Gå til innhold

NAV og arbeidsevnevurdering- med to knuste armer

Gjest Suzanne

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne

Hei!

Kort fortalt ble jeg utsatt for en alvorlig ulykke for 3 år siden. Knuste begge albuene og har nå protese og store nervesmerter i min dominante arm. Høyre arm er ok til daglige gjøremål, men  overbelastes fort og hovner opp.

Jeg har dessverre et litt anstrengt forhold til mitt NAV- kontor. Fikk blant annet avslag på sykepenger (saksbehandlingsfeil) etter ulykken, og var ikke fysisk i stand til å klage på vedtaket. Fikk senere beskjed om å søke AAP, men fikk avslag fordi jeg ikke var ferdig rehabilitert/ behandlet etter ulykken. Nå vil NAV teste arbeidsevnen min, men jeg aner ikke hva dette betyr. Noen som kan opplyse meg? Setter også pris på tips til mulige jobber der man bruker armene i minst mulig grad.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Suzanne skrev:

Hei!

Kort fortalt ble jeg utsatt for en alvorlig ulykke for 3 år siden. Knuste begge albuene og har nå protese og store nervesmerter i min dominante arm. Høyre arm er ok til daglige gjøremål, men  overbelastes fort og hovner opp.

Jeg har dessverre et litt anstrengt forhold til mitt NAV- kontor. Fikk blant annet avslag på sykepenger (saksbehandlingsfeil) etter ulykken, og var ikke fysisk i stand til å klage på vedtaket. Fikk senere beskjed om å søke AAP, men fikk avslag fordi jeg ikke var ferdig rehabilitert/ behandlet etter ulykken. Nå vil NAV teste arbeidsevnen min, men jeg aner ikke hva dette betyr. Noen som kan opplyse meg? Setter også pris på tips til mulige jobber der man bruker armene i minst mulig grad.

På forhånd takk

Du kan jobbe som støttekontakt, du har da to friske ben? Hilsen NAV forvaltning. Det var svaret jeg fikk, og jeg har 1 ødelagt arm. 

Anonymkode: bd047...26f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe som støttekontakt, du har da to friske ben? Hilsen NAV forvaltning. Det var svaret jeg fikk, og jeg har 1 ødelagt arm. 

Ja de jobbene vokser jo på trær, ihvertfall mtp at de som får støttekontakt ikke får så mange timene i mnd. 

Anonymkode: d6ce3...a23

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

Jeg fikk også den, "du har jo to friske ben". Å jobbe som støttekontakt, krever ikke det endel fysisk arbeid, også med armene? Uansett, jeg mener at armer er mye viktigere enn ben i dagens arbeidsliv. 

Kan foreslå å omskolere meg til å bli profesjonell riverdancer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Cato Zahl Pedersen hva som er mulig å jobbe med uten armer og med fantomsnerter, han har sikkert noen tips.

Anonymkode: 43f0a...28d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spør Cato Zahl Pedersen hva som er mulig å jobbe med uten armer og med fantomsnerter, han har sikkert noen tips.

Anonymkode: 43f0a...28d

Ikke det dummeste tipset jeg har fått faktisk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

😂 Er jo helt latterlig av NAV ! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Suzanne skrev:

Hei!

På forhånd takk

Du mottar vel AAP nå, siden de vil teste arbeidsevnen din? Det er jo et tiltak når man mottar AAP.  Man skal ikke få avslag fordi man ikke er ferdigbehandlet, det er uføretrygd, ikke AAP. AAP får folk når de mottar behandling og har minst 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert arbeid. Jeg vet akkurat hvor jævlig det er å forholde seg til NAV når man er alvorlig skadet.

Hvis du har blitt påført økonomisk skade pga. saksbehandlingsfeil, bør du vurdere erstatningskrav. 

Du bør sørge for å ha legen involvert ang. arbeidsutprøving, slik at du ikke blir skadet ytterligere av tiltaket. Synes legen at det er forsvarlig i ditt tilfelle? Det er et lovkrav at man skal teste arbeidsevnen før eventuell uføretrygd. Men det kan gjøres unntak ved alvorlig sykdom/skade. 

Vi er ikke akkurat i stand til å støtte andre når vi er skadet og nede for telling selv, vi trenger jo støttekontakter selv..

Anonymkode: 674b0...49a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Knuste begge albuene og har nå protese og store nervesmerter i min dominante arm. Høyre arm er ok til daglige gjøremål, men  overbelastes fort og hovner opp.

Om du ikke føler du klarer å jobbe , hvorfor ikke søke uføretrygd ? Snakk med behandleren din og legen og få et møte med NAV. Du høres jo ut som en som virkelig burde få innvilga dette  .Misforstå meg rett, om du ønsker å jobbe så er jo det kjempeflott det ! Bare ikke gå på akkord med deg selv bare fordi samfunnet og alle andre har en formening om hva du bør og skal gjøre ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttekontakt faktisk. Vet ikke hva slags oppdrag nav mener de har på støttekontakt i den kommunen, men det er ofte ganske krevende.

Anonymkode: b4264...c1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støttekontakt faktisk. Vet ikke hva slags oppdrag nav mener de har på støttekontakt i den kommunen, men det er ofte ganske krevende.

Anonymkode: b4264...c1d

I følge NAV forvalting innebærer støttekontakt jobb :»cafebesøk og turer i skog og mark». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mottar vel AAP nå, siden de vil teste arbeidsevnen din? Det er jo et tiltak når man mottar AAP.  Man skal ikke få avslag fordi man ikke er ferdigbehandlet, det er uføretrygd, ikke AAP. AAP får folk når de mottar behandling og har minst 50% nedsatt arbeidsevne til ethvert arbeid. Jeg vet akkurat hvor jævlig det er å forholde seg til NAV når man er alvorlig skadet.

Hvis du har blitt påført økonomisk skade pga. saksbehandlingsfeil, bør du vurdere erstatningskrav. 

Du bør sørge for å ha legen involvert ang. arbeidsutprøving, slik at du ikke blir skadet ytterligere av tiltaket. Synes legen at det er forsvarlig i ditt tilfelle? Det er et lovkrav at man skal teste arbeidsevnen før eventuell uføretrygd. Men det kan gjøres unntak ved alvorlig sykdom/skade. 

Vi er ikke akkurat i stand til å støtte andre når vi er skadet og nede for telling selv, vi trenger jo støttekontakter selv..

Jeg fikk avslag på AAP fordi jeg ikke var ferdig rehabilitert (måtte i tillegg reoperere). Jeg har ikke hatt kapasitet til å "slåss" mot NAV, hverken helsemessig eller økonomisk. Har allerede en erstatningssak gående i forbindelse med ulykken, og det er utmattende nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis avslag på søknad kan man ha krav på advokat og fri rettshjelp hvis man oppfyller økonomiske vilkår. Ring advokat så kan de hjelpe med å finne ut om du har krav. Ordningen er nettopp til for å hjelpe folk som ikke makter å kjempe selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Suzanne
7 minutter siden, milla80 skrev:

Om du ikke føler du klarer å jobbe , hvorfor ikke søke uføretrygd ? Snakk med behandleren din og legen og få et møte med NAV. Du høres jo ut som en som virkelig burde få innvilga dette  .Misforstå meg rett, om du ønsker å jobbe så er jo det kjempeflott det ! Bare ikke gå på akkord med deg selv bare fordi samfunnet og alle andre har en formening om hva du bør og skal gjøre ;) 

Jeg har søkt uføretrygd, etter anbefaling fra fastlegen. Har ellers ingen andre behandlere nå. Jeg regner selvfølgelig med at jeg får avslag på uføre også. Det er jo samme NAV- kontor som skal behandle den søknaden. Tusen takk for støtte. Nå er armene så vonde etter skriving her, så jeg må ta en pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg har søkt uføretrygd, etter anbefaling fra fastlegen. Har ellers ingen andre behandlere nå. Jeg regner selvfølgelig med at jeg får avslag på uføre også. Det er jo samme NAV- kontor som skal behandle den søknaden. Tusen takk for støtte. Nå er armene så vonde etter skriving her, så jeg må ta en pause. 

Det var godt å høre at du allerede har gjort ! 👍 Krysser fingrene for at du får innvilget fort ! Er helt hårreisende hvor lenge folk må vente til tider. Håper alt ordner seg for deg 😊 ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav skal ha en ordning hvor du kan få behandling samtidig som du prøver deg i arbeidslivet. Husker ikke hva den heter. 

Jeg tenker at det alltid er lurt å prøve å samarbeide med nav. Det har iaf jeg hatt mye igjen for. Litt av poenget er jo å se at du faktisk har begrensninger, og i ditt tilfelle vil det nok vise seg fort. Da tenker jeg at en "kort" periode med samarbeid, hvor du sannsynligvis oppnår det du ønsker, er bedre enn å kjempe i det uendelige mot et system som finner alle muligheter (og har en jusavdeling) til å sjekke klager og "forsvare" vedtakene sine. 

Se på det som en trassig treåring som nekter å gjøre som du sier. Hva kommer du lengst med? Litt godsnakk og "klart du skal få kle på deg selv, selv om det er ballerinasko og tyllskjørt, og -20 grader ute" (hvor du tar med det som trengs, eller kjempe og krangle i 20 minutter, før du bærer ungen under armen og har et helvete med det. Hver dag.

Anonymkode: e3b42...cd8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, Suzanne skrev:

Jeg fikk avslag på AAP fordi jeg ikke var ferdig rehabilitert (måtte i tillegg reoperere). Jeg har ikke hatt kapasitet til å "slåss" mot NAV, hverken helsemessig eller økonomisk. Har allerede en erstatningssak gående i forbindelse med ulykken, og det er utmattende nok. 

Skjønner det godt. Vi har ikke krefter til alt. Stått i samme dritten selv. Burde vært mye enklere. Særlig når det har vært saksbehandlingsfeil, som ikke er vanskelig å se i retrospekt. Har vært ute på perm som prioritert inne-pasient for å gjøre NAVs jobb gratis for dem, kunne knapt gå. Stod også uten sykepenger. Helt for jævlig. Skulle tro de ikke var forberedt på syke folk. Regner med du får AAP nå. Å teste arbeidsevnen er et steg, og et lovkrav i forbindelse med eventuell uføresøknad. Du bør ikke presse deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav skal ha en ordning hvor du kan få behandling samtidig som du prøver deg i arbeidslivet. Husker ikke hva den heter. 

Jeg tenker at det alltid er lurt å prøve å samarbeide med nav. Det har iaf jeg hatt mye igjen for. Litt av poenget er jo å se at du faktisk har begrensninger, og i ditt tilfelle vil det nok vise seg fort. Da tenker jeg at en "kort" periode med samarbeid, hvor du sannsynligvis oppnår det du ønsker, er bedre enn å kjempe i det uendelige mot et system som finner alle muligheter (og har en jusavdeling) til å sjekke klager og "forsvare" vedtakene sine. 

Se på det som en trassig treåring som nekter å gjøre som du sier. Hva kommer du lengst med? Litt godsnakk og "klart du skal få kle på deg selv, selv om det er ballerinasko og tyllskjørt, og -20 grader ute" (hvor du tar med det som trengs, eller kjempe og krangle i 20 minutter, før du bærer ungen under armen og har et helvete med det. Hver dag.

Anonymkode: e3b42...cd8

Jeg har samarbeidet med NAV hele veien. Gått på div. jobbtiltak (mellom operasjoner og behandlinger), mest som observatør pga smerter og manglende evne til å skrive/ bruke PC i mer enn 10 min. Jeg har aldri vært en frekk eller krevende "NAV- bruker". Snarere tvert imot. Klaget da jeg fikk avslag på sykepenger, og det var kanskje ikke så populært (og fullstendig meningsløst da jeg skjønte at klagen behandles av de som ga avslaget). 

Jeg tror uansett at man i stor grad er prisgitt den saksbehandleren man får. Kan for øvrig legge til at jeg flere ganger har blitt tipset om (av NAV- ansatte også) å bruke psykiatri/ psykiske helseproblemer som grunnlag for krav om sykepenger/AAP osv, fordi det er vanskeligere å dokumentere/bevise, og dermed lettere å få innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Suzanne skrev:

manglende evne til å skrive/ bruke PC i mer enn 10 min.

Kan du ikke diktere til PC-en, så skriver den for deg? 

Jeg kjenner en dame som mistet begge armene i en ulykke og som etter det begynte å jobbe deltid med sang. Hun har elever og så har hun et kor. Hun er også tilkallingsvikar på en ungdomsskole, og underviser da i alle da fag hun får lov til. Hun sitter ved kateteret og har en dialog med klassen. Hun retter ikke prøver og slikt. 

Anonymkode: f6a23...46a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg mistet begge armene skal jeg love jeg verken hadde egnet meg som sanglærer eller støttekontakt! 
Gikk på AAP for noen år siden og da var det noen som foreslo kjørelærer. Jotakk, da hadde jeg vel utviklet psykiske problemer eller blitt alkoholiker. 

Anonymkode: 83dca...d96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...