*Lillian* Skrevet 9. september 2002 #1 Del Skrevet 9. september 2002 Jeg holder på å male skilt, treskilt, til avdelingene i den harnehagen jeg jobber i. (Har malt skilt til både bhg og andre før) Dette går jo strålende, men jeg lurer på en ting je ghar lyst til å prøve ut som jeg ikke har prøvd før. Når jeg maler "rene" farger går det jo veldig greit, men jeg sliter litt når jeg skal male litt "shatteringer" eller "nyanser" av fargene på samme.. Skjønner dere hva jeg mener? (ikke så flink å forklare) Vel, jeg synes dette er veldig vanskelig, spesielt med pensel. Jeg får liksom ikke helt til at fargene "flyter over i hverandre"... Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan svinge penselen slik at det blir jevnere og ser mer "naturlig" ut i overgangene? Eller finnes det noe annet enn pensel jeg kan bruke som gjør dette lettere? Takker og bukker og nikker og neier for gode tips... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. september 2002 #2 Del Skrevet 9. september 2002 Det finnes en spesiell maling til dette tror jeg. Men hvis du bruker vannbasert maling kan du jo prøve å tynne den litt ut i overgangene da. Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerusk Skrevet 10. september 2002 #3 Del Skrevet 10. september 2002 Tror det er viktig at fargene er våte iallefall, hvis du skal få noe godt resultat. Og det er nok ikke bra at fargene er for tykke heller. Jeg har egentlig ingen erfaring med dette, kan bare tenke meg at slik er det. Kan du ikke prøve deg frem på papp f.eks da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest doriansen Skrevet 13. september 2002 #4 Del Skrevet 13. september 2002 Hvis du kjøper akrylfarger kan du lavere og lage skygger ved at du først legger på et dekkende lag, og deretter tynner ut malingen og maler oppå. Den er også ganske bestandig, slik at ikke små fingre får dratt den utover dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*livsnyteren* Skrevet 19. september 2002 #5 Del Skrevet 19. september 2002 Hei Lillian! Har du forsøkt å bruke hendene til å male med? Ja, jeg mener det alvorlig, altså. Jeg har i flere år drevet med porselenmaling. Sirlige fine strøk, vet ikke om du har drevet med dette, men det er iallefall stort sett finarbeid (iallefall når nissefar skal ha et bestemt glimt i øyet). Det var i forbindelse med et kurs jeg skulle holde at jeg kom på ideen. De ville nemlig male solsikker. Jeg synes at solsikker er nydelige, og ville forsøke å lage dem ville og røffe. Ikke med sirlige penselstrøk. Jeg tok et stykke med silke på fingertupen og strøk vekk maling. Det gav et utrolig røfft preg på det. Kjempefint. Det tar litt tid før en får det som en ønsker det, men det er bare å prøve og øve, så klarer en å få til det meste. Som regel så er en redd for å ta på noe en har malt, men lek deg og prøv. Har aldri prøvd dette på annet enn porselen, men kan ikke tenke meg annet en at det også går an å bruke denne teknikken ved andre typer malearbeid. Jeg regner med at det er treskilt du maler, men det kan hende jeg tar feil. Du kan prøve å la malingen tørke og så legge shattering som du stryker ut, eller legge grunnfargen for så å legge den andre oppå og stryke det ut (bruk mye maling da). Høres ut som du lager fine skilt, Lillian, lykke til når du skal prøve ut alle tipsene du har fått!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå