Gå til innhold

iform.no's forum- "frukt er fy"

Fremhevede innlegg

Gjest uffdaa
Skrevet

jeg blir så forvirret av forumet på iform.no.

der sier folk at når man er på slanking/deff så skal man ikke spise frukt på kvelden!

er det virkelig sant?

altså, frukt er jo sundt godteri.

skal man ikke ha igjen noen typer mat å spise på kvelden eller?

frukt blir man visst feit av hvis man spiser det på kvelden.

jaja. hva blir det neste. å sulte seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest fruktsukker
Skrevet

Frukt inneholder mye sukker (fruktsukker). Dette virker på samme måte som vanlig raffinert sukker, men er sunnere (Antioksidanter, osv.).

Så man skal ikke spise så mye frukt når man er på slanking, siden man skal begrense karbohydratinntaket.

Skrevet

Det er veldig mange på iform som er veldig kunnskapsrike. Men de er også VELDIG seriøse når det gjelder trening og kosthold.

Dersom en er på en streng deff, dvs ønsker å beholde mest mulig muskelmasse og få bort polstringa utenpå så må en være mer forsiktig.

Dersom en er på slankern (antyder ikke at målet da er å bli "tynnfeit") så er det ikke farlig¨. Jeg ønsker å beholde vekta, kanskje ned en kilo eller tre for trivselen.

Dersom et eple eller litt melon gjør at jeg trives, og ikke ender opp med å jafse innpå en sjokolade istedet så er det bra i min verden. Tar kanskje litt lenger tid, men det ser jeg ikke på som negativt.

Skrevet

Det har ikke noe å si om du spiser et eple på morgenen eller kvelden, de kaloriene er og blir det samme.

Men, det er sant at man ikke skal spise for mye godteri når man slanker seg/er på deff. Frukt inneholder en del fruktsukker, dvs kalorier. Selvfølgelig mye sunnere enn godteri og sjokolade, men det skal man helst ikke spise på slankern/deff uansett.

En banan f.eks, tilsvarer en brødskive eller nesten 3 knekkebrød (kommer an på typen) når det gjelder kalorier.

Jeg har ikke lest artikkelen, så kan ikke uttale meg om hvorfor det ikke skal spises om kvelden.

Skrevet

iform.no handler jo hovedsaklig om kroppsbygging og fitness så det er nok deffing det er snakk om der.

Og man deffer før konkurranser for å få vekk mest mulig kroppsfett. Da er det snakk om å få fettprosenten på under 10. For oss "vanlige" kvinner er en fettprosent på ca 25 helt passe.

Men det er jo klart at frukt inneholder jo litt kalorier det og så du kan jo ikke spise ubegrenset av det når du slanker deg.

www.trim.no handler mer om trening generelt, så jeg holder meg helst der jeg.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det sies jo så mye rart om hva som er sunt/ikke sunt når det gjelder slanking eller ha et sunt og ordentlig kosthold.

Noe strider mot sunn fornuft, noe virker logisk, noe motsier det noe annet sier etc etc.

Så egentlig tror jeg man må føle seg fram litt selv, og finne ut hva som føles mest riktig for en selv, og virker best.

Skrevet

frukt inneholder mye "sukker" (energi) og de fleste frukter har høy gi, dvs at blodsukkeret stiger når du spiser mye av forskjellig frukt, f.ex 1 banan er fullstendig fy når man går på lavglykemisk diett. høyt blodsukker er ikke gunstig for fettforbrenninga.

Gjest uffdaa
Skrevet

jeg følger min egen diett jeg.

som vil si ingen karbohydrater de fire sister timer før jeg legger meg.

men, jeg tar meg alltid en pære i løpet av de siste 4 timene. syns det metter så bra. trode virkelig ikke det gjorde noe.

Skrevet

Jeg spiser frukt (og karbohydrater) akkurat når det passer meg på døgnet. Går ned i vekt alikevel.

Men skal du kutta karbohydrater de 4 siste timene bør du erstatte frukten med noe annet ja.

En neve nøtter, invester i proteinpulver å lag en shake (ser dyrt ut, men regner du antall drikker du får av den er ikke prisen dyr), ta litt kesam og bland med fun light (blir litt yoghurtaktig).

Gjest uffdaaa
Skrevet

Takk for svar du.

Spiser mye cottagecheese og kesam på kveldene.

Og kylling, går det?

Blander også fun light med kesamen, men det er jeg kjempe lei for tiden. :ler:

Noen annet alternativ å blande i kesamen med? :-?

Skrevet
Takk for svar du.

Spiser mye cottagecheese og kesam på kveldene.

Og kylling, går det?

Blander også fun light med kesamen, men det er jeg kjempe lei for tiden. :ler:

Noen annet alternativ å blande i kesamen med? :-?

Kesam, tunfisk, rødløk og sitronpepper er veldig godt sammen.

Skrevet

Kylling er perfekt :) Eller annet reint kjøtt/fisk.

Masse proteiner og ikke karbohydrater (kanskje noe på noe,men ikke stort og ikke sukker ihvertfall...).

Annet å bruke kesam til ja. Tenkte å teste ut de nye posene til Toro en dag. Kaldrørt bearnaisesaus eller en peppersaus(?), litt av det sammen med kylling og litt salat er sikkert godt.

Ellers får du bare bytte på med alle saftene de har i butikken ;)

Skrevet
jeg blir så forvirret av forumet på iform.no.

der sier folk at når man er på slanking/deff så skal man ikke spise frukt på kvelden!

er det virkelig sant?

altså, frukt er jo sundt godteri.

skal man ikke ha igjen noen typer mat å spise på kvelden eller?

frukt blir man visst feit av hvis man spiser det på kvelden.

jaja. hva blir det neste. å sulte seg?

Grunnen til at de nok hevder at man ikke skal spise frukt (eller noe annet - har ikke lest artikkelen), er nok fordi man forbrenner veldig lite om kvelden, rett og slett fordi man ikke beveger så mye på seg. Men altså, jeg er ikke helt sikker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Som ett tidligere innlegg her oppe skrev, iform.no er ett kroppsbygger/fitness sted, og man maa ikke blande kroppsbygge slanking (deff) med vanlig slanking, det er 2 helt forskjellige ting. (ikke helt forskjellige, men de har ett annet formaal med slankinga si, slanking+pluss beholde muskelmasse, en vanlig slanker er normalt ikke saa oppsatt paa aa oppretthodle muskelmassen).

xx

Gjest uffdaa
Skrevet

Takker for svar.

jeg kommer nok til å unne meg en pære eller to på kveldene.

altså, det metter godt, og det er bedre enn en brødskive med f.eks ost, sant?

uansett. takker for gode råd. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil paastaa at parer er bedre enn brodskiver(det kommer jo selvsagt ann paa type brod og type ost, tykkelse paa brodskiven osv osv) To tynne skiver fedon brod med ost er jo ikke saa usunt.

Det som er negativt med aa spise paa kvelden er at da er det som regel liten fysisk aktivitet og ikkeno blir forbrent. Som feks spiser du to parer/brodskiver (whatever) og alle "lagrene" dine i kroppen er "fulle", maa jo det du spiser lagres som noe, og da lagres det som fett. Paa dagtid naar man forbrenner (beveger seg/trener)saa maa "lagrene" i kroppen hele tiden fylles opp og proteiner/karbohydrater osv osv gaar til "plassene" sine.(Om noen i det hele tatt skjonner hva jeg mener, har det veldig klart for meg hva jeg skal si, men bare vanskelig aa forklare.)

Hvis noen klarer aa forklare det her paa en bedre maate, saa takker jeg fordet, sliter litt med formulering paa norsk etter 8 mnd i USA.

xx

Skrevet

Så lenge man inntar mindre enn man bruker som man gjør ved slanking spiller det ingen rolle når på dagen man spiser.

Men å kutte ut karbohydrater på kvelden er visst bra siden forbrenninga er lavere da og man beveger seg mindre.

Er det gammelt ordtak eller hva det er som sier noe sånt som å spise som konge/keiser til frokost, som prins til lunsj, og fattigmann til kvelds. Kan ikke den regla helt da.

Men det er lønnsomt å spise mest på dagen. Dessuten så når kroppen har fått i seg nok mat på dagen blir man ikke så lett fysen eller bråsulten på ettermidag/kveld.

Skrevet
Så lenge man inntar mindre enn man bruker som man gjør ved slanking spiller det ingen rolle når på dagen man spiser.

Det stemmer ikke helt. Frokost er uhyre viktig, for den får forbrenningen i gang. Dessuten gjelder det å spise ofte og lite, slik at man opprettholder forbrenningen. Dersom man spiser en stor porsjon middag, og ikke noe resten av dagen, vil det føre til at forbrenningen stopper opp. Sånn alt i alt snakker jeg om på lang sikt.

Skrevet

Jo det vet jeg jo og er enig i. Men om du spiser et visst antall kalorier i løpet av en dag (fordelt på flere små måltider seff) så spiller det ikke noen rolle om du har siste måltidet klokka 19 eller 21 egentlig. Det er kaloriunderskuddet i løpet av dagen over tid som gjelder.

Det var det jeg mente med når på dagen man spiser.

å spise mest på dagen legger jeg i en god frokost, lunsj og middag+ et mellommåltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...