AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Syns du pushgave er en fin tradisjon? Evt hva ønsker du deg til pushgave? Anonymkode: 30615...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Hysj hysj, må ikke kalle det push-gave her inne. Da blir mammapolitiet så sinte. Og så sier de "ingen ting. Babyen er en stor nok gave i seg selv" og andre politisk korrekte ting Jeg synes det er en fin tradisjon med gave fra far til mor etter fødselen. Er ikke gravid selv, så jeg har ingen konkrete ønsker, men jeg synes det er fint med et smykke eller noe. Anonymkode: a1e0b...580 16
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Pushgave er ingen tradisjon. Barselgrøt er derimot en tradisjon. Anonymkode: cbcc6...b05 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pushgave er ingen tradisjon. Barselgrøt er derimot en tradisjon. Anonymkode: cbcc6...b05 Joda, det kan godt kalles en tradisjon. Både min mor og mormor fikk det i sin tid. Anonymkode: 87136...8eb 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det kan godt kalles en tradisjon. Både min mor og mormor fikk det i sin tid. Anonymkode: 87136...8eb De fikk barselgrøtgave ja, ikke pushgave. Anonymkode: cbcc6...b05 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 "Pushgave" 🤣 Bedre å si "push present" da, i så fall. Herregud. Anonymkode: 05f52...162 13
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 Just now, AnonymBruker said: De fikk barselgrøtgave ja, ikke pushgave. Anonymkode: cbcc6...b05 Nå tror jeg du blander hvilke amerikanske uttrykk du er sint på 😉 Barselgave (kalt "push present" på engelsk) er noe mor gjerne får av far, ofte et smykke, når babyen er født. Mens barselgrøt er tradisjonen med familie og venner som tar med mat og varter opp barselkvinnen (må ikke forveksles med engelske "baby shower" som skjer før ungen er født for å hjelpe foreldrene å få alt i stand). Til TS: verken forventet eller fikk noe i barselgave. Anonymkode: 4b55a...ac4 11
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #8 Skrevet 25. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg du blander hvilke amerikanske uttrykk du er sint på 😉 Barselgave (kalt "push present" på engelsk) er noe mor gjerne får av far, ofte et smykke, når babyen er født. Mens barselgrøt er tradisjonen med familie og venner som tar med mat og varter opp barselkvinnen (må ikke forveksles med engelske "baby shower" som skjer før ungen er født for å hjelpe foreldrene å få alt i stand). Til TS: verken forventet eller fikk noe i barselgave. Anonymkode: 4b55a...ac4 Der jeg kommer fra har barselgrøt vært et klesplagg eller en leke eller lignende i mange generasjoner allerede. Noen hadde med noe bakst eller mat av noe slag i tillegg, men slett ikke alle. Anonymkode: cbcc6...b05
Castor Troy Skrevet 25. februar 2020 #9 Skrevet 25. februar 2020 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du pushgave er en fin tradisjon? Evt hva ønsker du deg til pushgave? Anonymkode: 30615...a9f Jeg hadde ingen anelse om hva push gave var før jeg så "yummy mummies" på netflix. Der skal de ha baby shower, i tillegg til en mega dyr gave fra mannen sin, altså push present. Helt vanvittig spør du meg. Nå forventer jo norske jenter det samme. En tradisjon vi absolutt ikke trenger, på linje med valentines og halloween Endret 25. februar 2020 av Castor Troy 11
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #10 Skrevet 25. februar 2020 8 minutter siden, Castor Troy skrev: Jeg hadde ingen anelse om hva push gave var før jeg så "yummy mummies" på netflix. Der skal de ha baby shower, i tillegg til en mega dyr gave fra mannen sin, altså push present. Helt vanvittig spør du meg. Nå forventer jo norske jenter det samme. En tradisjon vi absolutt ikke trenger, på linje med valentines og halloween Haha.. Tror du virkelig norske jenter forventer en splitter ny Porsche eller en diamantring til 100 000 fordi noen virkrlighetsfjerne og gale kvinner på andre siden av jorden har for mye penger? Til TS: har ikke fått eller forventet gave. Babyene har fått klær, leker eller annet. Anonymkode: 2f672...e8a 5
Castor Troy Skrevet 25. februar 2020 #11 Skrevet 25. februar 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha.. Tror du virkelig norske jenter forventer en splitter ny Porsche eller en diamantring til 100 000 fordi noen virkrlighetsfjerne og gale kvinner på andre siden av jorden har for mye penger? Til TS: har ikke fått eller forventet gave. Babyene har fått klær, leker eller annet. Anonymkode: 2f672...e8a Nei, men en push present. Som det ikke er nok med baby shower. I norsk/normal målestokk er dette mer beskjedent selvfølgelig. Push present er likevel et ord som nå har fått feste i Norge også. Endret 25. februar 2020 av Castor Troy
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #12 Skrevet 25. februar 2020 2 minutter siden, Castor Troy skrev: Nei, men en push present. Som det ikke er nok med baby shower. I norsk/normal målestokk er dette mer beskjedent selvfølgelig. Push present er likevel et ord som nå har fått feste i Norge også. Det er bare et nytt ord for noe som har vært her lenge. Selv min oldemor fikk gave av min oldefar i sin tid, de bare kalte det ikke noe. Anonymkode: a0528...241 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #13 Skrevet 25. februar 2020 Fikk diamantøredobber Anonymkode: 4e899...387 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #14 Skrevet 25. februar 2020 Men en barselsgave fra far til mor har da vært vanlig i årevis - lenge før det kom serier på Netflix, og lenge før babyshower ble et kjent uttrykk i Norge. Hvorfor henge seg så opp i at TS bruker "push"-ordet? Vi er ikke på språkforumet her, altså Alle mine venninner har fått push-present/mammagave/barselsgave fra mannen sin, og de eldste av barna i venneflokken er 25 år. En av venninnene mine har en mann som er mye eldre enn oss, og han hadde gitt push present til sin første kone da deres barn ble født for over 30 år siden, også. Ingen splitter ny tradisjon, med andre ord. Anonymkode: a1e0b...580 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #15 Skrevet 25. februar 2020 Jeg har fått barselgave av mammaen min, ellers ingen. Liker ikke å motta gaver, så vil mye heller at folk tilbyr seg å hjelpe med å ta ut søpla eller tar med noe mat. Men det er visst ikke vanlig her, så da kommer folk med billige klær fra hm i dus blå eller rosa som aldri blir brukt. Anonymkode: 813ad...63a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #16 Skrevet 25. februar 2020 Ts her: Hahah her ble det uventet mye negativt. Slik jeg har forstått, er det en gave man får av mannen som en «takk» for at kvinnen går gjennom en krevende prosess (som de fleste er enige om at er hardere for kvinnen enn mannen) men som vil glede dem begge. De fleste jeg kjenner har fått dette av mannen sin i form av klokke, smykke, ring osv. Og de få som ikke fikk ble skuffet. Jeg tenkte kanskje det derfor var lurt å legge inn et hint til min mann som aldri har vært på kloss hold av en slik opplevelse før. Slik at han vet at det er en greie. Jeg syns det er en fin ting å gjør for å vise at man setter pris på jobben man har gjort. Jeg hadde gjort det samme for ham hvis det var han som tok det største taket. For å rydde opp i utrykkene her: Barselsgrøt: er opprinnelig når man tar med seg mat til en barselvisitt, men har blitt videreført til gaver til den kommende babyen. Babyshower: en samling før fødsel for å feire graviditet og bidra med ting de kommende foreldrene vil trenge. Opprinnelig arvet man ting eller laget man ting. Fødselsgave 😄: gave man får ved fødsel og fødselsdag en gang i året den dagen man ble født! Anonymkode: 30615...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #17 Skrevet 25. februar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått barselgave av mammaen min, ellers ingen. Liker ikke å motta gaver, så vil mye heller at folk tilbyr seg å hjelpe med å ta ut søpla eller tar med noe mat. Men det er visst ikke vanlig her, så da kommer folk med billige klær fra hm i dus blå eller rosa som aldri blir brukt. Anonymkode: 813ad...63a Barselgave er ordet. Men hva er feil med klær fra HM? Er babyen din så fin at han/hun bare kan bæsje ut, gulpe ned og vokse fra dyre klær? Anonymkode: 67d73...f11 8
Rucula Skrevet 25. februar 2020 #18 Skrevet 25. februar 2020 Jeg fikk et halskjede i hvitt gull med diamanter av min mann som gave da jeg hadde født. Verdi ca 8-10 000 Synes det var en fin gave og vel fortjent, med den belastningen vi kvinner går igjennom. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #19 Skrevet 25. februar 2020 Nye langrennski til 6000 her 🙌 Anonymkode: 3b9ff...6f3 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #20 Skrevet 25. februar 2020 59 minutter siden, Rucula skrev: Jeg fikk et halskjede i hvitt gull med diamanter av min mann som gave da jeg hadde født. Verdi ca 8-10 000 Synes det var en fin gave og vel fortjent, med den belastningen vi kvinner går igjennom. Vel fortjent! Jeg fikk diamantøredobber. Men jeg hadde faktisk ordnet mrd en liten ting til mannen min også når han kom hjem fra sykehuset så stod favorittølen hans i boden😁 jeg gikk igjennom et helvete i graviditeten, og selv om belastningen klart var størst for meg, så var han i praksis både mor og far for eldstemann i mens jeg var slått ut av graviditeten. Anonymkode: c137c...564 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå