AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Er det noen uføre som har blitt friske (nok) og fått hjelp av nav til å komme ut i jobb? Med jobb mener jeg BETALT HELT VANLIG JOBB, ikke praksis og lære å skrive CV og søke på jobber. Anonymkode: 6ddf9...f40 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Når man er innvilget uføretrygd regnes man for å være ferdig avklart hos NAV, og man får dermed ikke hjelp fra dem til å finne seg arbeid dersom man skulle være så heldig å få en betydelig funksjonsbedring. Anonymkode: 5dc1e...26d 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Vær glad du har ufør. Delta heller på frivillig arbeid etc. Anonymkode: 0c38d...ae4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 NAV finner ikke jobb til deg. De sender deg på jobbsøkerkurs der du lærer å skrive CV og søknad, kanskje mestring/motivasjonskurs. Når du har funnet en jobb eller en arbeidsgiver du vil ha praksis hos, kan NAV komme på banen med lønnstilskudd, tilrettelegging eller praksiskontrakt. Anonymkode: 84259...75a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær glad du har ufør. Delta heller på frivillig arbeid etc. Anonymkode: 0c38d...ae4 Tåpent svar. Anonymkode: 4aeef...710 12
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er innvilget uføretrygd regnes man for å være ferdig avklart hos NAV, og man får dermed ikke hjelp fra dem til å finne seg arbeid dersom man skulle være så heldig å få en betydelig funksjonsbedring. Anonymkode: 5dc1e...26d Det er akkurat det jeg har prøvd å fortelle fastlegen!!! Jeg har tatt utdanning og søkt mange jobber, men ingen vil ansette meg. Den store veggen møter man når man går fra praksislignende til vanlig, betalt jobb! Anonymkode: 6ddf9...f40
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV finner ikke jobb til deg. De sender deg på jobbsøkerkurs der du lærer å skrive CV og søknad, kanskje mestring/motivasjonskurs. Når du har funnet en jobb eller en arbeidsgiver du vil ha praksis hos, kan NAV komme på banen med lønnstilskudd, tilrettelegging eller praksiskontrakt. Anonymkode: 84259...75a Nettopp. Og alt dette kan jeg. Har engasjert privat jobbcoach. Men heller ikke hun eller jeg kan tvinge noen til å ansette meg. Jeg trenger ikke lønnstilskudd. Jeg er frisk nok til å jobbe fullt og har en utdanning som vanligvis ikke er problem å få jobb i. Anonymkode: 6ddf9...f40 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 Just now, AnonymBruker said: Nettopp. Og alt dette kan jeg. Har engasjert privat jobbcoach. Men heller ikke hun eller jeg kan tvinge noen til å ansette meg. Jeg trenger ikke lønnstilskudd. Jeg er frisk nok til å jobbe fullt og har en utdanning som vanligvis ikke er problem å få jobb i. Anonymkode: 6ddf9...f40 Lønnstilskudd handler ikke om at DU trenger det, men at bedriften ikke stoler på at du klarer å levere 100%. Det er en slags garanti som gjør at de tør å satse, siden de ikke taper like mye om du ikke klarer jobben. Anonymkode: 84259...75a 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tåpent svar. Anonymkode: 4aeef...710 Nei, som ufør har du en trygg inntekt å leve på! MANGE Har ikke det!! Så vær takknemlig. Anonymkode: 0c38d...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, som ufør har du en trygg inntekt å leve på! MANGE Har ikke det!! Så vær takknemlig. Anonymkode: 0c38d...ae4 Dette er helt irrelevant i min tråd. Anonymkode: 6ddf9...f40 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 Hei Ts, jeg vet ingenting om NAV men min kjæreste er i samme situasjon. Vært ufør lenge men er nå frisk. Sliter med å finne seg jobb. Det han gjør nå er å ta små deltidstillinger og ekstravakt-stillinger. (Det eneste han får tak i) Rett og slett bare for å få noe på CV'en og for å skaffe seg referanser fra arbeidsplassen. Som å starte helt fra scratch. Anonymkode: 4aeef...710 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts, jeg vet ingenting om NAV men min kjæreste er i samme situasjon. Vært ufør lenge men er nå frisk. Sliter med å finne seg jobb. Det han gjør nå er å ta små deltidstillinger og ekstravakt-stillinger. (Det eneste han får tak i) Rett og slett bare for å få noe på CV'en og for å skaffe seg referanser fra arbeidsplassen. Som å starte helt fra scratch. Anonymkode: 4aeef...710 Takk for svar! Jeg har referanser, gode attester fra utdanningen jeg tok. Og noen av mine medstudenter hadde heller ikke mer arbeidserfaring enn meg, men fikk jobb rett etter studiet likevel. Rett og slett fordi de ikke har et hull når de kommer rett fra vgs. Men nå vokser hullet etter utdanningen også. Håper det går bra med kjæresten din sin plan for å komme ut i jobb igjen. Anonymkode: 6ddf9...f40 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vær glad du har ufør. Delta heller på frivillig arbeid etc. Anonymkode: 0c38d...ae4 Er ikke TS og det ligger ikke helt foran meg, men det finnes grunner til at jeg kunne fått ufør, men da ville jeg valgt å få hjelp i to år+ slik det er mulig, ikke et helt liv. Mitt største ønske er å være en som står for mitt eget, ikke å bli en som må støtte seg til nav resten av livet. Anonymkode: 53a8f...150 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke TS og det ligger ikke helt foran meg, men det finnes grunner til at jeg kunne fått ufør, men da ville jeg valgt å få hjelp i to år+ slik det er mulig, ikke et helt liv. Mitt største ønske er å være en som står for mitt eget, ikke å bli en som må støtte seg til nav resten av livet. Anonymkode: 53a8f...150 Ts her. Jeg er evig takknemlig for at jeg har vokst opp i en velferdsstat som tok vare på meg og ga meg tid og behandling til å bli frisk. Nå er mitt ønske å få bruke utdanningen min og komme ut i jobb og kunne gi tilbake til det flotte samfunnet vi bor i. Anonymkode: 6ddf9...f40 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Jeg er evig takknemlig for at jeg har vokst opp i en velferdsstat som tok vare på meg og ga meg tid og behandling til å bli frisk. Nå er mitt ønske å få bruke utdanningen min og komme ut i jobb og kunne gi tilbake til det flotte samfunnet vi bor i. Anonymkode: 6ddf9...f40 Samme her, vil bruke meg selv, gi av meg selv -vise at jeg også kan bidra. Om jeg får hjelp gjennom å bli ufør en periode, så vil jeg fortsatt jobbe mot den dagen jeg ikke trenger det lengre, helt fra starten av. Anonymkode: 53a8f...150 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen uføre som har blitt friske (nok) og fått hjelp av nav til å komme ut i jobb? Med jobb mener jeg BETALT HELT VANLIG JOBB, ikke praksis og lære å skrive CV og søke på jobber. Anonymkode: 6ddf9...f40 Det er flere. Hvis du feks har vært ufør lenge og blir friskere kan du melde deg som arbeidssøker hos NAV og få oppfølging. Mulig du må stå på litt for å vise at du virkelig er klar for dette. Anonymkode: 4d354...d37 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere. Hvis du feks har vært ufør lenge og blir friskere kan du melde deg som arbeidssøker hos NAV og få oppfølging. Mulig du må stå på litt for å vise at du virkelig er klar for dette. Anonymkode: 4d354...d37 Hva innebærer denne oppfølgingen? Anonymkode: 6ddf9...f40
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva innebærer denne oppfølgingen? Anonymkode: 6ddf9...f40 Samme som andre arbeidssøkere får. Kanskje et kortvarig tiltak hvor man prøver å avklare litt rundt nåværende arbeidsevne og -ønsker, mulig med en praksisplass for at du skal kunne se om helsen din faktisk er som du håper og god nok for jobb. Anonymkode: 4d354...d37
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #19 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samme som andre arbeidssøkere får. Kanskje et kortvarig tiltak hvor man prøver å avklare litt rundt nåværende arbeidsevne og -ønsker, mulig med en praksisplass for at du skal kunne se om helsen din faktisk er som du håper og god nok for jobb. Anonymkode: 4d354...d37 OK, men det er ikke det jeg trenger. Jeg er frisk og har tatt en utdanning med blant annet krevende praksis og gode referanser derfra. Anonymkode: 6ddf9...f40 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #20 Skrevet 27. februar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Vær glad du har ufør. Delta heller på frivillig arbeid etc. Anonymkode: 0c38d...ae4 Altså, vær glad for at man tjener lite og får et stempel, når man faktisk har blitt friskere og har mulighet til å jobbe? Nei, vær så snill. NAV her jeg bor har noe de kaller jobbspesialister, som har som oppgave å assistere i jobbjakten. De har som holdning at de helst ikke skal ha noe praksis, men rett i betalt arbeid - hvis praksis så skal den være svært kort, og med utsikter for fast jobb. Er selv ufør, men har fått denne støtten til å komme meg i jobb, gradert vel og merke. Det har vært en knallgod hjelp, og jeg tror ikke jeg hadde kommet så langt på egenhånd. Anonymkode: a0397...b77 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå