Gå til innhold

Golvet har knekt. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hus fra 50 tallet. Golvet er sånn gammelt tre-golv, tynne 'plank'. Sånn typisk 50 talls. tror ikke det er noe mye isolasjon under golvet, antakelig bare papp/hva enn som var normalen og rett på stenderen.

På et punkt i huset, rett og slett hovedåren, er det en plank som har fått en åpen "lomme" under seg (tror jeg), eller i alle fall rett og slett knekt og da også sunket litt.

Det er ikke vannskade ellernoe, tror det er bare ihjelbrukt. Det er akkurat der hvor det er naturlig å ha et møbel hvor man sitter og også går forbi hundre ganger hver dag siden femtitallet. 

Men hva gjør vi? kan vi fjerne den ødelagte delen, fuge/sparkle/fylle igjen slik at det blir jevnt med golvet og legge nytt golv over tregolvet? Eller MÅ hele tre-golvet rives opp og vi må legge nytt rett på undersiden? Jeg ønsker å legge golvbelegg, så hadde vært best og lettest å bare ordne akkurat det ødelagte punktet og legge noe tynt beskyttende over (som fordelee vekt bedre?) og så belegg. Går det, eller vil det bare utsette problemer? 

Jeg ser ikke for meg at å rive opp hele golvet vil la seg gjøre uten ekstremt masse knot pga husdyr og hele pakka.

Noen med erfaringer?

Anonymkode: 984db...ae3

Skrevet

Hvis du får dame, konge eller ess så klarer du lett å slå det. 

Anonymkode: b45b4...b4d

• Liker 10
Skrevet

Blir vanskelig å legge nytt på det gamle om det ikke er helt rett. Gulv fra 50 tallet og spesielt tre gulv beveger seg med tiden og er derfor skjeve, den skjevheten vil ses ekstra godt om du bare legger gulv over. Eventuelt kan du bruke avrettningsmasse først over tregulvet. Men det blir vanskelig med kjæledyr i hus. 

Anonymkode: 5181d...02d

• Liker 2
Skrevet

Hvis det ikke er fuktproblemer (ville sjekket for råteskade) kan det kanskje legges golvplater og så den type belegg du ønsker. Snakk med et byggevarefirma, det hender det er folk der med litt peil. Det beste alternativet er å få fagfolk til å se på saken. 

Skrevet

klarer du å få lastet opp ett bilde? Jeg skjønner ikke helt hva du mener annet enn at det er slitt ett sted. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får dame, konge eller ess så klarer du lett å slå det. 

Anonymkode: b45b4...b4d

Jeg lo så høyt av denne at jeg vekket hunden min. Peak dustekommentar på KG😍

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Morten1 skrev:

klarer du å få lastet opp ett bilde? Jeg skjønner ikke helt hva du mener annet enn at det er slitt ett sted. 

har ikke bilde før øyeblikk, men det er da altså tregolv, med smale og korte bord. slik som på dette bildet.

En av disse bordene har da knekt/splittet på midten (ellernoe) og blir da sånn... at man tråkker "ned" om man trår på den.

Tror ikke det er noe råte. Det er ikke fukt i huset eller andre ting som gir råte. Heller ikke spor av råte noen andre steder. Tror det er bare at det er en plank som har blitt tråkket og lagt vekt på siden tidenes morgen

Screenshot_2020-02-24-22-13-52.jpg

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke. Er det skjøten mellom to plank som er gått opp? Eller er det et hull rett gjennom et sted??

Anonymkode: 24843...e52

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

har ikke bilde før øyeblikk, men det er da altså tregolv, med smale og korte bord. slik som på dette bildet.

En av disse bordene har da knekt/splittet på midten (ellernoe) og blir da sånn... at man tråkker "ned" om man trår på den.

Tror ikke det er noe råte. Det er ikke fukt i huset eller andre ting som gir råte. Heller ikke spor av råte noen andre steder. Tror det er bare at det er en plank som har blitt tråkket og lagt vekt på siden tidenes morgen

Screenshot_2020-02-24-22-13-52.jpg

Har demontert slikt gulv før som på bildet, da var det en gammel form for parkett som også var spikret i skjøtene, hvis du skal bytte en ordentlig må du ta opp mye, alternativt er å skjære ut det ødelagte og erstatte med nytt og bruke mye lim, men da må man være veldig nøye. 

Kan alltids fjærne det ødelagte, bruke flytesparkel og legge ny parkett oppå, gjort på 1 dag om rommet ikke er for stort

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke. Er det skjøten mellom to plank som er gått opp? Eller er det et hull rett gjennom et sted??

Anonymkode: 24843...e52

en av plankene har knekt seg på midten. ikke skjøten mellom to plank. ikke noe hull noe sted, men når planken splittes vil man jo "synke" i det man går på den. man havner ikke i kjelleren men man kjenner at golvplanken er knekt

Skrevet
5 minutter siden, Morten1 skrev:

Har demontert slikt gulv før som på bildet, da var det en gammel form for parkett som også var spikret i skjøtene, hvis du skal bytte en ordentlig må du ta opp mye, alternativt er å skjære ut det ødelagte og erstatte med nytt og bruke mye lim, men da må man være veldig nøye. 

Kan alltids fjærne det ødelagte, bruke flytesparkel og legge ny parkett oppå, gjort på 1 dag om rommet ikke er for stort

Ja, har vurdert noe lignende, hvis jeg forstod deg riktig. å bare rive bort den ødelagte biten og fylle i flytesparkel eller noe og legge en ny bit over. er litt redd det vil være øyeskjærende tydelig men en plank fra 2020 liksom. men det er kanskje det letteste, hvis  vi tenker likt?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, har vurdert noe lignende, hvis jeg forstod deg riktig. å bare rive bort den ødelagte biten og fylle i flytesparkel eller noe og legge en ny bit over. er litt redd det vil være øyeskjærende tydelig men en plank fra 2020 liksom. men det er kanskje det letteste, hvis  vi tenker likt?

Du kan prøve å bytte med ett annet gulvbor i gulvet du har, atlså ta fra ett annet sted på gulvet som ikker synelig. 

Jeg tenkte som ett alternativt at du fjerner det ødelagte bordet, fyller igjen hullet med flytesparkel, så legge ny parkett oppå. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Morten1 skrev:

Du kan prøve å bytte med ett annet gulvbor i gulvet du har, atlså ta fra ett annet sted på gulvet som ikker synelig. 

Jeg tenkte som ett alternativt at du fjerner det ødelagte bordet, fyller igjen hullet med flytesparkel, så legge ny parkett oppå. 

tenker du ny parkett over hele golvet da eller bare denne delen? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

tenker du ny parkett over hele golvet da eller bare denne delen? 

hele gulvet, kan ikke legge bare litt parkett oppå 

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Morten1 skrev:

hele gulvet, kan ikke legge bare litt parkett oppå 

tenker du da spesifikt parkett eller generelt nytt golv over? jeg er ikke så fan av parkett. er glad i golvbelegg/vinyl. 

Skrevet

Dårlig isolert hus fra '50-tallet.. riv ut alt. Isolér, rett opp og legg gulvspon. Og gulvbelegg på toppen 👍 Be en snekker på synfaring!

Anonymkode: 0ccd1...145

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

tenker du da spesifikt parkett eller generelt nytt golv over? jeg er ikke så fan av parkett. er glad i golvbelegg/vinyl. 

Du må jo ikke velge parkett, du velger det du vil. Vinyl gulv har en tendens til å bli veldig kalt, samme med lakket/malt tregulv. Dette velger du helt selv. Jeg tenkte generellt nytt gulv over det du har nå

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør jo uansett få fagfolk til å se over gulvet, så er du sikker på at problemene eventuelt bare er overflatiske og ikke begynner under gulvet et sted. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Morten1 skrev:

Du må jo ikke velge parkett, du velger det du vil. Vinyl gulv har en tendens til å bli veldig kalt, samme med lakket/malt tregulv. Dette velger du helt selv. Jeg tenkte generellt nytt gulv over det du har nå

Da tenkte vi likt! :) 

TS

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig isolert hus fra '50-tallet.. riv ut alt. Isolér, rett opp og legg gulvspon. Og gulvbelegg på toppen 👍 Be en snekker på synfaring!

Anonymkode: 0ccd1...145

Jeg vet ikke engang hvor jeg skulle begynt med dette uten at det bare blir krøll og problemer. Jeg har ikke noe sted å ha møblene, og jeg får de neppe ut av stua igjen (noe får jeg ut, ikke alt). Med mindre alt arbeidet lar seg gjøre på en dag (eller på 7.5 time for en snekker på jobb), så vet jeg ikke hvordan jeg skulle løst det med husdyr. Da må man jo begynne å rigge opp noe slags sperringer osv slik at de ikke går på/skader seg/ødelegger noe. I tillegg må jeg jo igjennom stue for å komme til kjøkken og soverom. Blir litt knot hvis det plutselig ikke er golv å gå på.

På et eller annet vis går det vel alltids, men jeg ser for meg at det knuses en del egg for å lage den omeletten i såfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...