Gå til innhold

Kanskje et rart spørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest Lita1
Skrevet

Hei. En venn av meg har akkurat blitt onkel. Jeg gratulerte selvfølgelig, spurte litt om babyen og om han hadde holdt den.

Nei, det hadde han ikke, for ingen fikk lov å røre babyen før den hadde blitt to mnd. gammel. Dette fordi besøkende utenfor familien kunne bringe med seg ekle bakterier. Dette synes jeg høres veldig rart ut. Har selv barn, og syntes bare det var koselig hvis noen ville holde dem når de var spebarn. Babyer er jo veldig godt rustet på grunn av morsmelken, så jeg tenkte aldri i de baner. Ingen jeg kjenner heller.

Er dette vanlig? Har noen hørt om liknende praksis før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det der hørtes rart ut...

Gjest skjønner henne jeg
Skrevet

Jeg hatet at alle folk skulle klå på ungen min, var skikkelig barselgal. Kanskje mora har det slik og gjør det sånn istedet for å nekte alle å holde og sende rundt. Alle sier at de skjønner hvordan det er å akkurat ha født. Alikevel får man beskjed om at man er idiot hvis man har slike følelser og nekter folk å komme innpå. Skjønner i så fall at dama finner på ting... :evil:

En jævla uting at folk kommer stormende på døra og sender ungen rundt som en pakke! Man skulle dikket og dullet litt med DEM så kanskje de hadde lært å ikke invadere nybakte foreldre og babyene. Ikke ALLE synes det er så jævla kult.

Skrevet

Jeg er vant til at spedbarn får holdes av alle som vil.

Joda, jeg skjønner at noen mødre kanskje ikke vil "gi fra seg" ungen sin, men at onkelen ikke får holde den synes jeg kansje er litt rart uansett.

Skrevet
Jeg hatet at alle folk skulle klå på ungen min, var skikkelig barselgal. Kanskje mora har det slik og gjør det sånn istedet for å nekte alle å holde og sende rundt. Alle sier at de skjønner hvordan det er å akkurat ha født. Alikevel får man beskjed om at man er idiot hvis man har slike følelser og nekter folk å komme innpå. Skjønner i så fall at dama finner på ting... :evil:

En jævla uting at folk kommer stormende på døra og sender ungen rundt som en pakke! Man skulle dikket og dullet litt med DEM så kanskje de hadde lært å ikke invadere nybakte foreldre og babyene. Ikke ALLE synes det er så jævla kult.

:o :o

Uff, for en holdning!! :-?

Et nytt liv - et menneske - kommer til verden og folk gleder seg på vegne av familien det gjelder. Hvis jeg hadde blitt tatt i mot på den måten hadde jeg blitt ordentlig lei meg... :-(

Og det er vel fåtallet som kommer uanmeldt på barselbesøk?!

Man vasker seg godt på hendene når man skal ta på et nyfødt barn og er man syk (forkjølet el) venter man..

Nei, fysj for en holdning! :riste:

Da får man heller la være å invitere folk til man kan ta imot gjester med respekt!

Skrevet

Synes det høres litt rart ut det der med bakteriene, med mindre barnet har noen slags startproblemer som gjør at det er ekstra ømfntlig for bakterier.

Likevel jeg kan ha forståelse for at mor synes det er litt slitsomt at alle skal holde. Da jeg fikk førstemann hadde han kolikk og skrek store deler av døgnet, vi fikk også veldig mye besøk og alle skulle dulle, dille og holde....Dette førte til at han ble enda mer urolig, noe ikke folk forsto. Jeg fikk bare høre at det var fryktelig hvor urolig ungen min var.

å ja jeg kan forstå at man ikke vil at alle skal holde, men at ingen, og spesielt onkelen ikke får lov synes jeg høres rart ut ja.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Er ikke rart små barn blir mer og mer syk, når man har slike holdninger.

har heldigvis aldri vært borte i noe så ekstremt, og regner ikke med at jeg kommer borti noen slike heller.

Gjest Lita1
Skrevet

Det var jammen godt å høre at det ikke bare var meg. Trodde nesten jeg var blitt helt skrullete :-) . Kameraten min var nemlig også helt overbevist om at det er sånn det skal være, så det endte med en lang diskusjon om temaet. Jeg ble nærmest angrepet fordi jeg var villig til å utsette mine barn for "sånt" når de var små.

Jeg må også tilegge at hvis det var sånn at moren ikke ville at noen skulle "klå" på babyen, så hadde jeg hatt større forståelse for det enn at de er redd for bakterier.

Ja, hvor merkelig verden har blitt dere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ble tante forrige lørdag, og har nå tre nevøer. Har aldri opplevd at vi ikke får lov til å holde babyen. Verken når det gjelder mine egne nevøer, eller andre nyfødte.

Gjest Violetta
Skrevet

En viss styring skjønner jeg at mor og far vil ha. Barn kan bli urolige av å gå fra den ene til den andre og den tredje uten at de får ro.

Man kan ha en del rare idèer som nybakt mor, det hadde i hvert fall jeg...

Men å la familien holde det nyfødte barnet er vel vanlig. Har aldri hørt noe annet. Skjer det noe magisk som styrker immunforsvaret etter to måneder?

Merkelig, men det er vel et litt ekstremt utslag av den voldsomme beskyttertrangen man opplever som nybakt mor.

Gjest Gjest
Skrevet

Ene venninnen min desinfiserte seg før hun skiftet bleie på ungen sin. Andre fikk ikke ta på han engang, ikke la de små fingrene holde rundt en tommel, ingenting

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det er i alle fall merkelig at ikke faren får holde babyen. Den er like mye hans som hennes. Og sansynligvis ønsker han å ha kontakt med babyen sin.

Gjest Violetta
Skrevet
Det er i alle fall merkelig at ikke faren får holde babyen. Den er like mye hans som hennes. Og sansynligvis ønsker han å ha kontakt med babyen sin.

Hvor står det da?

Gjest Embla s
Skrevet

Håper det ikke er de samme som blir forbannet når slekt og venner har lyst til å holde (bli kjent med) den nye babyen, som senere blir såret og forbannet over at slekt og venner ikke husker navnedagen til det samme barnet :roll:

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette høres jo helt sykt ut. Små babyer som er friske og fullbårne har ikke vondt av å få hilse skikkelig på sin familie :wink:

Skrevet

Selvfølgelig skal familien få lov til å holde ungen, og 2 måneder var jo å ta litt vel hardt i. Jeg husker så glad jeg var når alle i min familie ville holde og se på min nyfødte sønn, og det fikk de lov til. Vaska seg selvfølgelig på hendene først. Og babyen har aldri blitt syk av at noen har holdt ham.

Skrevet
Håper det ikke er de samme som blir forbannet når slekt og venner har lyst til å holde (bli kjent med) den nye babyen' date=' som senere blir såret og forbannet over at slekt og venner ikke husker navnedagen til det samme barnet :roll:[/quote']

Helt enig.

Skrevet

:o Fullstendig overhysterisk spør du meg.

Våre unger har blitt holdt av andre fra de var bare timer gamle, ikke har jeg hatt noen "vaske hender"-regel engang og ungene er så godt som aldri syke på noen som helst måte.

Skrevet

Det kan jo hende moren er ekstremt opptatt av hygiene. Finnes mange som er det. Det kan også være en grad av fødselsdepresjon inne i bildet. Uansett er det hennes barn, og hvilke grunner hun har for at ingen får holde barnet hennes vet vi ikke, og vi kan av den grunn nesten ikke dømme hennes avgjørelse på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...