Gå til innhold

Sykepleier på sykehjem - hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg reflekterer over mine 10 år som sykepleier på sykehjem, blir det hele bittersøtt.

Enormt tungt både fysisk og psykisk, og et arbeidsmiljø der negative personligheter ofte regjerer. Lite vilje til endring og forbedring. Faglig utvikling ikke-eksisterende. Enorme mengder arbeidsoppgaver uten tilgjengelige ressurser for god gjennomføring. 

Som sykepleier, var jeg alltid den som satte meg ned sist og reiste meg først. Brorparten av hjelpepleiere og assistenter hadde lite til ingen forståelse for arbeidshverdagen vår, og var mest opptatt av at vi sykepleiere skulle gjøre MINST like mye av basale pleieoppgaver som dem, samtidig som vi skjøttet alt av sykepleieoppgaver. Å skulle delta fullt på egen avdeling i løpet av en vakt i tillegg til å dekke sykepleiefaglig ansvar for opp mot 100 andre pasienter, var mer regelen enn unntaket. Helt sykt.

Mangel på god ledelse var uttalt. Konfliktskye ledere. 

Hjelpepleierene, mange av dem, var veldig opptatt av å poengtere at det nesten ikke er forskjell på en sykepleier og en hjelpepleier. Den første de derimot ringer på og overlater alt ansvar til når situasjoner blir litt vanskelige, er sykepleier på vakt. Å snakke med pårørende o.l. er visst fryktelig vanskelig. 

Jeg kan aldri anbefale andre sykepleiere å søke jobb på sykehjem, selv om de virkelig trengs i geriatrien. Ikke avdelingslederstillinger heller, da det å være mellomleder på sykehjem er et lite helvete.

Det eneste jeg savner, er pasientene og noen gode kollegaer.

Hva er dine erfaringer? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Avdelingsledere mister også mye av «fordelene» som var tidligere. Feks må noen gå hver 3 eller 4 helg, delta i avdelingens daglige oppgaver selv om de har enorme mengder administrative oppgaver som venter på dem. En sykepleier på et sykehjem skal liksom klare alle oppgaver på en gang. Det er ikke avsatt nok tid til å få utført sykepleieoppgaver. Isteden må man ta av tiden man burde brukt med pasienter siden ingen avløser deg når du må ut av avdelingen. 

Anonymkode: b0bf8...d64

• Liker 3
Skrevet

Ikke minst det å bli sett "ned" på av spl i spesialisthelsetjenesten og den vanlige mann i gata som tror at alt sykepleiere på sykehjem gjør er å skifte bleie. Sykepleiere på sykehjem er "nederst" på rangstigen og ingen ser hvor mye ansvar det faktisk er. 

Anonymkode: ef23e...118

• Liker 5
Skrevet

Det finnes ubrukelige hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, og det finnes ubrukelige sykepleiere.

Enkelte sykepleiere er arrogante og nedlatende mot hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter, men hadde det ikke vært for nettopp disse så hadde syepleierne måtte ta alt av stell og hardt fysisk arbeid selv - i tillegg til sykepleieroppgavene deres.

Anonymkode: e6728...332

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke minst det å bli sett "ned" på av spl i spesialisthelsetjenesten og den vanlige mann i gata som tror at alt sykepleiere på sykehjem gjør er å skifte bleie. Sykepleiere på sykehjem er "nederst" på rangstigen og ingen ser hvor mye ansvar det faktisk er. 

Hvem rangerer du til å være nederst på rangstigen da? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem rangerer du til å være nederst på rangstigen da? 

Jeg mener de bør likestilles med sykepleiere på sykehus. Har ikke tall på hvor mange ganger venner, bekjente og tidligere medstudenter har spurt om jeg ikke heller kunne tenke meg å jobbe på sykehus, der er det jo så mange flere utfordringer og større ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

Uff ja, akkurat sånn er det! Jobbet på sykehjem i flere år, glad jeg er ferdig med det!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener de bør likestilles med sykepleiere på sykehus. Har ikke tall på hvor mange ganger venner, bekjente og tidligere medstudenter har spurt om jeg ikke heller kunne tenke meg å jobbe på sykehus, der er det jo så mange flere utfordringer og større ansvar. 

Du svarer ikke på spørsmålet. Du skriver bare at sykepleiere på sykehjem bør likestilles med sykepleiere på sykehus. Men hvem rangerer du nederst på rangstigen? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke på spørsmålet. Du skriver bare at sykepleiere på sykehjem bør likestilles med sykepleiere på sykehus. Men hvem rangerer du nederst på rangstigen? 

Det skriver hun jo? hun skriver jo at sykepleiere på sykehjem er nederst på rangstigen???

• Liker 1
Skrevet

Ingen. Jeg mener at alle bør likestilles. Vi gjør alle en like viktig jobb. Se bare på ks og spekter før lønnsoppgjøret i fjor. Sykepleiere i spekter fikk bedre betalt enn vi i kommunen. Da føler man seg mindre verdt som sykepleier. Det ble heldigvis gjort noe med så det går i riktig retning da! 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ubrukelige hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, og det finnes ubrukelige sykepleiere.

Enkelte sykepleiere er arrogante og nedlatende mot hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter, men hadde det ikke vært for nettopp disse så hadde syepleierne måtte ta alt av stell og hardt fysisk arbeid selv - i tillegg til sykepleieroppgavene deres.

Det her blir for dumt. 

Anonymkode: f0179...c66

• Liker 5
Skrevet

Det her blir for dumt. 

Anonymkode: f0179...c66

Hvorfor ?

Anonymkode: 5479c...360

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere på sykehjem gjør jo nettopp den samme jobben som hjelpepleiere, i tillegg til å ta alt av sykepleieoppgaver - store oppgaver med minimalt avsatt tid. De gangene jeg spurte om, etter nok en håpløs fordeling av pasienter (mange hjelpepleiere prøver å lure seg unna krevende stell og pasienter utover normalen), om de kunne ta min jobb i tillegg til sin egen - da ble det stille. 

Husk at en sykehjemsavdeling kan driftes alene av en sykepleierstab med lege. Hjelpleiere kan ikke drifte en sykehjemavdeling uten sykepleier.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke noe bedre i hjemmetjenesten. Ledere som ikke kan lede, og et arbeidsmiljø som går på helsen løs. Man ansetter avdelingsledere på måfå; avdelingslederne får ingen goder, må attpåtil jobbe helg.
Hadde man ansatt ledere- med lederutdanning; ikke helseutdanning, tror jeg arbeidssituasjonen hadde vert bedre for alle.  

Anonymkode: 9e777...ac2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Hellisinhello skrev:

Sykepleiere på sykehjem gjør jo nettopp den samme jobben som hjelpepleiere, i tillegg til å ta alt av sykepleieoppgaver - store oppgaver med minimalt avsatt tid. De gangene jeg spurte om, etter nok en håpløs fordeling av pasienter (mange hjelpepleiere prøver å lure seg unna krevende stell og pasienter utover normalen), om de kunne ta min jobb i tillegg til sin egen - da ble det stille. 

Husk at en sykehjemsavdeling kan driftes alene av en sykepleierstab med lege. Hjelpleiere kan ikke drifte en sykehjemavdeling uten sykepleier.

Det er feil. Flere og flere sykehjem driftes av hjelpepleiere, hvor avd. Leder også er hjelpepleier. Men; de må «hente inn» sykepleie- og legetjenester fra stab. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Helt enig. Slik jeg selv opplevde det. Byttet for et år siden til nattevaktsstilling på sykehjem. Her har vi sykepleierne som regel mer sykepleieroppgaver og vi på natt er mye flinkere til å samarbeide og hjelpe hverandre. Vi jobber mer som et team. Og vi slipper "unødvendige" og fysisk stort arbeidspress. Med "unødvendige" mener jeg oppgaver som å vaske osv. Må vel ikke en sykepleier til for å tørke støv i vinduskarmene? Slipper også tunge stell. Stell er jo alles oppgaver, men det er fysisk krevende for alle yrkesgrupper. Det er ikke lett å gjøre alt riktig uansett hvor mange hjelpemidler man har. 

Det er sykepleiemangel og da må sykepleierne bli brukt til å gjøre oppgaver kun deres gruppe kan. Er ingen yrkesstolthet når man ender opp med å tørke støv, smøre skiver, rydde rom, følge på wc osv hele dagen. Det er viktige oppgaver det også, og man bør selvsagt kunne gjøre alt, men man må faktisk forstå at det en forskjell mellom utdannede og ikke. 

Anonymkode: f7c16...d77

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Slik jeg selv opplevde det. Byttet for et år siden til nattevaktsstilling på sykehjem. Her har vi sykepleierne som regel mer sykepleieroppgaver og vi på natt er mye flinkere til å samarbeide og hjelpe hverandre. Vi jobber mer som et team. Og vi slipper "unødvendige" og fysisk stort arbeidspress. Med "unødvendige" mener jeg oppgaver som å vaske osv. Må vel ikke en sykepleier til for å tørke støv i vinduskarmene? Slipper også tunge stell. Stell er jo alles oppgaver, men det er fysisk krevende for alle yrkesgrupper. Det er ikke lett å gjøre alt riktig uansett hvor mange hjelpemidler man har. 

Det er sykepleiemangel og da må sykepleierne bli brukt til å gjøre oppgaver kun deres gruppe kan. Er ingen yrkesstolthet når man ender opp med å tørke støv, smøre skiver, rydde rom, følge på wc osv hele dagen. Det er viktige oppgaver det også, og man bør selvsagt kunne gjøre alt, men man må faktisk forstå at det en forskjell mellom utdannede og ikke. 

Meg igjen. Og så er jo ikke lederne til stede på natt. Tror det er derfor folk trives bedre. Slipper sure tryner som bare klager.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil. Flere og flere sykehjem driftes av hjelpepleiere, hvor avd. Leder også er hjelpepleier. Men; de må «hente inn» sykepleie- og legetjenester fra stab. 

Dersom de må hente inn sykepleie- og legetjenester fra stab, kan de ikke drifte en sykehjemsavdeling alene. Det var hele poenget - sykepleiere som yrkesgruppe sammen med lege, kan drifte en sykehjemsavdeling. Hjelpepleiere, alene eller med lege, kan ikke dette. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber deltid som assistent i hjemmetjenesten. Opplever som mange av dere sier, at andre assistenter og hjelpepleiere forventer at sykepleierne skal delta like mye i pleien, vask ol, til tross for at de har mange andre sykepleier oppgaver de skal gjøre. Har flere ganger hørt sure kommentarer når sykepleierne ikke tar oppvasken, ikke får tildelt (av ledelsen) lister med mye tungt stell osv. 

Synes dette er merkelige holdninger. Sykepleierne har hendene fulle med andre sykepleier oppgaver hele vakten. Jeg som assistent er jo ansatt for å nettopp ta oppvasken, utføre lettere stell, og legge til rette for at de med utdannelse skal få gjort jobben sin. Det er jo helt absurd tankegang at man skal dele helt likt på alle oppgaver, når man har ulike stillinger med forskjellig ansvarsområde. Det blir jo alt for mye å gjøre for sykepleierne, om de skal måtte ta oppvasken osv i tillegg til hundrevis av andre oppgaver som KUN sykepleiere kan gjøre.

Anonymkode: f70a8...93c

• Liker 5
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg ikke tar sykepleien! Jeg har valgt å bli helsefagarbeider fordi jeg ser hvor mye ansvar sykepleierne har. Jeg tar til takke med lavere lønn for mindre ansvar. Og jeg hjelper gledelig til med pasienter for å lette litt på trykket for sykepleierne🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...