AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Har fått time til gastroskopi om noen uker, hvor mye burde jeg grue meg? Hvor lang tid tar det, er det verre enn koloskopi f.eks? Anonymkode: 08831...3bb
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Over ganske kjapt, 5-10 min. Du får en spray i halsen som skal bedøve. Noen kan slite med brekninger. Smerte kommer an på hver enkelt Jeg har lav smerteterskel og syntes det var vondt, men jeg klarte det helt fint med bare den spray-bedøvelsen. Merket ingenting til brekningrefleks. Legen var sur og sint, det trakk ned opplevelsen. Men alt i alt gikk det veldig fint og var raskt overstått. Anonymkode: e79d1...6ac
Gjest Verv Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Vil ikke si det er noe å grue seg for. Jeg selv trodde undersøkelsen ble verre enn antatt. Du får beroligende og blir sløv og litt neddopet. Ingen smerte, mer ubehag, noen få brekninger, så er det gjort. Jeg erindrer i allefall undersøkelsen slik. Dette går fint, slapp av. Lykke til.
Wedding Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Enig i at det ikke er noe å grue seg for, har vært igjennom det to ganger ikke noen smerter men litt brekninger, greie og flinke leger begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 4 minutter siden, Verv said: Vil ikke si det er noe å grue seg for. Jeg selv trodde undersøkelsen ble verre enn antatt. Du får beroligende og blir sløv og litt neddopet. Ingen smerte, mer ubehag, noen få brekninger, så er det gjort. Jeg erindrer i allefall undersøkelsen slik. Dette går fint, slapp av. Lykke til. Man får ikke automatisk beroligende, ihvertfall ikke på alle klinikker. Jeg ble ikke tilbudt og det ble heller ikke nevnt beroligende som alternativ. Dersom man vet man har mye angst og sliter, så kan det være en ide å ta det opp og spørre etter det. Det kan ta noen minutter før beroligende fungerer, og da er det for sent å spørre etter det når legen står med slangen i hånden. For de aller, aller fleste tenker jeg det går greit uten, skal sies. Men om man har ekstrem angst eller andre problemer kan det være fint å være obs på at man ikke nødvendigvis får tilbudet om beroligende om man ikke spør selv. Anonymkode: e79d1...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Gruet meg veldig så jeg ba om beroligende, fikk dette intravenøst. Da døset jeg igjennom undersøkelsen, kan vagt huske noe. Så det kan jeg jo anbefale. Ellers så har min mann tatt det 2 ggr. Han syntes det var ubehagelig å brekke seg så mye, men kunne glatt tatt det igjen -gruer seg mer for tannlegetimer. Han fikk kun spray i halsen. Anonymkode: 08bf5...36f
annelis Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Hadde hverken beroligende eller bedøvelse. Gikk fint. Skal gjøre det på nytt snart. 1
Gjest Verv Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke automatisk beroligende, ihvertfall ikke på alle klinikker. Jeg ble ikke tilbudt og det ble heller ikke nevnt beroligende som alternativ. Dersom man vet man har mye angst og sliter, så kan det være en ide å ta det opp og spørre etter det. Det kan ta noen minutter før beroligende fungerer, og da er det for sent å spørre etter det når legen står med slangen i hånden. For de aller, aller fleste tenker jeg det går greit uten, skal sies. Men om man har ekstrem angst eller andre problemer kan det være fint å være obs på at man ikke nødvendigvis får tilbudet om beroligende om man ikke spør selv. Anonymkode: e79d1...6ac Det er vanlig å gi beroligende til de som selv ønsker det, synd om du ikke fikk det tilbudt. Forresten TS, du får også lokalbedøvelse i spray form ned i svelget, før slangen skal ned. Dette går så fint.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har gjort det, og aldri igjen. Brakk meg konstant, fikk ikke puste pga det. Fikk tilslutt panikk, og dro slangen ut av munnen min selv. Tross brekninger gikk det OK i starten, men det var pga jeg klarte å puste litt innimellom. Men legen med slangen var gammel og gretten, og sykepleieren stod bare å så på. Hadde bare legen vært mer human og sykepleieren minnet meg på om å puste med nesen, så kanskje det hadde blitt vellykket tross alt. Anonymkode: 3887e...57a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 Jeg syns det var helt grusomt og klarte ikke å gjennomføre. Brakk meg og brakk meg, tårene rant, fikk ikke puste og jeg klarte ikke å ligge rolig. Anonymkode: 9b16c...86d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns det var helt grusomt og klarte ikke å gjennomføre. Brakk meg og brakk meg, tårene rant, fikk ikke puste og jeg klarte ikke å ligge rolig. Anonymkode: 9b16c...86d Forsøkte også med bedeøvelsesspray i svelget. Det hjalp ingenting. Ble bare nummen i svelget som også var ubehagelig. Anonymkode: 9b16c...86d
Gjest Suzanne Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 Jeg fikk både spray og beroligende intravenøst (uten å spørre), og det gikk veldig fint. Legen var visst helt enig i det, han sa faktisk at han aldri hadde sett noen som var så flinke til å svelge :-)! Har ledd mye av det i ettertid, men der og da svarte jeg bare, ææh tusen takk:) PS: be om beroligende! Kommer til å gå kjempefint.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #13 Skrevet 26. februar 2020 Humm.. Jeg fikk ikke spray i halsen som skulle bedøve. Men så forsøkte de i sånn ca 3 minutter, hvor de knapt fikk den forbi drøvelen. De forstod at dette ble et problem, og sendte meg heller til kikkhullsoperasjon. Har venner som har tatt samme, og de syntes ikke det var noe problem. Legene generelt er veldig flinke og forteller deg hva som skal skje, hva du kan forvente. De passer på deg og veileder deg. Du kan oppleve å brekke deg selvfølgelig, og etterpå kan du oppleve at du raper/har masse luft. Anonymkode: 838b0...ccb
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #14 Skrevet 26. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har gjort det, og aldri igjen. Brakk meg konstant, fikk ikke puste pga det. Fikk tilslutt panikk, og dro slangen ut av munnen min selv. Tross brekninger gikk det OK i starten, men det var pga jeg klarte å puste litt innimellom. Men legen med slangen var gammel og gretten, og sykepleieren stod bare å så på. Hadde bare legen vært mer human og sykepleieren minnet meg på om å puste med nesen, så kanskje det hadde blitt vellykket tross alt. Anonymkode: 3887e...57a Det var ikke i Bergen vel? 😅 Anonymkode: e79d1...6ac
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #15 Skrevet 26. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke i Bergen vel? 😅 Anonymkode: e79d1...6ac Hehe. Nei, dette var nok nordpå. Men det er rart med det, hvor avgjørende legens holdninger og væremåte kan påvirke sluttresultatet, selv om opplevelsen blir like jævlig når undersøkelsen pågår. Ah, jeg hater arrogante og gretne leger, og det er flust av dem! Anonymkode: 3887e...57a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #16 Skrevet 26. februar 2020 God erfaring med klinikk i Innlandet/Hamar. Dyktig og gir både beroligende og bedøvelse. Anonymkode: 27b8c...16f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #17 Skrevet 26. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har fått time til gastroskopi om noen uker, hvor mye burde jeg grue meg? Hvor lang tid tar det, er det verre enn koloskopi f.eks? Anonymkode: 08831...3bb Jeg sa at jeg var redd for å få panikk så da gav de meg noen gode beroligende. Jeg husker ingenting av undersøkelsen annet enn på slutten når de gav «motgift» og jeg skulle ut derfra. Gikk helt fint Anonymkode: 16dcb...167
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #18 Skrevet 26. februar 2020 Jeg ble godt behandlet med en sykepleier som bare hadde ansvar for hvordan jeg hadde det og hva jeg burde tenke på og passe på. En lærling som gjorde det meste og en dyktig lege som overvåket. Det gikk fint med bare spray i svelget, men det var ubehagelig. Anonymkode: d501a...0bb
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #19 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har hatt det to ganger. Ubehaget ved undersøkelsen er værre enn ved koloskopi for min del, men ingenting som gjorde vondt. Ubehaget kom av brekningsrefleksen, og det er jo ingen krise i seg selv egentlig. Du får til å puste, og det er over ganske raskt. Jeg fikk kun spray i halsen, og ikke noe mer. Var veldig nervøs før gang nr. 2, da jeg visste hva jeg gikk til, men hele undersøkelsen er over ganske raskt. Du kan sikkert be om noe beroligende om det er behov for det! Anonymkode: 6ceaa...018
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #20 Skrevet 26. februar 2020 1 lege stapper ett rør i halsen, 3 stk holder deg nede, du får beskjed om å hoste når den skal ned, valgte å drikke bedøvende middel, om jeg skal det på nytt narkose!!! 3 små stikk/ vevsprøve i mage, om kvelden holder ikke an å ligge eller sitte, det var vondt, må stå hele kvelden Anonymkode: 121f6...e8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå