Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier og ønsker å søke meg inn på videreutdanning som jordmor. Jeg er i fast forhold, har fast jobb og ett lite barn. Utfordringen min er at utdanningen er på heltid og foregår i en annen by enn jeg bor i, så jeg må derfor pendle. Det jeg lurer på er om det er noen her som har gått denne videreutdanningen som kan svare på: hvordan var det å ta denne heltidsutdanningen samtidig som du var i 100% jobb eventuelt hvis du hadde barn også? Er det mye obligatorisk oppmøte på utdanningsplanen eller er det mulig å lese mest mulig hjemme? Håper noen her har erfaringer og kan svare meg!

Anonymkode: 457c0...8d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fysisk umulig å ta denne utdanningen med noe særlig stillingsprosent ved siden av. 2 år på fulltid der praksis tar halve tiden. Jeg vurderte å ta den og har snakket med mange ferdigutdannede. De alle sier den er beintøff og på et helt annet nivå enn sykepleierutdanningen. Alle har også sagt at det er umulig å jobbe mer enn maks hver tredje helg fordi den er såpass krevende. 

Anonymkode: 651ee...08d

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over, du kan ikke jobbe ved siden av. Det er 2 års fulltid, og du har ikke sjanse på å jobbe ved siden av

Anonymkode: a65f7...3ea

Skrevet

Jordmorutdanningen er på fulltid, altså undervisning/øving/praksis de fleste dagene i uken, det er umulig å ta den ved siden av 100% jobben du har pr i dag. "De store" videreutdanningene for sykepleiere (AIO + jordmor) ligger på et helt annet nivå en bacheloren, det krever mye mer arbeid for å komme seg gjennom og praksisperioden er tøffere. Her er det faktisk liv og død du har med å gjøre, det er liten feilmargin å gå på og store krav. Jeg tok ikke jordmor men en av de andre utdanningene som kan sammenlignes i arbeidsmengde. Å tro du kan droppe undervisning fordi det ikke er obligatorisk er helt feil innstilling, du trenger undervisningen skolen gir, det er slett ikke et fag å lese seg til hjemme på egen hånd.

Det er flere som tar videreutdanning og har barn, og det går fint om du er strukturert og har en partner som er innstilt på å hjelpe til hjemme. En dag i uken er studiedag, og den må du bruke for å komme gjennom pensum, til å skrive praksisplaner, evaluering, oppgaver eller praktisk øving på skolen. Skal du pendle må partneren din være klar over at det blir mer arbeid på ham/henne i denne perioden. Når du er i praksis er fraværsgrensen på 10%, og den er absolutt enten det er du er ungen som er syk. Har du for mye fravær må du ta igjen, ellers blir det stryk. Jeg fikk stipend fra sykehuset for å ta videreutdanning og jobbet hver tredje helg + en mnd om sommeren. Tok noen ekstravakter her og der, men det var mer enn nok jobbing. 

Anonymkode: 2a8e8...9a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...