AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Jeg bor i en relativt liten by (les: veldig, typ rett over grensa som bystatus) hvor det er klin umulig å få jobb som lavere utdannet med mindre man kjenner noen som kjenner noen. Jeg kjenner ikke så veldig mange, så jeg prøver å gjøre meg selv attraktiv for potensielle arbeidsgivere. "Drømmejobben" dukket opp ut av intet, har "Snarest" som tidsfrist og jeg er klar NÅ. Så, jeg tenker å ringe bedriften og lufte stemninga litt for "fremmede" (typ sjekke om det er en typisk familie-bedrift som ikke vil ha utenforstående), spørre litt om stillingen og arbeidsplassen for å vise at jeg oppriktig er interessert. Men hva bruker man å lure på? Annet enn ønsket ca. oppstart. Det er en stilling i serviceyrket, i en skranke som behandler turister i stor grad, ikke et hotell. Bilutleie bl.a. Anonymkode: eaff2...a1e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Jeg spør alltid om hvordan arbeidsmiljøet er og om de er fleksible med tanke på arbeidstider/ avvikling av ferier. Jeg spør også om de legger innsats i å videreutdanne sine ansatte / følger med på utviklingen i bransjen. Slike spørsmål viser at du er interessert i jobben, men det hjelper deg også å finne ut om dette er en bra arbeidsplass. Jeg styrer lett unna arbeidsplasser der de ikke tilrettelegger for en god balanse mellom jobb og fritid, og som bare er opptatt av at de ansatte skal utføre de samme oppgavene resten av livet. Jobber i det kommunale spør jeg også om det er stor utskiftning av ansatte, og i så fall hvorfor. Det skal ikke bare være slik at de må ville ha deg, men du må finne ut om du vil ha de tilbake, så ikke vær redd for å grave Anonymkode: a8355...41a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør alltid om hvordan arbeidsmiljøet er og om de er fleksible med tanke på arbeidstider/ avvikling av ferier. Anonymkode: a8355...41a Har du de spørsmålene, er det ikke rart du er arbeidsledig!! Anonymkode: 52385...789 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du de spørsmålene, er det ikke rart du er arbeidsledig!! Anonymkode: 52385...789 Jeg er ikke arbeidsledig og har faktisk aldri vært på intervju uten å ha fått jobben. Det er jo akkurat de samme spørsmålene de stiller på intervju, da må de være beredt til å svare for seg de også Anonymkode: a8355...41a 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Hei, jeg heter Hanne og jeg har jobbet med kundeservice i x år, og jobben som xxx er jeg veldig interessert i! Jeg er en smilende dame med orden i sakene, og jeg sendte deg akkurat en CV og søknad, og håper du tar en titt på den. Jeg kan starte nå, eller når det måtte passe - hva ser dere for dere mht oppstart? Anonymkode: 52385...789
Jaybird Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Du må jo spørre om hva som er relevant for deg, hvis du kan være fleksibel på arbeidstid, ferier osv, er det selvsagt ingen vits å grave i det på et jobbintervju. Jeg ville tenkt igjennom hva som er viktig for deg, og tatt med spørsmål rundt det. Det er en selvfølge å spørre om arbeidsoppgaver, ansvar og lignende, men det er vel kommet klart frem i stillingsannonsen også. Uansett, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Takk for stort sett gode og relevante tilbakemeldinger Det er så mange år siden jeg var jobbsøker sist, så er helt ute av dette nå. Vet ikke hva som er relevant for meg liksom, er bare fornøyd om jeg får en trivelig arbeidsplass med et trivelig arbeidsmiljo og kollegaer som ønsker hverandre godt Anonymkode: eaff2...a1e 1
Zienna Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør alltid om hvordan arbeidsmiljøet er og om de er fleksible med tanke på arbeidstider/ avvikling av ferier. Jeg spør også om de legger innsats i å videreutdanne sine ansatte / følger med på utviklingen i bransjen. Slike spørsmål viser at du er interessert i jobben, men det hjelper deg også å finne ut om dette er en bra arbeidsplass. Jeg styrer lett unna arbeidsplasser der de ikke tilrettelegger for en god balanse mellom jobb og fritid, og som bare er opptatt av at de ansatte skal utføre de samme oppgavene resten av livet. Jobber i det kommunale spør jeg også om det er stor utskiftning av ansatte, og i så fall hvorfor. Det skal ikke bare være slik at de må ville ha deg, men du må finne ut om du vil ha de tilbake, så ikke vær redd for å grave Anonymkode: a8355...41a Veldig dårlige råd! Om en potensiell søker spør om bedriften er fleksibel mht. ferier og om de legger innsats i å videreutdanne, ville umiddelbart fått meg til å tenke at "hun er lite smart". Å spørre om man følger med på utviklingen i bransjen, hadde fortalt meg at du ikke hadde gjort forhåndssjekking på egen hånd. Det er et dårlig tegn. Til Ts. Om du ringer en bedrift før du søker på stillingen, så er det fordi du har spørsmål ut over hva som står i stillingsutlysningen. Har du ulike kvalifikasjoner, så kan du søke å finne ut om dine kvalifikasjoner likevel er interessante. Kort sagt, men ringer ikke for å gjøre seg interessant, men fordi man har konkrete spørsmål. 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Hvis du ringer bare for å ringe og spør om hvordan det går med prosessen er det bare plagsomt. Jeg har også opplevd at folk kommer på døra og jeg tenker "hun der skal jeg ihvertfall ikke ansette". Det passer seg ikke å gå inn i et stort kontorbygg hvor folk stresser alle veier, og stamme fram at man har søkt og lurer på hvordan det går.. Hva som er lurt er også avhengig av bransje og deg som person. Hvis du er en utadvendt type - og søker jobb på feks klesbutikk eller kafé - så kunne det kanskje være fint å stikke innom og spurt om å få hilse på sjefen. Sagt at du er veldig interessert i jobben, tenkte det var fint å stikke innom så dere fikk hilst siden du opplever det som en bygd hvor alle kjenner alle. Et ord eller to om deg selv. Kjenne litt på stemningen. I stedet for å spørre oss om hva 'man' spør om, spør deg selv hva du lurer på Anonymkode: bda67...6d0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå