AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Jeg har veldig lyst til å studere biologi. Har veldig stor interesse for biologi. Da spesielt arter og evolusjon. Det eneste som gjør meg usikker er jobbmulighetene. Jeg vil ikke ende opp med en utdannelse jeg ikke kan bruke. Biologi er min store lidenskap og jeg kunne ikke tenke meg å studere noe annet. Er det noen som har studert biologi som kan komme med innspill? Er det virkelig så vanskelig å få jobb som biolog? Jeg kunne flyttet hvor som helst etter jobb. Anonymkode: d4619...573
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Ja, det er ganske vanskelig å få seg jobb som biolog, fordi det er mange om beinet. I mange av stillingene møter du dessuten konkurranse fra andre yrkesgrupper. Det er få "rene" biolog-stillinger, med unntak av biologilærerstillinger, doktorgradsstipendiater og høyere akademiske stillinger. Og de jobbene er det i alle fall konkurranse om. Det finnes flest stillinger i eller i nærheten av de største byene, men det er også der konkurransen om jobbene er størst. Jeg er ikke biolog selv, men har en annen realfaglig bakgrunn hvor jeg både samarbeider med biologer og konkurrerer med biologer om en del av jobbene. Både fra studietiden og blant mine nærmeste venner har jeg flere biologer. Jeg kjenner derfor arbeidsmarkedet godt både direkte og indirekte. Mine venner har/har hatt følgende jobber: miljøvernavdeling hos fylkesmannen, miljøvernrådgiver i kommunen, som miljøkonsulent i avfallsselskap, som arealplanlegger, som rådgiver i rådgivningsfirma, som laborant, som forsker, som lektor i videregående skole, doktorgradsstipendiat, post.doc, førsteamanuensis ved universitet, professor ved universitet, og sikkert mer jeg ikke husker. Bransjene er altså mye offentlig, eller leverandør av tjenester til offentlig sektor. Hva man får sin første jobb som er ofte avhengig av hva man har fordypet seg i i løpet av studiet. Det er mange ulike retninger innen biologien. Anonymkode: 5f15a...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Jeg har en mastergrad i biologi. Har egentlig aldri fått brukt utdannelsen, nå jobber jeg som rådgiver i en helt annen bransje. To år etter universitetet uten å ha fått fast jobb gav jeg opp og begynte å jobbe med noe helt annet. Nå er zoologi, entomologi, adferd og evolusjonslære kun en hobby. Jeg angrer egentlig ikke på studiet, for det var interessant og jeg lærte masse, selv om jeg gjerne skulle vært foruten studielånet som jeg nå har til ingen nytte. Noen av mine studiekamerater har blitt lærere, rådgivere for fylkesmann, jobber med forurensning og utslipp, miljørådgiver i kommunen, noen sitter i kassa på Kiwi. Ingen går bare rundt i skogen og undersøker habitater eller sitter i et laboratorium omgitt av artsprøver, selv om det er det alle har lyst til. Anonymkode: 78c4e...f53 3
Knirke Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 Har bachelor i biologi, og har aldri fått brukt det til noe. Syntes zoologi, evolusjon og økologi etc virket veldig spennende i starten, men det var ikke så gøy som jeg trodde. Fikk dog øynene opp for mikrobiologi, det var superspennende🙂. Da kan man jobbe innenfor smittevern, matsikkerhet o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #5 Skrevet 26. februar 2020 Jeg vet liksom ikke om jeg tørr å velge biologi. Det er det jeg brenner mest for, men samtidig er jobb markedet så usikkert... Anonymkode: d4619...573
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #6 Skrevet 26. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet liksom ikke om jeg tørr å velge biologi. Det er det jeg brenner mest for, men samtidig er jobb markedet så usikkert... Anonymkode: d4619...573 Du må i alle fall regne med å ta master (minst), en bachelor kommer du ikke langt med. Anonymkode: fa050...357 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #7 Skrevet 26. februar 2020 Jeg studerte molekylærbiologi og sluttet fordi det var så dystre fremtidsutsikter. Ville ikke ende opp som biologilærer... Anonymkode: 15f70...be1
Ginny Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 Hvis du går marinbiologi er det mange muligheter innenfor oppdrett, alle marinbiologene jeg kjenner fikk raskt gode jobber. Resten sleit mer..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 Anbefaler å se over realfagene en gang til og vurdere om det er andre du ville tatt. I min erfaring er det mange kvinner som er interessert i vitenskap som velger biologi fordi de tenker det er enkelt og noe de kan klare. De tørr ikke velge fysikk, bioteknologi, nanoteknologi osv fordi de tror det blir for vanskelig og komplisert. Anbefaler å se over de ulike utdanningene med åpent sinn, kanskje der er noe du kunne likt og bli god på som var enklere å få jobb innen. Lykke til Anonymkode: eb652...218 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 På 25.2.2020 den 17.58, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lyst til å studere biologi. Har veldig stor interesse for biologi. Da spesielt arter og evolusjon. Det eneste som gjør meg usikker er jobbmulighetene. Jeg vil ikke ende opp med en utdannelse jeg ikke kan bruke. Biologi er min store lidenskap og jeg kunne ikke tenke meg å studere noe annet. Er det noen som har studert biologi som kan komme med innspill? Er det virkelig så vanskelig å få jobb som biolog? Jeg kunne flyttet hvor som helst etter jobb. Anonymkode: d4619...573 Gammel tråd..men helt ærlig,ikke velg biologi med mindre du vil bli lærer eller forsker..dårlig med jobber og mange om beinet. Hilsen biolog masterstudent. Anonymkode: a74a7...717 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå