Gå til innhold

21-åring få tilbake rommet etter militæret/skole? Stesøsken overtar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten tenker på å flytte sammen neste sommer, hvor vi nå har lagt en plan om hvordan dette gjøres mest fornuftig. Jeg skal kjøpe meg inn i hans bolig 50/50, vi skal bygge på et bad og dele opp et stort soverom til å bli to soverom til mine barn. Pr i dag bor 18-åringen hjemme men neste sommer skal hun i militæret og året etter på folkehøyskole (eller motsatt). 
Rundt middagsbordet i går sa plutselig lillebroren hennes til henne at han skulle ha rommet hennes når hun flyttet😬 Hun svarte at nei, hun skulle jo hjem igjen etter disse to årene så rommet skulle stå slik det gjør i dag... Kjæresten min har nok ikke inkl dem i disse planene ennå så merket at jeg ble litt nervøs for dette for jeg vil jo ikke at det skal bli negativt for dem at vi flytter inn. Jeg bor hos dem 5-6 dager annenhver uke når mine er hos sin far.

Hvordan er lurt å gå frem her? Deres far hørte ikke samtalen og jeg har ikke nevnt det for ham ennå...

Anonymkode: 4b020...036

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter vgs trenger de ikke eget rom. Om det er krise så kan de sove på en madrass, men i utgangspunktet så bør de klare seg selv. Spesielt om ikke rommet bare står der. 

Anonymkode: 3b285...825

• Liker 29
Gjest Vegansucks
Skrevet

syns lillebror kan få dette rommet, har sikkert siklet etter dette i mange år😊

Skrevet

Hvor skal hun sove når hun kommer hjem fra perm i militæret? Noen får dra ganske ofte hjem og har lang helg. 

Anonymkode: 05bf7...c06

• Liker 26
Skrevet
1 time siden, Vegansucks skrev:

syns lillebror kan få dette rommet, har sikkert siklet etter dette i mange år😊

Men da får vi et soverom for lite, planen er å dele dette store rommet i to og sette inn ny dør.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal hun sove når hun kommer hjem fra perm i militæret? Noen får dra ganske ofte hjem og har lang helg. 

Godt poeng, den biten har faktisk ingen av oss tenkt på🤔 Har en TV-stue som kunne vært aktuell.

ts

• Liker 2
Gjest Vegansucks
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får vi et soverom for lite, planen er å dele dette store rommet i to og sette inn ny dør.

Godt poeng, den biten har faktisk ingen av oss tenkt på🤔 Har en TV-stue som kunne vært aktuell.

ts

Hæ? Nå er jeg ikke med, hvor sover lillebror nå om han ikke kan få ett soverom til en voksen som flytter ut?

Skrevet
8 minutter siden, Vegansucks skrev:

Hæ? Nå er jeg ikke med, hvor sover lillebror nå om han ikke kan få ett soverom til en voksen som flytter ut?

Det bor to barn der nå med hvert sitt soverom, nå skal Ts og to ekstra barn flytte inn. Da får de to ekstra barna det ene soverommet til det barnet som bor der nå og skal i militæret. Totalt 4 barn fordelt på to (snart tre) soverom. Sånn jeg leser det. 

Skrevet

Jeg tenker jo at det er ganske få som flytter hjem igjen etter man er ferdig på vgs og har reist til militæret/folkehøgskole/studier. I utgangspunktet tenker jeg at da har man flyttet ut, og har ikke lenger krav på noe eget rom hos sine foreldre. Man kan jo ikke ha et pikerom/gutterom til evig tid heller. Samtidig ser jeg jo at det kan føles sårt dersom man "mister rommet sitt" for at det skal bli plass til søsken. Hun må jo også ha et sted å ha tingene sine (kan neppe ta med alt til militæret) og et sted å sove når hun er hjemme på perm. Så denne er litt vrien. 

Anonymkode: b8aa9...2ba

• Liker 17
Gjest Vegansucks
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bor to barn der nå med hvert sitt soverom, nå skal Ts og to ekstra barn flytte inn. Da får de to ekstra barna det ene soverommet til det barnet som bor der nå og skal i militæret. Totalt 4 barn fordelt på to (snart tre) soverom. Sånn jeg leser det. 

Da må man vel prioritere de som faktisk bor der, hvorfor bo hjemme når man er 21? Tror neppe at ungdom i dag er så mye hjemme som hver helg,militæret er jo gøy og sosialt, kanskje hun og får kjæreste, hun kommer neppe inn på pikerommet igjen😂

Skrevet

Jeg ville trødd litt varsomt her, selv om hun er 18 år og har flyttet "videre", så er jo dette fremdeles hennes hjem frem til hun etablerer seg med noe eget. Forventer du at hun skal flytte ut alle tingene sine også? Hun kommer vel mest sannsynlig hjem i lengre perioder over sommerferie pluss diverse andre ferier og helger?

Jeg ville vært forsiktig med å tatt helt over. Stemoren til en god venninne av meg gjorde det samme, i tillegg til å se helt spørrende ut hver gang hun og broren kom hjem på ferie, som om de ikke hadde noe der å gjøre.

Anonymkode: dbab0...871

• Liker 19
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Hvorfor ikke gjøre TV-stue om til et nytt soverom? Kjøpe en fin sovesofa, en fin kommode/hyller og gjøre det om til et rom der hun kan oppbevare sine ting, men som kan brukes som TV-stue når hun ikke er hjemme?

• Liker 20
Skrevet

Vår sønn kom ikke inn i militæret før til jul, og var da hjemme både 6 mnd før militæret, samt 6 mnd etterpå i påvente av studier. Han hadde mange og lange permisjoner fra militæret og, så var hjemme veldig mye faktisk. 

Anonymkode: 32cda...e02

• Liker 12
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at det er ganske få som flytter hjem igjen etter man er ferdig på vgs og har reist til militæret/folkehøgskole/studier. I utgangspunktet tenker jeg at da har man flyttet ut, og har ikke lenger krav på noe eget rom hos sine foreldre. Man kan jo ikke ha et pikerom/gutterom til evig tid heller. Samtidig ser jeg jo at det kan føles sårt dersom man "mister rommet sitt" for at det skal bli plass til søsken. Hun må jo også ha et sted å ha tingene sine (kan neppe ta med alt til militæret) og et sted å sove når hun er hjemme på perm. Så denne er litt vrien. 

Anonymkode: b8aa9...2ba

Trodde de aller fleste flyttet hjem etter militæret til de fikk seg jobb eller tok videre utdanning. 

• Liker 14
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, og 18-åringens soverom planlegges å deles i to slik at de nye stesøsknene får hvert sitt rom.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke gjøre TV-stue om til et nytt soverom? Kjøpe en fin sovesofa, en fin kommode/hyller og gjøre det om til et rom der hun kan oppbevare sine ting, men som kan brukes som TV-stue når hun ikke er hjemme?

Dette var en veldig god idé, skal ta den med meg videre😊

Det siste jeg vil er at noen skal føle at de mister noe ved at vi flytter sammen. Det er derfor jeg fra starten av har argumentert at vi burde kjøpe et nytt hus som da blir nytt for alle og ingen har noe ekstra eierforhold til det... Men min kjære har et veldig flott og passende hjem og jeg ser hans argumentasjon om at vi tilsammen vil spare mye penger dersom vi slipper to meglerutgifter ved salg og ekstra dokumentavgifter ved kjøp. (Vi gifter oss før jeg kjøper meg inn.) Disse pengene kommer alle til gode og alle skal få noe nytt på sine rom for å få en mer ny-følelse for hele gjengen. Men kjenner at vi må snakke mer om situasjonen til 18-åringen for det siste jeg vil er at hun skal føle seg kastet ut av sitt eget hjem. 
(vi har masse plass på loftet til ekstrating forresten, for dere som var bekymret for hvor tingene hennes skulle være når hun var bortreist.)

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at når man er 21 bør man ikke bo hjemme lengre. At man kan låne kjellerstua får holde 😊

Hvor gammel er lillebroren? Kanskje det kan bli gjesteværelse av hans rom på sikt?

Anonymkode: 5b5ee...f3e

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående den ungen som skal til militæret og folkehøyskole: Hva planlegger egentlig denne ungen å drive med etter at både militæret og studiene er helt overstått?                             

Skal man for eksempel ta mer studier i nær-området deres? Eller kanskje finne seg noe fast arbeid der dere bor? Eller skal man flytte temmelig langt vekk for å begynne med videre studier, eller finne seg fast arbeid en helt annen plass?  

Anonymkode: f4c60...9fb

Uansett om denne ungen skal flytte videre etterpå eller ikke så trenger den et sted å være i alle ferier osv. Jeg bodde hjemme rundt 3 måneder til sammen i året da jeg studerte, fordi jeg hadde ferie eller sommerjobb i hjembyen. Det hadde ikke vært greit for meg om min far ikke hadde et rom jeg visste jeg kunne komme tilbake til. I tillegg er det ofte lite plass på hyblene, slik at det er helt urealistisk å ta med seg absolutt alle tingene.

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, Vegansucks skrev:

Da må man vel prioritere de som faktisk bor der, hvorfor bo hjemme når man er 21? Tror neppe at ungdom i dag er så mye hjemme som hver helg,militæret er jo gøy og sosialt, kanskje hun og får kjæreste, hun kommer neppe inn på pikerommet igjen😂

Dagens forventing 😂 kjenner flust av ungdommer som:

Går på folkehøyskole/er i militæret og lengter hjem og er der så ofte de kan

Ungdom som ikke har et stort nettverk 

Ungdom som ikke får kjæreste før de er godt opp i 20åra

Ungdom som flytter hjem igjen for en periode

(Nei, jeg går ikke under noen av de kategoriene, men kjenner til mange. Det du beskriver, er det mange ungdommer som ønsker, men ikke har).

• Liker 18
Skrevet

Vi har beholdt rommene til barna så lenge de har studert i utlandet/annen by i Norge. Synes der hyggelig at de prioriterer å bo hjemme når de har fri slik at vi får sett dem. Eldste valgte å studere i hjembyen og flyttet i egen leilighet her. Lillebror overtok rommet hennes, men har alltid hatt en soveplass til hun her hjemme. Synes det er hyggelig at barna f.eks kan sove her på juleaften osv. 

Anonymkode: b5261...282

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter vgs trenger de ikke eget rom. Om det er krise så kan de sove på en madrass, men i utgangspunktet så bør de klare seg selv. Spesielt om ikke rommet bare står der. 

Anonymkode: 3b285...825

Hæ??

Anonymkode: 9ac26...7be

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, og 18-åringens soverom planlegges å deles i to slik at de nye stesøsknene får hvert sitt rom.

Dette var en veldig god idé, skal ta den med meg videre😊

Det siste jeg vil er at noen skal føle at de mister noe ved at vi flytter sammen. Det er derfor jeg fra starten av har argumentert at vi burde kjøpe et nytt hus som da blir nytt for alle og ingen har noe ekstra eierforhold til det... Men min kjære har et veldig flott og passende hjem og jeg ser hans argumentasjon om at vi tilsammen vil spare mye penger dersom vi slipper to meglerutgifter ved salg og ekstra dokumentavgifter ved kjøp. (Vi gifter oss før jeg kjøper meg inn.) Disse pengene kommer alle til gode og alle skal få noe nytt på sine rom for å få en mer ny-følelse for hele gjengen. Men kjenner at vi må snakke mer om situasjonen til 18-åringen for det siste jeg vil er at hun skal føle seg kastet ut av sitt eget hjem. 
(vi har masse plass på loftet til ekstrating forresten, for dere som var bekymret for hvor tingene hennes skulle være når hun var bortreist.)

ts

Dere sparer nok penger, men kan risikere å miste noe som er viktigere.

Greit at hun ikke kan forvente å ha jenterommet stående klart for alltid, men det beste hadde vært om dere tok dere tid til å vente til hun så det selv, dvs. hun har flyttet ut for å studere eller noe. Fint dere har plass på loftet, men det blir noe annet å drive og styre og pakke fram og bort enn å ha et eget rom. Synes idéen med ekstra stue som hennes rom var bedre.

Greit at hun snart  er voksen, men hun er ikke SÅ gammel, og det kan ikke være kjekt å få følelsen av at dere ikke kan vente med å bli kvitt henne, slik at dere kan grabbe til dere rommet hennes. Hvis hun skal bo i koffert når hun er "hjemme" på besøk, vil det ikke kjennes som "hjemme" lenger, og da vil kanskje besøkene og kontakten bli mer sporadisk også. Dere risikerer at hun føler seg uønsket, og det vil dere vel ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...