Gå til innhold

må man tilbakebetale tilskudd fra husbanken, eller får man dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man feks får 1,7 i startlån og 300 i tilskudd, må man betale tilskuddet? Og hva er tilskuddet for. Eller hvordan brukes det og til hva?

Anonymkode: 8fae3...bf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi deler ut statlån og tilskudd, så tar vi pant i eiendommen for tilskuddet også. Dette nedskrives over 10 år. Det innebærer at dersom du får 300.000 i tilskudd og selger etter 5 år, så må du betale 150.000kr tilbake. 
Tilskuddet gis i enkelte tilfeller for at man faktisk skal klare å betjene det resterende lånet. 
uansett, jeg tror det blir mindre tilskudd i årene som kommer, for tidligere har kommunene kunne søke Husbanken om tilskudd, nå er dette inkludert i rammeoverføringene til kommunen, og vi styrer dette i stor grad selv.

Anonymkode: 80665...f98

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi deler ut statlån og tilskudd, så tar vi pant i eiendommen for tilskuddet også. Dette nedskrives over 10 år. Det innebærer at dersom du får 300.000 i tilskudd og selger etter 5 år, så må du betale 150.000kr tilbake. 
Tilskuddet gis i enkelte tilfeller for at man faktisk skal klare å betjene det resterende lånet. 
uansett, jeg tror det blir mindre tilskudd i årene som kommer, for tidligere har kommunene kunne søke Husbanken om tilskudd, nå er dette inkludert i rammeoverføringene til kommunen, og vi styrer dette i stor grad selv.

Jeg er ung ufør , hva er det meste jeg kan få i startlån og tilskudd ca?

Skrevet

Noen som vet?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung ufør , hva er det meste jeg kan få i startlån og tilskudd ca?

Det er helt individuelt, og opp til hver enkelt kommune å avgjøre. Du må nesten søke og få søknaden din vurdert av den kommunen du skal kjøpe bolig i.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt individuelt, og opp til hver enkelt kommune å avgjøre. Du må nesten søke og få søknaden din vurdert av den kommunen du skal kjøpe bolig i.

Kan jeg søke i forskjellige kommuner om gangen? For så å velge der jeg får mest?  Og får man mest om man søker startlån og tilskudd når man vet hvilken bolig? Eller om man søker om finansieringsbevis?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg søke i forskjellige kommuner om gangen? For så å velge der jeg får mest?  Og får man mest om man søker startlån og tilskudd når man vet hvilken bolig? Eller om man søker om finansieringsbevis?

Du kan søke i flere kommuner, men noen kommuner har krav om botid. Ene nabokommunen her krever at man har vært bosatt i kommunen i to år før man søker, en annen kommune krever kun at du er bosatt her når du sender søknaden. En tredje krever ikke at du bor der. 

Startlånet + tilskuddet er summen du til sammen kan kjøpe for. Feks. 1,7 i lån + 300.000 i tilskudd, betyr at du kan kjøpe for 2 mill til sammen (inkludert omkostninger!). 

Alle kommuner har egne regler for dette, gå inn på kommunens hjemmeside så finner du stort sett info der under boligavdelingen. 

Anonymkode: bc261...6f2

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Noen som vet om det er krav om botid i Trondheim kommune? Finner ikke noe om dette. Har det noe å si når på året man søker?

Anonymkode: 1f462...bb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen som vet om det er krav om botid i Trondheim kommune? Finner ikke noe om dette. Har det noe å si når på året man søker?

Anonymkode: 1f462...bb2

Vet ikke ang Trondheim, men i min kommune er det 20 år.

Anonymkode: 9b319...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...