Gå til innhold

For dårlig syn for utdanning i Forsvaret?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker -3 i linser. Hva menes her med for dårlig syn? Vil det si at -1 også er for dårlig? Jeg kunne veldig gjerne laserkorrigert synet mitt for å komme inn, men dette er heller ikke lov!!

• Ha god helse, godt syn og god hørsel (bruk av kontaktlinser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

Noen som vet?

Anonymkode: 19908...f41

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du avhengig av briller/linser for å kunne se/fungere?

Anonymkode: f3b4f...ba5

Jeg kan gå uten linser men jeg ser ikke liten skrift på avstand... Altså hvis de faller av så greier jeg meg, men det er jo absolutt å foretrekke å ha de på😅

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gå uten linser men jeg ser ikke liten skrift på avstand... Altså hvis de faller av så greier jeg meg, men det er jo absolutt å foretrekke å ha de på😅

Det relevante er vel om du klarer å bestå den synstesten der du leser fra en sånn tavle med ord/bokstaver som blir mindre og mindre. 

Anonymkode: 5c1e3...b1f

Har selv - 2, hadde omkring - 0. 5 under førstegangstjeneste. Det var eit hinder da. Du kommer nok ikke inn, med en gang du mister linsen er du ikke tjeneste dyktig æ. 

Anonymkode: 54af4...a6d

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med -3 kvalifisereres det dårlig syn. Du kommer ikke inn

Anonymkode: 50e9f...75f

Jeg har nok sjanse til å kunne lese en tavle med liten skrift (hvis det er sånn de tester) dersom jeg tilvenner øynene mine til å gå uten linser i en del uker

Hva skjer med folk i militæret som får dårligere syn? Mister de jobben da? 

Anonymkode: b1e30...4f9

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok sjanse til å kunne lese en tavle med liten skrift (hvis det er sånn de tester) dersom jeg tilvenner øynene mine til å gå uten linser i en del uker

Hva skjer med folk i militæret som får dårligere syn? Mister de jobben da? 

Anonymkode: b1e30...4f9

De gjøre flere tester en det. I tillegg må du altid kun se godt nok, til dømes om du plutselig må skyte banen eller kjøre bil/utstyr. 

Har du fullført utdanning og i full jobb kan du noen tilfelle få tilpassing. Men du blir ekskludert fra enkelt jobber og kan potensielt miste jobben ja. Men det er høgt uvanlig at synet utviklinger mye i minus retning etter 25 år. 

Anonymkode: 54af4...a6d

Da jeg var på sesjon og videre hadde tjeneste i 2015/2016 ble det bare testet med sånn tavle med skrift i ulik størrelse. I tillegg til fargesyn. Mulig de har endret det nå da. 

Anonymkode: 5c1e3...b1f

Med minus tre ser du veldig dårlig uten linser/briller. Jeg hadde -2,75 da jeg først fikk briller som barn. Jeg så nesten ingen ting på avstand, så bare den øverste bokstaven på tavla til helsesøster. Du kan umulig fungere i strid uten linser/briller.

Anonymkode: 686f4...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...