Gå til innhold

Ny jobb og snodige holdninger/regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg startet i ny jobb like over nyttår. Det er i en liten privat bedrift som gjør det kjempebra og har millionoverskudd. Lønnen er det ikke noe å si på, og vi har flere goder som faller inn under den, som at de blant annet dekker telefon osv. Likevel er det noen ting som får meg til å stusse. For eksempel når det gjelder lunsjpause. Vi har ikke betalt i lunsjpausen, noe jeg fikk vite på intervju. Jeg satt meg derfor i kantinen for å spise og slappe av litt i starten, men fikk raskt beskjed at det er normalt at man spiser ved pulten slik at man ikke er avlogget om det plutselig skulle bli hektisk. Alle andre sitter riktig nok ved pulten og spiser, men jeg kjenner at jeg synes det blir veldig feil for meg å jobbe gratis denne halvtimen hver dag. Jeg mistenker de andre gjør det fordi «slik har det alltid vært».

En annen ting er egenmeldinger. Da jeg var hjemme to dager med sykt barn ble jeg kalt inn på teppet og spurt om jeg ikke kan ordne med en barnevakt når gutten min er syk. Dette ble begrunnet med at vi er så få, så det blir sårbart når noen er borte.

Ferie var et tema her om dagen. Fikk beskjed om at all ferie skal taes ut i juli og august. Er dette vanlig??

Jeg er ung og dette er min første jobb som er relatert til utdannelsen min, så jeg vet ikke helt sikkert hva som er normalt i arbeidslivet, men disse tingene har fått meg til å stusse.

Anonymkode: 087c2...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lov, men neppe karrierefremmende å protestere. Er lønna bedre enn du vil få andre steder, og det funker ellers, hadde jeg godtatt. Ved barnas sykdom bruker vi ofte besteforeldre som barnevakt dersom det er mye på jobb og/eller viktige møter. 
Husk at arbeidsgiver liker fleksible ansatte. De kan ikke straffe de som krever at alle regler skal følges, men de kan belønne de som er fleksible.

• Liker 25
Skrevet

Hvis du ikke har betalt i lunchpausen kan selvfølgelig ikke arbeidsgiver bestemme hvor du skal innta lunchen (Hvis det er veldig viktig at dere kan være tilgjengelige hele tiden så må dere få betalt i lunchen også.  Jeg er litt usikker på om arbeidsgiver kan bestemme uttak for all ferie, men jeg vet at de har styringsrett på mye av den. Er du organisert, så sjekk med tillitsvalgt. Evnt. får du lese deg opp på ferieloven. Du har lov til å være hjemme med sykt barn, men jeg har forståelse for at bedrifter kan slite hvis det blir for mye fravær.... 

Anonymkode: 52be6...247

• Liker 20
Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett på ferie. Du har rett til å være hjemme med sykt barn. Du trenger ikke være på arbeidsplassen i lunsjen når det ikke er betalt, men tror ikke jeg hadde tatt den kampen sånn med en gang. 

Anonymkode: ea6eb...5e1

• Liker 23
Skrevet
10 minutter siden, Brunello skrev:

Ikke lov, men neppe karrierefremmende å protestere. Er lønna bedre enn du vil få andre steder, og det funker ellers, hadde jeg godtatt. Ved barnas sykdom bruker vi ofte besteforeldre som barnevakt dersom det er mye på jobb og/eller viktige møter. 
Husk at arbeidsgiver liker fleksible ansatte. De kan ikke straffe de som krever at alle regler skal følges, men de kan belønne de som er fleksible.

JA, arbeidsgivere skal jo alltid bestemme over deg. Du er en slave vet du.

TS, spis lunsjen din hvor du vil. Det er viktig med pause i løpet av en arbeidsdag. Der man kobler vekk det man holdt på med.

Jeg har heller ikke betalt lunsj, så pleier å spise utenfor kontoret. Går utendørs! Spesielt når det er temp til det.

Driter i hva andre synes om det.

Anonymkode: b6a15...f1e

• Liker 16
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg startet i ny jobb like over nyttår. Det er i en liten privat bedrift som gjør det kjempebra og har millionoverskudd. Lønnen er det ikke noe å si på, og vi har flere goder som faller inn under den, som at de blant annet dekker telefon osv. Likevel er det noen ting som får meg til å stusse. For eksempel når det gjelder lunsjpause. Vi har ikke betalt i lunsjpausen, noe jeg fikk vite på intervju. Jeg satt meg derfor i kantinen for å spise og slappe av litt i starten, men fikk raskt beskjed at det er normalt at man spiser ved pulten slik at man ikke er avlogget om det plutselig skulle bli hektisk. Alle andre sitter riktig nok ved pulten og spiser, men jeg kjenner at jeg synes det blir veldig feil for meg å jobbe gratis denne halvtimen hver dag. Jeg mistenker de andre gjør det fordi «slik har det alltid vært».

En annen ting er egenmeldinger. Da jeg var hjemme to dager med sykt barn ble jeg kalt inn på teppet og spurt om jeg ikke kan ordne med en barnevakt når gutten min er syk. Dette ble begrunnet med at vi er så få, så det blir sårbart når noen er borte.

Ferie var et tema her om dagen. Fikk beskjed om at all ferie skal taes ut i juli og august. Er dette vanlig??

Jeg er ung og dette er min første jobb som er relatert til utdannelsen min, så jeg vet ikke helt sikkert hva som er normalt i arbeidslivet, men disse tingene har fått meg til å stusse.

Helt seriøst, utfra alt du skriver bør du finne deg en annen jobb så fort som mulig. Dette er ikke en sunt firma å jobbe for, de skal trykke deg ned heletiden. Du er en slave, arbeidskraft. De driter i deg som menneske, det ser du vel selv utfra hva du skriver?

• Liker 18
Skrevet

Der jeg jobbet tidligere var jeg pålagt å ta ut ferie i juli og august samt påskedagene og romjul om jeg hadde feriedager tilgode. 

Anonymkode: ad9ec...416

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt seriøst, utfra alt du skriver bør du finne deg en annen jobb så fort som mulig. Dette er ikke en sunt firma å jobbe for, de skal trykke deg ned heletiden. Du er en slave, arbeidskraft. De driter i deg som menneske, det ser du vel selv utfra hva du skriver?

Hva om hun tjener 200 000,- ekstra i året på å være fleksibel.

• Liker 8
Skrevet

Mannen fåe heller ikke betalt lunsj, får sjeldent spisefri, men med 900.000,- i lønn er det ikke noe han krangler over.

Ferie kan sjefene dine bestemme.

Anonymkode: 4338b...d66

• Liker 9
Skrevet

Hadde ikke giddet å ri kjepphesten om lunsjen men å bli bedt om å skaffe barnevakt til sykt barn er uaktuelt. Har man fått barn vil man vel ta vare på det. Det er mor eller far som gir trygghet til barnet når det er sykt tross alt. Det med ferien er vanlig desverre og ikke noe du kan si på. 

Anonymkode: be12c...3b1

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Hva om hun tjener 200 000,- ekstra i året på å være fleksibel.

Jeg tjener ca 800 000, noe som er ganske gjennomsnittlig for min bakgrunn. Aldri hørt noe om at vi får ekstra for å være fleksible. Hilsen ts 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener ca 800 000, noe som er ganske gjennomsnittlig for min bakgrunn. Aldri hørt noe om at vi får ekstra for å være fleksible. Hilsen ts 

En fleksibel ansatt vil ofte prioriteres foran en som ikke er det (forutsatt likt ellers) ved lønnsøkninger, forfremmelser med mer.

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

En fleksibel ansatt vil ofte prioriteres foran en som ikke er det (forutsatt likt ellers) ved lønnsøkninger, forfremmelser med mer.

Alle er ikke opptatt av lønnen eller å stige i gradene.

Mye bedre å ha gode arbeidsforhold, deltid for eks. Tid til livet, å leve.

Å jage i arbeidslivet får du ingenting igjen for, du viser jo en holdning som de fleste: alt handler om pengene. Ikke skal ha tid til å spise lunsj en gang. Da kan man lett bli drittlei hele greiene.

Evige pengejaget.

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

800 i startlønn er i det øvre sjiktet. De fleste som betaler godt forventer at de ansatte er fleksible og jobber då mye som nødvendig. Det er ofte bedre å sitte ved pulten i lunsjen enn å sitte utover kvelden.

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke opptatt av lønnen eller å stige i gradene.

Mye bedre å ha gode arbeidsforhold, deltid for eks. Tid til livet, å leve.

Å jage i arbeidslivet får du ingenting igjen for, du viser jo en holdning som de fleste: alt handler om pengene. Ikke skal ha tid til å spise lunsj en gang. Da kan man lett bli drittlei hele greiene.

Evige pengejaget.

Det beste er å ha gode arbeidsforhold og høy lønn. Mange liker arbeidslivets jag og utfordringer bedre enn familieliv. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, Brunello skrev:

800 i startlønn er i det øvre sjiktet. De fleste som betaler godt forventer at de ansatte er fleksible og jobber då mye som nødvendig. Det er ofte bedre å sitte ved pulten i lunsjen enn å sitte utover kvelden.

Det er som sagt helt gjennomsnittlig for min bransje. Sitter gjerne litt utover kvelden også, men det plager meg ikke ettersom jeg visste det før jeg takket ja til jobben. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den lønnen der som relativt nyutdannet, ville jeg holdt munn og gjort som sjefen sa i to år så det ser godt ut på cv’n. Deretter funnet meg ny jobb. 

Det ER forventet at folk med ansvarsfulle stillinger (muligens ikke deg ennå, men du vil kanskje dit etterhvert) knytter til seg barnevakt som kan passe syke barn. Det står ikke skrevet noe sted, men sånn er arbeidslivet. 

Anonymkode: 58a6a...1ab

• Liker 12
Skrevet
38 minutter siden, Brunello skrev:

Det beste er å ha gode arbeidsforhold og høy lønn. Mange liker arbeidslivets jag og utfordringer bedre enn familieliv. 

Du, jeg har vært der selv. Levd for jobben, trodde det var livet. Når du våkner opp fra bobblen din å forstår at livet er fritiden din, så skal jeg love deg et mye bedre liv. 

Jeg har også høy lønn etter mange år i jobb, men det står i min kontrakt at jeg har betalt for 7,5t. Lunsj er 30min ubetalt. Så fort man gir etter så er løpet kjørt, som arbeidstaker står man utrolig sterkt. Så er bare å nekte.

• Liker 8
Skrevet

Ferien kan nok arbeidsgiver bestemme når du må ta ut. Og jeg hadde nok ikke giddet som helt ny å ta kampen om lunsjen (jeg er konfliktsky), jeg hadde satt meg ved pcen, men prøvd å koble av. Man må ta litt pauser for å klare å jobbe effektivt gjennom arbeidsdagen. For øvrig fatter jeg ikke at sjefene har gjort det på denne måten, det bidrar jo null til et godt arbeidsmiljø, og et godt arbeidsmiljø har mye å si for hvor motiverte og engasjerte ansatte man får.

Konfliktsky til tross - jeg hadde nektet å ordne barnevakt når barnet mitt var sykt. Rett og slett fordi jeg ønsker å være der når hun er syk. Så der hadde jeg sagt plent nei. Og det kan de ikke si noe på.

Når det er sagt, det virker ikke som du har kommet til den beste arbeidsplassen. Jeg ville gått stille i dørene og gjort en god jobb i ca. to år, før jeg søkte meg videre.

Anonymkode: f7d3a...a65

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Brunello skrev:

Så man skal belønne de som er med på å bryte AML? Rar holdning.

Anonymkode: 46233...fa1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...