AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Noen her som har endomentriose? Hvordan ble dette oppdaget? Hadde dere uregelmessige sykluser? Ser man dette på ultralyd og får en utredning? Ble dere gravid med endometriose? Anonymkode: b11ab...853
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har hatt endometriose siden ungdomsalderen. Hos meg ble det funnet ved en tilfeldighet da jeg hadde en stor blodfylt cyste på ene eggstokken. Ble operer. Hadde alltid store menssmerter og kraftige blødninger. Da jeg var ung var det ikke fokus på dette. Ble oppdaget da jeg var i slutten av 20 årene. Syklusen min var stort sett regelmessig. Men slet mye med smerter utenom mensen, spesielt ved eggløsning. Magen blåste veldig opp. Man må ta lapraskopi for og finne ut hvor mye endo man har. Ultralyd er ikke godt nok. Tar man CT av underlivet med kontrast kan man se det. Har vært gravid flere ganger men mista hver gang. Har aldri blitt utreda hvorfor så man vet ikke om det kom av endo. Er så gammel nå at barn er ikke aktuelt lenger. Du kan sjekke på Endometrioseforeningen Norge der er det mer info. Anonymkode: d3769...e84
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har endomentriose? Hvordan ble dette oppdaget? Hadde dere uregelmessige sykluser? Ser man dette på ultralyd og får en utredning? Ble dere gravid med endometriose? Anonymkode: b11ab...853 Hos meg hadde jeg ikke di typiske symptomene. Stabil syklus på 24-26 dager. Alt på gyn ultralyd har sett fint ut. Eneste symptomet hos meg har vært korsryggsmerter helt siden jeg var 18. Etter mange legetimer og kontroller fikk jeg endelig kranglet meg til en lapraskopi og fikk påvist endometriose. 5 år tok det fra jeg først mistenkte ebdometriose til jeg fikk påvist dette. Anonymkode: 560a0...f92
Anonym546u Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Kan man oppdage endomentriose kun ved å ta lapraskopi? Er ikke det en slags operasjon som utføres i full narkose? Altså er det helt umulig å bli gravid?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 Er under utredning for endometriose.. Vært veldig plaget med store smerter i snart 8 år, nå har jeg ekstreme smerter hver dag og går fast på morfin for å komme meg gjennom de verste smertene. Har foreløpig bare vært inne til undersøkelser på Ullevål, men gynekologen mente utifra ultralyd og symptomene mine at jeg har endometriose og adenomyose. Står i kø for operasjon på Ullevål, og håper snart jeg får komme inn. Utslitt av dårlig søvn og mye smerter. Livet mitt har blitt ekstremt begrenset, og det går på psyken løs.. Jeg har nokså regelmessig syklus, men jeg blør store mengder de første dagene. Har ekstreme smerter i forbindelse med eggløsning, menstruasjon og ellers i syklusen. Det gjør vondt å tisse og magen min blir så oppblåst at jeg ser ut som jeg er 5 mnd. gravid igjen. På nesten 8 år har det bare blitt bortforklart med at alle kvinner har smerter i forbindelse med menstruasjon, det sitter i hodet på deg og dette må du bare leve med. Ingen leger trodde meg, før jeg kom til Ullevål. Gynekologen der fant masse på ultralyd som alle de andre gynekologene mener er helt normalt og ikke har noe med smertene mine å gjøre.. Anonymkode: 665de...461
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Hadde smerter nesten hele tiden rett før det ble oppdaget jeg ikke bare ved mensen. Men som 12 åring ble jeg operert for noe de trodde var blindtarmbetennelse, fordi jeg hadde sinnsyke smerter, viste seg og være stor blodcyste og at jeg haddde en kul på livmor, det sykehuset skjønte ikke mye. Begynte på p piller allerede som 12 åring pga smerter. Fra jeg var 16 var alt et helvte og når jeg var 19 var jeg mye innlagt på sykehus, fikk til slutt operasjon på samme dårlige sykehus som da jeg var 12 og de påsto de fant endometriose men d var lite. 2 mnd etterpå kom jeg til Ullevål og ble hasteoperert 6 dager etter undersøkelsen, de fant mye endometriose og at jeg har adomyose i tillegg, så sa de også at det var nok det som slo ut allerede som 12 åring, for den kulen på livmor som jeg hadde som 12 åring var der enda og ble fjerna. Ble så operert igjen når jeg var 20 og var full av endometriose igjen, spredd seg til blære, tarmer, urinveier, nyrer, lever, galleblæra, bukvegg osv. Ble endel bedre etter sist operajon men nå er det igang igjen og jeg skal snart på undersøkelse på Ullevål igjen og håper virkelig de kan operere igjen slik at smertene blir mindre og vi kan prøve på å få baby. De så ingenting på ultralyder hos meg borsett fra cyster innimellom som sprakk jevnt og blod i buken. Ingen endometriose men når de har åpnet meg har det vært fullt Anonymkode: d0959...bfe
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 15 minutter siden, Anonym546u skrev: Kan man oppdage endomentriose kun ved å ta lapraskopi? Er ikke det en slags operasjon som utføres i full narkose? Altså er det helt umulig å bli gravid? Det er operasjon i full narkose, som regel dagkirurgisk. De går inn med skop rett ved navlen for og kikke inn. Mange som har endo blir gravid. Det er og flere som har det uten og ha smerter og plager. Anonymkode: d3769...e84
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 10 timer siden, Anonym546u skrev: Kan man oppdage endomentriose kun ved å ta lapraskopi? Er ikke det en slags operasjon som utføres i full narkose? Altså er det helt umulig å bli gravid? Man kan kun få sikker diagnose ja ved lapraskopi. Det er et veldig enkelt inngrep å stille selve diagnosen, og går raskt. For meg som hadde større endometriosecyste og utbredt endovev tok operasjonen 1,5 timer og jeg overnattet derfor. Jeg var den eneste av alle på dagkirurgien ifbm endo som måtte overnatte (var full stue, sikkert 10 stykker). Adenomyose kan kun bekreftes ved å fjerne livmoren, man kan ikke se det slik som ved endometriose. Graden av endometriose bestemmer ikke nødvendigvis hvorvidt man blir gravid. Men endometriose kan gjøre det vanskelig både mtp eggkvalitet/om egget fester seg/gir dårlig miljø osv. Man antar vel at ca halvparten vil ha vanskeligheter, men suksessraten ved IVF er like god ved endometriose som for de uten. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er under utredning for endometriose.. Vært veldig plaget med store smerter i snart 8 år, nå har jeg ekstreme smerter hver dag og går fast på morfin for å komme meg gjennom de verste smertene. Har foreløpig bare vært inne til undersøkelser på Ullevål, men gynekologen mente utifra ultralyd og symptomene mine at jeg har endometriose og adenomyose. Står i kø for operasjon på Ullevål, og håper snart jeg får komme inn. Utslitt av dårlig søvn og mye smerter. Livet mitt har blitt ekstremt begrenset, og det går på psyken løs.. Jeg har nokså regelmessig syklus, men jeg blør store mengder de første dagene. Har ekstreme smerter i forbindelse med eggløsning, menstruasjon og ellers i syklusen. Det gjør vondt å tisse og magen min blir så oppblåst at jeg ser ut som jeg er 5 mnd. gravid igjen. På nesten 8 år har det bare blitt bortforklart med at alle kvinner har smerter i forbindelse med menstruasjon, det sitter i hodet på deg og dette må du bare leve med. Ingen leger trodde meg, før jeg kom til Ullevål. Gynekologen der fant masse på ultralyd som alle de andre gynekologene mener er helt normalt og ikke har noe med smertene mine å gjøre.. Anonymkode: 665de...461 Jeg har veldig god erfaring med Ullevål, anbefaler deg å ringe for å sette deg på venteliste ved avbestillinger. Jeg fikk time 2 mnd tidligere slik :) (ventelisten var da 3-4 mnd). Utrolig tragisk at du har gått så lenge med store smerter, håper operasjonen kan hjelpe deg! Anonymkode: e3d63...911
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan kun få sikker diagnose ja ved lapraskopi. Det er et veldig enkelt inngrep å stille selve diagnosen, og går raskt. For meg som hadde større endometriosecyste og utbredt endovev tok operasjonen 1,5 timer og jeg overnattet derfor. Jeg var den eneste av alle på dagkirurgien ifbm endo som måtte overnatte (var full stue, sikkert 10 stykker). Adenomyose kan kun bekreftes ved å fjerne livmoren, man kan ikke se det slik som ved endometriose. Graden av endometriose bestemmer ikke nødvendigvis hvorvidt man blir gravid. Men endometriose kan gjøre det vanskelig både mtp eggkvalitet/om egget fester seg/gir dårlig miljø osv. Man antar vel at ca halvparten vil ha vanskeligheter, men suksessraten ved IVF er like god ved endometriose som for de uten. Jeg har veldig god erfaring med Ullevål, anbefaler deg å ringe for å sette deg på venteliste ved avbestillinger. Jeg fikk time 2 mnd tidligere slik :) (ventelisten var da 3-4 mnd). Utrolig tragisk at du har gått så lenge med store smerter, håper operasjonen kan hjelpe deg! Anonymkode: e3d63...911 Glemte å si at jeg igrunnen aldri mistenkte endoetriose før jeg slet med søskenforsøk. Fikk plutselig en stor cyste som gav smerter, og vev som spredte seg veldig raskt. Om jeg ikke hadde fått det da og blitt gravid ville jeg aldri visst at jeg har endoetriose eller mistenkt det. Anonymkode: e3d63...911
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #10 Skrevet 27. februar 2020 For meg ble det ikke oppdaget før jeg hadde prøvd å bli gravid i ca 4 år. Dønn regelmessige sykluser, ganske heftig mensen med smerter men som mange andre tenkte jeg vel at det «skal» gjøre vondt. Var til slutt gynekologen som henviste meg til lapraskopi som mistenkte at jeg kunne ha det, men det var ikke noe han kunne se på ultralyd. Det var først når jeg ble operert at de så at egglederene var tette og at ivf var eneste mulighet for oss. Dette til tross for at det egentlig var veldig moderat spredning hos meg. Symptomer og grad av endometriose har liten sammenheng, så du kan fint ha mye symptomer og lite endometriose vev og motsatt. Mange som blir lettere naturlig gravid etter operasjon, så ingen automatikk i at det er umulig, men det er stort individuelt spenn og dessverre altfor lite forsking på sykdommen. Ble gravid til slutt da, etter nesten to år med ivf, men legene mente altså at endometriosen ikke var skyld i at det tok såpass lang tid. Anonymkode: 9bd35...cc0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #11 Skrevet 27. februar 2020 Fikk vite jeg hadde endo for et par mnd siden, med større sjanse for infertilitet iom arr på eggstokker. Er enda ganske ung så tok det utrolig tungt. Hadde en utrolig god fastlege som skjønte at det psykiske er vanskelig for en med endo, og sendte meg til en psykolog. Jeg har vist tegn siden jeg var veldig ung, og fastlege har vært bekymret over antall sykedager og helse, så ble utredet ganske fort på bakgrunn av Ultralyd og symptomer. Det verste med min type er sorgen over å ikke enda vite om jeg kan få barn, og det er en sorgprosess. Går på morfinpreparater ved mensen som ødelegger skolegang og mitt sosiale liv, i tillegg til utrolige smerter i mage og korsrygg. Hadde ikke ønsket dette på min verste fiende. Anonymkode: 9822d...5af
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #12 Skrevet 27. februar 2020 Jeg fikk vite at jeg hadde endometriose i 2014. Dette var etter mitt første barn. Har nok hatt det en stund, men trodde det var «normalt» å ha så store smerter, tenkte det var menstruasjonssmerter - og at smerter ved avføring var også normalt rundt den tiden. Jeg opererte bort en svulst på eggstokken, det var slik endometriosen ble oppdaget. Har etter det fått 2 barn til, ble raskt gravid med begge. Har også hatt to spontanaborter før siste barnet mitt. Anonymkode: 449e2...250
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå