Gå til innhold

hvordan forholde meg til slemme folk ang. mitt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma skjeller meg ut på parkeringsplassen mens jeg har hentet barnet mitt der på syv år som har vert på overnatting. Hun roper at jeg må begynne å oppdra barnet mitt og er en dårlig mor. Barnet mitt er lei seg og forteller at mormor har sagt at hun er som en treåring og at hun er teit.

Stedatter på 14 år går å slenger med leppa til alle vi møter at hun tror søsteren har ADHD og at jeg ikke greier å oppdra henne.

Datteren min er 7 år.. Hun er en hissigpropp og kan bli veldig sint og vet godt hva hun vil.. Hun liker ikke motgang, men får det ofte, og liker det ikke..

Men hun er da ett snilt barn, fungerer godt på skolen, fritidsaktiviteter og har mange venner.  Hun har heller ingen symptomer på ADHD. 

Men hun har to store halvsøsken som aldri har fått ett nei og med en far som er livredde for at de skal like sin mor bedre enn han.. Det kan føre til frustrasjon og det forstår jeg! og hun er minst i familien med ingen jevngamle søskenbarn, så familieselskaper og sånn kan bli litt kjedelige.

Hvordan forholder jeg meg til slikt? skal jeg svare?

Anonymkode: 3211a...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo:) Jeg forstår godt at du føler som du gjør! Her må du sortere og ordne opp på to plan. 

1 - forklar til jenta di at du forstår godt at hun blir lei seg, og at noen ganger kan voksne og andre mennesker si dumme ting som ikke er sant. Si at det ikke er i orden at de sier slik, og du skal si ifra. 

2 - hva de sier har ingen betydning med mindre du selv lar det ha betydning. Er det hold i det de sier? Hvis moren din kjefter på deg fordi hun mener du ikke oppdrar dattera di, kan du for deg selv se på deg og din relasjon til datteren din, er det noe du kan gjøre annerledes? (det er ikke ment personlig mot deg, men noe vi foreldre burde spørre oss selv hver dag). 

Jeg tror det er vanlig at jenter i den alderen kan bli hissige og er temperamentsfulle. De tester nok grenser i den alderen også, da er det viktige at vi er trygge voksne med ok grenser. Det er ingenting galt i å være sint og hissig, men hvorfor er hun det? Er det noe som er "urimelig" (typ hun får ikke lov å sitte oppe til 23 og se på tv) eller er det noe mer kompleks som kanskje trenger hjelp utenifra?

Anonymkode: 91a92...f44

Skrevet

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo:) Jeg forstår godt at du føler som du gjør! Her må du sortere og ordne opp på to plan. 

1 - forklar til jenta di at du forstår godt at hun blir lei seg, og at noen ganger kan voksne og andre mennesker si dumme ting som ikke er sant. Si at det ikke er i orden at de sier slik, og du skal si ifra. 

2 - hva de sier har ingen betydning med mindre du selv lar det ha betydning. Er det hold i det de sier? Hvis moren din kjefter på deg fordi hun mener du ikke oppdrar dattera di, kan du for deg selv se på deg og din relasjon til datteren din, er det noe du kan gjøre annerledes? (det er ikke ment personlig mot deg, men noe vi foreldre burde spørre oss selv hver dag). 

Jeg tror det er vanlig at jenter i den alderen kan bli hissige og er temperamentsfulle. De tester nok grenser i den alderen også, da er det viktige at vi er trygge voksne med ok grenser. Det er ingenting galt i å være sint og hissig, men hvorfor er hun det? Er det noe som er "urimelig" (typ hun får ikke lov å sitte oppe til 23 og se på tv) eller er det noe mer kompleks som kanskje trenger hjelp utenifra?

Anonymkode: 91a92...f44

Min mor har forandret seg mye i en periode nå.. Hun er uvenner med flere nære relasjoner og er sint og sur, så å bruke hun som barnevakt nå blir uaktuelt i en periode. Jeg burde egentlig ha stoppet det da hun bare dr hun med seg inn i tvang... 

Jeg kan ta kritikk, men jeg er ingen dårlig mor!! Jeg kan kjefte mindre og jeg kan ha mer tolmodighet, men sannheten er at stebarna og deres far har tappet meg litt for energi, og jeg har fokusert feil.

Skrevet

Hun har alltid hatt temperament.. Og det er jo normalt at noen har det, men at det er litt ekstremt nå kan jo ha med at det mye som skjer i forbindelse med skolestart, drama blant jentene på skolen, sliten, dårlig vær osv osv.. Vi snakker mye om det og har ikke inntrykk av at det er noe spesiellt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...