AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Ja, synes du frukt og grønnsaker er for dyrt i Norge? Kan vel ikke være den eneste som synes at grønnsaker og frukt er ganske dyrt her i forhold til andre land?? Ja jeg vet vi tjener mere, men likevel.. Har ikke inntrykk av at de ikke har råd til å kjøpe bøtter og spann med grønnsaker og frukt selv i de mest fattigste land.. Det er vel heller kjøtt som koster mest... En liten kurv med bjørnebær koster liksom 18-20 kr... Jeg telte hvor mange som var oppi, ca 8 bær eller noe.. Anonymkode: 21bef...9a6 2
milla80 Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Sitat Ja, synes du frukt og grønnsaker er for dyrt i Norge? Ja er helt enig 😊 det burde vært rimeligere å leve sunt.. 3
Belima Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Frukt og grønt er alt for dyrt nå. En vanlig agurk koster rundt 20 kr. Har en lyst på en tomat som smaker mer enn de aller rimeligste, de smaker jo ikke noe, så er prisen over 100 kr kg, opp mot 200 kr. Frukt koster også alt for mye, epler fra 25 kr og oppover. Appelsiner rundt 25 kr kg og det går ca 3 på en kg. Ikke alle har en innvandrerbutikk de kan handle i, der er prisene ofte en god del lavere enn nærbutikken mange må bruke. Vi ser hvem som blir rikere, når vi blir fattigere, det er de som står bak de kjedene vi har tilgang på i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 Ja! Det er sykt at det skal være så mye dyrere og leve Sunt! Bær for eksempel er jo hinsides dyrt. Ungene her i huset elsker bær og skulle gjerne gitt de bær hver eneste dag. Men det koster jo mer enn middagene 😝. Anonymkode: b2aaf...ae1 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 Jeg syns det er helt ok at ting inntullet i plast som kommer fra andre siden av verden er dyrt. Ingen MÅ HA bjørnebær uansett. Lokale varer i sesong er billig nok for meg. Og jeg lever under fattigdomsgrensa til og med Anonymkode: c168e...0af 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er helt ok at ting inntullet i plast som kommer fra andre siden av verden er dyrt. Ingen MÅ HA bjørnebær uansett. Lokale varer i sesong er billig nok for meg. Og jeg lever under fattigdomsgrensa til og med Anonymkode: c168e...0af Ja, men det må da gå an å vokse bær her hele året? Bær er jo også noe som vokser villt i naturen her. Ingen må ha det nei, men er det ikke anbefalt å spise masse frukt og grønnsaker? Ikke rart folk får dårligere helse... Anonymkode: 21bef...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 Ja! Frukt, grønt og bær er så dyrt at det inngår bare mindre og mindre i kostholdet mitt, for å holde husholdningsbudsjettet nede. Anonymkode: 161ab...ee5 2
Leo Skrevet 25. februar 2020 #8 Skrevet 25. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, synes du frukt og grønnsaker er for dyrt i Norge? Kan vel ikke være den eneste som synes at grønnsaker og frukt er ganske dyrt her i forhold til andre land?? Ja jeg vet vi tjener mere, men likevel.. Har ikke inntrykk av at de ikke har råd til å kjøpe bøtter og spann med grønnsaker og frukt selv i de mest fattigste land.. Det er vel heller kjøtt som koster mest... En liten kurv med bjørnebær koster liksom 18-20 kr... Jeg telte hvor mange som var oppi, ca 8 bær eller noe.. Anonymkode: 21bef...9a6 Det går strengt tatt ikke an å klage over at bjørnebær er dyrt! Man kan vel knapt komme lenger unna sesong her i Norden og det er kostbart både å produsere og frakte dem på denne årstiden. Dessuten kan man ha et utmerket kosthold uten å involvere et eneste bjørnebær. Jeg synes ikke frukt og grønnsaker er dyrt. Her i huset går det for eksempel mye løk og den koster stort sett 10 - 15 kroner kiloen. Blomkål finner jeg ofte til 10 - 12 kroner pr. stk. Kålrot koster gjerne noen få kroner kiloen og gulrøtter 20 - 25 kroner kiloen. Paprika, agurk og tomater er dyrere, men man spiser gjerne ikke så mange kilo i uken. Epler, bananer og appelsiner koster 20 - 25 kroner kiloen. Det betyr at man får 4 - 5 kilo frukt for en hundrelapp. Velger man mer eksotiske og mindre lagringsdyktige sorter, så blir det selvfølgelig dyrere, men holder man seg til varer i sesong og som ikke er avhengig av å bli fraktet rundt halve jordkloden for å havne i Norge så er det ikke dyrt. Mye finnes dessuten i frosne utgaver som er like sunne og helt greie å ty til som hverdagsmat. I fattigere land enn Norge kjøper ikke folk like mye frukt og grønnsaker, men de dyrker ofte selv og lagrer/foredler på forskjellige måter slik at man har når sesongen er over. Det er ikke så mange år siden det var svært vanlig også i Norge og i min barndom hadde vi for eksempel poteter, gulrøtter, kålrot og løk lagret i kjelleren hele vinteren og frukt og bær ble syltet og saftet. 12
Leo Skrevet 25. februar 2020 #9 Skrevet 25. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det må da gå an å vokse bær her hele året? Bær er jo også noe som vokser villt i naturen her. Ingen må ha det nei, men er det ikke anbefalt å spise masse frukt og grønnsaker? Ikke rart folk får dårligere helse... Anonymkode: 21bef...9a6 Bær vokser vilt i naturen, ja! Med noen få unntak er det til og med fritt fram for å plukke dem helt gratis så det er ingen som hindrer deg i å plukke blåbær, tyttebær, bringebær eller til og med bjørnebær hvis det finnes der du bor. Siden bær modnes på sensommeren/høsten og ikke i februar må du fortrinnsvis plukke dem da og for eksempel fryse dem. Å dyrke bær i drivhus om vinteren i Norge er nok mulig, men det krever store mengder energi i form av tilførsel av lys og varme så de ville sannsynligvis bli ekstremt dyre. Og, som sagt, kjøper du rimeligere typer frukt og grønnsaker kan du spise veldig mange kilo i uken for 100 - 200 kroner. 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #10 Skrevet 25. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men det må da gå an å vokse bær her hele året? Bær er jo også noe som vokser villt i naturen her. Ingen må ha det nei, men er det ikke anbefalt å spise masse frukt og grønnsaker? Ikke rart folk får dårligere helse... Anonymkode: 21bef...9a6 Ja du får prøve da, bringebær i to meter snø feks. Funker nok fjell det. Anonymkode: c168e...0af 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #11 Skrevet 25. februar 2020 Jeg har aldri sett bjørnebær i butikk til noe under 20 kr uansett, sesong eller ikke. Så hvorfor skal 8 bjørnebær koste 20 kr når den er i sesong også? Tomater ligger her på rundt femtilappen pr kilo hele året. Helt sprøtt. Jeg vet ikke hvorfor de er så dyre for tiden. For en stund tilbake spiste jeg flere tomater hver dag, da lå de på rundt 20 - 25 kr kiloet, av og til under om det var tilbud. Nå har jeg ikke råd å kjøpe tomater. Og med råd mener jeg, jeg syns ikke det er økonomisk fornuftig. i "fattigere land" er det jo også lettere å dyrke selv. Hadde jeg bodd i klima som tillot det skulle jeg stappet hagen full av bærbusker og frukttrær. Men epler dyrket her er som å tygge sure småstein og det gidder jeg ikke. Anonymkode: a1fab...a24
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #12 Skrevet 25. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja du får prøve da, bringebær i to meter snø feks. Funker nok fjell det. Anonymkode: c168e...0af ... 😛 Anonymkode: 21bef...9a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #13 Skrevet 25. februar 2020 Blomkål var det kampanje på hos billigkjedene for noen uker siden. Nå er prisen opp i 17 kroner per stk (48 kr/kg). Slangeagurken koster 20 kr/stk, kålrabien (kålrot) koster 21 kr/stk (biligste typen), billigste cherrytomatene koster nesten 15 kr for 250 gr. og piccolotomater over 45 kr for 200 gr. Røde epler i 1,5 kg pose koster 33 kr/pose, små pærer koster 23 kr/kg. Asiabutikkene har også fått høyere priser. Mye av dette skyldes noe så enkelt som at den norsk kronen står svakt i kurs, og majoriteten av frukt og grønt kjøpes inn fra utlandet. Anonymkode: 806c9...4f6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #14 Skrevet 25. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett bjørnebær i butikk til noe under 20 kr uansett, sesong eller ikke. Så hvorfor skal 8 bjørnebær koste 20 kr når den er i sesong også? Tomater ligger her på rundt femtilappen pr kilo hele året. Helt sprøtt. Jeg vet ikke hvorfor de er så dyre for tiden. For en stund tilbake spiste jeg flere tomater hver dag, da lå de på rundt 20 - 25 kr kiloet, av og til under om det var tilbud. Nå har jeg ikke råd å kjøpe tomater. Og med råd mener jeg, jeg syns ikke det er økonomisk fornuftig. i "fattigere land" er det jo også lettere å dyrke selv. Hadde jeg bodd i klima som tillot det skulle jeg stappet hagen full av bærbusker og frukttrær. Men epler dyrket her er som å tygge sure småstein og det gidder jeg ikke. Anonymkode: a1fab...a24 Jepp, vi var ikke akkurat heldige med klimaet når det kommer til å dyrke mat i naturen... Kanskje derfor historisk sett så levde de på fisk.. Med det sagt smaker norske jordbær bedre enn de man importerer, men det er synd at de bare er tilgjengelig i slutten av sommeren Anonymkode: 21bef...9a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #15 Skrevet 25. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja! Det er sykt at det skal være så mye dyrere og leve Sunt! Bær for eksempel er jo hinsides dyrt. Ungene her i huset elsker bær og skulle gjerne gitt de bær hver eneste dag. Men det koster jo mer enn middagene 😝. Anonymkode: b2aaf...ae1 Plukk bær i sesongen og frys ned. Ha noen bærbusker, dyrk dine grønsaker. Egentlig enkelt. Anonymkode: 8db7a...6b2 4
Leo Skrevet 25. februar 2020 #16 Skrevet 25. februar 2020 Og hvis en person legger opp til å spise 600 gram frukt og grønnsaker hver dag så blir dette totalt 4,2 kilo i uken. Regner man med en kilospris på 50 kroner (Fordi noe er dyrere enn andre ting og det blir en del svinn i form av skall, avskjær etc.) så blir dette fremdeles bare 225 kroner i uken. Altså noe under 1.000 kroner i måneden. Og da er det fremdeles mulig å gjør det en god del rimeligere ved for eksempel å velge frosne grønnsaker. Når jeg ser handlekurvene til vanlige folk i butikkene så ser det heller ikke ut til at det er frukt og grønnsaker som tømmer lommebøkene til folk. Veldig mange kunne kjøpt utallige kilo frukt og grønnsaker i stedet hvis de hadde begynt med å droppe sekspakningene med brus, potetgullet og sjokoladen. 5
Druid Skrevet 25. februar 2020 #17 Skrevet 25. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, synes du frukt og grønnsaker er for dyrt i Norge? Kan vel ikke være den eneste som synes at grønnsaker og frukt er ganske dyrt her i forhold til andre land?? Ja jeg vet vi tjener mere, men likevel.. Har ikke inntrykk av at de ikke har råd til å kjøpe bøtter og spann med grønnsaker og frukt selv i de mest fattigste land.. Det er vel heller kjøtt som koster mest... En liten kurv med bjørnebær koster liksom 18-20 kr... Jeg telte hvor mange som var oppi, ca 8 bær eller noe.. Anonymkode: 21bef...9a6 Frukt og grønt er relativt dyrt i Norge, av naturlige grunner. Vi er på dette tidspunktet avhengig av høy import, dyr internproduksjon eller lang lagring med tilhørende svinn. Vi bor i ett land som er vidstrakt, enormt antall butikker fordelt på få kunder. ALT jobber mot oss. Og bjørnebær er vel det mest ekstreme eksemplet du kunne valgt, med lite marked i tillegg. Dette er produkter som er bedre å hente i frysedisken 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #18 Skrevet 25. februar 2020 Ja det er selvsagt altfor dyrt. Smågodt derimot... Bjørnebær får man mye rimeligere i frysedisken, der ligger også jordbær, bringebær, blåbær...supert å ha i smoothie. Og vi trenger faktisk frukt og bær, selv om det ikke er "i sesong" akkurat i Norge nå. Vi trenger det MER i Norge, fordi vi ikke får sol på denne tida. Det er en grunn til at Norge er høyt på MS-statistikken for å si det sånn. Anonymkode: 3b295...a2d
Leo Skrevet 25. februar 2020 #20 Skrevet 25. februar 2020 20 minutter siden, Druid skrev: Frukt og grønt er relativt dyrt i Norge, av naturlige grunner. Vi er på dette tidspunktet avhengig av høy import, dyr internproduksjon eller lang lagring med tilhørende svinn. Vi bor i ett land som er vidstrakt, enormt antall butikker fordelt på få kunder. ALT jobber mot oss. Og bjørnebær er vel det mest ekstreme eksemplet du kunne valgt, med lite marked i tillegg. Dette er produkter som er bedre å hente i frysedisken Og det er nettopp med tanke på det at jeg tross alt mener at frukt og grønnsaker ikke er dyrt. Belgfrukter som erter, bønner og linser er regnes vanligvis som grønnsaker og kjøpt tørre er dette svært billig mat. Poteter er det heller ikke så mye galt med som man lett kan ha fått inntrykk av de siste årene og det er en utmerket, rimelig råvare som dyrkes og lagres lokalt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå