Gå til innhold

Er utveksling i franrkike verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei jeg vurder å dra på utveksling til franrkike første året på videregående med institut francais. Jeg snakker fransk hjemme og snakker flytende men klarer ikke å skrive sikkelig. Jeg vil dit fordi at jeg vil oppleve litt spenning og gjøre noe nytt. Men det som holder meg tilbake er at jeg vil føle meg litt sjalu pp livet her i Norge. At alle vennene mine starter pp videregående drar på fester, får kjærester og alt, mens jeg er i Frankrike og vil være med. Men jeg vil også dra til Frankrike og få et nyt liv. Har noen erfaring og kan gi råd. Og hvis du vet noe om hvordan skolen er i franrkike osv kan dere gjerne skrive noe om det:)

Anonymkode: 4cbc8...e11

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1349361-er-utveksling-i-franrkike-verdt-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Et lite råd fra ei som angrer som en hund på at hun valgte å bli igjen. DRA! Opplev livet og nyt det! Norge er her når du vender tilbake!

Anonymkode: dcd45...96a

Takk for svar, jeg er redd for å få dårligere karakter og ende opp med null venner og lite frihet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg er redd for å få dårligere karakter og ende opp med null venner og lite frihet

Ekte venner blir igjen, så det bør du så absolutt ikke bekymre deg om. 

karakterene kan du gjøre noe med, stå på hardere eller ta et om igjen eventuelt. 

Anonymkode: dcd45...96a

Jeg gikk ikke på skole, men var au pair og gikk på franskkurs to dager i uken.

Bodde rett utenfor Paris i ni måneder mellom videregående og universitetet. Dette var i 2003-2004, og er fortsatt det beste jeg noen gang har gjort.

Jeg ville bort. Visste ikke hva jeg ville studere. De andre i klassen syntes det var skummelt, men for meg var det enklere å bare reise.

Har hatt venner som har gått på videregåande i utlandet, har inntrykk av at det var vanskeligere enn å reise uten å ha de forpliktelsene skolegangen fører med seg.

Du må regne med at videregående i Frankrike er tøffere faglig enn i Norge, selv om man har fransk som morsmål.

Generelt er jeg stor tilhenger av å reise ut. Men hvis du reiser på utveksling for å løse problemer du har hjemme, vil du fort oppleve at problemene følger deg - og blir enda verre i det andre landet.

Anonymkode: 702a7...003

Annonse

DRA! Jeg var utvekslingsstudent i Frankrike i 2.klasse på vgs, og det er noe jeg er så glad for at jeg gjorde (og turte). Jeg hverken snakket eller skrev noe mer fransk enn det man får gjennom ungdomsskolen og 1.klasse på vgs (altså minimalt), og klarte meg allikevel fint. Snakker flytende fransk nå (om enn med litt for mange 18-års slanguttrykk :fnise: ). Så det at du snakker fransk allerede er jo et stort pluss.

Skolesystemet i Frankrike er på et helt annet nivå enn her i Norge, men er du dedikert, så klarer du det fint. Karakterene du får der nede teller ikke (det gjorde ihvertfall ikke det for meg) på det norske vitnemålet, og du må muligens ta privatist i noen fag når du kommer hjem. Jeg tok i fransk muntlig og skriftlig (uten at jeg måtte), noe som var to veldig enkle 6-ere som standpunkt på vitnemålet. :jepp: 

Anonymkode: f938f...4e3

Reis! Jeg angrer fremdeles på at jeg ikke gjorde det (er snart 50). Du har en stor fordel siden du allerede kan språket godt. Og du har kanskje slektninger i Frankrike som kan hjelpe deg hvis du opplever problemer?

Anonymkode: 6ccf4...193

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må regne med at videregående i Frankrike er tøffere faglig enn i Norge, selv om man har fransk som morsmål.

Generelt er jeg stor tilhenger av å reise ut. Men hvis du reiser på utveksling for å løse problemer du har hjemme, vil du fort oppleve at problemene følger deg - og blir enda verre i det andre landet.

Anonymkode: 702a7...003

Jeg gjør jo det greit på skolen, så vil nok klare det

Nå er du ganske ung men om du ønsker å ta høyere utdannelse senere kan du studere i Frankrike da. Når du er voksen kan du bestemme selv og ta egne valg enn når du går på vgs + at ikke sikkert Norge godkjenner vgs fra Frankrike. Men i høyere utdanning så godkjenner de det lettere. 

Anonymkode: eba50...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...