AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Hei! Vi er en russebuss som snart skal betale for leie av bussjåfør. Vi betaler 80 000 + 25% moms. Men her om dagen kom jeg over informasjon på Skatteetatens sider om at persontransport har en moms på 12%. Betyr det at vi trenger å bare betale 12% moms? https://www.skatteetaten.no/satser/merverdiavgift/ Anonymkode: b7e46...0c2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Hvor ofte kjører en innleid sjåfør? For det var ganske fet lønn 8-) Anonymkode: 14f2e...74a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Det er tjenesten som ytes som avgjør satsen for mva. Her er det sjåførtjeneste som ytes, han selger ikke persontransport (bussen er jo deres). Anonymkode: 0a77c...2fe 4
Traktor Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte kjører en innleid sjåfør? For det var ganske fet lønn 8-) Anonymkode: 14f2e...74a Jeg hadde ikke tatt på meg så mye ansvar for noe mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte kjører en innleid sjåfør? For det var ganske fet lønn 8-) Anonymkode: 14f2e...74a Fet lønn? Nå varer jo russetiden fort tre uker, kanskje mer. Og av de 80K skal det betales skatt, avgifter, man skal ha forsikringer og kjøretillatelse i orden, andre firmautgifter osv. Og det er mye kvelds/nattkjøring, og man må være tilgjengelig for å "rulle" hele tiden. 80K fakturert + mva. for en lengre periode høres ganske normalt ut. Anonymkode: a1c18...bb5
ajarRun Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi er en russebuss som snart skal betale for leie av bussjåfør. Vi betaler 80 000 + 25% moms. Men her om dagen kom jeg over informasjon på Skatteetatens sider om at persontransport har en moms på 12%. Betyr det at vi trenger å bare betale 12% moms? https://www.skatteetaten.no/satser/merverdiavgift/ Anonymkode: b7e46...0c2 Hvor mye må vedkomne kjøre da? Og har dere med en sånn klausul om at dere betaler lønnen hvis han mister lappen? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fet lønn? Nå varer jo russetiden fort tre uker, kanskje mer. Og av de 80K skal det betales skatt, avgifter, man skal ha forsikringer og kjøretillatelse i orden, andre firmautgifter osv. Og det er mye kvelds/nattkjøring, og man må være tilgjengelig for å "rulle" hele tiden. 80K fakturert + mva. for en lengre periode høres ganske normalt ut. Anonymkode: a1c18...bb5 Kjøretillatelse? Kjøreseddel har man jo uansett når man har bussførekort. Jeg skulle klart meg OK på å fakturere meg ut for 900 kroner timen så lenge jeg bare måtte stille med meg selv. La oss runde opp til 1000, så har de 80 timer med sjåfør. Lurer på hvordan de gjør det med kjøre og hviletid da, man vil jo trenge 2-3 sjåfører for å kunne ha bilen i drift hele dagen... Du kan ikke "rulle" hele tiden, du får vel ikke kjørt mer enn 9 (eller 11) timer på en dag. Du kan maks kjøre 90 timer på to uker (og jeg tviler litt på at russekjøringen utnytter kjøretiden optimalt). Det må jo svi litt hvis busseierne plutselig får bot for brudd av kjøre og hviletiden. Den dyreste forsikringen er jo forsikringen på bussen, og den må jo russen ha fikset. Firmaforsikring for et AS som omsetter for 100 000 i måneden er ubetydelig. Jeg ville nok gått med på 80 for tre uker såfremt kjøre og hviletid blir overhold, vi ikke kjører med for mange passasjerer, og at de garanterer for eventuelle bøter forårsaket av dårlig stand av buss/manglende dokumenter/andre forhold oppdragsgiver kontrollerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå