Gå til innhold

Gravid datter spør om penger til dyre og unødvendige innkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er gravid med sitt første barn og hun vil gi meg mitt første barnebarn.

Hun har OK økonomi og tjener greit, men selvsagt er det ekstrautgifter i forbindelse med nytt familiemedlem. Hun har nylig blitt alene, samboeren hennes har gjort det slutt, så hun ser ut til å bli alenemor. Jeg synes synd på henne og har derfor sponset henne mye frem til nå, hun fikk 10 000 kroner av meg, som jeg håpet skulle gå til nødvendig utstyr som vogn og barneseng. I stedet hadde hun svidd av pengene på dyr elektrisk huske, babynest?, dyr badebalje, Og utrolig dyre babyklær i størrelse 50, som barnet vil vokse ut av med en gang. 

Jeg besøkte henne nylig og hun manglet det meste, hverken bilstol eller barnevogn var på plass. Hun mangler også stellebord og kommode til barnet. Samt pledd, kluter og mye nødvendig utstyr, tøyet hun har kjøpt inn er veldig upraktisk. Nå holdt hun på å pakke sykehusveska, så at hun hadde kjøpt seg nye sandaler til 500 kroner for å ha med på sykehuset! 

Hun sendte meg tekstmelding nå om at det nærmet seg termin og nå ville hun ha 15000 kroner til barnevogn og barneseng. Jeg ble litt paff, fordi hun har fått 10000 kroner av min eksmann også, men disse er svidd av på tørketrommel. 

Hva gjør jeg? Hvordan skal jeg greie å hjelpe henne? Ungen trenger barnevogn og det nærmer seg termin, men jeg har ikke nye 15000 å gi henne. 

Anonymkode: 22d53...479

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker jeg at hun må kjøpe en brukt vogn frem til hun selv har spart opp til den vognen hun vil ha. Hun har fått 10.000 kroner av deg, jeg hadde aldri vurdert å be om noe mer enn det! 

• Liker 47
Skrevet

Du får si at du dessverre ikke har økonomi til mer nå, så hun får kjøpe selv.

Når det er sagt, tørketrommel er en fornuftig investering når man har småbarn, så synes ikke du kan klage på det! 

Resten, ja, hun får vel bruk for det selv om pengene kanskje kunne vært brukt mer sparsommelig. Ellers synes jeg du henger deg litt vel mye opp i hva og hvor mye hun bruker penger på? 

Anonymkode: c0c83...018

• Liker 12
Skrevet

Skjønner tørketrommelen, men ikke til 10.000,-..... 

Skjønner IKKE alt det andre tullet. Hvis du har penger til det, så kan du kjøpe ei vogn til henne på finn.no til 1500,-. Du kan vaske den og gi den til henne. Noe mer trenger hun ikke, babyen kan sove i bagen den første tida . 

Man får kjøpt flotte klespakker i de minste størrelsene på finn.no og diverse kjøp og salgsiderr på Facebook. 

Jeg fikk ikke ei krone (men et veldig søtt babysett) av mine foreldre da min eldste ble født.

Fikk også tøy for et par hundrelapper når mellomste ble født,

og fikk plutselig 3.000,- til å kjøpe bedside crib når yngste kom til verden. Forventet ingenting av noen andre enn oss selv da vi skulle ha barn. Klarte oss helt fint ved å kjøpe brukt. Noe utstyr var litt slitent, men alt var fullt brukbart. 

Anonymkode: cb185...d27

• Liker 13
Skrevet

Nå som hun er alene så får hun overgangsstønad i tillegg til evnt foreldrepenger. Far skal betale barnebidrag også.  Hun skal nok få ting til å gå rundt. 
Hun innser sikkert etterhvert at det ikke går ant å svi av mangfoldige tusen kroner på nips. 

Da jeg fødte mitt første barn som 25 åring så kjøpte jeg mye brukt. Arvet også fra storesøster som har 4 barn fra før. Mye fint brukt på kjøpe/selge sider på Facebook og på Finn. 

Jeg brukte underkant av 10 000kr på alt av utstyr og klær til barnet det første leveåret ved å tenke økonomisk. 

Dra på sparkjøp. Kjøp inn vaskekluter- masse billig der. Kjøp en enkel stellematte (stellebord er bare unødvendig), små oppbevarings bokser til kremer, bleier osv. 
Tips henne også om alle de gratise babyboksene man får på div dagligvare butikker, apotek og barnashus. Der får man mye såper, kremer, bleier, stellesaker og smokker. Kom godt med de første mnd 😊 

Hun blir alenemor nå og må lære seg å stå på egne bein. Besteforeldre skal få lov til å kjøpe ting til barnebarnet sitt, men de skal ikke forsørge ungen. 
Jeg er alenemor selv og lært utrolig mye de siste 3 årene 😊 

Anonymkode: 5348f...9c7

• Liker 18
Skrevet

Kanskje hun er litt i sjokk etter bruddet? Det må jo være ganske overveldende å bli forlatt når man er gravid. 

• Liker 6
Skrevet

Synes heller ikke 10 000 er all verdens penger, en ok barnevogn kan komme på over 10 000. At hun bruker pengene på tull kan jeg si meg enig i. Klær i str 50? Tror hun at hun føder for tidlig? Mine har aldri brukt 50. De ble født etter termin.

• Liker 8
Skrevet

De betaler jo det for å dekke lønn i permisjon ikke fordi barnet koster det.

Etterpåklokskap og slikt, du burde kjøpt de tingene du synes var fornuftig slik som bilstol og vogn. Vi fikk vogn fra mine foreldre, og bilstol + vippestol fra hans, resten ordnet vi selv og vi hadde aldri bedt om mer. 

Gjort er gjort, hun får returnere klær for å få råd til det hun trenger. Babynest er forresten kjempelurt.

Anonymkode: 88bec...5e8

• Liker 9
Skrevet

Synes du skal svare tilbake at de 10 000 hun har fått var ment for slike større nødvendige ting. Så får de unødvendige tingene anses å komme fra hennes penger. 

Du setter en standard nå... hvis du ikke vil ha en forventning om å sponse tusener hver gang barnet trenger noe hengende over deg, så må du si fra hva du har mulighet til. Det er hun som skal forsørge sitt barn, ikke du. Du har allerede vært svært generøs.

Anonymkode: 63801...7b0

• Liker 27
Skrevet

Skjønner ikke at det er mulig å trenge så mye penger til utstyr. Jeg droppet vogn for bæresjal (kostet 300,- brukt), pluss en bæresele (1000,- brukt). Tøybleier kostet meg vel 3000, - inkl våtposer og kluter, brukte en veske jeg hadde som stelleveske, baby som i vår seng, og jeg ammet. Legg til litt gode brukte klær fra Nøstebarn (trenger nesten aldri å vaskes, bare luftes, bare luftes, så man trenger ikke mange plagg i hver str), så kommer vi nok opp i rundt 6000,- totalt. 🤷‍♀️

Folk er helt sprø. Baby trenger bare nærhet og hudkontakt og pupp den første tida, alt utstyret er latterlig og unødvendig. 

Anonymkode: 01c95...da0

• Liker 21
Skrevet

10.000 er sykt mye å gi bort. Synd at hun ikke klarte å håndtere pengene. Ikke gi mer i hvert fall, og definitivt ikke i nær fremtid. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk min første mens jeg studerte, med andre ord, ikke mye penger. Jobbet mye ved siden av og med studielån fikk jeg inn ca 19.000kr i måneden. Man går jo gravid i 9 måneder og da må man nesten sette av penger. 
Brukte ca 20.000kr på utstyr og kjøpte da ny vogn og bilstol. Nesten alt annet kjøpte jeg brukt på Finn.no. 
Ikke gi henne noe mer nå. Kjøp evt en bilstol (det er jo viktig ift sikkerhet og bør ikke kjøpes brukt). Hun skal straks bli alenemor og må lære seg å bruke penger med omhu. Barna blir ikke akkurat billigere...

Anonymkode: ec4bb...344

• Liker 7
Skrevet

Tipper du gjør henne en bjørnetjeneste ved å drive å punge ut for hennes luksusvaner - særlig nå som hun skal bli mor, og må ta ansvar for andre enn seg selv. Det er dårlig nytt at en kommende mor velger å bruke penger på sandaler og unødvendige luksusvarer, når hverken bilstol eller vogn er på plass. De dyreste tingene bør jo åpenbart vært kjøpt inn først. Jeg regner med at datteren din er voksen og selvstendig, men ettersom hun spør deg om så mye penger, syns jeg fint at du kan ta deg en prat med henne om økonomisk vett og forstand. 

Dette er sikkert en vanskelig tid for henne, ettersom hun er blitt alene i denne perioden, men det går an å ta praten på en litt sårbar og omsorgsfull måte, selvfølgelig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det mest fornuftige du kan gjøre for henne nå er å sette deg ned med henne og se om dere kan finne det hun mangler på finn.no. Der finnes det masse fint og pent brukt. Kluter og slikt kan kjøpes billig egentlig alle steder. 

Neste gang er det kanskje lurere å kjøpe utstyret i stedenfor å gi penger iom at hun sliter med prioriteringer. Forøvrig må jeg understreke at tørketrommel er et must med små barn, men kanskje ikke til 10K. 

• Liker 3
Skrevet

Neste gang gir du ikke penger men blir med og kjøper til henne, så har du litt mer kontroll over hvor pengene går hen. Det sagt, har hun ikke fått engangsstønad eller foreldrepenger? Hun burde da kunne bruke av de pengene for å få tak i det hun trenger.

Anonymkode: 4313a...6dd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...