Gå til innhold

Voldelig oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

La oss si at du hadde 2 barn. En bror og en søster. 

La oss si at broren den siste tiden har slått søsteren sin hardt i armen.

La oss si du gang på gang har prøvd å forklare for barnet at dette er galt.

La oss si du en dag ser det skje rett foran deg, etter at du tidligere samme dag forklarte at dette var feil, og fikk et lite innfall om å slå barnet ditt i armen på samme måte som barnet slo søsteren sin. Forelderen sier så "Hvordan syns du det var?" "Det er denne situasjonen du setter søsteren din i når du slår henne!"

Ville du kalt det for fæl "vold i hjemmet", og voldelig oppførsel, eller ville du vært enig i oppdragelsen? 

Jeg mener det er mange gråsoner i denne diskusjonen, da en ting er å se på seg selv som en person som bruker vold som oppdragelse, og en annen ting er å bruke det 2 ganger iløpet av livet, rent og skjært for å lære barna noe konkret.

Har du selv historier om temaet? (PS : JEG HAR IKKE BARN!!!)

Endret av UkjentN
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn og de har aldri slått hverandre. I historien din tenker jeg at hvis bror ikke har en diagnose, så har han lært slåinga ett eller annet sted. Med tanke på at det er en voksen i heimen som ser på slag som den opplagte løsninga på et problem så hadde jeg fort tenkt at bror hadde lært å slå av far/ mor og tatt igjen på søster.

For meg som har oppdratt barn selv er det ingen gråsoner på dette området, nei.

Har du barn, TS?

Anonymkode: bf8ea...112

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser heller ingen gråsoner i det eksempelet, og jeg har barn som både sparker og slår hverandre av og til.  Og brøler. Og dytter og kaster ting og smeller med dører. Jeg VET og har erfart at å heve stemmen (og «brøle») til dem, får dem ikke til å slutte å brøle selv. Å slå eller sparke har aldri falt oss inn, og det har vi aldri gjort heller. Og eksperter har rådet oss til å gi «omsorg og ro» i slike situasjoner, noe som hjelper. Gråsonen du snakker om må være: det er selvsagt ikke «OK oppdragelse jeg er enig i», jeg er dypt uenig. Men «fæl vold i hjemmet» er det kanskje ikke, bare litt vold i hjemmet. Litt vold er ikke oppdragelse, det er vold det også. Hvorfor vil du diskutere dette? 

Anonymkode: b12a6...753

• Liker 5
Skrevet

La oss si at jeg hadde skjønt hvorfor barnet slo med en sånn forelder.

• Liker 8
Skrevet

Nei! Vold er aldri greit. Noen barn trenger å lære hundre ganger at noe er galt, og da kan jeg forstå at folk blir utålmodige, men det er likevel ikke greit å slå. Alle barn ønsker å gjøre foreldrene til lags, de ønsker å bli anerkjent og være gode nok. Å slå er med på å forsterke følelsen av det motsatte, og barnet vil kunne komme til å angripe seg selv og skylde på seg selv for volden. Dette skader selvfølelsen.

• Liker 2
Skrevet

Vold er vold, uansett om det bare er litt vold. Det er ikke disiplin å slå barna sine. Jeg har merket at jeg noen ganger har tatt meg selv i å heve stemmen til barnet mitt, og det forverrer situasjonen. De gangene jeg heller har vært nødt til å håndtere en vanskelig situasjon, har jeg vært rolig, har fortalt barnet at det h*n gjør ikke er greit, og ber barnet om å fortelle meg hva som gjør at h*n reagerer slik med å bruke ord. Dette kommer jeg mye lengre med og det skaper en åpenhet og dialog. 

• Liker 5
Skrevet

Nei man slår ikke er barn for å vise barnet at slag gjør vondt og at det derfor ikke er greit å slå. Som voksen har man ord for å løse slike situasjoner. Og har du ikke ordforråd til det så kan du kontakte barnevernet og få hjelp. 

• Liker 1
Skrevet

Søk heller hjelp hos barnevernet enn å slå barn. 

Anonymkode: 0db46...af6

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, UkjentN skrev:

La oss si du en dag ser det skje rett foran deg, etter at du tidligere samme dag forklarte at dette var feil, og fikk et lite innfall om å slå barnet ditt i armen på samme måte som barnet slo søsteren sin. Forelderen sier så "Hvordan syns du det var?" "Det er denne situasjonen du setter søsteren din i når du slår henne!"

Ville du kalt det for fæl "vold i hjemmet", og voldelig oppførsel, eller ville du vært enig i oppdragelsen? 

Jeg mener det er mange gråsoner i denne diskusjonen, da en ting er å se på seg selv som en person som bruker vold som oppdragelse, og en annen ting er å bruke det 2 ganger iløpet av livet, rent og skjært for å lære barna noe konkret.

Har du selv historier om temaet?

Oppsto volden av at voldsutøveren mistet  besinnelsen, eller var det en planlagt voldshandling?

Altså hadde den voksne i dette tilfellet vurdert vold som en god måte å lære barnet en lekse? Eller ble hun/han så irritert/sint at det skjedde i affekt?

Begge deler er skadelig for barnet! Vold er o forbudt av prinsipp, det er forbudt fordi det skader barnet uansett hvorfor den oppstår.

Jeg ser du bruker ord som "lite innfall", "fæl vold og voldelig oppdragelse," hvorfor det egentlig? Et innfall som fører til handling er ikke "lite", og du beskriver en situasjon for deretter å gi to alternativer for å karakterisere den,  hvorpå begge alternativene er ytterpunkter, mens du selv karakteriserer det som en gråsone..?

For å si det slik, kom volden som resultat av et innfall, skal du være særs opp på neste "innfall", slik du beskriver det er det en typisk forsvarsmekanisme for å rettferdiggjøre egne handlinger. Typisk er at grensen for når "innfallende" starter å dukke opp skyves på, alt etter hvor sliten man er, eventuelt har det dårlig selv på andre måter.

Hvis man i motsetning til over mener dette er en god måte å oppdra barn på bør man henvende seg til rett instans å få hjelp. Enten med egne ferdigheter eller dersom barnet trenger hjelp forelder ikke kan gi uten å bruke vold.

Hvorfor slår storebror? Har du spurt om det ? Er det et tema her i det hele tatt?

Skrevet

Du prøvde lære barnet ditt bedre 1 gang og gir opp umiddelbart og slår? Nei, det er ikke greit. 

Skrevet

Folk i denne tråden har ikke fått ris som barn og det merkes...

Anonymkode: 431b8...bca

• Liker 3
Skrevet

Ville aldri, under noen omstendighet, å slå min sønn for å lære han en lekse. Han får andre, ikke-voldelige konsekvenser når han slår. 

Anonymkode: 80afc...f38

Skrevet

Hvorfor mener du storebror ikke skal få lov til å slå søsteren sin egentlig? Jeg fikk lov til det som liten og når jeg ble eldre begynte jeg å slå min mor også. Nå er jeg ufør og sitter i rullestol fordi jeg slo en fyr som både slo og sparket tilbake så jeg ble lam fra livet og ned. 

Anonymkode: 5d650...c4d

• Liker 1
Skrevet

Du lærer barnet ditt at det er greit å slå, bare du lager deg en "god nok grunn"

Anonymkode: 07c90...301

Skrevet

Jeg tenker at det vil være utrolig forvirrende for barnet om du forsøker lære ham at det ikke er lov til å slå, ved å slå...

Bare en ærlig observasjon.

Anonymkode: 97b05...6ed

• Liker 1
Skrevet

Så planen her var å lære barnet at å slå er galt ved å slå? Eller? 
«Nei du kan ikke slå, derfor slår jeg deg for å vise hvordan det er» blir jo bare helt feil. Vold er aldri greit. 

Anonymkode: 70dac...057

• Liker 1
Skrevet

Det er ihvertfall en dårlig oppdragelsesmetode. Men hvis det er et engangstilfelle, går det ikke inn i definisjonen «fæl vold i hjemmet», imo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vold er intellektets erkjennelse av nederlag" 

Det er feil å slå for å lære noen at det er feil å slå. 

Anonymkode: baab8...181

Skrevet (endret)
På 25.2.2020 den 20.15, UkjentN skrev:

Har du selv historier om temaet?

Jeg synes dette er et fint eksempel. Jeg ville trent lillesøster om defensivt selvforsvar. Dette ville jeg gjort i skjul fra den voldelige storebroren. Defensivt forsvar innebærer at dersom noen slår, kan du gjennom det fysiske forsvaret, sørge for at smerten vendes tilbake til motstanderen. Det er også en kjønnsdimensjon i dette eksempelet. Er det greit å slå jenter, eller noen som er mindre enn deg? Jeg ville trenet storebroren i maskulinitet. Mankulinitet betyr at man har en æreskodeks, som innebærer at man beskytter de som er svakere enn seg selv. Jeg synes det er fint at TS bringer opp temaet i denne tråden. Jeg synes mange av svarene i tråden har for mye skinnhellighet og fordømmelse i seg. Jeg skulle likt å se hvor ikke-voldelige alle de som svarer her, egentlig er. Dustemikler!

Endret av Olaug Olsen
Skrevet

Du slår ikke et barn! 

Å slå barn er IKKE greit, uansett om barnet slår et annet barn først. 

La oss si at jeg i denne saken hadde kontaktet barnevernet. Du/denne forelderen trenger veiledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...