigermor har andre barn hun helt klart favoriserer. Anonymkode: 9474c...c8c 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 Hva sier din mann? Altså sønnen hennes, Anonymkode: 35236...821 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt det opp med min mann flere ganger og han sier alltid at «mor klaffer bedre med svigerinnen og hennes unger». Men har selvsagt ikke noe imot meg. Anonymkode: b8e76...aac Forskjellsbehandling er ikke greit i det hele tatt. Jeg tenkte også at hun kanskje hadde bedre kjemi med svigerinnen. Har det kanskje vært noen episoder med deg og svigermor som kan ha gjort at hun har trukket seg tilbake?Det er så lett å legge skylden på svigermor, men du må kanskje gå i deg selv og prøve og finne ut om du kan ha sagt eller gjort noe som har ført til manglende kontakt. Jeg kan jo fortelle hvordan det er med bonusbarna mine og deres familier. I den ene familien er det barna som rår, spesielt eldstemann på 8 år. Det settes ingen grenser for de barna, og de kan bl.a finne på å si ting som "Hvorfor er du så tjukk" "Hvorfor har du så spiss/ lang nese" "Hvorfor har du så rare/ skjeve tenner" osv. Dette er ikke hyggelig, spesielt hvis de spør om ting folk kan ha komplekser for. Vi er reserverte mtp kontakt med disse, mens barna i den andre familien ikke oppfører seg på denne måten. Det er derfor lettere og koseligere å ha kontakt med den andre familien. De får alle like mye i gaver. Med dette så mener jeg at kanskje dere må se litt på deres oppførsel og kanskje barnets. Det kan faktisk være hos dere at feilen ligger. Anonymkode: e65f4...a23 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 Svigermor mi er mye lik din. Men hun forskjellsbehandler søsken, ikke søskenbarn. Mannen har to barn, di har forskjellig mor. Svigermor prioriterer kun eldste. Det er kun eldste det er viktig og bruke tid med og gi fine dyre gaver til. Hun spørr mammaen til eldste når hun vil ha barnebarnet på overnatting for da trenger ikke vi og få vite det og hun trenger ikke spørre etter yngste også. Yngste får gaver til jul og bursdag, men gjerne lite gjennomtenkt eller ting langt utenfor interessene eller klær i feil str. Eldste får alltid ting som ønskes eller som treffer innterssene. Eldste har eget rom hos henne med egen seng, skap fult i klær og masse leker, yngste har en seng i hjørne på gjesterommet og må leke med di gamle lekene til eldste. Jeg og Mannen har sagt ifra utallige ganger uten at det bedrer seg. Hun mener selv at hun ikke forskjellsbehandler fordi begge får gaver. Eldste har diagnoser og er generelt høyt og lavt, yngste er stille og rolig. Har ingen råd til deg annet enn og slutte og ta kontakt. Vi har minimalt med kontakt med svigermor(Mannen som har valgt det) og det er helt greit. Hun er selvfølgelig velkommen hvis hun ta initiativ til og forandre situasjonen. Vi hører aldri fra henne, så da hører ikke hun fra oss heller. Anonymkode: 625c9...5d7 4
Krok1 Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 Jeg ville latt pengene tikke inn på sparekontoen, ikke la barnet lide mer enn nødvendig for smålige besteforeldre. Ville ellers bare sluttet å invitere, og kanskje sendt en brutalt ærlig melding, som fortalte at sønnen spør hvorfor farmor ikke er interessert, og at det sårer veldig at hun nedprioriterer dere sånn. Og så holdt det sivilisert de få gangene man ender opp i samme selskap. (det var sånn vi gjorde det :/) 2
Chiyo Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Siden det ikke er din mor så er det vel mannen din som må bestemme om dere skal kutte all kontakt. Men jeg hadde bare ignorert svigermor om jeg var deg. Du kan jo bare late som hun ikke eksisterer, og la mannen din ordne med det andre hvis han vil. Han kan ringe, han kan invitere, osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 Har hun blitt holdt unna gutten da han var liten? Anonymkode: 8eee0...859 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun blitt holdt unna gutten da han var liten? Anonymkode: 8eee0...859 Nei, hun har tvert i mot blitt invitert til å delta på barnebursdager, middager med barnet til stedet og masse annet samvær. Men hun har som sagt aldri vist interesse og ikke møtt opp de gangene hun har blitt invitert. Anonymkode: b8e76...aac
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjellsbehandling er ikke greit i det hele tatt. Jeg tenkte også at hun kanskje hadde bedre kjemi med svigerinnen. Har det kanskje vært noen episoder med deg og svigermor som kan ha gjort at hun har trukket seg tilbake?Det er så lett å legge skylden på svigermor, men du må kanskje gå i deg selv og prøve og finne ut om du kan ha sagt eller gjort noe som har ført til manglende kontakt. Jeg kan jo fortelle hvordan det er med bonusbarna mine og deres familier. I den ene familien er det barna som rår, spesielt eldstemann på 8 år. Det settes ingen grenser for de barna, og de kan bl.a finne på å si ting som "Hvorfor er du så tjukk" "Hvorfor har du så spiss/ lang nese" "Hvorfor har du så rare/ skjeve tenner" osv. Dette er ikke hyggelig, spesielt hvis de spør om ting folk kan ha komplekser for. Vi er reserverte mtp kontakt med disse, mens barna i den andre familien ikke oppfører seg på denne måten. Det er derfor lettere og koseligere å ha kontakt med den andre familien. De får alle like mye i gaver. Med dette så mener jeg at kanskje dere må se litt på deres oppførsel og kanskje barnets. Det kan faktisk være hos dere at feilen ligger. Anonymkode: e65f4...a23 Barnet vårt er veldig veloppdragen, dette er noe jeg får høre fra skolen og andre som er med barnet. Han har ingen adferdsvansker og vi har aldri fått negative tilbakemeldinger fra barnehager eller skolen som går på vår sønns adferd. Vi hadde aldri akseptert at han var uhøflig ovenfor noen. Jeg har ikke hatt noen episoder der vi to har vært i konflikt, jeg er veldig konfliktsky og hadde altfor stor respekt for henne til at jeg hadde turt å si henne imot. Anonymkode: b8e76...aac 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 Jeg hadde bare blåst i hele dama og sluttet å invitere henne. Jeg hadde selv besteforeldre som forskjellsbehandlet barnebarna, og meg og mitt søsken var de som det ikke var så «stas» med... Heldigvis hadde vi et annet sett med besteforeldre som stilte opp i et og alt, så vi savnet aldri nær kontakt med de andre. «Favorittbarnebarna» kom aldri på besøk da de ble tenåringer/voksne, og bestemoren som det er snakk om ble sittende alene på sine eldre dager mens min andre bestemor fikk omtrent daglig besøk. Anonymkode: 339b8...baa 2
exictence Skrevet 27. februar 2020 #19 Skrevet 27. februar 2020 Høres rart ut. Synes din mann kunne spørre på en pen måte om det stemte det dere følte. Om det var noe dere kunne gjøre for at hun skulle føle seg mer velkommen. Hvis ikke din mann gjør det, kunne du tatt det opp med henne. Skjønner ikke at du vil kutte henne ut, hvorfor du spør om dette. Det trenger du jo ikke. Hun er jo ikke den som forstyrrer for mye, akkurat? Er det ikke så at dere ønsker henne mer i deres liv? For sønnens del, ikke minst? Vær heller ydmyk og snakk med henne. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #20 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjellsbehandling er ikke greit i det hele tatt. Jeg tenkte også at hun kanskje hadde bedre kjemi med svigerinnen. Har det kanskje vært noen episoder med deg og svigermor som kan ha gjort at hun har trukket seg tilbake?Det er så lett å legge skylden på svigermor, men du må kanskje gå i deg selv og prøve og finne ut om du kan ha sagt eller gjort noe som har ført til manglende kontakt. Jeg kan jo fortelle hvordan det er med bonusbarna mine og deres familier. I den ene familien er det barna som rår, spesielt eldstemann på 8 år. Det settes ingen grenser for de barna, og de kan bl.a finne på å si ting som "Hvorfor er du så tjukk" "Hvorfor har du så spiss/ lang nese" "Hvorfor har du så rare/ skjeve tenner" osv. Dette er ikke hyggelig, spesielt hvis de spør om ting folk kan ha komplekser for. Vi er reserverte mtp kontakt med disse, mens barna i den andre familien ikke oppfører seg på denne måten. Det er derfor lettere og koseligere å ha kontakt med den andre familien. De får alle like mye i gaver. Med dette så mener jeg at kanskje dere må se litt på deres oppførsel og kanskje barnets. Det kan faktisk være hos dere at feilen ligger. Anonymkode: e65f4...a23 Er ikke det du driver med også forskjellsbehandling? En ting er at de får like gaver, men du er reservert mtp kontakt med en familie. Barn som ikke kan oppføre seg trenger ofte mer kjærlighet enn de som er veltilpasset. Anonymkode: 7c0dd...21f 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå