AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Vi har parfymeallergikere i familien, og bruker derfor neutral vaskemidler. Ingen skyllemiddel. Vasken lukter nå ganske snodig. Litt surt og litt nøtteaktig? En slags rund, fuktig, mørk muskatlukt. Det er nok mannens klær som lukter mest, jeg merker ikke noen lukt av f.eks. håndklær eller hvis jeg vasker mine topper på finvask alene. Han har en ganske intens svettelukt til tross for deo og god hygiene generelt, men med en gang hans klær havner i maskinen så kommer da denne lukten, og den setter seg i alle andre klær i samme vask. Samtidig lukter det jo ikke svette av selve vasken, men denne sure ekle lukten. Et eksempel: I dag vasket jeg en maskin med t-skjorter og gensere på 40 grader. 2,5 time i maskinen, et mellomprogram. Klærne luktet av denne merkelige lukten etterpå. Jeg kjørte vasken en gang til, denne gangen med eddik i maskinen. Det har funka før, men denne gangen funka det ikke. Nå hengte jeg opp klærne likevel, og etter fem minutter var hele vaskerommet fylt av denne lukten. Noe jeg IKKE gjør: Klærne blir ikke liggende i maskinen Jeg har ikke overdosert vaskemidler Jeg har ikke overfylt maskinen Hva kan lukten komme av, og hvordan blir jeg kvitt den? Anonymkode: 190d1...530
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Mannens t-skjorter må vaskes på varmere temperatur, og ikke sammen med andre klær. (1.Klær av syntetiske materiale lukter verre enn bomull. 2.Helt nye Pierre Robert-boksere stinker kjemisk ved vask, selv om de er av bomull.) Anonymkode: 5d2a7...781 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Lar du døra og vaskemiddel skuffen stå åpen og tørke mellom vasker? Hvor ofte kjører du kokvask? Er filteret renset? Anonymkode: d7103...bb8 1
Djungelvrål Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 En dæsj eddik i skyllemiddelkammeret. Gjør det utrivelig for bakterier. Det er de som lager sur lukt. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 Døra står alltid åpen. Skuffen ikke alltid, men ofte. Kokvask kjører jeg en gang i mnd eller så, når jeg husker på det. Kjører da maskinen enten tom eller med et håndkle i, på 95 grader. Filteret renses også med jevne mellomrom. Det er mannens klær som er problemet, men T-skjorter med print blir ødelagte hvis jeg kjører de på høyere temperaturer, blir de ikke? Det er bomull med print. Anonymkode: 190d1...530
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Jeg bruker eddik av og til, gjorde det som sagt senest i dag. Klærne lukter likevel. I dag har de blitt vasket i fem timer til sammen, en runde med vaskemiddel og en runde med eddik, men de stinker likevel. Nå henger de til tørk, men jeg kjenner lukta i gangen utenfor vaskerommet og vet at jeg må vaske de på nytt i morgen. Vaskerommet har for øvrig ventil med vifte som er fuktstyrt, så rommet er godt ventilert. Anonymkode: 190d1...530
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 1. Mannen lar klærne sine ligge i en haug når de er litt våte av kroppsvekten og de er sure før vask. Han må bli bedre på å lufte ut klærne. 2. mannen har en eller flere klesplagg som er muggent eller sure og som smitter over på de andre klærne. Desse må kastes. 3. Mannen bruker klær i syntetblanding. Desse vil etter noen måneders bruk ikke lengre være mulig å få ut lukt av. Løsning: kjøp ren bomull, ren lin eller silke/ull og kast synteten. 4. mannens klær er helt åpenbart hans problem. Vask de andre klærne som ikke lukter og la han vaske sine stinkende filler selv - du er ikke hushjelpen. Når han ikke gidder ta tak får han stinke, da, men det er null grunn til at dere andre skal gjøre det. 5. dersom han oppriktig lukter veldig sterk svette og vasker seg normalt er han ikke frisk. Send han til legen. Friske folk sin svette lukter godt. Det mest trolige er at han har en matallergi som han ignorerer og at kroppen svetter ut stoffer den ikke klarer håndtere. Folk med magetrøbbel sin svette lukter høgg om de ikke tar tak i saken og spiser ansvarlig. Anonymkode: 5a530...b26 1
Roci Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har parfymeallergikere i familien, og bruker derfor neutral vaskemidler. Ingen skyllemiddel. Vasken lukter nå ganske snodig. Litt surt og litt nøtteaktig? En slags rund, fuktig, mørk muskatlukt. Det er nok mannens klær som lukter mest, jeg merker ikke noen lukt av f.eks. håndklær eller hvis jeg vasker mine topper på finvask alene. Han har en ganske intens svettelukt til tross for deo og god hygiene generelt, men med en gang hans klær havner i maskinen så kommer da denne lukten, og den setter seg i alle andre klær i samme vask. Samtidig lukter det jo ikke svette av selve vasken, men denne sure ekle lukten. Et eksempel: I dag vasket jeg en maskin med t-skjorter og gensere på 40 grader. 2,5 time i maskinen, et mellomprogram. Klærne luktet av denne merkelige lukten etterpå. Jeg kjørte vasken en gang til, denne gangen med eddik i maskinen. Det har funka før, men denne gangen funka det ikke. Nå hengte jeg opp klærne likevel, og etter fem minutter var hele vaskerommet fylt av denne lukten. Noe jeg IKKE gjør: Klærne blir ikke liggende i maskinen Jeg har ikke overdosert vaskemidler Jeg har ikke overfylt maskinen Hva kan lukten komme av, og hvordan blir jeg kvitt den? Anonymkode: 190d1...530 Du kan prøve å bløtlegge mannens klær i kaldt vann tilsatt litt eddik før du vasker dem i vaskemaskinen. Har erfaring selv med at det fjerner gjenstridig lukt, uten at jeg helt vet hvorfor det fungerer. Og tørk klærne utendørs når/hvis du har anledning. T-skjorter i ren bomull kan stort sett vaskes på 60 grader selv om de har trykk, så lenge du vasker dem på vrangen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Kokvasken på maskinen en gang i måneden synest jeg var lite. Jeg kokvasken hver uke. Anonymkode: 5d2a7...781
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 På 27.2.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev: Kokvasken på maskinen en gang i måneden synest jeg var lite. Jeg kokvasken hver uke. Anonymkode: 5d2a7...781 Jeg kokvasker aldri, men har aldri vært plaget med vond eller rar lukt.... Jeg heller innimellom litt eddik inn i maskinen når den skal brukes, og jeg bruker alltid eddik som skyllemiddel. Omo colour og Milo er vaskemidlene jeg bruker, i tillegg litt Vanish på eventuelle flekker. Anonymkode: 5568b...de9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå