Gå til innhold

For dårlig syn for utdanning i Forsvaret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker -3 i linser. Hva menes her med for dårlig syn? Vil det si at -1 også er for dårlig? Jeg kunne veldig gjerne laserkorrigert synet mitt for å komme inn, men dette er heller ikke lov!!

• Ha god helse, godt syn og god hørsel (bruk av kontaktlinser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

Noen som vet?

Anonymkode: 19908...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du avhengig av briller/linser for å kunne se/fungere?

Anonymkode: f3b4f...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du avhengig av briller/linser for å kunne se/fungere?

Anonymkode: f3b4f...ba5

Jeg kan gå uten linser men jeg ser ikke liten skrift på avstand... Altså hvis de faller av så greier jeg meg, men det er jo absolutt å foretrekke å ha de på😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gå uten linser men jeg ser ikke liten skrift på avstand... Altså hvis de faller av så greier jeg meg, men det er jo absolutt å foretrekke å ha de på😅

Det relevante er vel om du klarer å bestå den synstesten der du leser fra en sånn tavle med ord/bokstaver som blir mindre og mindre. 

Anonymkode: 5c1e3...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med -3 kvalifisereres det dårlig syn. Du kommer ikke inn

Anonymkode: 50e9f...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv - 2, hadde omkring - 0. 5 under førstegangstjeneste. Det var eit hinder da. Du kommer nok ikke inn, med en gang du mister linsen er du ikke tjeneste dyktig æ. 

Anonymkode: 54af4...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med -3 kvalifisereres det dårlig syn. Du kommer ikke inn

Anonymkode: 50e9f...75f

Jeg har nok sjanse til å kunne lese en tavle med liten skrift (hvis det er sånn de tester) dersom jeg tilvenner øynene mine til å gå uten linser i en del uker

Hva skjer med folk i militæret som får dårligere syn? Mister de jobben da? 

Anonymkode: b1e30...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår ikke hvorfor laseroperasjon ikke tillates? 😅 Vet noen hvorfor? Og hvordan kan de finne ut av at man har tatt det?

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok sjanse til å kunne lese en tavle med liten skrift (hvis det er sånn de tester) dersom jeg tilvenner øynene mine til å gå uten linser i en del uker

Hva skjer med folk i militæret som får dårligere syn? Mister de jobben da? 

De gjøre flere tester en det. I tillegg må du altid kun se godt nok, til dømes om du plutselig må skyte banen eller kjøre bil/utstyr. 

Har du fullført utdanning og i full jobb kan du noen tilfelle få tilpassing. Men du blir ekskludert fra enkelt jobber og kan potensielt miste jobben ja. Men det er høgt uvanlig at synet utviklinger mye i minus retning etter 25 år. 

Anonymkode: 54af4...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo veldig nærsynt da. Har samme styrke selv og kan ikke se særlig langt uten briller. Det står jo at de godtar jo ikke linser. Du har jo dårlig syn. 

Anonymkode: b2777...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på sesjon og videre hadde tjeneste i 2015/2016 ble det bare testet med sånn tavle med skrift i ulik størrelse. I tillegg til fargesyn. Mulig de har endret det nå da. 

Anonymkode: 5c1e3...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med minus tre ser du veldig dårlig uten linser/briller. Jeg hadde -2,75 da jeg først fikk briller som barn. Jeg så nesten ingen ting på avstand, så bare den øverste bokstaven på tavla til helsesøster. Du kan umulig fungere i strid uten linser/briller.

Anonymkode: 686f4...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...