Gå til innhold

Aleneforsørger. Hvor mye bruker dere på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aleneforsørger. Har ett barn. Jeg bruker veldig mye penger på mat. Bruker mellom 7000 og 8000 på mat. 

Er dette normalt eller er det for mye. Hi spiser kjøtt, fisk til middag hver dag. Lite brødmat. Mye grønnsaker poteter, ris, og noe pasta. Spiser veeeeeldig sjeldent ute og takeaway. 

Prøver å bruke mindre men pengene bare flyr av gårde. Hadde sikkert brukt mindre hvis jeg hadde endret på Hva jeg spiser men synes det er viktig å spise sunt osv. Klarer liksom ikke å spise så mye brødskiver eller havregrøt. Selvom barnet er veldig glad I havregrøt og spiser ofte det til frokost. 

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan spare inn på matposten. 

Anonymkode: 3ba59...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ris og pasta er mye billigere om man kjøper store poser eller pakker. Det samme med kjøtt og fisk. Kjøp store pakker og hold deg til ukeshandling. Mat laget fra bunnen er billigst

Anonymkode: da3bb...5cf

Skrevet

Jeg er ikke aleneforsørger, men familie på fem (barna er fra 6-14 år). I fjor brukte vi i gjennomsnitt 7200 kr på mat og husholdningsartikler per måned. Vi spiser nok ikke alltid så sunt, for det hender vi har pannekaker eller komper til middag, men stort sett spiser vi variert mat og får i oss det vi trenger (kan ikke se for oss at vi hadde tjent noe helsemessig på å kutte ut de pannekakene siden vi er helt friske og raske med sterkt immunforsvar). Jeg tror vi sparer mye penger på å ikke kjøpe mellommåltider eller porsjonspakker med ting. Kanskje du bør kjøpe billigere kjøtt og/eller fisk? Det er i alle fall svært stor prisforskjell på ulike typer kjøtt. Dersom dere spiser svin kan dere gå sammen med noen på en halv gris f.eks(ikke helt sesong nå, men). Da kan dere vite om grisen har hatt det godt, og kjøttet varer lenge. Og kjøp store pakker med det meste som sagt over. 

Anonymkode: badb5...807

Skrevet

Takk for tips. Jeg lager altid mat fra bunnen av. Kjøper aldri halvfabrikata osv. Har også sluttet å bruke mye penger på sjokolade da der gikk mye penger til det tidligere. Men så har jeg jo byttet ut ajokolade med nøtter og bær. 

Men det går likevel mye penger til mat. 

Ts 

Skrevet

Jeg er også alene med et barn. Vi spiser havregrøt og brød, men jeg er også opptatt av å handle inn sunn mat om det så koster litt mer. Vi spiser masse grønnsaker til middag og frukt og grønt til lunch. Bruker i snitt rundt 5-6000 i mnd. 

Du kan ikke bare dele en familie på fires utgifter på to, for det koster litt mer å være bare to da man unansett må kjøpe inn en hel rømme og et helt glass tacosaus selv om man må kaster resten.

Anonymkode: f5f71...3b0

• Liker 3
Skrevet

Mat er dyrt. Jeg har dårlig økonomi for tiden og målet er å klare meg på under 2000mnd for meg. Har vært på 2500 mnd i snitt siste år, selv om jeg er bevisst på hva jeg kjøper. Lager endel billige middager, pannekake, grøt, omelett, suppe osv. Kjøtt, fisk og kylling koster mye, må nok knipe inn mer der.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også alene med et barn. Vi spiser havregrøt og brød, men jeg er også opptatt av å handle inn sunn mat om det så koster litt mer. Vi spiser masse grønnsaker til middag og frukt og grønt til lunch. Bruker i snitt rundt 5-6000 i mnd. 

Du kan ikke bare dele en familie på fires utgifter på to, for det koster litt mer å være bare to da man unansett må kjøpe inn en hel rømme og et helt glass tacosaus selv om man må kaster resten.

Du har ett poeng ja. Jeg kaster heldigvis svæært lite om ingenting. 

Ts

Skrevet

Vi er to, en liten og en stor, og jeg bruker ca 2500 kr i måneden på mat. Jeg lager mat som om vi er 4, også spiser vi det samme 2-3 dager på rad, eller fryser ned til senere om det kan fryses. 

Før lå jeg på minst det dobbelte, fordi jeg handlet inn etter hva vi hadde lyst på og ikke hva som var fornuftig. Nå planlegger jeg menyen, slik at vi har flere middager på rad med mye av de samme råvarene. F.eks fiskeboller med potet og grønnsaker, deretter laks, rømme og grønnsaker med restene, deretter taco så rømmen blir brukt opp, også kylling og salat så salatrestene brukes til dette. Sånn ca en gang per tiende dag har vi "restefest" der vi lager retter med alt vi har av rester. 

Vi er bevisste på dette nå fordi vi sparer til tur til Disneyland til sommeren, det motiverer oss begge å spare mest mulig.

Anonymkode: c3aa1...2c2

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor alene, hvis jeg lever på et stramt budsjett så kan jeg kjøpe frokost/middag for 4-5 dager til 400, maks 500.

Skrevet

Aleneforsørger til 3 ungdommer. Bruker 7000-8000 i mnd på alt som kjøpes på matbutikk. Spiser lite pasta og brød, Men mye grønnsaker og salater og kjøtt og fisk.

Dyrt å spise sunt.

Før lå vi på ca 4000-5000 i mnd på mat men da gikk det mye i pasta og halvfabrikata. Men alle ungene la lett på seg så vi måtte bedre kostholdet vårt. Nå er vi alle nogen lunde normalvektige, men utgiftene til mat har skutt i været

Anonymkode: 906ea...6e0

Skrevet

Her er vi en voksen og en tenåring, som spiser som en voksen mann. 
Ca 6000 i mnd på mat, prøver å holde det sunt. Baker brød selv til niste, ellers er det havregrøt til frokost som regel. 

Anonymkode: 3004a...1f9

Skrevet

Alene med ei jente på 10 år. Vi bruker normalt 3-4000 i måneden på en vanlig måned. Denne måneden har vi akkurat bikket 2000kr. 

Lager også mat fra bunnen. Eneste jeg kjøper ferdig, er taco-krydder (ungen vil ikke ha det hjemmelagde) 

Anonymkode: faa81...6a0

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke har fryser eller har lite plass til å lagra mat er det dyrere å være færre, men akkurat dette var et dårlig eksempel, for selv om vi er fem så varer både rømme og tacosaus i et par uker i vårt kjøleskap. 

Takk for tips. Jeg lager altid mat fra bunnen av. Kjøper aldri halvfabrikata osv. Har også sluttet å bruke mye penger på sjokolade da der gikk mye penger til det tidligere. Men så har jeg jo byttet ut ajokolade med nøtter og bær. 

Men det går likevel mye penger til mat. 

Ts 

Bær er svært dyrt om du kjøper i butikk, så der kan du spare en del om du ønsker. Vi plukker eller kjøper bær på sensommeren og fryser hele bær. De blir litt våte om de skal spises hele, men rørte eller i smoothie(eller inni bløtkaka) smaker de helt ferskt. 

Skrevet

Dersom man ikke har fryser eller har lite plass til å lagra mat er det dyrere å være færre, men akkurat dette var et dårlig eksempel, for selv om vi er fem så varer både rømme og tacosaus i et par uker i vårt kjøleskap. 

Bær er svært dyrt om du kjøper i butikk, så der kan du spare en del om du ønsker. Vi plukker eller kjøper bær på sensommeren og fryser hele bær. De blir litt våte om de skal spises hele, men rørte eller i smoothie(eller inni bløtkaka) smaker de helt ferskt. 

Jeg kjøper bær og grønnsaker på utenlands butikk her i byen. En god del billigere 😊 har faktisk fått tak i billig avocado der. Noen ganger har de ligget på 12 kr for 2 stk. Veldig greit for meg som spiser mye avocado. 😛

Ts 

Skrevet

Jeg er alene med ett barn på 9 år, og jeg bruker 4-5000,-/mnden. Vi spiser en del halvfabrikat, frosne grønnsaker, hvit fisk og kylling. Ferske grønnsaker og ferskt kjøtt er dyrt, samt å lage alt fra bunnen er ofte dyrt, om man bare er to. Vi bruker ikke penger på brus/godteri/spise ute.

Anonymkode: cf900...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...