Gå til innhold

Sykepleierstudie og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Er det noen her som har studert sykepleie og hatt barn? Hvordan har det gått? Har dere måttet ha praksis mye på natten? 

Vil gjerne høre andres erfaringer. :)

Anonymkode: 32258...3b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Er det noen her som har studert sykepleie og hatt barn? Hvordan har det gått? Har dere måttet ha praksis mye på natten? 

Vil gjerne høre andres erfaringer. :)

Du får ingen spesialbehandling fordi du har barn iallfall

Anonymkode: be583...c76

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ingen spesialbehandling fordi du har barn iallfall

Omg var det det jeg spurte om?! 

• Liker 5
Skrevet

Praksis dag, kveld, natt, helger og helligdager. Sånn blir det også når du kommer ut i jobb. Ville ikke kombinert det med barn, for dersom du blir alene blir du avhengig andre for å få logistikken til å gå opp.

Anonymkode: 86097...031

• Liker 3
Skrevet

Det kommer kanskje an på hvilket universitet du studerer ved, men her er det ikke krav for noen å jobbe natt, ei heller kveld selv om det anbefales. Du er ikke arbeidskraft, du er der for å lære. Og på lik linje med ansatte, så har det gått greit å komme et kvarter seinere pga åpningstider på SFO/barnehage, for så å bare ta det igjen litt ettersom.. 

Anonymkode: 40ed3...734

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omg var det det jeg spurte om?! 

Omg!!!!!

Skrevet

Jeg har to barn og skal søke sykepleien til høsten :) regner med det blir hardt, men at det går bra! Har mann da, så han får ta sin del av barn og hus når jeg jobber kveld/natt. Man kan ikke velge bort det man vil fordi man KANSKJE blir alene en dag, da begrenser man mulighetene veldig. Det problemet får vi heller ta OM det dukker opp. 

Anonymkode: c52db...a7f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer kanskje an på hvilket universitet du studerer ved, men her er det ikke krav for noen å jobbe natt, ei heller kveld selv om det anbefales. Du er ikke arbeidskraft, du er der for å lære. Og på lik linje med ansatte, så har det gått greit å komme et kvarter seinere pga åpningstider på SFO/barnehage, for så å bare ta det igjen litt ettersom.. 

Hvilket område er det? Jeg skal søke meg inn på usn i Porsgrunn kanskje.. 

Skrevet

Jeg har to barn og skal søke sykepleien til høsten :) regner med det blir hardt, men at det går bra! Har mann da, så han får ta sin del av barn og hus når jeg jobber kveld/natt. Man kan ikke velge bort det man vil fordi man KANSKJE blir alene en dag, da begrenser man mulighetene veldig. Det problemet får vi heller ta OM det dukker opp. 

Anonymkode: c52db...a7f

Jeg har mann selv, men er nær skilsmisse så blir alene, men nær familie. Vil egentlig greie det selv, men tenker på dette med ugunstig jobbing nå som hun fortsatt er liten.. 

• Liker 1
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Jeg har gått sykepleierstudie (ferdig i 2016), men har ikke barn. Husker lærerne sa at det ikke ville bli tatt hensyn til de som hadde behov for tilrettelegging pga barn. Alle stilte likt uavhengig av om man hadde barn. Om det virkelig var slik, det vet jeg ikke. Men det var det de sa i plenum. 

Skrevet

Jeg fikk tilrettelegging med barn. Fikk komme en halvtime senere på dagvakt hvis det startet 7.30 (bhg og sfo åpnet 7.30) og "jobbet" en halvtime lenger. Ble også prioritert til å få praksisplass nærmest mulig hjemmet. Men bodde midt i Oslo så det var nok av steder å bli plassert. Var ikke alenemor men mannen var stasjonert i utlandet pga jobb i flere perioder så var mye alene. 

Hadde et par netter ved hver praksis og noen kvelder men dagtid ble prioritert siden det er da man lærer mest. 

Ble ferdig i 2013

Anonymkode: 3a5ef...06e

Skrevet

Jeg skal studere sykepleie til høsten med to små barn (1 og 3). Er forberedt på litt kveld, natt osv. Men i jobben jeg hadde før jobbet jeg en kveld i uka og annenhver lørdag, så tror ikke det blir problemet. Jeg er optimistisk og har en mann som også jobber vakt, men vi får det nok til likevel. 😀

Anonymkode: 4c3ce...a7a

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket område er det? Jeg skal søke meg inn på usn i Porsgrunn kanskje.. 

Universitetet i Agder. Er du aleneforsørger for barn har du også krav på å få praksisplass innenfor samme kommune som du bor i. Ihvertfall her. Har alltid fått i gå/sykkelavstand. 

Skrevet

Hos oss var det veldig store variasjoner - men kveldsvakter MÅTTE vi ha for å få godkjent praksis. Noen praksissteder laget turnus til studentene som var tredelt med tredje hver helg, en helt vanlig sykepleierturnus. Andre steder fikk man lage turnus selv, og kravene fra skolen var minst 4 kveldsvakter, 1 nattevakt og 1 helgevakt i løpet av 8/10 uker. Sykepleierutdanningene er generelt veldig dårlig på å tilrettelegge pga barn, dette har vært omtalt i tidsskriftet Sykepleien mange ganger. Er dessverre også vanskelig å få tilrettelagt «barnevennlig» turnus som ferdig sykepleier (allefall nyutdannet) - så du bør tenke ut en løsning for etter studiene også :) 

Anonymkode: 2ae82...96a

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber deltid på universitetet her jeg bor og her må alle studentene jobbe dag, aften, natt og en helg ila hver praksis. I enkelte praksiser får studentene utlevert turnus fra praksisstedet hvor det forventes at den følges, mens andre steder skriver man egen turnus basert på veilederes turnus, og man står da mer fritt. Studenter med barn blir og prioritert til praksis nærmere hjemstedet. Men ellers er det ingen hensyn. Jeg har jobbet ved flere sykehusavdelinger hvor det på ingen avdelinger er blitt gitt spesialavtaler med å komme senere ifht levering av barnehage, og har dessverre måtte se mange gode kollegaer forsvinne av den grunn. Mens andre steder gjør de kanskje det. Studiet er tøft å kombinere med barn, men det er mange som gjør det, og klarer det. Mange av de med barn er allerede rå på planlegging og det å utnytte tiden godt, så de gjør det bra i både praksis og i det teoretiske. Lykke til. 

Anonymkode: 90112...b9e

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var det veldig store variasjoner - men kveldsvakter MÅTTE vi ha for å få godkjent praksis. Noen praksissteder laget turnus til studentene som var tredelt med tredje hver helg, en helt vanlig sykepleierturnus. Andre steder fikk man lage turnus selv, og kravene fra skolen var minst 4 kveldsvakter, 1 nattevakt og 1 helgevakt i løpet av 8/10 uker. Sykepleierutdanningene er generelt veldig dårlig på å tilrettelegge pga barn, dette har vært omtalt i tidsskriftet Sykepleien mange ganger. Er dessverre også vanskelig å få tilrettelagt «barnevennlig» turnus som ferdig sykepleier (allefall nyutdannet) - så du bør tenke ut en løsning for etter studiene også :) 

En eller to nattevakter og en ukes kveldsvakter skal nok gå greit, hun har familie hun kan sove hos. Jeg trodde det var sånn to uker med nattevakt i strekk eller skole først og så kveldsvakter.. Kveldsvakter går jo fint, man får sett hverandre på dagen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber deltid på universitetet her jeg bor og her må alle studentene jobbe dag, aften, natt og en helg ila hver praksis. I enkelte praksiser får studentene utlevert turnus fra praksisstedet hvor det forventes at den følges, mens andre steder skriver man egen turnus basert på veilederes turnus, og man står da mer fritt. Studenter med barn blir og prioritert til praksis nærmere hjemstedet. Men ellers er det ingen hensyn. Jeg har jobbet ved flere sykehusavdelinger hvor det på ingen avdelinger er blitt gitt spesialavtaler med å komme senere ifht levering av barnehage, og har dessverre måtte se mange gode kollegaer forsvinne av den grunn. Mens andre steder gjør de kanskje det. Studiet er tøft å kombinere med barn, men det er mange som gjør det, og klarer det. Mange av de med barn er allerede rå på planlegging og det å utnytte tiden godt, så de gjør det bra i både praksis og i det teoretiske. Lykke til. 

Anonymkode: 90112...b9e

Takk:) 

Jeg håper det ordner seg, lurer på om jeg kan kontakte dem og høre før jeg eventuelt søker. 

Skrevet

Datteren min er i siste innspurt nå fra Bakkenteigen. Som besteforeldre har vi stilt opp med en del overnatting av barnebarn. Når en skal være på "jobb" kl 0730 og har reisevei på 40-45 min, så er ikke SFO åpent før en drar. Så barnebarna har vært en god del hos oss. En følger jo veileders turnus, så noe kveld er ikke til å unngå. Litt helger i løpet av de tre årene har det vært på jobb, men de fleste helger har gått med til oppgaveskriving og innleveringer. Det er veldig fint å ha familie som kan stille opp hvis en har barn.
Synes den som sier hun har barn på 1 og 3 år og velger en treårig utdanning med to så små barn er tøff eller ikke er klar over hvor tøffe år hun går i møte.
 Svigersønnen har en jobb som starter kl 0700, så han har ikke vært  til hjelp før skolestart, så derfor har besteforeldre vært gode å ha.

Anonymkode: db27e...0dd

Skrevet

Du er ikke forpliktet å gå nattevakter i praksis, mange gjør det allikevel for å få unna timene. Så lenge du har antall timer du trenger med praksisveileder( som jo jobber turnus stort sett) så må du ikke gå kveld heller), men er sjelden en får nok timer med veilederen med bare dagvakter. 

Skrevet

En eller to nattevakter og en ukes kveldsvakter skal nok gå greit, hun har familie hun kan sove hos. Jeg trodde det var sånn to uker med nattevakt i strekk eller skole først og så kveldsvakter.. Kveldsvakter går jo fint, man får sett hverandre på dagen. 

Ja men merk deg at dette varierer fra sted til sted. Andre plasser må du gå mer kveld/natt og får bestemme mindre selv.

2 minutter siden, Dollydimple skrev:

Du er ikke forpliktet å gå nattevakter i praksis, mange gjør det allikevel for å få unna timene. Så lenge du har antall timer du trenger med praksisveileder( som jo jobber turnus stort sett) så må du ikke gå kveld heller), men er sjelden en får nok timer med veilederen med bare dagvakter. 

Eh? Skolen krever at man går kveldsvakter og svært ofte nattevakter for at de skal godkjenne praksisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...