AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har en skjønn og veldig åpen datter, som for et år siden fortalte at hun nok kom til å bli forelsket i jenter når hun ble eldre. I dag kom hun hjem fra skolen (5. klasse), og var så lykkelig. To andre jenter hadde fortalt at de likte jenter, og da hadde hun og fortalt det. Den ene jenta var vist og forelsket i henne, og hun strålte da hun fortalte dette. Var så lykkelig over å fortelle dette, få være åpen, og for å få aksept. Som mor kjenner jeg på en nervøsitet for hvordan dette skal bli møtt, når nå alle får vite det. Hun er så positiv og åpen, og er så redd for at hun skal såres av kommentarer og i møte med andre barns holdninger. Tenkte å høre om det er andre som har barn som har kommet ut som homofile/lesbiske i så ung alder, og om dere har noen råd. Anonymkode: a0460...a00 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 For alt du vet så er det kun en fase og ikke homofili. Anonymkode: 05c00...dbc 41
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Kusina mi skulle gifte seg med meg da hun var rundt den alderen. Hun var stormforelsket, selv om vi "deler blod". Sier ikke at datteren kommer til å bli verken det ene eller det andre, men i den alderen er det vel bare å la det skure og gå. Støtte henne uansett hva, men uten å lage noe større sak ut av det. Anonymkode: 6c2ce...ec8 44
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For alt du vet så er det kun en fase og ikke homofili. Anonymkode: 05c00...dbc Ja, det kan det godt være. Men vi står nå i denne situasjonen nå uansett hvordan fremtiden blir, og ønsker å gjøre det så positivt som mulig for henne. Anonymkode: a0460...a00 16
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan det godt være. Men vi står nå i denne situasjonen nå uansett hvordan fremtiden blir, og ønsker å gjøre det så positivt som mulig for henne. Anonymkode: a0460...a00 Og dere bør være stolte av dere selv😊 Tror neppe det gjør noe skade at hun sier det til flere mtp at de er flere jenter som føler det sånn Anonymkode: 05c00...dbc 11
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Her tenker jeg at skolen må på banen for å hindre mulige negative holdninger. Ville tatt en prat med miljøveileder eller HSpl. Ellers syns jeg det er fantastisk stilig. Tøff jente du har! Ikke vis at dette kan bli negativt; for det kan fort bli lett en selvoppfyllende profeti. Anonymkode: 122af...c7a 20
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Har en venninne som er lesbisk, ho "viste" det fra 11 års alderen. Trur det viktigste er introduser gode forbilder både av heterofile og homofile. Min vennine sleit mye med å komme ut pga traktorlesb stereotypen. Og prøv å ikke sette henner i bås så tidlig, enklere for unge å finne ut av det om det kan prate åpent med foreldren. Anonymkode: 44875...1f2 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 Ikke gjør noe big deal av det. 10 år er for ungt for å skulle definere seksualitet Bare si "så fint", og la det hele utvikle seg av seg selv. Datteren din er sannsynligvis ikke i pubertet ennå, så dette høres mer ut som "puppy love" enn reelle seksuelle følelser overfor andre jenter. Jeg har selv en datter på 18, og da hun var 8 var hun "kjæreste" med bestevennen. Han kom ut av skapet som homofil på vgs, så det de hadde sammen var bare intimt vennskap. Anonymkode: 20ee2...c81 24
Oslodamen Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 Jeg tror jeg ville ha reagert på samme måte som hvis det var en gutt hun var forelsket i, lyttet og støttet henne, men ikke laget noen stor deal ut av det. 10-åringer vet ikke engang hva det å være kjæreste er for noe, de nusser litt og sier de er sammen, men stort sett handler det vel mest om bare å like hverandre ekstra godt? Jeg ville derfor absolutt ikke tatt en alvorlig prat om legning, seksualitet, diskriminering, skam osv. Bare la henne glede seg over det og ta heller tak i eventuelle problemer etterhvert, når eller hvis det skjer. Jeg tror det er viktig å la barn finne ut av ting uten de voksnes alvor og seriøsitet. 20
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som er lesbisk, ho "viste" det fra 11 års alderen. Trur det viktigste er introduser gode forbilder både av heterofile og homofile. Min vennine sleit mye med å komme ut pga traktorlesb stereotypen. Og prøv å ikke sette henner i bås så tidlig, enklere for unge å finne ut av det om det kan prate åpent med foreldren. Anonymkode: 44875...1f2 Takk for flere gode råd her Vi har vært opptatt av å ikke definere noe på hennes vegne, det har hun kommet frem til helt selv. Hun snakker åpent her i familien, med oss foreldre og storesøsken som støtter og kommer med råd etter beste evne. Pride-saken engasjerer henne veldig, og hun er overraskende reflektert rundt det hele. Da hun fortalte meg det, spurte hun en rekke ganger om det gikk fint med meg, da dette nok var noe jeg nok ikke hadde ventet å høre fra henne 😊 Det virker å ha befestet seg mer og mer dette året, men man vet jo ikke hvordan det utvikler seg. Har selv tenkt at hun er så ung i forhold til det å gå åpent ut med det, men nå har hun gjort det. Flere av jentene i klassen hadde kommet og gitt henne en klem, så så langt har det jo vært veldig positivt. Men det er nytt for oss, og jeg er veldig spent på fortsettelsen nå som det sikkert blir en «snakkis» på skolen. Anonymkode: a0460...a00 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 19 minutter siden, Oslodamen skrev: Jeg tror jeg ville ha reagert på samme måte som hvis det var en gutt hun var forelsket i, lyttet og støttet henne, men ikke laget noen stor deal ut av det. 10-åringer vet ikke engang hva det å være kjæreste er for noe, de nusser litt og sier de er sammen, men stort sett handler det vel mest om bare å like hverandre ekstra godt? Jeg ville derfor absolutt ikke tatt en alvorlig prat om legning, seksualitet, diskriminering, skam osv. Bare la henne glede seg over det og ta heller tak i eventuelle problemer etterhvert, når eller hvis det skjer. Jeg tror det er viktig å la barn finne ut av ting uten de voksnes alvor og seriøsitet. Enig, det skal være naturlig, fint og ikke så alvorlig 🙂 Det «alvorlige» samtalene har vi dog hatt flere av, men alltid initiert av henne. Dette er jo et område som engasjerer henne veldig, og barn i dag får med seg så mye. Hun har selv vært veldig opptatt av at enkelte land ikke tolerer homofili, at mange barn ikke kan fortelle foreldrene sine om sin legning, at religion kan spille inn osv osv. Hun plukker stadig opp informasjon som skal fordøyes. Sånn sett har jeg vært glad for at hun har vært åpen med oss så tidlig, da dette er mye følelser å håndtere om man ikke har noen å snakke med det om. Men vi gjør det virkelig ikke til en greie her hjemme, det snakkes om på hennes premisser når hun har noe på hjertet ☺️ Anonymkode: a0460...a00 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 Ikke snakk om temaet med alvor og seriøsitet, da kan det hende hun føler hun ikke kan trekke det tilbake, i tilfelle dette bare er en fase. Anonymkode: ce36b...00c 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 I klassen til min 11 år gamle gutt er det ei jente som har sagt at hun liker jenter i to år allerede. Jeg vet det bare fordi hun har fortalt det selv, har ikke hørt noen andre snakke om det, selv om vi har mange fra klassen innom her til stadighet. Det var heller ingen som reagerte da hun snakket om det her, i bursdagen til sønnen min med hele klassen til stede. Det virker som de ikke bryr seg rett og slett. Jeg tror de fleste av dagens barn vokser opp med at dette er helt naturlig og ikke noen stor sak. De har ikke de fordommene som mange voksne har. Anonymkode: 6ed39...990 12
Ulrikke Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 Jeg håper og tror at de som vokser opp i dag har et annet syn på dette enn forrige generasjon, og ikke minst generasjonen før det igjen.... Fra barna her var et par år og begynte å skjønne hvordan verden hang sammen har vi snakket om at noen er kjæreste med en mann, noen er gift, noen vil ikke ha kjæreste og noen er kjæreste med en dame. Som den naturlige ting. Til hun som nå er 14 har jeg vært så direkte at jeg har sagt at jeg, ettersom jeg VET at hun er ekstremr tolerant og opptatt av at alle e rlike mye verdt, håper at hun støtter vedkommende dersom noen hun kjenner ser ut til å slite med legning. Da de gikk på barneskolen var de mer av typen "jeg vet ikke om jeg vil ha jente- eller guttekjæreste", i samme åndedrag som "jeg vet ikke om jeg tror på Gud eller ikke" feks. De som vokser opp nå har ofte et åpent syn på det meste og lager ikke styr av det. Når det er sagt er det jo ikke sikkert din datter er lesbisk! Men om hun er det, så er jo holdningene hennes helt fantastisk! Jeg tviler sterkt på at en som er så sterk i seg selv blir særlig mobbet. Og dersom hun holder fast ved det vil jo de som kjenner henne "alltid" ha visst det når de blir tenåringer. Jeg ser for meg null stress og ei jente med bein i nesa som kan være akkurat den hun ønsker! 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #15 Skrevet 27. februar 2020 Hun et 10, neste uke er hun sikkert forelsket i en gutt. I den alderen vet de ikke hva forelskese er. Anonymkode: 3bfe0...ef5 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #16 Skrevet 27. februar 2020 Tusen takk for veldig fine svar! Anonymkode: a0460...a00
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #17 Skrevet 27. februar 2020 Læreren til datteren min er lesbisk og det er jeg så glad for. Hele klassen får dermed et flott forbilde dersom de finner ut senere at de er homofile. Det har blitt helt naturlig for dem (selv om vi også selvfølgelig hele tiden hjemme har sagt at noen liker gutter og noen liker jenter). Jeg tror det er viktig å være helt avslappet på det, slik at hun hvertfall ikke gjør dette for å være spesiell eller få oppmerksomhet. Anonymkode: 12022...6fa 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #18 Skrevet 27. februar 2020 Visste ikke at man visste legning så tidlig Anonymkode: abf78...634 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #19 Skrevet 27. februar 2020 Jeg lurer litt på om hun er interessert i selve pride saken, og synes det er kult å ha en eller annen legning. Dette siden hun opptrer som en slags terapeut overfor mor og stiller de riktige spørsmålene. Hun har nok sett noen moderne tv-serier. Det er i alle fall en motesak å ha en eller annen issue. Noen er selvsagt født lesbiske også. Umulig å si når man er 10 år. Uansett er det bare å støtte henne. Hvis det er en fix idé vil det gå over av seg selv. Anonymkode: 94073...03a 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #20 Skrevet 27. februar 2020 Min datter sier hun er bifil. Hun er snart ti år. Har sagt det for et år siden. Vi gjorde ingen big deal av det men har snakket med henne i noen sammenhenger om hvordan homofili er sett ned på av noen. Dette forholder hun seg ikke så mye til. Det er annerledes for de som vokser opp nå. Hun er for øvrig tidlig utviklet, har hatt tegn på pubertet ett år. En venninne av meg som er lesbisk sa hun har visst hun var lesbisk hele livet og kom ut på vgs. Så det er helt vanlig å vite slikt i 8-10 års alder. Anonymkode: 357e8...36d 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå