Gå til innhold

Sprinkelseng??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her å vurderer hvor mye penger det er verdt å legge i en slik seng. Vi bor trangt og har ikke all verdens plass (eller penger...)

Ser IKEA har billige senger. Noen som har lyst til å anbefale meg noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte en billig enkel en fra Bohus, tror den kostet 800,-, og madrassen kostet et par hundre, toppen.

Det kan være praktisk å tenke over på forhånd om man vil ha en seng hvor man kan senke bunnen etterhvert som barnet vokser (det er den eneste finessen på sengen vi kjøpte), og om man vil ha sånn hvor den ene siden/veggen av sengen kan tas av eller senkes (det kan jo være praktisk på natten om man ammer, og har sprinkelsengen stående inntil sin egen seng, men vi fant ut at vi heller ville kjøpe en billig seng, den fungerer nesten like bra).

Ellers tror jeg ikke det er så mye forskjell på sprinkelsenger :)

Skrevet

Vi også har liten plass, og vi har ikke sprinkelseng. Vi sover i en og samme seng. :-)

Skrevet

Kjøpte seng på Reflex til 499, og madrass på Jysk til 249. Bunnen i senga kan heves og senkes :) Ikke noe vits i å legge en masse penger i ei seng.

Skrevet
Vi også har liten plass, og vi har ikke sprinkelseng. Vi sover i en og samme seng.  :-)

Det brant jeg meg kraftig på med førstemann, så babyen må ha egen seng :wink:

Men det er koselig mens det står på :)

Skrevet
Det kan være praktisk å tenke over på forhånd om man vil ha en seng hvor man kan senke bunnen etterhvert som barnet vokser (det er den eneste finessen på sengen vi kjøpte), og om man vil ha sånn hvor den ene siden/veggen av sengen kan tas av eller senkes (det kan jo være praktisk på natten om man ammer, og har sprinkelsengen stående inntil sin egen seng, men vi fant ut at vi heller ville kjøpe en billig seng, den fungerer nesten like bra).

Jeg har en sprinkelseng der man kan av den ene veggen. Det fungerer veldig bra for meg etter nattamminger, mye lettere å skyve lillegull over i sengen sin uten at hun våkner. Selv har jeg Stokkeseng, den er dyr - men jeg er sikker på at det finnes rimelige senger som har denne funksjonen.

Skrevet

Det brant jeg meg kraftig på med førstemann, så babyen må ha egen seng :wink:

Men det er koselig mens det står på :)

Det anbefales jo ikke fordi forsking viser at samsoving øker faren for kryddedød.

Så kjøp en egne seng til babyen. Men dyr trenger den nok ikke være, som mange her skriver. Sikker på at babyen sover like godt i ei seng fra IKEA som fra en dyr babybutikk.

Skrevet

Mener ikke å kapre tråden altså :wink: , men den forskningen som viser at samsoving øken faren for krybbedød er det tatt med i betraktning at moren eller faren røyker, bruker medikamenter eller rusmidler. Eller at barnet har hatt for mye klær for seg, for mye dyner/ tepper, eller at det har vært for varmt i rommet. Utenom det er det ingen sammenheng mellom samsoving og krybbedød. ( Bare for å rydde opp i misforståelsen. :)

Gjest solitare
Skrevet

Samsoving kan føre til øket risiko for at man legger seg oppå barnet eller at det kan kveles under dyna. Har jeg lest.

Skrevet

Vi kjøpte en helt enkel brukt sprinkelseng til eldste lillegutt for 200,- Den har nå ygnste lillegutt akkurat vokst ut av og skulle vi hatt flere hadde den holdt til dem også... ;)

Spar heller pengene og prioriter en ordentlig madrass når barnet blir tyngre... :)

Skrevet

Vi har tre sprinkelsenger og har kjøpt alle sammen brukt. Vi har betalt ca. 200 kr pr seng. Er kjempefornøyd med sengene. Jeg er ikke ikke noe for samsoving, fordi da sover jeg dårlig selv. Dessuten har jeg tre under to år å da er det jo heller ikke plass til alle.

Skrevet
Samsoving kan føre til øket risiko for at man legger seg oppå barnet eller at det kan kveles under dyna. Har jeg lest.

(beklager igjen, ikke meningen å kapre tråden.....)

Nyere forskning viser til at det er umulig for et menneske å legge seg oppå barnet når man sover, med mindre man bruker sterke medikamenter eller rusmidler. Instiktene til menneskene er så sterke, at det skjer ikke ellers. Mennesker er tross alt skapt for å sove sammen.

:-)

Skrevet

Saklig informasjon om krybbedød og samsoving her.

Kkristin, det er veldig fint om du kommer med dokumentasjon når du kommer med den type påstander. Ikke fordi jeg tviler på at du snakker sant, men fordi det er lurt om folk kan lese selv og gjøre seg opp sin egen mening. Det er mye lettere å stole på en vitenskaplig artikkel enn et påstand på et forum.

Skrevet

jeg tror ikke jeg er skapt for å sove sammen med barna mine. Det får jeg fnatt av. Jeg foretrekker sprinkelseng.

Da er det lettere å legge barna på eget rom etterhvert også.

Men dette er jo opp til hver enkelt, om man syns det er ok å ha barnet liggende i samme seng. Noen synes jo det er bare koselig.

Skrevet
Saklig informasjon om krybbedød og samsoving her.

Kkristin, det er veldig fint om du kommer med dokumentasjon når du kommer med den type påstander. Ikke fordi jeg tviler på at du snakker sant, men fordi det er lurt om folk kan lese selv og gjøre seg opp sin egen mening. Det er mye lettere å stole på en vitenskaplig artikkel enn et påstand på et forum.

Her er noen. :)

http://iparenting.com/sears/answers/safeco-sleep.htm

http://www.naturalchild.com/james_mckenna/...abies_need.html

http://www.parentingweb.com/ap/sleep_health.htm

http://slate.msn.com/default.aspx?id=2020

http://www.nd.edu/~jmckenn1/lab/introduction.html

Kan finne mer hvis noen er interesserte.

Gjest mzluze ikke innlogget
Skrevet

for å komme tilbake til tema:)

Vi hverken hadde eller har drøssevis av hverken gryn eller plass, men egen seng mente vi var lurt at småtten hadde. Så vi kjøpte seng og madrass på ikea. Helt grei sprinkelseng som har tre "senke-trinn". Mener å huske at vi endte på ca 1000-lappen.

Hvis vi hadde hatt litt mer penger så tror jeg at vi hadde kjøpt en seng hvor fronten kan senkes. Jeg er nemlig ikke så høy, så det å lene seg oppi og ta opp småtten før han klarer å reise seg selv kan bli tuklete nå som vi skal senke sengen for første gang....men i verste fall skaffer jeg meg en krakk.

Skrevet

Har IKEA egne mål på sine senger?

Jgg har madrass som jeg brukte til førstemann, hvis jeg lufter den osv, bør jo den kunne brukes om igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...