Gå til innhold

Hadde dere takket ja til denne jobben? Sene vakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et jobbtilbud som jeg er usikker på om jeg vil takke ja til. Har tatt en utdannelse som det er veldig vanskelig å få fast jobb med. Nå har jeg fått en mulighet, og jeg har selvfølgelig lyst på jobben, men er usikker på det praktiske rundt. 

Det er en 70% stilling, fast. Arbeidstiden er ca 10/11-17.30, 15 minutter kjørevei. Siden det er en 70% stilling jobber jeg ikke hver dag. Men jeg kjenner litt på den at det er kjipt å skulle komme hjem kl 18 hver gang jeg jobber. Det kan hende det er mulig å endre litt på tidene, at jeg feks slutter tidligere en dag i uken. Håper i hvert fall at jeg har noe å si på det hvis jeg skal takke ja.

Siden det er vanskelig å få jobb innenfor yrket mitt (og generelt vanskelig å få jobber ellers i området jeg bor i), blir nok dette en jobb jeg kommer til å ha i en del år. Min nåværende jobb har bedre arbeidstider, men jeg trives ikke i det heletatt. Vi har ikke barn enda, men det er noe vi ønsker om ikke så alt for lenge. Redd det kan bli vanskelig med disse arbeidstidene.

Hva hadde dere gjort? Noen her som har sene vakter?

Anonymkode: 2ac40...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet 15-23 i flere år, og hadde ikke noe liv. Nå jobber jeg stort sett 7-15 og det er bedre, men jeg som er B menneske blir utslitt av det.. 

Synes ikke dine arbeidstider høres så ille ut. Om du er en morgenfugl har du god tid til å stå opp, spise frokost, hobbyer osv før du drar på jobb. Det er selvfølgelig kjipt å komme hjem kl.18 (har hatt noen slike vakter også, og da virker arbeidsdagen mye lengre), men om dere avtaler at partneren din lager klart mat til du er hjemme så blir det ikke alt for sen middag heller, og dere har fortsatt kvelden sammen. 

Det at dere planlegger barn og at du da evt. kommer til å ha denne jobben en stund kan jo bli en utfordring mtp. barnehage, skole, fritidsaktiviteter, måltider til barnet osv... Jeg har ikke barn selv, så kan ikke uttale meg der... 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde tatt den. Erfaringen du vil få her, vil gjøre det enklere for deg å få ny jobb innen feltet senere. Du kommer kanskje til å angre dersom du ikke tar den.

For alt du vet, kan det hende du kommer til å trives med arbeidstidene, også hvis du får barn. Du kommer til å ha bedre tid på morgenen, slippe å stresse i barnehage, kanskje få gjort unna både husarbeid og andre ting før jobb osv. Og som du selv er inne på, kan det kanskje være mulig å endre på arbeidstiden også.

Skrevet

Jeg hadde tatt den rett og slett for å få erfaring. Jeg har ordinær 8 - 16 jobb. Jeg drar hjemmefra 6.30 og er hjemne 18.30. Går helt fint da jeg ikke har barn. 

Anonymkode: 74ce1...eaa

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber turnus og har veldig ofte kveldsvakter. Går helt fint, krever bare litt mer planlegging når det er barn i bildet :)

Anonymkode: 8870d...cf6

Skrevet

Til å jobbe mye 16-24 blir for meg denne arbeidstiden mer tidlig vakt, enn sen vakt. Det er egentlig min favorittvakt. Men jeg ser poenget ditt. Jeg syns det er deilig med god tid på morgenen og å komme hjem og fortsatt ha kvelden til rådighet. Det er ikke så stor forskjell på timene man har til rådighet om man slutter 16 eller 17-18 og alt er en vanesak. Kanskje du foretrekker å ha god tid på morgenen, det er greit med tid til husarbeid, trening eller andre ting før jobb og tid etter jobb også. 

Anonymkode: 62fd4...575

Skrevet

Trodde du skulle slutte ved midnatt jeg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tatt den. Erfaring betyr også mye når det gjelder å få relevant jobb seinere. Arbeidstiden er ikke noe problem, du må bare snu på hvordan du organiserer dagen. Jeg har jobbet i ulike turnusplaner gjennom livet, det meste har både fordeler og ulemper, men 10/11-17.30 kan du fint jobbe med, i alle fall når du ikke har barn. Husarbeid, trening, handling o.l. kan gjøres før du går på jobb. Middagene kan lages klar så den er bare å lage/koke/slenge i ovnen når du kommer hjem, og vips har du kvelden fri fra 18.30 ish som ikke er så ulikt alle andre som må gjøre div plikter og matlaging når de kommer hjem. Du kan ha lengre kvelder siden du ikke må tidlig opp, og ettersom du ikke jobber hver dag er det uansett god tid til å være sosial . 

Anonymkode: 01e6b...d6a

Skrevet

Hadde absolutt tatt den. Er ikke sånn at du må ha den jobben for resten av livet, men du får verdifull erfaring.

Lykke til

Anonymkode: 55bfc...5e1

Skrevet

Fra en som slutter kl 17 hver dag ; jeg trives ikke med det. Det blir problem med å engasjere seg i andre ting på fritida, være på møter, være sosial. Det blir sent og man er sliten. MIN mening. 

Anonymkode: 5be91...837

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en som slutter kl 17 hver dag ; jeg trives ikke med det. Det blir problem med å engasjere seg i andre ting på fritida, være på møter, være sosial. Det blir sent og man er sliten. MIN mening. 

Anonymkode: 5be91...837

Tusen takk for alle svar, veldig til hjelp 😊
Så kjedelig. Men jobber du 100%? Tror du det hadde vært annerledes om du hadde fri 1-2 dager i uka?

Anonymkode: 2ac40...4df

Skrevet

Tenk så deilig å ha tiden på morningen med barnehageunger, enn å stå å vanke på døra kl 7 om morningen. Jeg har selv jobbet 10-17 vakter og 14-21 vakter. Det beste med det har vært å slippe stresset hjemme med ungene om morningen. Tenk deg trøtte slitne barn som må opp kl 6 hver dag. Mine hr alltid fått sove til dem våkner.

Anonymkode: da4e4...95a

• Liker 1
Skrevet

Så lenge din partner kan hente i barnehagen, går det helt fint. Eventuelle barn  kan ha korte dager i barnehagen i forhold til mange andre barn (for eksempel mine), så det er ypperlig for det/dem. 

Anonymkode: 17965...342

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke barn ennå, så fokuser må være fast jobb innen det du har utdanning i, slik at du får erfaring og flere muligheter senere. 

Anonymkode: 0d5f5...6d2

Skrevet

Synes arbeidstidene erverst dersom du har små barn. Er du barnløs kan du fint jobbe slik en stund uten at det ødelegger for dine muligheter til å være sosial😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...