Gå til innhold

Når passer det egentlig med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste tenkt mye på når denne tiden skal komme hvor alt endelig ligger til rette for å få barn. For det passer jo virkelig aldri ordentlig godt å planlegge å sette barn til verden, eller? I hvertfall føles det ikke slik for min del. 

Jeg har helt fra jeg var 18 hatt et stort ønske om å få barn og trodde den gangen at jeg både kom til å være gift, ha enebolig og minst to barn før jeg var 25. Hehe..  Men da jeg ble 25 var jeg blitt singel etter 6 år med "ungdomkjæresten", også tok det ett par år til før jeg møtte han jeg i dag kan kalle mannen i mitt liv. Og som jeg ser for meg fremtiden med❤  Innimellom her har jeg tatt utdannelse, hatt flere jobber og deltidsjobber, kjøpt og solgt leilighet. Kjøpt større leilighet, skaffet hund og startet for meg selv. Og selvsagt gjort mye morsomt med venninner og kjæreste og reist litt når jeg først har hatt tid og økonomi til det. Også BAM! Tiden har gått SÅ rasende fort og vipps så var jeg 30! Endelig skulle vi ha tid, økonomi og plass nok til å få barn, men så passer det jommen ikke nå heller. For vi har familie som trenger oss, og vi stiller opp. Besteforeldre som er syke og midt oppi det hele blir min samboer sagt opp pga nedbemanning og får nå dagpenger i fra Nav.

Så når skal det egentlig passe å få barn? Kommer det perfekte tidspunktet egentlig noen gang? Bør vi vente og håpe at vi kan få barn om noen år eller skal vi droppe pilla og se hva som skjer? Min samboer mener vi bør vente til han har fått seg fast jobb igjen og har stabil inntekt ( jeg ser den). Og "familie" situasjonen med sykdom er mer stabil. Han (37) tenker kanskje også at han må starte på ny utdannelse for å komme seg inn på arbeidsmarkedet som er helt forandret etter sist han søkte jobber. Og da tar jo det også noen år. Han lover meg at vi skal få barn sammen en dag og sier at det kommer til å gå bra siden jeg er så "ung" og frisk og han er frisk. -"Også har vi jo heeele livet sammen til å få barn og oppdra barn, så du har god tid, slapp av".  Han tror jeg kommer til å bli gravid på null komma niks når vi først bestemmer oss for det. Men vi vet jo alle (bortsett fra han) at det kan ta tid og år før man blir gravide. Så hva er deres syn på dette? 😊

Anonymkode: 5aa74...469

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst når man er i godt og trygt parforhold som har vart noen år, der begge er innstilt på å bli foreldre og la barnets behov komme først. Dernest at man har en trygg jobb og har rett på f.permisjon.

Anonymkode: c7e5b...604

• Liker 1
Skrevet

Når du lar være å spørre på et forum. Det er noe som gjelder DEG og han du er sammen med, ikke alle andre. 

Anonymkode: e4da0...def

Skrevet

For det første kan han ikke vite om hverken han eller du er i stand til å få barn. Så å love noe sånt gir absolutt ingen mening.

Og så dette

"Også har vi jo heeele livet sammen til å få barn og oppdra barn, så du har god tid, slapp av". 

Hvis han er 37 har han jo ikke hele livet foran seg men halve livet og så vil han ta utdanning først?

Jeg skjønner ikke hva som er så fantastisk med denne mannen, TS, det lyser ikke refleksjon av uttalelsene hans. Eller så er han innerst inne smartere enn han later som, men for feig til å si at han ikke vet om han vil ha barn med deg.

Anonymkode: 124bc...e31

• Liker 1
Skrevet

Dere er over 30 begge to, og mannen din nærmer seg 40, så jeg ville begynt å prøve nå 😊 Barn passer ikke noen gang, men så er det likevel veldig riktig når de kommer ❤️ 

Utdanning er ikke et hinder for å få barn. Dere får rett på barnehageplass i studentbarnehage, og små barn koster ikke noe særlig (om du kjøper brukt utstyr). Det er vel nesten heller sånn at dere lever billigere med en baby siden man kommer mye mindre ut av huset utenom på trilletur. Og som student har man en fleksibel hverdag slik at mannen din får opplevd mer av babytiden. Full jobb eller ny jobb eller neste forfremmelse vil alltid ligge rundt neste sving, så jeg ville ikke tatt det med i beregningen av npr man skal få barn! Da er man plutselig 40 og må ha hjelp for å få det til, eller kanskje adoptere - pluss at barnet mister foreldrene sine mye tidligere.

Anonymkode: d8aef...bd0

Skrevet

Slutt å let etter det perfekte tidspunkt, det kommer ikke. Livet kan ikke planlegges i detalj, så lev nå! 

Anonymkode: 16c9d...d7d

• Liker 1
Skrevet

Det går helt fint å få barn som student. Og du har vel rett på foreldrepenger fra jobben din. Null problem å få barn nå. 

Anonymkode: 8d016...4a3

Skrevet

Vil ikke anbefale å vente så mye lenger om dere virkelig vil ha barn. Selv ventet jeg og samboer til jeg fylte 33 pga jeg var student. Prøvde i over 1 år uten hell. Ble satt i kø til IVF, og ble gravid to ganger på kort tid, men spontanaborterte. Undersøkelser av oss viste at samboer hadde lav sædkvalitet (overraskende siden han allerede har et barn). Skulle begynne med IVF nå etter fylte 35, men i forkant fant de ut at jeg nå hadde lave eggreserver (ikke så mange egg igjen). Undersøkelser viser og at den statistiske sjansen for å lykkes med å bli gravid går ned etter fylte 35. Har klart å bli gravid igjen (er nå 6 uker på vei), håper virkelig det går greit denne gangen. Men skulle jeg gjort det igjen ville jeg begynt å prøve når jeg var på din alder. Min samboer er forresten også heltidsstudent (år 2 av 5), men i forhold til å få foreldrepenger så er det viktigste at vi kvinner er i arbeid.

Anonymkode: fa157...3d3

Skrevet

Det passer aldri. Så jeg vil gi dere det gode rådet å «drite/ prompe» i hele greia. Ofte er det ikke verdt det.. nesten iallfall. 

Anonymkode: 82dfa...ef2

Skrevet

Barn gjør en stor omveltning i livet uansett, og man kan ikke forberede seg på hvordan det blir. Fordi barn er like forskjellige som voksne forøvrig. Dessuten har man hele oppveksten til barnet 18 år ++ til å få ting på stell, alt trenger ikke være 100% før det er født. Mye kan også skje på veien selvom man har planlagt aldri så godt. Jobb kan man få etter fødsel også, utdanning kan man ta også med barn osv. Er man normalt oppegående og har et stabilt forhold er vel det i grunnen det som bør være på plass på forhånd. Alt annet kan fikses etter at barnet er født 

Anonymkode: 444f0...b8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...