AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har 1 A 3 C og resten B på vitnemålet i juss. Jeg fikk D på et emne til jul som jeg har klaget på og vet ikke om jeg får medhold. Jeg har eksamen i morgen som jeg også er redd for blir D. Med de nye ekamensreglene på UIB så kan jeg kun ta opp 1 av eksamene i tilfelle, noe som betyr at jeg mest sannsynlig kommer til å ha hvertfall 1 D på vitnemålet. Er det noen som har lignende karakterer som har fått gode jobber her inne? Til info så er jeg absolutt ikke interessert i å jobbe for de store firmaene, og egentlig ikke veldig lyst til å bli advokat, kun jurist i første omgang. Hva tenker dere? Anonymkode: 7af25...158
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har flere D-er, er fagleder i plan og byggesak i en liten kommune og tjener 650 000 i året. Veldig fornøyd. Jeg har ingen A-er og ingen B-er. Jeg har til og med en E 😛 Anonymkode: 68074...faf 8
Lilli01 Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har flere D-er, er fagleder i plan og byggesak i en liten kommune og tjener 650 000 i året. Veldig fornøyd. Jeg har ingen A-er og ingen B-er. Jeg har til og med en E 😛 Anonymkode: 68074...faf Takk for svar 😄 Nå begynte jeg å stresse litt mindre til morgendagens eksamen. Hva var din første relevante jobb etter studiet? Var det mye fokus på karakterer eller hadde du masse erfaring som gjorde at de ikke enset karakterene? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 2 timer siden, Lilli01 skrev: Takk for svar 😄 Nå begynte jeg å stresse litt mindre til morgendagens eksamen. Hva var din første relevante jobb etter studiet? Var det mye fokus på karakterer eller hadde du masse erfaring som gjorde at de ikke enset karakterene? Jeg fikk jobb som byggesaksbehandler. De ville bare ha en jurist, så de tok meg selv om jeg ikke hadde erfaring eller gode karakterer 😄 Etter bare noen år fikk jeg jobben som leder, og nå håper jeg at CV-en er god nok til å se bort fra karakterene neste gang jeg skal bytte jobb. Anonymkode: 68074...faf 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Er ikke ferdig, men har flere D, flere C, en A. Satser på E til kommende eksamen, jeg er så lei. Anonymkode: c515a...240 4
Gjest moreno Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 Jeg har aldri blitt spurt om karakterer. Har hatt jobb både i staten og det private.
SansaS Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Du får nok jobb hvis du er egnet personlig. Prøv å få deg deltidsjobb som utreder eller liknende i et mindre advokatfirma. Da får du erfaring og hvis du er god kan det hende de vil beholde deg etter studiene. 🙂 4
Lilli01 Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke ferdig, men har flere D, flere C, en A. Satser på E til kommende eksamen, jeg er så lei. Anonymkode: c515a...240 Skal du ha rettargang i morgen? Jeg er også utrolig lei, derfor jeg sliter så veldig med de to siste eksamenene nå
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk jobb som byggesaksbehandler. De ville bare ha en jurist, så de tok meg selv om jeg ikke hadde erfaring eller gode karakterer 😄 Etter bare noen år fikk jeg jobben som leder, og nå håper jeg at CV-en er god nok til å se bort fra karakterene neste gang jeg skal bytte jobb. Anonymkode: 68074...faf Hvordan var tilværelsen fra student til jobb? Fikk du bra med opplæring eller ble du kastet i det? Jeg er så nervøs for å ikk gjøre en bra jobb etter endt utdanning 😫 Anonymkode: 7af25...158
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 Mange som har D på vitnemålet fra juridisk fakultet. Jeg har sett mange vitnemål i forbindelse jobbintervjuer jeg har hatt ansvar for. Anonymkode: 2d2a2...db6 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 1 A 3 C og resten B på vitnemålet i juss. Jeg fikk D på et emne til jul som jeg har klaget på og vet ikke om jeg får medhold. Jeg har eksamen i morgen som jeg også er redd for blir D. Med de nye ekamensreglene på UIB så kan jeg kun ta opp 1 av eksamene i tilfelle, noe som betyr at jeg mest sannsynlig kommer til å ha hvertfall 1 D på vitnemålet. Er det noen som har lignende karakterer som har fått gode jobber her inne? Til info så er jeg absolutt ikke interessert i å jobbe for de store firmaene, og egentlig ikke veldig lyst til å bli advokat, kun jurist i første omgang. Hva tenker dere? Anonymkode: 7af25...158 Jeg har en D på vitnemålet, en god del C’er og B’er, og en håndfull A’er. Gikk ut i 2009 (herregud det er 11 år siden alt...!) og tjener i dag 1.9 mill etter skatt. Ganske fornøyd med det. Endte opp i en privat bedrift i en ikke-juss jobb men hadde aldri fått jobben om det ikke var for jussen og juss-jobbene jeg hadde etter studiet som førte meg hit jeg er i dag (presis skriving og lesing av dokumenter er veldig viktig i jobben min, bra med juristbakgrunn). Opplevde karakterene som et evig problem da jeg jobbet som jurist de første 5-6 årene og shoppet rundt etter jobber. Gjorde det veldig bra og hadde godt rykte i bransjen innenfor det jeg drev med, og etter foredrag jeg holdt og konferanser jeg deltok på, ble jeg flere ganger uoffisielt tilbudt jobber i «de store» men hver gang jeg fulgte opp og stilte til intervju, var karakterene et problem. Herregud så mye styr det er med de karakterene i juss-verden...! Jeg startet eget selskap mens jeg studerte og gjorde det relativt bra, så studiene ble litt nedprioritert for min del. Håpte dette skulle være en god nok «unnskyldning» på jobbintervju, men det funket ikke helt etter planen. Mentoren min på 50 år ble tilbudt partner-stilling i ett av de store (jobbet som senior advokat i et av de andre store), tror du ikke han også måtte frem med karakterene, selv om han hadde jobbet og bevist seg selv i nesten 30 år? Publisert artikler og undervist på universitetet, det var visst ikke godt nok. Det går fint an å lande seg gode og interessante jobber med et par dårlige karakterer på vitnemålet. Men jeg ville gjort alt jeg kunne for å begrense antall D’er for å holde flest mulig dører åpne. Ganske sjokkerende hvor lenge de karakterene henger ved deg og hvor mange år man blir tvunget til å «skamme seg» over dem i jurist-verden. Anonymkode: 4bfec...97a 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en D på vitnemålet, en god del C’er og B’er, og en håndfull A’er. Gikk ut i 2009 (herregud det er 11 år siden alt...!) og tjener i dag 1.9 mill etter skatt. Ganske fornøyd med det. Endte opp i en privat bedrift i en ikke-juss jobb men hadde aldri fått jobben om det ikke var for jussen og juss-jobbene jeg hadde etter studiet som førte meg hit jeg er i dag (presis skriving og lesing av dokumenter er veldig viktig i jobben min, bra med juristbakgrunn). Opplevde karakterene som et evig problem da jeg jobbet som jurist de første 5-6 årene og shoppet rundt etter jobber. Gjorde det veldig bra og hadde godt rykte i bransjen innenfor det jeg drev med, og etter foredrag jeg holdt og konferanser jeg deltok på, ble jeg flere ganger uoffisielt tilbudt jobber i «de store» men hver gang jeg fulgte opp og stilte til intervju, var karakterene et problem. Herregud så mye styr det er med de karakterene i juss-verden...! Jeg startet eget selskap mens jeg studerte og gjorde det relativt bra, så studiene ble litt nedprioritert for min del. Håpte dette skulle være en god nok «unnskyldning» på jobbintervju, men det funket ikke helt etter planen. Mentoren min på 50 år ble tilbudt partner-stilling i ett av de store (jobbet som senior advokat i et av de andre store), tror du ikke han også måtte frem med karakterene, selv om han hadde jobbet og bevist seg selv i nesten 30 år? Publisert artikler og undervist på universitetet, det var visst ikke godt nok. Det går fint an å lande seg gode og interessante jobber med et par dårlige karakterer på vitnemålet. Men jeg ville gjort alt jeg kunne for å begrense antall D’er for å holde flest mulig dører åpne. Ganske sjokkerende hvor lenge de karakterene henger ved deg og hvor mange år man blir tvunget til å «skamme seg» over dem i jurist-verden. Anonymkode: 4bfec...97a Det er relatvit velkjent at de "store" vil ha gode karakterer nesten uansett hvilket fagfelt. Men so what, for selv om det kan være fett å jobbe for dem, så er det også noen bakdeler som at man jobber ganske mye. Jeg jobber med noe helt annet enn ting som er jussrelatert, som også de "store" driver med, men jeg har egentlig ingen ønsker om å jobbe for dem. De jeg kjenner innen mitt fagfelt jobber livsskiten av seg, dag og natt og i helger og ferier. Og det for en lønn som kan se høy ut på papiret, men som ikke er spesielt godt når man justerer for all overtiden som nedlegges. Så nei takk, jeg har ikke behov for det. Har betalt ned en del på bolig og tjener relativt godt i en annen type jobb likevel. Er ferdig med den første etableringsfasen, så jeg har heldigvis ikke behov for å jobbe for dem. Anonymkode: 37ecb...7e3 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er relatvit velkjent at de "store" vil ha gode karakterer nesten uansett hvilket fagfelt. Men so what, for selv om det kan være fett å jobbe for dem, så er det også noen bakdeler som at man jobber ganske mye. Jeg jobber med noe helt annet enn ting som er jussrelatert, som også de "store" driver med, men jeg har egentlig ingen ønsker om å jobbe for dem. De jeg kjenner innen mitt fagfelt jobber livsskiten av seg, dag og natt og i helger og ferier. Og det for en lønn som kan se høy ut på papiret, men som ikke er spesielt godt når man justerer for all overtiden som nedlegges. Så nei takk, jeg har ikke behov for det. Har betalt ned en del på bolig og tjener relativt godt i en annen type jobb likevel. Er ferdig med den første etableringsfasen, så jeg har heldigvis ikke behov for å jobbe for dem. Anonymkode: 37ecb...7e3 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en D på vitnemålet, en god del C’er og B’er, og en håndfull A’er. Gikk ut i 2009 (herregud det er 11 år siden alt...!) og tjener i dag 1.9 mill etter skatt. Ganske fornøyd med det. Endte opp i en privat bedrift i en ikke-juss jobb men hadde aldri fått jobben om det ikke var for jussen og juss-jobbene jeg hadde etter studiet som førte meg hit jeg er i dag (presis skriving og lesing av dokumenter er veldig viktig i jobben min, bra med juristbakgrunn). Opplevde karakterene som et evig problem da jeg jobbet som jurist de første 5-6 årene og shoppet rundt etter jobber. Gjorde det veldig bra og hadde godt rykte i bransjen innenfor det jeg drev med, og etter foredrag jeg holdt og konferanser jeg deltok på, ble jeg flere ganger uoffisielt tilbudt jobber i «de store» men hver gang jeg fulgte opp og stilte til intervju, var karakterene et problem. Herregud så mye styr det er med de karakterene i juss-verden...! Jeg startet eget selskap mens jeg studerte og gjorde det relativt bra, så studiene ble litt nedprioritert for min del. Håpte dette skulle være en god nok «unnskyldning» på jobbintervju, men det funket ikke helt etter planen. Mentoren min på 50 år ble tilbudt partner-stilling i ett av de store (jobbet som senior advokat i et av de andre store), tror du ikke han også måtte frem med karakterene, selv om han hadde jobbet og bevist seg selv i nesten 30 år? Publisert artikler og undervist på universitetet, det var visst ikke godt nok. Det går fint an å lande seg gode og interessante jobber med et par dårlige karakterer på vitnemålet. Men jeg ville gjort alt jeg kunne for å begrense antall D’er for å holde flest mulig dører åpne. Ganske sjokkerende hvor lenge de karakterene henger ved deg og hvor mange år man blir tvunget til å «skamme seg» over dem i jurist-verden. Anonymkode: 4bfec...97a TS: Jeg tror egentlig det er "de store" som er grunnen til at det er så stort karakterpress på jussen. Jeg elsker å jobbe, men hvis jeg er villig til å leve for å jobbe, så hadde jeg helt sikkert startet opp for meg selv. Men det er viktig for meg å ha gode karakterer fordi jeg tror at jeg kommer til å slite med å få jobb ettersom jeg har en utenlandske bakgrunn. Vil ikke gjøre det verre med å ha "dårlige" karakterer Anonymkode: 7af25...158
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. mars 2020 #14 Skrevet 5. mars 2020 På 27.2.2020 den 15.57, AnonymBruker skrev: Mentoren min på 50 år ble tilbudt partner-stilling i ett av de store (jobbet som senior advokat i et av de andre store), tror du ikke han også måtte frem med karakterene, selv om han hadde jobbet og bevist seg selv i nesten 30 år? Publisert artikler og undervist på universitetet, det var visst ikke godt nok. Anonymkode: 4bfec...97a Er ikke jurist, men har lurt på dette med karakterfokuset på jussen jeg også. Skjønner at karakterer betyr mye når man kommer rett ut fra universitetet og ikke har noe jobberfaring. Men synes det er spesielt dette med at karakterer skal telle langt uti karrieren.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #15 Skrevet 5. mars 2020 1 hour ago, Nimbus2000 said: Er ikke jurist, men har lurt på dette med karakterfokuset på jussen jeg også. Skjønner at karakterer betyr mye når man kommer rett ut fra universitetet og ikke har noe jobberfaring. Men synes det er spesielt dette med at karakterer skal telle langt uti karrieren. Ja, helt enig. Jeg tror arbeidsgivere er vant til at så mange har A/B i snitt fordi alle tar opp igjen eksamener de får dårligere enn B på. Det er visst helt normalt å fullføre jussen på 7 år, siden så mange bruker tid på å forbedre karakterene sine. Nå har de jo begynt med regler som begrenser hvor mange emner du kan forbedre karakterer i, og at du kun får bestått/ ikke bestått det første året. Dette gjør forhåpentligvis at arbeidsgivere tar til takke med studenter som har C i snitt framover siden folk ikke kan ta opp eksamener. Regner for øvrig med at det er derfor TS er nødt til å ha en D på vitnemålet nå siden hen ikke kan forbedre denne karakteren på grunn av de nye reglene. Vi får forhåpentligvis flere studenter med D og E på vitnemålet også i fremtiden. Anonymkode: 7af25...158
SansaS Skrevet 5. mars 2020 #16 Skrevet 5. mars 2020 Jeg har ansatt en fullmektig med D på vitnemålet. Resten av karakterene var ok/bra. Personlig egnethet utmerket. Det gjør mye. Advokatyrket krever gode sosiale ferdigheter også. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #17 Skrevet 5. mars 2020 7 minutter siden, SansaS said: Jeg har ansatt en fullmektig med D på vitnemålet. Resten av karakterene var ok/bra. Personlig egnethet utmerket. Det gjør mye. Advokatyrket krever gode sosiale ferdigheter også. Ts: Takk, dette var veldig motiverende å høre. Jeg liker spesielt barnerett, arbeidsrett, helserett og familierett og vet at jeg er personlig egnet til å jobbe med slike saker. Jeg er nok minst egnet til forretningsjuridiske og strafferettslige saker, så skal prøve å unngå disse fagfeltene til å begynne med. Anonymkode: 7af25...158 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. mars 2020 #18 Skrevet 5. mars 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt enig. Jeg tror arbeidsgivere er vant til at så mange har A/B i snitt fordi alle tar opp igjen eksamener de får dårligere enn B på. Det er visst helt normalt å fullføre jussen på 7 år, siden så mange bruker tid på å forbedre karakterene sine. Nå har de jo begynt med regler som begrenser hvor mange emner du kan forbedre karakterer i, og at du kun får bestått/ ikke bestått det første året. Dette gjør forhåpentligvis at arbeidsgivere tar til takke med studenter som har C i snitt framover siden folk ikke kan ta opp eksamener. Regner for øvrig med at det er derfor TS er nødt til å ha en D på vitnemålet nå siden hen ikke kan forbedre denne karakteren på grunn av de nye reglene. Vi får forhåpentligvis flere studenter med D og E på vitnemålet også i fremtiden. Anonymkode: 7af25...158 Enig. I tillegg så er det nok slik at man har en tendens til å overvurdere viktigheten egenskapene en selv har. Fikk man selv gode karakterer så ønsker man å ansette andre med tilsvarende karakterer. I tillegg ved å kun ansette folk med gode karakterer også sent ute i arbeidslivet så viser man at karakterene følger en livet ut og det har man jo egeninteresse av om man selv hadde gode karakterer. Endret 5. mars 2020 av Nimbus2000
SansaS Skrevet 5. mars 2020 #19 Skrevet 5. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: Takk, dette var veldig motiverende å høre. Jeg liker spesielt barnerett, arbeidsrett, helserett og familierett og vet at jeg er personlig egnet til å jobbe med slike saker. Jeg er nok minst egnet til forretningsjuridiske og strafferettslige saker, så skal prøve å unngå disse fagfeltene til å begynne med. Anonymkode: 7af25...158 Barne og familierett kan du nok fint jobbe med uten et A snitt. Samme gjelder strafferett om du ombestemmer deg. Jussen er enkel, klientkontakt kan være krevende. Innsats og engasjement er sentralt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 On 2/27/2020 at 3:38 PM, Lilli01 said: Skal du ha rettargang i morgen? Jeg er også utrolig lei, derfor jeg sliter så veldig med de to siste eksamenene nå Håper det gikk bra på Rettergang, om du studerer i Bergen så starter du med Allmenn Formuerett nå. Skjønner at du er lei, men det du kommer til å angre i mai om du ikke starter lesingen allerede nå. Allmenn Formuerett er tungt fag de fleste trenger å jobbe mye med å forstå. Bedre å bite tennene sammen nå enn å oppleve at alt rakner på fjerdeåret. Og gjør du det OK i Formuerett så slipper du jo også å konte og da får du en velfortjent sommerferie. Må du konte faget så mister du sommerferien og det er jo ekstra kjipt når du er skolelei allerede i mars. Anonymkode: 36c8c...d9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå