AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Hva gir dere 10 åringen deres i ukepenger, og hva må ungen gjøre for pengene? Vår maser om ukepenger, men vi har ikke innført det. Han mener «alle» får... Anonymkode: 9dfdc...bc9
Rararara Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Min niåring får 70kr uka. Da må han rydde rom, hjelpe til med middagslagingen, dekke bord/ta av bord og hjelpe til generelt. Eller.... han får de pengene uansett. Er han veldig flink så kan det hende han får litt ekstra.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gir dere 10 åringen deres i ukepenger, og hva må ungen gjøre for pengene? Vår maser om ukepenger, men vi har ikke innført det. Han mener «alle» får... Anonymkode: 9dfdc...bc9 Jeg glemte å spørre om, hva skal ukepengene dekke? Vår får lørdagsgodt, kinoturer og lekeland i helgene dekket av oss. Samt alt annet. Så hva brukes den pengesummen til? Anonymkode: 9dfdc...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Vår tiåring får 100 i uka. For det må han holde eget rom ryddig, vaske badet en gang i uka, tømme og fylle oppvaskmaskin to ganger i uka og ta ut søppel. Han får i tillegg kafebesøk hver lørdag og dekket telefonen. Sine "egne" penger bruker han på godteri på lørdagen, men der er han fornuftig og kjøper for eksempel 4 store sjokoladeplater når de er på tilbud til en hundrings. Da har han godteri for åtte uker. Det han ikke bruker, som nok er rundt 80/uke sparer han til ting han har lyst på. Anonymkode: 32ee8...c05
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 Du bør gi månedslønn i stedet, da lærer de å disponere pengene raskere og lettere. Anonymkode: 6b429...c78 2
Amatariel Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Min får 200 kr pr. måned. Disse velger han enten å spare til noe større, eller vanlig forbruk av godteri o.l på butikken. Av og til ønsker han å bruke dem på digitale penger (Pokemon/Fortnite). For å få lønn tar han ut av oppvaskmaskinen hver dag + et ekstra husarbeid pr. dag som varierer (rydde rom, vaske stuebord, bære skittentøy o.l)
Arkana Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Våre får 10 kr per skoletrinn, så 3.klassingen får 30 kr i uka og 6.klassingen 60 kr. Ukepenger er ikke knyttet til plikter, det er noe de får fordi de trenger å lære å disponere egne penger. De har selvsagt ting de må gjøre i huset, 11-åringen må ta ut av oppvaskmaskinen, koste trappene, holde rommet sitt ryddig, holde kjellerstua ryddig samt ta kurven med rene brettede klær opp på rommet og legge pent på plass i skap og skuffer. Våre får lørdagsgodt, kino, telefonab. og slikt fra oss, så ukepengene er kun ment til sparing eller hvis de ønsker seg noe utenom bursdag/jul.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 Ingenting. De bør ikke lære at penger er noe som bare kommer ut av ingenting. De fleste barn har penger på bok, fra dåp, jul og bursdager. Deler av dette bør de disponere, slik at de lærer økonomi bedre. Maser de om noe, så kan man si «har du lyst til å bruke av pengene dine til dette?», og vil de så er det greit men da må det forklares hva konsekvensene er. Anonymkode: a9074...492 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg glemte å spørre om, hva skal ukepengene dekke? Vår får lørdagsgodt, kinoturer og lekeland i helgene dekket av oss. Samt alt annet. Så hva brukes den pengesummen til? Anonymkode: 9dfdc...bc9 Vi dekket også alt før vi innførte ukepenger, men da vi begynte med det så var avtalen at de skulle dekke lørdagsgodt. Han får ofte godteri fra andre i familien, og kjøper billig når han kjøper, så mesteparten av pengene blir spart. Så bruker han av det hvis det er en ting han har lyst på, et spill el.l. da vi ikke kjøper sånt utenom bursdag og jul. Vi dekker også kino og lekeland, men hvis han vil ha noe ekstra når vi er der, så må han betale det selv. (F.eks. overpriset godteri i kinokiosken, når vi har med hjemmefra.) Skulle tro 50 kr i uka ryker fort når jeg ser hva jeg skriver her, men summen på brukskontoen hans vokser faktisk. 😛 Anonymkode: 36191...16f
matrobot Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 Jeg lurer også på å begynne med ukepenger på sønnen min, men hvordan gjør dere det i dag i den nye digitale verden? Kontant? Bankkonto? Bankkort? Bli med og kjøpe? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du bør gi månedslønn i stedet, da lærer de å disponere pengene raskere og lettere. Anonymkode: 6b429...c78 Enig at det er langt bedre enn ukelønn. Anonymkode: a9074...492 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 54 minutter siden, matrobot said: Jeg lurer også på å begynne med ukepenger på sønnen min, men hvordan gjør dere det i dag i den nye digitale verden? Kontant? Bankkonto? Bankkort? Bli med og kjøpe? Sønnen min har egen brukskonto med bankkort, og jeg har satt på automatisk overføring hver fredag. Anonymkode: 36191...16f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #13 Skrevet 26. februar 2020 Vår tiåring får ingenting. Han må selvsagt gjøre daglige oppgaver som rydde opp etter seg (i gangen, ved matbordet, ut av sekken osv), bære ut søpla, dekke bordet, rydde rommet, ta av sengetøy, gå på butikken osv. Anonymkode: b0230...49f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå