Ang21 Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Hei! Jeg har i det siste lagt merke til at flere trykker "skal" på Facebook-arrangementer, men velger å ikke møte opp. Enten så sier de ikke ifra eller så sier de ifra i siste liten. Har sett det på større arrangementer som bedrifter inviterer til, der rundt 600 personer har trykket men bare 400 personer møter opp. Har også sett det på private arrangementer som både jeg eller venner inviterer til. Det kan i noen tilfeller være bursdager, som er veldig trist.. Har dere lagt merke til dette? Og tror dere det har blitt mer normalt etter at folk begynte å invitere gjennom Facebook? Virker som folk ikke kjenner på den samme forpliktelsen når det er på Facebook. Hva tror dere er grunnen? Hvis du kjenner deg igjen, hva har vært grunnen din?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har sett tendensen. Utrolig kjedelig når fagnettverket på jobb inviterer til foredrag og middag, og bare 1/3 møter opp. Det er mengder mat og tusenlapper rett i søpla, som kunne vært brukt til flere samlinger. Jeg var også i en 40 årsdag der det var et ras av folk som ikke kunne likevel, de fleste sa riktignok fra, men da er jo lokale, mat og mer allerede på plass. Synes som om mange ser på enhver invitasjon som tentativ, at de aksepterer, men egentlig mener at de kommer om de gidder. Jo større arrangement, jo større grad av dette er vanlig. Det er en vanvittig uting, for man ser ikke hvordan det går ut over de som arrangerer. Facebook har lite å gjøre med det. Det samme skjer ved kalenderinvitasjoner der man aksepterer, og selv mail/sms bekreftelser. Jeg tror det er snakk om holdninger, at stadig flere ikke ser lengre enn sin egen nese, og er vant til å leve livet etter hva de føler for fra time til time. Anonymkode: b91d2...c19 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Ja. Og akkurat på store arrangementer er jeg ikke så irritert på det.. Men når privatpersoner inviterer til fest/bursdag/etellerannet og beregner mat og drikke er det så dårlig gjort å ikke komme eller gi sent beskjed. Det er jo gjort en avtale! Jeg var i bursdag der 15 skulle komme og vi var 4 som kom. Hun som feiret var jo veldig lei seg og det la en veldig demper på hele kvelden. Spesielt når det kom snapper fra de som ikke møtte opp at de hadde gått på en annen fest. Null sosiale antenner der altså. Anonymkode: b196c...2db 11
solmåneogstjerner Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 Det er selvsagt ikke bra. Uansett om det er privat eller offentlig/stort så trykker jeg heller kanskje/interessert hvis jeg ikke er helt sikker. Og endrer når jeg vet (er gjerne litt trøbbel med om man f eks får barnevakt eller ikke). Det man kan gjøre er jo å sende mld før man kjøper mat og slikt. Men det burde jo ikke være nødvendig egentlig.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Og akkurat på store arrangementer er jeg ikke så irritert på det.. Men når privatpersoner inviterer til fest/bursdag/etellerannet og beregner mat og drikke er det så dårlig gjort å ikke komme eller gi sent beskjed. Det er jo gjort en avtale! Jeg var i bursdag der 15 skulle komme og vi var 4 som kom. Hun som feiret var jo veldig lei seg og det la en veldig demper på hele kvelden. Spesielt når det kom snapper fra de som ikke møtte opp at de hadde gått på en annen fest. Null sosiale antenner der altså. Anonymkode: b196c...2db Enig med deg! Dette har jeg opplevd også, ikke gøy! Jeg skal feire 30 års dagen min nå, og har laget arrangement på facebook. Men sender ut innbydelser per post også med svarfrist, rett og slett fordi mange ikke tar facebook så seriøst/de glemmer arrangementet/de ser det og tenker de skal svare senere, og så går det i glemmeboken. Med en invitasjon hengende på kjøleskapet blir det rett og slett litt med alvor av det, og jeg tror folk vil føle at det forplikter mer. Pluss at det er koselig å få invitasjon i posten da Anonymkode: 45ee9...87e 3
Gjest ti10 Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 Er ikke dette en slags trend nå for tiden? Ser det samme, folk trykker "skal" når de egentlig mener "kanskje". Kjenner også noen som arrangerer div. kurs og som river seg i håret over folk som sliter med å forholde seg til en fast ukedag som kursdag, de vil ha alle mulige alternativer, noe som ikke er så lett når det dreier seg om flere titalls personer. Vedkommende sier det har endret seg mye de siste årene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 En invitasjon til et arrangement på Facebook ser jeg ikke på som en seriøs invitasjon, det er jeg helt sikkert ikke alene i. Men, jeg trykker heller kanskje/interessert istedenfor skal, men som oftest bare ignorerer jeg det. Er det en reel invitasjon til noe så forventer jeg å få det på en annen måte. Og er det sånn an man må melde seg på så forventer jeg at det er en faktisk måte å melde seg på. Anonymkode: 84ad9...28d 6
Ang21 Skrevet 26. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En invitasjon til et arrangement på Facebook ser jeg ikke på som en seriøs invitasjon, det er jeg helt sikkert ikke alene i. Men, jeg trykker heller kanskje/interessert istedenfor skal, men som oftest bare ignorerer jeg det. Er det en reel invitasjon til noe så forventer jeg å få det på en annen måte. Og er det sånn an man må melde seg på så forventer jeg at det er en faktisk måte å melde seg på. Anonymkode: 84ad9...28d Synes "Kanskje" også kan være litt problematisk. Helt greit i starten, men når arrangementet nærmer seg burde man ha svart. Ser på flere arrangementer at hosten alltid må mase på at folk må trykke "skal" eller "kan ikke komme". Jeg er veldig glad i å planlegge i forveien så blir litt stresset når det er 7-8 personer som har trykket "kanskje" dagen før arrangementet. Kanskje litt dumt spørsmål men hva ser du på som en reel invitasjon? Tenker du på en personlig melding? Liker facebook godt for da kan man informere underveis og dele hyggelige videoer og bilder fra arrangementet i ettertid
Ang21 Skrevet 26. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2020 16 minutter siden, ti10 skrev: Er ikke dette en slags trend nå for tiden? Ser det samme, folk trykker "skal" når de egentlig mener "kanskje". Kjenner også noen som arrangerer div. kurs og som river seg i håret over folk som sliter med å forholde seg til en fast ukedag som kursdag, de vil ha alle mulige alternativer, noe som ikke er så lett når det dreier seg om flere titalls personer. Vedkommende sier det har endret seg mye de siste årene. Har invitert til endel kurs og frokostseminar så kjenner meg igjen. Hva tror du ville fått flere til å føle seg forpliktet til å møte opp på disse kursene? Har erfart at mat og drikke tiltrekker seg folk!
Gjest ti10 Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 1 time siden, Ang21 skrev: Har invitert til endel kurs og frokostseminar så kjenner meg igjen. Hva tror du ville fått flere til å føle seg forpliktet til å møte opp på disse kursene? Har erfart at mat og drikke tiltrekker seg folk! Jeg har også skjønt at gratis mat trekker folk, men når det dreier seg om relativt langvarige kurs over flere måneder, og de har mye stoff de skal gjennom, er det ikke alltid mulig med servering. Synes det i mange tilfeller jo blir litt for dumt også, å måtte "premiere" voksne folk for å gidde å møte opp på noe som er frivillig, for ofte dreier det seg om kurs som folk melder seg på selv og faktisk betaler for. Da burde de vite at de må kunne sette av tid til det også, ikke forvente spesialtilpasset kurstid for x antall deltakere.
Sokkar Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 Tenker man er temmelig urutinert dersom man bruker et Facebook arrangement som påmelding og pekepinn? Skal et firma ha julebord, må de enten presisere bindende påmelding eller ikke. Eventuelt billettsalg... Ved å trykke deltar får man påminnelse om arrangementet. De som arrangerer noe får gratis reklame, fordi hver gang noen trykker deltar får enda flere det opp i feeden sin. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 Denne trenden er dessverre veldig utbredt nå! Jeg arrangerte selv en lag hvor jeg ble rundt tall for et par år siden og opplevde at 10 personer meldte avbud 1-2 dager før bursdagen. Jeg var drit forbanna, og lei meg egentlig, for det første fordi jeg skulle fylle år - og for det andre brukte jeg mange tusen kroner på å stelle i stand med pynt, mat, alkohol osv osv. Jeg ser det i alle arrangementer jeg er invitert til også, over halvparten gidder ikke en gang å svare. Jeg blir flau over holdningene til folk. Til og med i bryllup velger folk å avvente med å svare fordi det «kanskje» kan dukke opp noe som gjør at de blir forhindret! Hvor er respekten vi har for hverandre? Egoismen tar mer og mer overhånd.. trist utvikling Anonymkode: c2506...f17 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 På 26.2.2020 den 12.34, Sokkar skrev: Tenker man er temmelig urutinert dersom man bruker et Facebook arrangement som påmelding og pekepinn? Skal et firma ha julebord, må de enten presisere bindende påmelding eller ikke. Eventuelt billettsalg... Ved å trykke deltar får man påminnelse om arrangementet. De som arrangerer noe får gratis reklame, fordi hver gang noen trykker deltar får enda flere det opp i feeden sin. Tja, jeg forventer at folk har folkeskikk, jeg da. Jeg har tatt på meg å arrangere fredagspilser for gamle og nye kollegaer. Jeg oppretter et arrangement på Facebook, fordi det er den enkleste måten å komme i kontakt med alle på. Jeg må som regel vite mest mulig eksakt antall, fordi bord må reserveres, og når fortsatt 1/3 står på "kanskje" selv etter gjentatte oppfordringer om å endre til enten skal eller kan ikke. Man får informasjon om arrangementet om man setter "interessert" også. Å sette seg på kanskje er bare ufint. Anonymkode: 1dadb...95b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå