AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Slik jeg har lært å skrive søknad så er den veldig formell, men når jeg søker på nettet så ser jeg at det skrives "hei" og at det ser mer ut som et brev. Jeg lurer litt på om det kan bli litt for formelt med oversikt og ganske lik innledning. At man da ikke får vist hvem man er? Eller er det nok å skrive hva man har gjort og hva man kan? Synes det er så vanskelig å vit hvor grensa går. Jeg er ganske nyutdannet så jeg har lite erfaring og lurer derfor på om det er bedre om jeg får mer frem hvem jeg er? Selvsagt med utgangspunkt i hva de søker etter i annonsen. Om jeg søker på nettet så er det mest for de som har masse erfaring og da synes jeg at det kan være vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Håper dette var forståelig, men trenger litt tips rundt å skrive søknad og om jeg kan være litt mer uformell. Anonymkode: d215e...c38
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Hvorfor ønsker du å skrive mer uformelt? En søknad er jo formelt. Du skriver ikke: "Hei, skjer? Dette er jeg klar for, ass." Det du kan gjøre er å gjøre søknaden mer personlig. Men fortsatt formell. Fortell hvem du er, hva du har gjort og hvorfor - med personlighetspreg. Anonymkode: be28a...73f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du å skrive mer uformelt? En søknad er jo formelt. Du skriver ikke: "Hei, skjer? Dette er jeg klar for, ass." Det du kan gjøre er å gjøre søknaden mer personlig. Men fortsatt formell. Fortell hvem du er, hva du har gjort og hvorfor - med personlighetspreg. Anonymkode: be28a...73f Fordi jeg lurer på om det blir for tørt og jeg mente selvfølgelig ikke at jeg skulle skrive uformelt som i å skrive meldinger til en venninne. Anonymkode: d215e...c38
Leeloo Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Et godt tips er å kopiere «tonen» i annonsen, og å se litt på bransjen. Er det en kreativ jobb kan du kanskje være litt mer kul og avslappet enn om du søker en stilling i en bank f.eks. Unngå standardfrasene fra en del eksempelsøknader (typ «tillater meg herved å søke på stillingen som...»). Sjekk CV-nerden f.eks., og karriereforumet her inne. Jeg har klippet og limt litt i gode introer/avslutninger i tillegg til min egen stil. Husk å selge deg selv, jenter kan være litt for forsiktige. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg lurer på om det blir for tørt og jeg mente selvfølgelig ikke at jeg skulle skrive uformelt som i å skrive meldinger til en venninne. Anonymkode: d215e...c38 Vær formell, men gjør det mer personlig. Det går fint an det. Ja, som vedkommende ovenfor: CV-nerden er tingen! Anonymkode: be28a...73f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær formell, men gjør det mer personlig. Det går fint an det. Ja, som vedkommende ovenfor: CV-nerden er tingen! Anonymkode: be28a...73f Ja, det er på grunn av CV-nerden at jeg spør sånn delvis. Der står det gjerne "hei" og "nå ble jeg glad" og da begynner jeg å lure litt. Anonymkode: d215e...c38
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 16 minutter siden, Leeloo skrev: Et godt tips er å kopiere «tonen» i annonsen, og å se litt på bransjen. Er det en kreativ jobb kan du kanskje være litt mer kul og avslappet enn om du søker en stilling i en bank f.eks. Unngå standardfrasene fra en del eksempelsøknader (typ «tillater meg herved å søke på stillingen som...»). Sjekk CV-nerden f.eks., og karriereforumet her inne. Jeg har klippet og limt litt i gode introer/avslutninger i tillegg til min egen stil. Husk å selge deg selv, jenter kan være litt for forsiktige. Tusen takk for tips Skal se litt på hva jeg kan endre på. Anonymkode: d215e...c38
Brunello Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 Det skrives ekstremt mye elendige søknader. Mye skyldes at mange større bedrifter benytter elektroniske søknads-systemer, og mange av søkerne går i fellen å benytte «nett-språk». Jeg leser jevnlig søknader fra godt utdannede mennesker. Av 150 søknader er det knapt 5-10 søknader som er godt skrevet. Anbefaler at du skriver en god, gammeldags formell søknad.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 Jeg stiller meg bak tipsene til Leeloo. Det er forskjellige folk som vil lese søknadene dine, så det er nok stor forskjell i hva de liker. Personlig liker jeg dem mer formelle, men noen ville sikkert si de foretrakk uformelle. Anonymkode: 05b2b...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå