AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Dersom man feks får 1,7 i startlån og 300 i tilskudd, må man betale tilskuddet? Og hva er tilskuddet for. Eller hvordan brukes det og til hva? Anonymkode: 8fae3...bf7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Når vi deler ut statlån og tilskudd, så tar vi pant i eiendommen for tilskuddet også. Dette nedskrives over 10 år. Det innebærer at dersom du får 300.000 i tilskudd og selger etter 5 år, så må du betale 150.000kr tilbake. Tilskuddet gis i enkelte tilfeller for at man faktisk skal klare å betjene det resterende lånet. uansett, jeg tror det blir mindre tilskudd i årene som kommer, for tidligere har kommunene kunne søke Husbanken om tilskudd, nå er dette inkludert i rammeoverføringene til kommunen, og vi styrer dette i stor grad selv. Anonymkode: 80665...f98
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når vi deler ut statlån og tilskudd, så tar vi pant i eiendommen for tilskuddet også. Dette nedskrives over 10 år. Det innebærer at dersom du får 300.000 i tilskudd og selger etter 5 år, så må du betale 150.000kr tilbake. Tilskuddet gis i enkelte tilfeller for at man faktisk skal klare å betjene det resterende lånet. uansett, jeg tror det blir mindre tilskudd i årene som kommer, for tidligere har kommunene kunne søke Husbanken om tilskudd, nå er dette inkludert i rammeoverføringene til kommunen, og vi styrer dette i stor grad selv. Anonymkode: 80665...f98 Jeg er ung ufør , hva er det meste jeg kan få i startlån og tilskudd ca? Anonymkode: 8fae3...bf7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 Noen som vet? Anonymkode: 8fae3...bf7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung ufør , hva er det meste jeg kan få i startlån og tilskudd ca? Anonymkode: 8fae3...bf7 Det er helt individuelt, og opp til hver enkelt kommune å avgjøre. Du må nesten søke og få søknaden din vurdert av den kommunen du skal kjøpe bolig i. Anonymkode: 80665...f98
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt individuelt, og opp til hver enkelt kommune å avgjøre. Du må nesten søke og få søknaden din vurdert av den kommunen du skal kjøpe bolig i. Anonymkode: 80665...f98 Kan jeg søke i forskjellige kommuner om gangen? For så å velge der jeg får mest? Og får man mest om man søker startlån og tilskudd når man vet hvilken bolig? Eller om man søker om finansieringsbevis? Anonymkode: 8fae3...bf7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg søke i forskjellige kommuner om gangen? For så å velge der jeg får mest? Og får man mest om man søker startlån og tilskudd når man vet hvilken bolig? Eller om man søker om finansieringsbevis? Anonymkode: 8fae3...bf7 Du kan søke i flere kommuner, men noen kommuner har krav om botid. Ene nabokommunen her krever at man har vært bosatt i kommunen i to år før man søker, en annen kommune krever kun at du er bosatt her når du sender søknaden. En tredje krever ikke at du bor der. Startlånet + tilskuddet er summen du til sammen kan kjøpe for. Feks. 1,7 i lån + 300.000 i tilskudd, betyr at du kan kjøpe for 2 mill til sammen (inkludert omkostninger!). Alle kommuner har egne regler for dette, gå inn på kommunens hjemmeside så finner du stort sett info der under boligavdelingen. Anonymkode: bc261...6f2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Noen som vet om det er krav om botid i Trondheim kommune? Finner ikke noe om dette. Har det noe å si når på året man søker? Anonymkode: 1f462...bb2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som vet om det er krav om botid i Trondheim kommune? Finner ikke noe om dette. Har det noe å si når på året man søker? Anonymkode: 1f462...bb2 Vet ikke ang Trondheim, men i min kommune er det 20 år. Anonymkode: 9b319...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå