Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed for en stund tilbake at jeg hadde en amh verdi på 2.4 (jeg er 29 år btw) - og gynekologen ville ta en ny test i starten på syklusen for å dobbeltsjekke dette. Grunnen til at hun ville ta den prøven i utgangspunktet var fordi hun syns eggstokkene mine virket "mindre aktive". Prøvesvarene jeg fikk idag viste 1.8.. Dette er jo tydeligvis helt rævva etter slik jeg har skjønt det. Dama i resepsjonen sa at jeg burde hatt 4+ i min alder. Selvfølgelig var gynekologen på ferie denne uka - så jeg får ikke snakket med henne om hva dette innebærer. Så jeg spør dere: Er det noen som har blitt gravid med så lav amh verdi? Blir ivf neste steg? Eller er det bare å gi opp? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5b6b5...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk verdi på 2, og barn tre år etter dette ble påvist.. Sunt og velskapt barn.

Anonymkode: f5f57...095

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg fikk verdi på 2, og barn tre år etter dette ble påvist.. Sunt og velskapt barn.

men er endel eldre enn deg. Var vel 39 da jeg målte. Fikk barn som 42-åring.

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed for en stund tilbake at jeg hadde en amh verdi på 2.4 (jeg er 29 år btw) - og gynekologen ville ta en ny test i starten på syklusen for å dobbeltsjekke dette. Grunnen til at hun ville ta den prøven i utgangspunktet var fordi hun syns eggstokkene mine virket "mindre aktive". Prøvesvarene jeg fikk idag viste 1.8.. Dette er jo tydeligvis helt rævva etter slik jeg har skjønt det. Dama i resepsjonen sa at jeg burde hatt 4+ i min alder. Selvfølgelig var gynekologen på ferie denne uka - så jeg får ikke snakket med henne om hva dette innebærer. Så jeg spør dere: Er det noen som har blitt gravid med så lav amh verdi? Blir ivf neste steg? Eller er det bare å gi opp? 🤷‍♀️

Du må nok gjøre ivf men det er spørs om det offentlige har visse grenser på amh nivået. 

Anonymkode: b9d06...46a

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok gjøre ivf men det er spørs om det offentlige har visse grenser på amh nivået. 

Anonymkode: b9d06...46a

De vurderer vel hver enkelt, om de anser det som mulig å oppnå barn. De gir ikke behandling hvis de anser det som ikke mulig (heldigvis) :) hva sa gynekologen om veien videre da? 

Edit; leste siste del nå. Gynekologen henviser deg videre. Vit også det at måling av amh er vanskelig å få nøyltig virker det som, siden mange har opplevd økende amh selv om det ikke skal være mulig. 

Endret av Neutral90
Skrevet

Takk for alle svar. Hva burde jeg spørre om når jeg møter på neste time? Føler meg helt blank på dette selv om jeg Googler meg ihjel.. Sjekker de kvaliteten via UL? Bør mannen min ha testet sin sædkvalitet før timen? Ts

Skrevet

Hadde Amh på 2 når jeg var 30 år. Ble anbefalt IVF da det sier noe om hvor mange egg som er igjen, som da var få. Gikk til privat klinikk da vi ikke følte vi kunne vente i kø. Gravid på første forsøk, som nå er en fin gutt på snart 4 mnd😊

Snakk med gynekologen for å få en vurdering. Eventuelt ta kontakt med fertilitetsklinikk som også kan undersøke deg. 

Skrevet

Jeg er 29 år og hadde en AMH på 3 for 2 år siden. Ble gravid naturlig 3 måneder etter jeg tok den testen. Fikk beskjed at så lenge jeg fortsatt hadde eggløsning, og kvaliteten på eggene var god så kunne jeg fortsatt bli gravid på egen hånd. Har nå begynt å prøve på nr 2 siden tiden renner ut og fått beskjed av legen om å komme tilbake etter 6 mnd om vi ikke blir gravide :)

Anonymkode: 9d028...061

Skrevet

Min venninne hadde lavere AMH en deg (tror det var 0 komma ett eller annet) og IVF var ingen solskinnshistorie for henne, heftige runder med medisiner og veldig dårlig uttelling, klarte kun ett innsett på to runder og det var negativt. Tror nok hennes lave AMH var grunnen til at hun stimulerte så dårlig, det var ikke så mange egg å rekruttere per syklus. Men hun ble faktisk gravid naturlig to ganger, en gang før ivf forsøk som endte i SA, og en gang etter som resulterte i en ettåring, så det er godt mulig å bli gravid naturlig også. Jeg vil nok tro at gynekologen vil henvise deg til ivf uansett, men ville fortsatt å prøvd naturlig i mellomtiden. Ikke grunn til å gi opp før legene råder deg til det!

Anonymkode: 14ec5...75c

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

men er endel eldre enn deg. Var vel 39 da jeg målte. Fikk barn som 42-åring.

Oi fikk du barn naturlig? Jeg målte amh som 35-åring og den var på 10. Nå er jeg 38 og er redd jeg er på vei til overgangsalder. Lurer på om amh kunne falle på tre år?

Anonymkode: a42ef...79c

Skrevet

Jeg har ei venninne med samme lave AMH, og hun har ikke lykkes med IVF fordi hun ike respnderer på medisinene (høy alder i tillegg). Så jeg ville ikke ventet, gå igang med IVF er mitt råd - og prøv selv i ventetiden :) 

Anonymkode: 4e4d8...eb2

Skrevet

Hadde AMH på 2 som 38åring. Spontant gravid etter nesten ett års prøving.

Anonymkode: 2245f...a44

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Nei, det trenger ikke å være krise. Dessuten kan målingene variere noe. På en måling i 2017 hadde jeg AMH på 4, i 2018 hadde jeg AMH på 6. Jeg er 33 år nå, og AMH er nok lavere nå. Og jeg er helt ærlig ikke spesielt urolig.

Uansett, gjennom prøverør på Riksen fikk jeg ut mellom 6-9 egg, av god kvalitet. Og det er kvaliteten som er aller viktigst. Og til tross for relativt lave verdier, har altså mengden egg jeg har fått ut (og jeg har til og med en delvis ødelagt eggstokk) har kvaliteten vært meget god.

Med andre ord: slapp av, stol på legene - og ikke få panikk. 

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...