AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Det har seg sånn at jeg skal på utreding for adhd snart og lurer derfor på en ting jeg ikke finner så mye om på nettet. Jeg tåler dårlig alkohol, hvis jeg har spist ekstremt mye mat pleier det å gå sånn bobbob.. men drikker jeg sprit kan man banne på at jeg blir agressiv, missforstår alt og blir virkelig klin gæærn, uten å overdrive. Drikker jeg øl gjør jeg bare veldig mye dumt og kleint som jeg får kjempe fylle ansgt av som varer i flere uker, og blir i overkant hyggelig med alle. Går helt fint om jeg bare deikker 1-3 øl, men uttover det begynner det å bli pinlig.( For min egen del ihvertfall. Jeg er jo så sensitiv og grubler så mye over alt jeg sier å gjør uansett tilstand ) Jeg lurer på om umedisinert adhd blandet med de beskrivelsene av alko+adferd har noe sammenheng? Er det vanligere å bli ekstremt agressiv av sprit hvis man har umedisinert adhd kontra ikke-adhd? Hvordan er det med alkohol og adhd medisiner blandet? Jeg er kvinne i midten av 20 åra. Anonymkode: 5b4c9...7b6
solmåneogstjerner Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Jeg vet ikke. Men om det er slik du reagerer på alkohol så er det vel best å bare la være å drikke? Uansett hva årsaken er?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Jeg vet ikke. Men om det er slik du reagerer på alkohol så er det vel best å bare la være å drikke? Uansett hva årsaken er? Det er jo overhode ikke spørsmålet mitt og jeg stiller spørsmålet for å kartlegge flere symptomer. Om du ikke har noe svar, så er det jo ikke vits å svare? Det spørsmålet om om alkohol og adhd medsiner blandet er jo bare et praktisk spørsmål. Jeg går ikke over stokk å stein av en øl i sola, og det hadde vært hyggelig å kunne fortsette med det. Men jeg velger selvfølgelug medisinen først. Anonymkode: 5b4c9...7b6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 ^ og sprit at jeg kuttet fullstendig ut for lengst. Det er bare for å kartelegge symptomer - ts. Anonymkode: 5b4c9...7b6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 Personer med ADHD er utsatt for alkoholmisbruk eller narkotikamisbruk, men reaksjonen avhenger av personligheten. Selvfølgelig bør du aldri blande alkohol og medisinene dine. Anonymkode: 8db08...d91
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personer med ADHD er utsatt for alkoholmisbruk eller narkotikamisbruk, men reaksjonen avhenger av personligheten. Selvfølgelig bør du aldri blande alkohol og medisinene dine. Anonymkode: 8db08...d91 Kan ikke adhd symptomene forværres ved intak av alkohol? Det har ingenting å si? En del av personligheten til de med adhd er jo nettop adhd-en,(selvom man selvfølgelig har hver sin personlighet vedsiden av )f.eks rastløsheten, impulskontrollen, utolmodigheten, hyperaktiviteten, sinne, sosiale ferdigheter, osv osv, det blir jo en del av hele personligheten. Kan ikke alkohol forværre eller forminske symptomene? Anonymkode: 5b4c9...7b6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Alkohol påvirker en vel uansett om man har en diagnose eller ei. Noen blir bare superhappy, mens andre får frem mer skumle tendenser. Vet av folk med adhd som er i de fleste sjangerene på dette. Har selv adhd å bruker medisin. Legen sa at hvis jeg visste jeg skulle på fest/byen å drikke alkohol, burde jeg ikke ta medisin den dagen. Blandet en gang uten å tenke over det, resultatet for meg ble at jeg tålte mindre (1-2 øl) og sovnet veldig tidlig. Vet nå av erfaring at 4 øl er nok for meg for å ikke bikke over. Varigheten på div medisiner varierer jo. F. eks Elvanse er 12 timer, Ritalin mener jeg er 8 timer. Så med medisinen jeg har nå, har jeg ikke problemer med å kunne ta 1 øl eller cider på kvelden da jeg kjenner til hvordan det fungerer for meg. Men skulle jeg i bursdag/på byen/firmafest eller lignende hadde jeg ikke brukt medisin den dagen hvis det hadde gått greit. Vært edru på fest før pga medisin, fungerer bra det også. Før jeg fikk diagnosen var jeg ikke lett og holde kontroll på når jeg hadde drukket. Null respekt for grenser og hva jeg gjorde/sa. Husket lite dagen etter uansett mengde som ble inntatt. Alle reagerer forskjellig på medisiner, men når det kommer til typen vi bruker bør man så langt det går unngå å blande. Anonymkode: 63958...08d
Hentacruel Skrevet 26. februar 2020 #8 Skrevet 26. februar 2020 Alkohol forverrer nesten all psykisk sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #9 Skrevet 26. februar 2020 Du må ikke finne på å blande alkohol og Ritalin, det kan få fatale konsekvenser. Skal du drikke alkohol så dropper du medisinen den dagen. Anonymkode: 900ad...8f1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #10 Skrevet 26. februar 2020 Jeg har adhd. Har samme problem, har gjort mye idiotisk på fylla. Jeg drikker derfor sjeldent, og når jeg skal drikke er jeg veldig OBS på inntaket. Anbefaler alkoholfritt øl etter du har drikket deg i god form. Dette er en god plan: 1. Tre ØL med alkohol 2. To ØL uten alkohol. 3. To ØL med alkohol 4. To ØL uten alkohol ( Hvor mye nå du selv beregne utifra hvor mye du tåler) Du må også bestemme deg når du skal stoppe å drikke. Det er også greit å planlegge hvor mye alkohol du skal ha totalt på kvelden også. _____ Feks: Vors: 5 ØL BYN: 2 ØL _____ Det viktigste: SPIS masse mat!! Før, under og etter... Det er også bra å gjøre på noe når du drikker: Brettspill,karaoke,dansing... Anonymkode: ad62e...4fd
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #11 Skrevet 26. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke finne på å blande alkohol og Ritalin, det kan få fatale konsekvenser. Skal du drikke alkohol så dropper du medisinen den dagen. Anonymkode: 900ad...8f1 Nå overdriver du kraftig. Anonymkode: f3014...c69 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #12 Skrevet 26. februar 2020 Tviler på at det har en direkte sammenheng med ADHD, har selv ADHD og blir ikke slik av alkohol. Det samme gjelder andre jeg kjenner som har ADHD. Vil tro det handler om personlighet, men ADHD vil for så vidt påvirke personligheten. Anonymkode: 67c9b...743 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #13 Skrevet 27. februar 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Alkohol påvirker en vel uansett om man har en diagnose eller ei. Noen blir bare superhappy, mens andre får frem mer skumle tendenser. Vet av folk med adhd som er i de fleste sjangerene på dette. Har selv adhd å bruker medisin. Legen sa at hvis jeg visste jeg skulle på fest/byen å drikke alkohol, burde jeg ikke ta medisin den dagen. Blandet en gang uten å tenke over det, resultatet for meg ble at jeg tålte mindre (1-2 øl) og sovnet veldig tidlig. Vet nå av erfaring at 4 øl er nok for meg for å ikke bikke over. Varigheten på div medisiner varierer jo. F. eks Elvanse er 12 timer, Ritalin mener jeg er 8 timer. Så med medisinen jeg har nå, har jeg ikke problemer med å kunne ta 1 øl eller cider på kvelden da jeg kjenner til hvordan det fungerer for meg. Men skulle jeg i bursdag/på byen/firmafest eller lignende hadde jeg ikke brukt medisin den dagen hvis det hadde gått greit. Vært edru på fest før pga medisin, fungerer bra det også. Før jeg fikk diagnosen var jeg ikke lett og holde kontroll på når jeg hadde drukket. Null respekt for grenser og hva jeg gjorde/sa. Husket lite dagen etter uansett mengde som ble inntatt. Alle reagerer forskjellig på medisiner, men når det kommer til typen vi bruker bør man så langt det går unngå å blande. Anonymkode: 63958...08d Du sier at du var sånn før du fikk diagnosen... har det bedret seg etter at du fikk diagnosen fordi du har blitt klar over det etter det og derfor klart å begynne å begrense deg? Eller hva er det som har skjedd etter du fikk diagnosen som gjør at det har bedret seg? Siden du ikke tar medisinene den dagen du drikker, så er du vel den samme som før du fikk diagnosen når du ikke tar medisinene? Eller har du fått øvig mental behandlig itilleg ? Anonymkode: 5b4c9...7b6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #14 Skrevet 27. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har adhd. Har samme problem, har gjort mye idiotisk på fylla. Jeg drikker derfor sjeldent, og når jeg skal drikke er jeg veldig OBS på inntaket. Anbefaler alkoholfritt øl etter du har drikket deg i god form. Dette er en god plan: 1. Tre ØL med alkohol 2. To ØL uten alkohol. 3. To ØL med alkohol 4. To ØL uten alkohol ( Hvor mye nå du selv beregne utifra hvor mye du tåler) Du må også bestemme deg når du skal stoppe å drikke. Det er også greit å planlegge hvor mye alkohol du skal ha totalt på kvelden også. _____ Feks: Vors: 5 ØL BYN: 2 ØL _____ Det viktigste: SPIS masse mat!! Før, under og etter... Det er også bra å gjøre på noe når du drikker: Brettspill,karaoke,dansing... Anonymkode: ad62e...4fd Ja, alkoholfritt imellom slagene tror jeg er lurt, det skal jeg begynne med enten jeg har diagnosen eller ikke, fordi det går ikke lenger at jeg kan holde på sånn som jeg gjør når jeg drikker. Blir helt bajas både på godt og vondt og det finnes ikke noe minneverdig ved det. Gjør bare vondt psykisk i lang tid å tenke tilbake på. Jeg tenker hver gang at denne gangen skal jeg oppføre meg, men etter noen øl så glemmer jeg å oppføre meg. Nå bør jeg begynne å lære meg at det ikke fungerer. Alkoholfri øl/drinker kanskje annen hver gang tror jeg at jeg skal begynne med. Anonymkode: 5b4c9...7b6 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #15 Skrevet 29. februar 2020 På 27.2.2020 den 7.07, AnonymBruker skrev: Du sier at du var sånn før du fikk diagnosen... har det bedret seg etter at du fikk diagnosen fordi du har blitt klar over det etter det og derfor klart å begynne å begrense deg? Eller hva er det som har skjedd etter du fikk diagnosen som gjør at det har bedret seg? Siden du ikke tar medisinene den dagen du drikker, så er du vel den samme som før du fikk diagnosen når du ikke tar medisinene? Eller har du fått øvig mental behandlig itilleg ? Anonymkode: 5b4c9...7b6 Ganske enkelt, før ante jeg ikke når jeg måtte stoppe. Nå vet jeg litt bedre hvorfor jeg havnet i så mange rare situasjoner pga det. Nå drikker jeg ikke mer enn jeg vet jeg tåler. Anonymkode: 63958...08d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #16 Skrevet 29. februar 2020 På 26.2.2020 den 7.52, AnonymBruker skrev: Du må ikke finne på å blande alkohol og Ritalin, det kan få fatale konsekvenser. Skal du drikke alkohol så dropper du medisinen den dagen. Anonymkode: 900ad...8f1 Hæ?? Jeg har nettopp startet med Ritalin, tar på morgen. Går fint å ta et glass vin, en irish eller øl liksom uten at noe skjer altså. Men har ikke prøvd å bli full på de to samtidig. Hva skjer om man blande? Anonymkode: 74dc9...ba5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #17 Skrevet 29. februar 2020 På 26.2.2020 den 7.52, AnonymBruker skrev: Du må ikke finne på å blande alkohol og Ritalin, det kan få fatale konsekvenser. Skal du drikke alkohol så dropper du medisinen den dagen. Anonymkode: 900ad...8f1 Har ikke jeg fått noe beskjed om, og ikke har det fått fatale følger heller. For oss som har adhd er ikke ritalin et stimulerende rusmiddel, det gir oss bare noe vi mangler. Dessuten tar de fleste en dose på morgenen, for å fungere i jobb eller på skolen, og virkning går ut etter noen timer. Jeg tar to doser for å holde oppe effekt også utover dagen, men kvelden er effekten borte, og jeg drikker som regel på kvelden. Om jeg skulle drikke tidligere på ettermiddagen har jeg ikke merket noe da heller. Som nevnt, vi med adhd får ikke ruseffekt av ritalin. Anonymkode: e72de...49f 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #18 Skrevet 29. februar 2020 Glemte å svare på spørsmål i hi. Nei jeg utagerer ikke mer ved inntak av alkohol. Jeg misliker sterkt å bli ordentlig full, og tror det har litt med at jeg bruker ganske mye energi på å holde kontroll på meg selv og impulser, egentlig uten å tenke over det, og jeg reagerer negativt på å miste kontrollen. Siden det å bli skikkelig full innebærer å miste kontrollen på mye, for absolutt alle, er det noe jeg ikke kan fordra. Jeg drikker derfor ikke mer enn at jeg har kontroll. Det har hendt noen få ganger at jeg har feilberegnet, gjerne ved shotleker, og da stikker jeg fingeren i halsen ved første tegn på at jeg kjenner at det suser i hodet. Bedre å kaste opp enn å miste kontrollen! Det kan være adhd 'en som gjør at jeg er veldig redd for å miste kontrollen. Jeg har veldig behov for selvdisiplin på mange måter. Er veldig velfungerende med adhd, akkurat fordi jeg har mange strategier på å holde meg selv i sjakk. Jeg var derfor godt voksen før dette kom frem. Anonymkode: e72de...49f 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #19 Skrevet 29. februar 2020 Jeg har adhd men blir ikke sint når jeg drikker, jeg blir glad og veldig hyper. Kjenner andre med adhd som ikke blir sint av alkohol, og noen med adhd som kan bli det. Men jeg har møtt flere uten adhd som blir sint på fylla. Anonymkode: 132cb...9bd
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #20 Skrevet 29. februar 2020 Har det på samme måte som deg. Har aldri fått fastslått en diagnose, men det er ikke til å skyve under en stol. Alle har fortalt meg det i alle år. Når jeg drikker kan det gå bra om jeg holder meg til øl, problemet er at jeg fort kan gå over til sprit når jeg allerede er i form. Jeg blir mildt sagt sinnsyk. Har våknet opp i alt fra fyllearresten til en husvogn i New Orleans 😬 Det har ofte oppstått konflikter i forbindelse med alkoholinntak. Blacker fort ut også. Folk sier jeg får to personligheter av alkohol. Det kan jo gå bra også, men det er såpass sjeldent at jeg har lært meg å begrense meg til maks 4-5 øl om jeg skal få noe positivt utbytte av alkohol/fest. Har aldri tenkt over at det har noe med ADHD å gjøre.. Men sliter man med impulskontroll fra før blir den jo neppe mer kontrollerbar etter alkoholinntak. Da-ah 🖐🏼 Alkohol fucker med hodet ditt, som typ allerede går konstant på høygir. Det oppstår rett og slett en kortslutning.. Anonymkode: 449f1...6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå