Gå til innhold

900kr bot for 2-minutters stans på "Gangvei", skilt 518. Riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte inn i en gangvei for å sette fra meg noen ting som skulle brukes i forbindelse med et arbeid. Dette var rundt et hjørnet fra der bilen er synlig, og nærmeste stedet hvor det er mulig å kjøre med bil, og den mest naturlige plassen å stanse. I mellomtiden har Morsompetter med gule lapper vært der og gitt meg en bot på 900kr. Jeg forsøkte å snakke med dem, forklare at dette var snakk om en kortest mulig av- og pålessing, og de hevder at det er "all stans forbudt" i en slik gate. Den gule lappen viser kun en varighet på 2 minutter på "fra og til" tidspunktene.

Skiltet i gaten er et skilt som heter 518, uten underskilt. Bilde: https://norsktrafikksikring.no/produkt/518-gangvei/

Er det riktig at det ikke engang er lov å kjøre inn for av- og pålessing i en slik gate? Av det jeg finner, er det forbudt å parkere, mens av- og påstigning samt av og pålessing skal være tillatt (som å stanse på et vanlig parkering forbudt-skilt for samme formål)
Og dersom det var ulovlig, er 900kr riktig beløp? Er ikke 600kr mer riktig? "Stanset helt/delvis på gangvei/sykkelvei" er begrunnelsen de oppgir.

Anonymkode: 10e75...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal parkeringsvakten skjønne det er av- og pålessing om du ikke var der? Du skriver du kom tilbake til en bot 

Anonymkode: c23b2...5fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal parkeringsvakten skjønne det er av- og pålessing om du ikke var der? Du skriver du kom tilbake til en bot 

Anonymkode: c23b2...5fd

Er det min bevisbyrde å finne ut av det? I og med at de kun har ventet 2 minutter, kan de ikke ha forsikret seg om det. Det er lov å lesse av ting på "trygt sted"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det min bevisbyrde å finne ut av det? I og med at de kun har ventet 2 minutter, kan de ikke ha forsikret seg om det. Det er lov å lesse av ting på "trygt sted"

Av- og pålessing skal være tydelig, altså skal det ikke være tvil om at det er det som skjer. 2 minutter er lenge i den sammenhengen. Det burde være to tilstede når man bedriver slik aktivitet der det er ulovlig å parkere, én står ved bilen og en bærer ekser. Så går man annenhver gang. Det var slik "alle" gjorde det da jeg bodde i blokk før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er å betegne som "av og pålessing" er jo en side av saken som er en skjønnsmessig vurdering. Men gitt at det er det, så er spørsmålet mitt egentlig mer om det er lovlig med av- og pålessing i en gate med det skiltet i det heletatt. For P-vaktene hevdet at det ikke hjalp om det var av og pålessing fordi det var totalforbud mot stans (akkurat som ved all stans forbudt). Noe jeg ikke klarer å se at stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er å betegne som "av og pålessing" er jo en side av saken som er en skjønnsmessig vurdering. Men gitt at det er det, så er spørsmålet mitt egentlig mer om det er lovlig med av- og pålessing i en gate med det skiltet i det heletatt. For P-vaktene hevdet at det ikke hjalp om det var av og pålessing fordi det var totalforbud mot stans (akkurat som ved all stans forbudt). Noe jeg ikke klarer å se at stemmer.

Forskrift om kjørende og gående trafikk, § 17. Stans og parkering:
"1. Det er forbudt å stanse
[...]
c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg"
(Min understreking.) 

Her er det ikke gjort unntak for av- eller pålessing. Det er rett og slett ikke lov å stanse der. 

Anonymkode: a96cc...e87

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjørte inn i en gangvei for å sette fra meg noen ting som skulle brukes i forbindelse med et arbeid. Dette var rundt et hjørnet fra der bilen er synlig, og nærmeste stedet hvor det er mulig å kjøre med bil, og den mest naturlige plassen å stanse. I mellomtiden har Morsompetter med gule lapper vært der og gitt meg en bot på 900kr. Jeg forsøkte å snakke med dem, forklare at dette var snakk om en kortest mulig av- og pålessing, og de hevder at det er "all stans forbudt" i en slik gate. Den gule lappen viser kun en varighet på 2 minutter på "fra og til" tidspunktene.

Skiltet i gaten er et skilt som heter 518, uten underskilt. Bilde: https://norsktrafikksikring.no/produkt/518-gangvei/

Er det riktig at det ikke engang er lov å kjøre inn for av- og pålessing i en slik gate? Av det jeg finner, er det forbudt å parkere, mens av- og påstigning samt av og pålessing skal være tillatt (som å stanse på et vanlig parkering forbudt-skilt for samme formål)
Og dersom det var ulovlig, er 900kr riktig beløp? Er ikke 600kr mer riktig? "Stanset helt/delvis på gangvei/sykkelvei" er begrunnelsen de oppgir.

De har helt rett. Det er ikke lov til å stanse på gangvei, du har jo ikke lov til å kjøre der engang! Av- og pålessing gjelder i gate, ikke gangvei.

Og skal du prute på satsene som er satt av Norges Lover?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slapp billig unna, og skal være glad for at politiet ikke så deg. Da hadde det blitt et forelegg på 4200 kr. Kjøring på gangvei er ikke tillatt, heller ikke for av- og pålessing, med mindre annet er spesifisert på underskilt. 

Endret av Traktor
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Traktor skrev:

Du slapp billig unna, og skal være glad for at politiet ikke så deg. Da hadde det blitt et forelegg på 4200 kr. Kjøring på gangvei er ikke tillatt, heller ikke for av- og pålessing, med mindre annet er spesifisert på underskilt. 

Tja. Ofte er politiet rausere enn parkeringsvakter så lenge det gjelder en liten forseelse og man ikke i praksis har sperret for andre. Har feilparkert selv et par ganger, da var det politi som tilfeldigvis var der (ikke kommunale eller private parkeringsvakter), og da var det kun en muntlig advarsel. 

Parkeringsvakter gir derimot som regel parkeringsbot ganske fort siden de ikke har mandat/trening i å utvise samme form for skjønn i situasjonen. 

Anonymkode: dac2c...720

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en over allerede har forklart, er all stans forbudt på gangvei. 

Fra Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler):

§ 17.Stans og parkering

1. Det er forbudt å stanse
a) i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted,
b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,
c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,
d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,
e) på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg,
f) nærmere planovergang enn 5 meter,
g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.
h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

Anonymkode: f1bb5...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
På 25.2.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Tja. Ofte er politiet rausere enn parkeringsvakter så lenge det gjelder en liten forseelse og man ikke i praksis har sperret for andre. Har feilparkert selv et par ganger, da var det politi som tilfeldigvis var der (ikke kommunale eller private parkeringsvakter), og da var det kun en muntlig advarsel. 

Parkeringsvakter gir derimot som regel parkeringsbot ganske fort siden de ikke har mandat/trening i å utvise samme form for skjønn i situasjonen. 

Anonymkode: dac2c...720

Politiet har viktigere oppgaver enn å skrive ut bøter til idioter som feilparkerer i hytt og pine.

Hvordan vet du ikke at de har mandat/trening til å utvise skjønn eller er det bare synsing slik som du synset om all stans forbudt forseelsen?

Anonymkode: 0802f...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ikke politiet så deg og ga deg de 4200 kronene i bot du skulle hatt.

900 er normal sats for helt ulovlig parkering (for nært gangfelt, på fortau, gatetun, eller gang og sykkelfelt). 600 er mer manglende betaling, litt utfor linjene, småting. Ikke alvorlige brudd slik som ditt.

Du slapp alt for billig unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2020 den 23.28, loveli skrev:

Av- og pålessing skal være tydelig, altså skal det ikke være tvil om at det er det som skjer. 2 minutter er lenge i den sammenhengen. Det burde være to tilstede når man bedriver slik aktivitet der det er ulovlig å parkere, én står ved bilen og en bærer ekser. Så går man annenhver gang. Det var slik "alle" gjorde det da jeg bodde i blokk før.

Mener uten at jeg kan dokumentere det at kortest mulig stans for av eller påstigning eller av eller pålessing er fem minutter. Ingen må stå ved bilen å plage parkeringsvakter. Men kortest mulig stans ilegger en jo noen åpenbare begrensinger. 

Og selvsagt kan man ikke parkere på steder man ikke engang har lov å kjøre på. 

De fleste parkeringsvakter har dog instruks om å ikke konfrontere personer, så hvis noen står foran bilen (instruer dem til å stå mellom skiltene og parkeringsvaktene) så vil man neppe få bot. Ikke på grunn av lov eller forskrift, men fordi man prøver å unngå at parkeringsvaktene sine får juling. Det er et HMS problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest loveli
7 timer siden, ajarRun skrev:

Mener uten at jeg kan dokumentere det at kortest mulig stans for av eller påstigning eller av eller pålessing er fem minutter. Ingen må stå ved bilen å plage parkeringsvakter. Men kortest mulig stans ilegger en jo noen åpenbare begrensinger. 

Og selvsagt kan man ikke parkere på steder man ikke engang har lov å kjøre på. 

De fleste parkeringsvakter har dog instruks om å ikke konfrontere personer, så hvis noen står foran bilen (instruer dem til å stå mellom skiltene og parkeringsvaktene) så vil man neppe få bot. Ikke på grunn av lov eller forskrift, men fordi man prøver å unngå at parkeringsvaktene sine får juling. Det er et HMS problem.

Så du er uenig men enig?

Jeg sa ikke at loven er at noen må stå foran bilen, jeg sa det var lurt. Så vi er enige om det. Og kanskje det ikke er 2 minutter, jeg kan sjekke det opp.

Sjekket: Greit, det var ikke 2 minutter, men kortest mulig stans. Man kan få bot dersom det ikke er tydelig av og pålessing. Man kan altså få bot uansett ved av og pålessing dersom det ikke er tydelig og dersom parkeringsvakta er kjip. For hva er kort stans?? Kan vakta definere det? Hva er tydelig av og pålessing? Når man bærer inn siste flytteeske, låser bilen som da ikke har noen tydwlige flytteting igjen inni, skal 4 etasjer opp med tung eske og må ta pauser underveis, sette fra seg eska et fornuftig sted og svare på spørsmål fra noen av de som hjelper deg med å flytte som lurer på noe oppe i leiligheten, så skal du gå ned trappa igjen... da går tida plutselig. Og da risikerer man bot. Dersom noen står ved bilen til enhver tid så unngår man det problemet.

Screenshot_20200724-111123_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, loveli skrev:

Så du er uenig men enig?

Jeg sa ikke at loven er at noen må stå foran bilen, jeg sa det var lurt. Så vi er enige om det. Og kanskje det ikke er 2 minutter, jeg kan sjekke det opp.

Sjekket: Greit, det var ikke 2 minutter, men kortest mulig stans. Man kan få bot dersom det ikke er tydelig av og pålessing. Man kan altså få bot uansett ved av og pålessing dersom det ikke er tydelig og dersom parkeringsvakta er kjip. For hva er kort stans?? Kan vakta definere det? Hva er tydelig av og pålessing? Når man bærer inn siste flytteeske, låser bilen som da ikke har noen tydwlige flytteting igjen inni, skal 4 etasjer opp med tung eske og må ta pauser underveis, sette fra seg eska et fornuftig sted og svare på spørsmål fra noen av de som hjelper deg med å flytte som lurer på noe oppe i leiligheten, så skal du gå ned trappa igjen... da går tida plutselig. Og da risikerer man bot. Dersom noen står ved bilen til enhver tid så unngår man det problemet.

Kortest mulig stans! Dvs ikke noe pause etter siste eske, snakke, rydde, ordne ting, gå på do osv! Flytt eskene inn i leiligheten så fort som mulig og flytt bilen!

Eskene/gjenstandene skal være av en viss str også. En skoeske eller handleposer fra butikken faller ikke inn i denne bestemmelsen. 

Det er ikke noe tidsbegrensning på hvor lenge du kan stå å levere varer/flytte inn til ny leil så lenge du gjør det kortest mulig tid! Du kan få hvis du feilparkerer på parkeringsforbudt og går inn å henter en bok i butikken og hele operasjonen tok 1min fra du parkerte bilen til du kom tilbake med boken. Vilkårene for parkeringsforbudt er da brutt da du hverken leverte noen ting eller flyttet noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kortest mulig stans! Dvs ikke noe pause etter siste eske, snakke, rydde, ordne ting, gå på do osv! Flytt eskene inn i leiligheten så fort som mulig og flytt bilen!

Eskene/gjenstandene skal være av en viss str også. En skoeske eller handleposer fra butikken faller ikke inn i denne bestemmelsen. 

Det er ikke noe tidsbegrensning på hvor lenge du kan stå å levere varer/flytte inn til ny leil så lenge du gjør det kortest mulig tid! Du kan få hvis du feilparkerer på parkeringsforbudt og går inn å henter en bok i butikken og hele operasjonen tok 1min fra du parkerte bilen til du kom tilbake med boken. Vilkårene for parkeringsforbudt er da brutt da du hverken leverte noen ting eller flyttet noen ting. 

Det er ikke noe levering. Det er lossing som er unntaket. Da kan du ta med gjenstanden fra for eksempel en leilighet til der bilen står. Eller hvis du losser av kan du legge gjennstandene innenfor ytterdøra di.

http://pklagenemnda.no/prinsippsaker/#h.4kx3h1s <- Parkeringsklagenemnda har masse prinsippsaker.

Der går det fram at ting må ha en viss størrelse, tollpapirer og en jakke er ikke store nok til å være snakk om lossing. Grensen går visst ved om man kan bære gjenstanden over lengre distanser.

Ser ut som de vurderer om tiden er rimelig i mange av sakene, hvis man bruker urimelig lang tid vil man kunne få gebyr.

Synes forøvrig denne var interessant:

Sitat

Nemnda bemerket i utgangspunktet og prinsipielt at det ikke er adgang til å begrense parkering forbudt- symbolets betydning, dette for eksempel ved å stille krav til «synlig aktivitet», eller ved å skilte en maksimal tillatt tid for av- og pålessing. Parkering skal forstås slik det er definert i trafikkreglene § 1, punkt 1k.

Utifra dette er det ingen krav til synlig aktivitet eller at noen står vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Så du er uenig men enig?

Bot får man men det er bare å klage.

Det er spesifikt nevnt at det ikke er noen krav til synlig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...