Gå til innhold

Bytte til Steinerskole (ungdomstrinnet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med at barnet bytter fra vanlig, offentlig skole til Steinerskole når det begynner på 8. trinn?Eller selv erfaring med å bytte over til Steinerskolen? Vi vurderer dette for sønnen vår, men er usikre på om overgangen blir for stor. 

Og hvordan vil dere som har gått Steinerskolen si at dere opplevde dette med vurdering? Er det mindre stress/ press/ prøver når karakterene er tatt bort? Sønnen min gjør det veldig bra på skolen, altså, han er sterk i de fleste fag, men han er ganske stresset rundt dette med prøver og tester. 

Takk for alle svar!

Anonymkode: ac002...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg byttet fra offentlig til steinerskolen i 8. klasse. For meg var det redningen, jeg ble endelig sett og tatt på alvor. Fikk hjelp med en gang og utredet for dysleksi.

Det var selvfølgelig en liten omveltning i starten med ny måte å få presentert fag og tema på, men det gikk seg raskt til. Vi hadde fremdeles prøver, og jeg opplevde at det var som en vanlig skole. Vi hadde ikke eksamen, men tentamen i 10.klasse. Forskjellen er heller at de tar seg til til hvert enkelt fag og tema før man går videre. Så man får tid til å henge med. I motsetning til offentlig skole som raser igjennom hele pensum.

Man får vurdering i alle fagene man har, men det er ikke et stort press på dette med karakterer og store prøver hvert halvår. 

Mine barn kommer til å gå på steinerskolen.

Anonymkode: 41e7e...861

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Så fint å høre at din opplevelse var så positiv!

TS

Anonymkode: ac002...86a

Skrevet

Jeg er lærer på Steinerskolen, og vi har positiv erfaring med å ta imot elever fra offentlig skole på ungdomstrinn. En elev som kom i 9. klasse i fjor sa etter kort tid at hun endelig «kom hjem», fikk slappe av og ble mindre stresset. 
ift vurdering er dette ikke noe problem. Elevene får tilbakemelding etter hver periode og vet sånn ca hvordan de ligger an. Siste halvår i tiende blir vurderingene skrevet om til karakter slik så eleven kan søke videregående på lik linje som elever fra offentlig skole.

Anonymkode: e3449...d6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ingenting om vurderinger på Steinerskolen, men jeg er lærer på offentlig vgs. Opplever (med svært få unntak) at elever som kommer fra Steinerskolen er veldig svake faglig. I følge nasjonale prøver i Oslo scorer de dårligst i engelsk, nest dårlig i lesing og tredje dårligst i regning (8. og 9.trinn). De elevene jeg har hatt har hatt store problemer med å hente seg inn faglig. Det skal sies at de gjerne er veldig flinke kreativt, men det blir ofte veldig tøft for dem. 

Anonymkode: 22ecd...488

Skrevet

Anbefaler det ikke. Har søsken som har gått på en slik skole og de slet med det faglige da de byttet til offentlig skole i tiende trinn. 

Anonymkode: ebdf5...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...