AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Jeg har alltid vært skoleflink, men jeg la det til siden en god stund og fokuserte på jobb. Har generell studiespesialiserende, og håper på å få søkt meg inn på høyere utdanning om et år! Men jeg sliter med det samme som jeg gjorde tidligere, hva skal jeg velge ? Jeg har aldri hatt noe spesielle drømmer om en fremtidig jobb. Jeg kan godt sitte på et kontor men ikke hver eneste dag, det vil fort bli kjedelig for meg. Hvilke yrker er det behov for i fremtiden? hva vil passe for en som meg utifra informasjonen dere har fått nå? Ingeniør? Sykepleier? Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Du sier jo ingenting om deg selv. Hvilke fag liker du? Vil du jobbe 8-16? Turnus? Interesser? Fysisk arbeid? Sosialt? Anonymkode: c7180...107 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier jo ingenting om deg selv. Hvilke fag liker du? Vil du jobbe 8-16? Turnus? Interesser? Fysisk arbeid? Sosialt? Anonymkode: c7180...107 - Elsker matte, misliker naturfag / historie men jeg får de til om jeg må. - vil helst ha 8-16 men har ikke noe imot av å variere det i perioder. - ingen spesielle interesser som jeg kommer på egentlig. - fysisk arbeid til en viss grad, vil helst slippe tunge løft og tungt arbeid pga skade. Men «normal» dagligdags belastning går helt fint. - liker helst å jobbe alene, men trives også med folk rundt med så en grei fordeling mellom sosial/usosialt arbeid. Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 Jeg var selv som deg; Veldig usikker på hva jeg ville og var litt her og der. Er selv veldig glad i matte, så prøvde et år med økonomi for å se om det kunne være av interesse. Jeg stortrives nå med det og planlegger å fortsette med det Anonymkode: bb2d1...be2
Gidavmeg Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 Ikke sykepleier/vernepleier i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var selv som deg; Veldig usikker på hva jeg ville og var litt her og der. Er selv veldig glad i matte, så prøvde et år med økonomi for å se om det kunne være av interesse. Jeg stortrives nå med det og planlegger å fortsette med det Anonymkode: bb2d1...be2 Hva tar du innen økonomi? jeg har sett litt på revisor yrket men det blir litt for lang studietid for min del føler jeg. Regnskapsfører (bachelor) virker veldig greit men har lest noe om at det vil bli overflødig med regnskapsførere om noen år? Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Har ikke helt bestemt meg enda, men lener mye mot revisjon. Regnskapsfører er mye det samme, men hadde anbefalt å ta en master. Gir deg mange muligheter. Eventuelt kan du først ta en bachelor, jobbe litt og så ta en master Anonymkode: bb2d1...be2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke helt bestemt meg enda, men lener mye mot revisjon. Regnskapsfører er mye det samme, men hadde anbefalt å ta en master. Gir deg mange muligheter. Eventuelt kan du først ta en bachelor, jobbe litt og så ta en master Anonymkode: bb2d1...be2 Å dele det opp tror jeg at jeg ville klart ja ☺️ Nå spør jeg sikkert dumt men når du prøvde økonomi det første året, søkte du et år bare eller en hel bachelor linje? Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 8 minutter siden, Gidavmeg skrev: Ikke sykepleier/vernepleier i hvert fall. La det til som en eksempel bare men må si meg enig med deg, jeg overlater nok det yrket til noen andre.. Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å dele det opp tror jeg at jeg ville klart ja ☺️ Nå spør jeg sikkert dumt men når du prøvde økonomi det første året, søkte du et år bare eller en hel bachelor linje? Anonymkode: bd460...5bd Ingen dumme spørsmål! Tok er årsstudium i nærheten av der jeg bodde. På den måten fikk jeg prøvd meg fram samtidig som jeg kunne bo hjemme Anonymkode: bb2d1...be2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen dumme spørsmål! Tok er årsstudium i nærheten av der jeg bodde. På den måten fikk jeg prøvd meg fram samtidig som jeg kunne bo hjemme Anonymkode: bb2d1...be2 var det årsstudie i bedriftsøkonomi eller?☺️ Anonymkode: 6b385...f08
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen dumme spørsmål! Tok er årsstudium i nærheten av der jeg bodde. På den måten fikk jeg prøvd meg fram samtidig som jeg kunne bo hjemme Anonymkode: bb2d1...be2 Ok takk for tips! Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Hva med en ingeniørgrad, hvor du sikter på å jobbe som prosjektleder? Da får du jobbe mye i fred, men dra ut på befaringer, du har ansvar for prosjektets budsjetter og regnskap, og får jobbe med folk. Næringslivet vil trenge ledere med fagekspertise. Du kan gå f.eks bygg, miljø eller elektro. Anonymkode: dfef7...00d 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med en ingeniørgrad, hvor du sikter på å jobbe som prosjektleder? Da får du jobbe mye i fred, men dra ut på befaringer, du har ansvar for prosjektets budsjetter og regnskap, og får jobbe med folk. Næringslivet vil trenge ledere med fagekspertise. Du kan gå f.eks bygg, miljø eller elektro. Anonymkode: dfef7...00d Jeg mente teknisk fagekspertise 👍 Anonymkode: dfef7...00d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med en ingeniørgrad, hvor du sikter på å jobbe som prosjektleder? Da får du jobbe mye i fred, men dra ut på befaringer, du har ansvar for prosjektets budsjetter og regnskap, og får jobbe med folk. Næringslivet vil trenge ledere med fagekspertise. Du kan gå f.eks bygg, miljø eller elektro. Anonymkode: dfef7...00d Skal undersøke litt for dette hørtes spennende ut men det blir vel veldig lange dager regner jeg med? (Er greit det altså) så lenge det ikke er hver eneste mnd i mange mange år 😅 Anonymkode: bd460...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal undersøke litt for dette hørtes spennende ut men det blir vel veldig lange dager regner jeg med? (Er greit det altså) så lenge det ikke er hver eneste mnd i mange mange år 😅 Anonymkode: bd460...5bd Neida, det kommer an på hvordan arbeidsgiver tar vare på sine ansatte. Det er vel periodevis overtid, men er du heldig får du jobb hos noen som krever at det tas ut som avspasering. Det er også mye opp til en selv hvor mye en jobber. I starten er det ofte mer fordi en ikke er så dreven i jobben. Etter hvert blir det enklere. Det gjelder å si fra om en opplever at arbeidsmengden er for stor, så andre kan avlaste. Prosjektledere er ettertraktet, liker du ikke arbeidsvilkårene kan du fort bytte jobb 👍 Anonymkode: dfef7...00d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #17 Skrevet 24. februar 2020 Jeg kan også anbefale master i ledelse av teknologi etter 3-årig bachelor i ingeniørfag. Den kan du også ta senere, om du vil bygge på med ledelsesfag. Anonymkode: dfef7...00d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #18 Skrevet 24. februar 2020 Om du er skoleflink og veldig glad i matte bør du jo studere matematikk! Anonymkode: 1e5d2...4d0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #19 Skrevet 25. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: var det årsstudie i bedriftsøkonomi eller?☺️ Anonymkode: 6b385...f08 Årsstudium i økonomi og ledelse Anonymkode: bb2d1...be2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #20 Skrevet 25. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Neida, det kommer an på hvordan arbeidsgiver tar vare på sine ansatte. Det er vel periodevis overtid, men er du heldig får du jobb hos noen som krever at det tas ut som avspasering. Det er også mye opp til en selv hvor mye en jobber. I starten er det ofte mer fordi en ikke er så dreven i jobben. Etter hvert blir det enklere. Det gjelder å si fra om en opplever at arbeidsmengden er for stor, så andre kan avlaste. Prosjektledere er ettertraktet, liker du ikke arbeidsvilkårene kan du fort bytte jobb 👍 Anonymkode: dfef7...00d Vet du hva startlønnen er i den retningen ? Tror jeg havner på noe innenfor ingeniør etter lang tenking. Men står mellom de du nevner og hms, men startlønn (hms) er grusomt lav. Er mindre enn det jeg tjener nå 😅 Anonymkode: bd460...5bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå