Gå til innhold

Sånn er Norge: Vi er ikke rike pga oljen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Harald Eia har et nytt program hvor han presenterer "Sånn er Norge". Han skryter Norge opp i lufta. Jeg forventer ikke at alle har sett alle episodene, men jeg er spesielt interessert i den fjerde episoden "Rik og lik". Mye av det som ble sagt virker riktig, men jeg er ingen samfunnsforsker eller økonom så jeg skal ikke ta alt for god fisk. 

Han prøver blant annet å forklare hvorfor Norge er rike - og det skyldes ikke oljen (ifølge av ham). Det skal skyldes at vi har fagforeninger som jevner ut lønnsforskjellen mellom yrkene. Det virker litt fagforening-propaganda, men samtidig ser jeg poenget med å holde lønnene jevnere slik at den ene yrkegruppen skal ikke plutselig hoppe over og yrkegruppen kollapser.

Han mener også at vi er mer effektive i arbeid (som f.eks. bruk av datamaskiner eller robot o.l.) slik at vi ikke har behov for yrker der butikkansatte pakker frukt for deg eller at noen sitter og passer på toaletter. Det stemmer når jeg tenker meg om at USA er fortsatt gammeldags på flere områder som f.eks. bruk av kontanter, banksjekk og papirarkiv, osv.

Jeg har alltid vært bekymret for den dagen vi slutter å bore etter oljen og blir "fattige" igjen som vi var i gamle dager. Men etter å ha sett denne episoden er jeg mer optimist til at Norge klarer seg uten oljen.

Hva mener dere? Er vi rike pga oljen eller greier vi oss fint uten det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke bare en av delene som har gjort at Norge tross alt har klart seg relativt bra. Fagforeninger og lønnsutjevning har bidratt til å opprettholde kjøpekraften og dermed grunnlaget for å starte bedrifter og har selvsagt vært viktig, og dette begynte man jo med før oljealderen, så jeg syntes han har mye rett i at man hadde grunnlag for et godt land å bo i allerede da. 

Når det er sagt, så skal man på ingen måte undervurdere oljens betydning. Selv om man hadde både trepartssamarbeid og velferdsordninger også før oljen, så hadde Norge ikke kunnet koste på seg like mye uten. Oljen har gjort at man har kunnet gjøre velferdsordningene som allerede var der mer lukrative og man har kunnet påkoste seg flere ordninger. Den har dessuten bidratt sterkt til ikke bare inntekter fra selve oljen, men fra hele leverandørindustrien rundt oljeutvinning, noe som har betydd at disse kan ta oppdrag ikke bare i Norge men også i andre land som utvinner olje. 

Ja, Norge er et relativt effektivt arbeidsland. Mange gjør mye per tidsenhet takket være teknologi og stadige effektiviseringer av arbeidslivet som ikke nødvendigvis har blitt gjort i alle andre land. Det øker overskuddet i bedriftene. Samtidig har man utfordringer ved et høyt kostnadsnivå, der den største kostnaden som regel er lønn. Og lønn henger jo sammen med trepartssamarbeidet. I andre land har man råd til å være litt mindre effektig fordi arbeidskraften er relativt sett mye billigere, man er da ikke like avhengig av like stort overskudd per tidsenhet. 

Bakdelen av et effektivt arbeidsliv er at det blir vanskeligere å få jobb. Nå er det i mange næringer nær sagt umulig å få jobb hvis man ikke yter 100% hele tiden, så terskelen inn i arbeidslivet kan med andre ord være høyere her enn andre steder. Med relativt høy lønn, så må man også yte mer for å gå i overskudd, dette øker kravet til hver enkelt. 

Den dagen vi slutter å bore etter olje, så blir det faktisk mindre å gå på. Vi fil fortsatt ha velferdsordninger og kan fortsatt ha et trepartssamarbeid, men velferdsordningene vil nok bli betydelig mindre attraktive enn før. Om man tviler på dette, så kan man jo f. eks. sjekke det oljekorrigerte underskuddet (overføringer fra statens pensjonsfond utland) de siste årene. Det utgjør noen hundre milliarder i året. Det er mye av et statsbudsjett som er på 1.5 billioner. Man kan jo selv tenke seg kuttene som hadde vært nødvendig dersom disse milliardene ikke hadde vært der. 

Anonymkode: ef776...605

• Liker 1
Skrevet

Det er olja som har gjort at vi er "søkkrike". Uten den ville vi antakelig vært litt fattigere enn svensker, slik vi pleide å være fram til vi fant olje.

Anonymkode: 1e1ba...566

• Liker 1
Skrevet

Ser 'tynn is' på NRK.no. Historie om at de vil ta opp olje for å klare seg selv, de ansatte der jobber nesten bare offentlig og må klare seg på støtte fra andre land. Ikke sånn historie, men det er riktig at de ikke klarer seg selv. Vi er avhengige av oljeinntektene i fremtiden for vi får massive offentlige utgifter og få vil arbeide ift alderspensjonister og trygdede. 

Skrevet

Selvfølgelig er oljen grunnen til at Norge er et rikt land; fastlands Norge går årlig med massivt underskudd.

Uten oljen hadde en høyere utdannelse kostet flesk, medisinsk hjelp ville kostet flesk, og man kunne sagt farvel til velferds ordningene. Det blir naivt å tro at man kan fortsette med denne levestandarden hvis man sager av den greinen man sitter på.

• Liker 1
Skrevet

Tull og ønsketenkning fra en sosialist. Klassisk propaganda. Sosialistkompisen Tufte Johansen har sin snikpropaganda i annet program, med stadige stikkpiller til høyresiden. Uten oljen ville alle vært like fattige, det er forskjellen. Oljen gjør at de aller fleste er like rike. Fagforeningene har skylden for høye lønnskostnader som gjør norsk arbeidskraft ubrukelig selv for LO-pamper og AP-pamper som bruker utenlandsk arbeidskraft både til malejobber og tannbehandling.

Anonymkode: 0016f...8ef

Skrevet

Det er vel bare å se på landene rundt oss. Relativt rike de også, uten oljen. 

Anonymkode: 360f1...ee7

Skrevet
11 hours ago, matrobot said:

Mye av det som ble sagt virker riktig, men jeg er ingen samfunnsforsker eller økonom så jeg skal ikke ta alt for god fisk. 

Men det er han! 

Anonymkode: 3770d...8f3

• Liker 1
Skrevet
På 27.2.2020 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Tull og ønsketenkning fra en sosialist. Klassisk propaganda. Sosialistkompisen Tufte Johansen har sin snikpropaganda i annet program, med stadige stikkpiller til høyresiden. Uten oljen ville alle vært like fattige, det er forskjellen. Oljen gjør at de aller fleste er like rike. Fagforeningene har skylden for høye lønnskostnader som gjør norsk arbeidskraft ubrukelig selv for LO-pamper og AP-pamper som bruker utenlandsk arbeidskraft både til malejobber og tannbehandling.

Anonymkode: 0016f...8ef

Forslår at du ser programmet og hører resonnementet til Tufte Johansen. Han er nemlig inne på noe helt vesentlig - og helt riktig! Fagforeningene bidrar til lønnsomhet på en avgjørende måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...