Gå til innhold

Desperat etter nye klær, men klarer ikke finne noe. Ett par jeans og tre gensere på rundgang.. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet ganske desperat etter nye klær. Jeg har per i dag bare et par jeans jeg bruker konstant pluss omtrent 3 gamle gensere jeg roterer på å bruke. Har så klart ellers det helt basice som singleter, undertøy osv.

Har en stor drøm om å finne i det minste 5 outfit jeg virkelig liker og føler meg komfortabel i.

Jeg vet ikke om problemet er at jeg faktisk har en vanskelig kroppsfasong å kle, om jeg er for kresen, om jeg har for dårlig selvbilde eller om jeg bare ikke har peiling på hva som ser bra ut. Muligens er det en kombinasjon av disse vil jeg tro, siden jeg ikke kan huske sist jeg hadde på meg et outfit, eller i det hele tatt et stykk plagg, som jeg følte meg fin i.

Jeg føler jeg har prøvd alt, men at det ikke fører til noe.
Jeg har gjort uendelig mye research på typer stil og hva som skal kle meg, hatt utallige mislykkede handleturer både i butikk og nettbutikk og til og med betalt for en personlig shopper. Ingenting har vært spesielt vellykket.

For meg er det sånn at hvis jeg finner ett plagg i løpet av et halvt år som jeg noenlunde liker så er jeg heldig. Som regel beholder jeg ting til tross for at jeg ikke liker dem bare for å ha noe å ta på meg.

Å eie bare 5 stk outfits jeg trives i virker som en fjern drøm som jeg ikke aner hvordan jeg skal oppnå.

Alle råd og tips tas imot med stor takk.

Anonymkode: 5e668...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva trenger du først og fremst klær til? Jobb, fritid? Begge deler? 

Hva er budsjettet? Hvilken kroppstype har du? Hva liker du å gå med (skjørt, kjole, bukser, jakker, bluser, genser etc)? Hvilken farger bruker du mest? Mønster? Har du en stil du bruker eller liker?

Og har du vurdert skredder? Eller lære å sy selv? Kjekt å kunne sy om og tilpasse klær, faktisk. Spesielt for oss som er litt sære og ikke liker å shoppe. 😅

Anonymkode: 9f51f...676

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva trenger du først og fremst klær til? Jobb, fritid? Begge deler? 

Hva er budsjettet? Hvilken kroppstype har du? Hva liker du å gå med (skjørt, kjole, bukser, jakker, bluser, genser etc)? Hvilken farger bruker du mest? Mønster? Har du en stil du bruker eller liker?

Og har du vurdert skredder? Eller lære å sy selv? Kjekt å kunne sy om og tilpasse klær, faktisk. Spesielt for oss som er litt sære og ikke liker å shoppe. 😅

Anonymkode: 9f51f...676

Trenger klær til fritid. Budsjettet er litt uvisst siden jeg noen måneder ikke har noe til overs, mens andre måneder har jeg kanskje 3-4000. Har noe sparepenger jeg muligens vil bruke av i tillegg. Kunne kanskje strukket meg til å bruke 10000 hvis jeg visste jeg fikk noen "perfekte" outfits. 

Kroppstypen min er en såkalt "lean column" eller passe slank, 175 høy rektangel. 

Veldig små pupper, skuldre og hofter er omtrent like brede, lite definert midje, lange ben. 

Må og nevnes at jeg sliter med ekstrem oppblåsthet omtrent hver dag, noe som gjør at jeg unngår alle overdeler som strammer over magen så den synes. Den blir hard som en ballong så high waist ol hjelper ikke. 

Jeg liker veldig simplistisk, og akkurat passe feminin stil. Litt klassisk, men ikke "business". 

Går som regel alltid med skinny jeans og en helt enkel genser som overdel. Ekstremt lite tilbehør. 

Føler meg sjelden komfortabel i kjoler og skjørt eller andre type bukser. 

Liker kalde, ikke for iøynefallende farger. Marineblå, vinrød, og nøytrale. Synes fort farger blir for overveldende. 

Tror ikke skredder eller sy selv er noe for meg foreløpig. Håper å bare klare å knekke koden til hva jeg bør kjøpe. 

Skrevet (endret)

Du er ikke sånn som bare må kjøpe og bruke et plagg en stund og bli vant til det, før du føler deg vel i det da...? At alt som er nytt er "skremmende ukjent" for deg, og du derfor ikke liker det? Kanskje du kunne øke garderoben din på den måten?

Har du en venninne eller to som kjenner deg godt og kan tipse om hva de tror du ville kle og se godt ut i? Du får de mest ærlige rådene fra noen som kjenner deg godt. 

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Reise til London? Har hatt samme problem, men det løste seg etter jeg begynte å ta helgeturer dit fordi de har mye mer utvalg. Synes utvalget i Norge er veldig begrenset og mye likt! Og når noe er på mote, er det det samme i alle butikkene. I London fant jeg butikker og klær som passer mer til den stilen jeg liker. Anbefaler å prøve,  er billige flybilletter dit ofte😀

Anonymkode: 6ecfa...59d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Million said:

Du er ikke sånn som bare må kjøpe og bruke et plagg en stund og bli vant til det, før du føler deg vel i det da...? At alt som er nytt er "skremmende ukjent" for deg, og du derfor ikke liker det? Kanskje du kunne øke garderoben din på den måten?

Har du en venninne eller to som kjenner deg godt og kan tipse om hva de tror du ville kle og se godt ut i? Du får de mest ærlige rådene fra noen som kjenner deg godt. 

Kanskje, men som regel er det motsatt; jeg liker plagget litt og tar det med hjem, deretter innser jeg at jeg ikke liker det og legger det bort. 

Føler jeg ikke kan stole på meg selv 😅 

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Reise til London? Har hatt samme problem, men det løste seg etter jeg begynte å ta helgeturer dit fordi de har mye mer utvalg. Synes utvalget i Norge er veldig begrenset og mye likt! Og når noe er på mote, er det det samme i alle butikkene. I London fant jeg butikker og klær som passer mer til den stilen jeg liker. Anbefaler å prøve,  er billige flybilletter dit ofte😀

Anonymkode: 6ecfa...59d

Kanskje det kan være en idé. Er litt redd for at jeg kanskje handler mye som jeg angrer på siden og ikke får returnert, men. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kan være en idé. Er litt redd for at jeg kanskje handler mye som jeg angrer på siden og ikke får returnert, men. 

Du kan alltids selge det på Finn og få igjen en del av pengene. Ingen vet vel om du betalte 8 eller 50 pund for noe der borte, så prøv å selge det for nesten det du ga for det (hvis det er nytt og ubrukt og du bare ikke likte det likevel når du kom hjem).

• Liker 1
Skrevet

Glemte også å nevne at jeg ikke har venninner. Hvis jeg hadde hatt det tror jeg shopping hadde vært enklere med litt objektiv konstruktiv kritikk. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet ganske desperat etter nye klær. Jeg har per i dag bare et par jeans jeg bruker konstant pluss omtrent 3 gamle gensere jeg roterer på å bruke. Har så klart ellers det helt basice som singleter, undertøy osv.

Har en stor drøm om å finne i det minste 5 outfit jeg virkelig liker og føler meg komfortabel i.

Jeg vet ikke om problemet er at jeg faktisk har en vanskelig kroppsfasong å kle, om jeg er for kresen, om jeg har for dårlig selvbilde eller om jeg bare ikke har peiling på hva som ser bra ut. Muligens er det en kombinasjon av disse vil jeg tro, siden jeg ikke kan huske sist jeg hadde på meg et outfit, eller i det hele tatt et stykk plagg, som jeg følte meg fin i.

Jeg har gjort uendelig mye research på typer stil og hva som skal kle meg, hatt utallige mislykkede handleturer både i butikk og nettbutikk og til og med betalt for en personlig shopper. Ingenting har vært spesielt vellykket.

For meg er det sånn at hvis jeg finner ett plagg i løpet av et halvt år som jeg noenlunde liker så er jeg heldig. Som regel beholder jeg ting til tross for at jeg ikke liker dem bare for å ha noe å ta på meg.

Å eie bare 5 stk outfits jeg trives i virker som en fjern drøm som jeg ikke aner hvordan jeg skal oppnå.

Hva er det du liker med de plaggene du har? Hvorfor føler du deg vel i disse og ikke i andre plagg? Hva ser du for deg skal til for at du skal like og trives i et plagg? Har du noen formening om hvilken stil du kunne ønsket deg? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme kroppsfasong som deg, slank rektangel, og blir lett oppblåst.

Bruker trange bukser som går til hoftebeina, da holdes magen litt på plass. Har en lett oversized genser stappet oppi buksa foran. Har en buksetype (bonnie low waist fra gina: https://www.ginatricot.com/no/klaer/jeans/subskinny/low-waist-jeans-853589250) jeg liker og har da alle farger i den.

Hvis jeg skal pynte meg tar jeg en lett oversized topp og stapper oppi et stramt low waist pencil skjørt (må være stretchy, sort og stoppe på hoftekammen) og tar blazer utenpå. 

Anonymkode: 3260a...b26

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte også å nevne at jeg ikke har venninner. Hvis jeg hadde hatt det tror jeg shopping hadde vært enklere med litt objektiv konstruktiv kritikk. 

Jeg har noen venninner og det som de foreslår for meg hater jeg å gå med. «Åå du er såå fin i stram kjole» - jeg hater å gå med stramme kjoler. Jeg liker kun en viss type klær som nevnt over, og da kjøper jeg omtrent bare det. Kjoler jeg syns kler meg og som jeg til nød kan gå med i feks bryllup, er de som er litt oversized men med knyting i livet. Kan også anbefale Imogas mot oppblåstheten. 

Anonymkode: 3260a...b26

• Liker 1
Skrevet

I første omgang kan du jo prøve å bytte ut genserne med en skjorte og en cardigan? 

Anonymkode: 31871...997

• Liker 2
Skrevet

Har samme problemet med deg så valgte å bare gjøre det enkelt. Finner jeg en bukse jeg liker, kjøper jeg to. Finner jeg en genser jeg liker så kjøper jeg to. I svart.

Anonymkode: b6caa...f8e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du bør ha 5 outfits til ulike type settinger til å begynne med. En fin joggedrakt til daffe sofadager, en pen skjorte i tynt stoff med passende skjørt til jobb/fint besøk, en treningstights og treningsjakke av et bra merke til søndagstur og trening, en kjole til fest og en fin behagelig stoffbukse og en løssittende genser til en vanlig casual dag.

Så er det bare å finne noe du liker innenfor de ulike kategoriene. Joggedrakt og casual fra hm/kappahl/cubus, kjole og skjørt/skjorte fra en litt finere butikk, treningstøy av et populært merke fra sportsbutikk.

Anonymkode: 208c0...976

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar til dere alle! Skal ta til meg tipsene og går fremover med litt nytt pågangsmot 😅

• Liker 1
Skrevet

Samme her, ts.

Anonymkode: b374a...a5b

Skrevet

Har du prøvd paperbag bukser?
Jeg har ikke samme kroppsfasong som deg da skuldrene mine er bredere enn hoftene, men det gjør at man ikke legger merke til hoftene og midjen... https://no.boohoo.com/paperbag-waist-trouser/DZZ07057.html?color=105 elsker disse buksene, de er behagelige og kan brukes til de fleste anledninger. 

Anonymkode: c4716...ca0

Skrevet
På 25.2.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Hva mener du «har prøvd alt»?

Det virker ellers som du har helt greit med klær og dermed ikke har noe reelt behov, bare et ønske om forandring.

Men jeg anbefaler at du finner frem fra skapet det du ikke lengre har lyst å bruke, samler det i en haug og tropper opp på klesbyttedagene i slutten av mars. I mellomtiden er nærmeste bruktbutikk et overflødighetshorn av moro. Og om du liker å surfe: bruk tise. Jeg har utelukkende kjøpt brukt over lengre tid, og bruktmarkedet er faktisk lettere enn ny-markedet. Bruktmarkedet har masse rart og noe for enhver smak og fasong mens ny-markedet bare har det som er in just nuh. Og om du har en fasong som ikke passer til moten? Ja, da må du pent vente til neste år og håpe den passer deg bedre. Og ofte gjør det slett ikke det, altså. 

Anonymkode: a93ff...b03

Skrevet

Slik du beskriver kroppstypen din høres jo «perfekt» ut for å finne klær, synes venniner jeg har med den kroppsfasongen «kler alt». 

(Jeg er selv 2xl og sliter å finne klær som er stor nok..) men det jeg bruker å gjøre er å finne flere moteblogger/instagram som har ca. samme kroppstype som meg og så følger jeg dem - da får jeg inspirasjon til hva  jeg kan kle på meg :) 

Lindex har fått inn flere typer jeans som har god passform og god strech, prøv å se der. 

Har du sett på Zara? 

Anonymkode: 60997...ce0

Skrevet

Du kan ikke legge ut ett bilde av deg selv da, i de klærne du har og bare sladde ansiktet? Er så mye lettere å gi tips da, når man ser det live synes jeg. Synes også ofte at de færreste treffer rett når de skal beskrive kroppstypen sin, og at det er derfor tipsene for kroppstypen ikke fungerer for dem. 

Prøver selv å sette meg inn i kibbe-systemet, for synes igrunn ikke at jeg passer noen av de mer kjente, som eple/pære/timeglass eller Trinny&Susannah sine.. 

Anonymkode: 9210f...981

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...