Gå til innhold

Kommunal bolig-flaut og leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg føler at det er så mange som har fordommer mot kommunale boliger. 

Selv bor jeg i kommunal bolig fordi jeg er ansatt i kommunen, selvfølgelig. Og har muligheten til det. Leien er mye billigere i boligen enn hvis jeg hadde leid privat, jeg har større leiligheten enn hva jeg ville har på det private markedet. Uansett syns jeg er det ubehagelig og bo kommunalt, da man alltid har følt en form for fordommer mot kommunale boliger, fordi man da automatisk blir stemplet som underklasse. 

Selv har jeg mye større spare muligheter når jeg leier der. 

Jeg blir uansett flau når folk spør hvor jeg leier. Ingen stiller spørsmål selv om det er kommunalt og ingen reagerer på det. Så jeg vet ikke hvorfor det plager meg sånn. 

Så tråden er rett og slett for og høre hva du tenker om det og leie kommunalt? 

Anonymkode: 0cc41...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min er lege og vi leide kommunalt hele oppveksten min fordi vi flyttet rundt en del. Så jeg tenker ingenting. 

Anonymkode: c02f8...c61

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moren min er lege og vi leide kommunalt hele oppveksten min fordi vi flyttet rundt en del. Så jeg tenker ingenting. 

Anonymkode: c02f8...c61

TS.

Ikke sant, og som lege tjener man over gjennomsnittet godt. Men godt og høre at du ikke tenker noe om det😊. For min del plager det meg sånn at jeg har fått det inntrykket av at man har dårlig råd når man leier kommunalt. 

Anonymkode: 0cc41...271

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om folk leier kommunalt. Men helt ærlig så visste jeg ikke at man kunne leie kommunalt hvis man var ansatt i kommunen og lignende. Har alltid trodd at det var forbeholdt dem uten midler til å leie privat..så jeg ser jo hvor fordommene kommer inn og hvorfor du tenker slik du gjør 🙈

• Liker 10
Skrevet (endret)
6 minutter siden, estrella skrev:

Jeg bryr meg ikke om folk leier kommunalt. Men helt ærlig så visste jeg ikke at man kunne leie kommunalt hvis man var ansatt i kommunen og lignende. Har alltid trodd at det var forbeholdt dem uten midler til å leie privat..så jeg ser jo hvor fordommene kommer inn og hvorfor du tenker slik du gjør 🙈

Det er leiligheter som er forbeholdt folk som er ansatt i kommunen og muligens fylke mener jeg. Blir ikke det da kommunal bolig? Er tar jeg feil kanskje?😋

Endret av Fjellmonkey
Skrivefeil.
Skrevet
Akkurat nå, Fjellmonkey skrev:

Det er leiligheter som er forbeholdt folk som er ansatt i kommunen og muligens fylke mener jeg. Blir ikke det da kommunal bolig? Er tar jeg feil kanskje?😋

Jeg vet ikke. Jeg har alltid tenkt kommunal bolig er for f.eks personer på lav trygd og slikt. Men altså, det gir jo mening at kommunal bolig er mer enn kun det. Jeg har bare aldri visst det. 

• Liker 2
Skrevet

Leier kommunalt og tenker ikke over det. Det er bare en vanlig leilighet i en vanlig blokk. 

Litt på siden, men hvorfor får dere som kan leie privat leie en kommunal bolig? 

Anonymkode: 4caa3...e5a

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Fjellmonkey skrev:

Det er sikkert forskjellige regler i de ulike kommunene? Jeg leide kommunalt et par år og var ikke ansatt i kommunen. 

Anonymkode: 96108...36d

Skrevet
Akkurat nå, estrella skrev:

Jeg vet ikke. Jeg har alltid tenkt kommunal bolig er for f.eks personer på lav trygd og slikt. Men altså, det gir jo mening at kommunal bolig er mer enn kun det. Jeg har bare aldri visst det. 

Ja, jeg har også tenkt det. Når jeg kun hadde deltid stilling og måtte finne nytt sted og leie etter og ha leid privat, fant jeg ingenting og jeg prøvde og få hjelp på nav, men de kunne ikke hjelpe. Jeg trodde også nav stilte med kommunale boliger. Da søkte jeg på leilighet fordi jeg fikk høre at man kunne bo der så lenge man var ansatt i kommunen. Derav kommunal bolig🙈

Skrevet

Min tante er prest og har bodd i kommunal/statlig? Prestebolig i alle år. Vet ikke så mye om hvordan det fungerer, men hun eier ikke huset, men hun, mann og 3 barn bor der fordi hun er prest og det er presteboligen.

Anonymkode: 61023...b4b

Skrevet

Kommunale boliger er alle boliger som kommunen eier. Hvem som får leie er det kommunen som bestemmer. Det kan være ansatte i kommunen f.eks eller vanskeligstilte som mangler bolig. Ofte er det slik at om det så står kommunale boliger ledig som ingen har søkt på så kan hvem som helst søke om å få leie dem.

Anonymkode: 4b40c...e9f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leier kommunalt og tenker ikke over det. Det er bare en vanlig leilighet i en vanlig blokk. 

Litt på siden, men hvorfor får dere som kan leie privat leie en kommunal bolig? 

Anonymkode: 4caa3...e5a

Ja okei😊fint og høre. 

Jeg fikk bare høre det via en bekjent som også er ansatt kommunalt at man kan søke om og bo der jeg nå bor, hvis man har minimum 50% stilling i kommunen. 

Hvordan fikk du kommunal bolig? 

Skrevet
12 minutter siden, estrella skrev:

Kommunale boliger er i utgangspunktet forbeholdt de som ikke klarer å komme inn på leiemarkedet på egen hånd. Av økonomiske/helsemessige årsaker. Men googlet raskt og enkelte kommuner åpner for å leie ut til kommunalt ansatte HVIS de har mange ledige boliger eller feks de trenger visse yrkesgrupper til å flytte til kommunen. 

Anonymkode: f3201...d6a

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i en kommunal bolig på grunn av helsemessige årsaker/tilretteleggingsbehov i en kommune, og jobber opp mot tildeling av kommunale boliger i en annen. Må si jeg føler meg i en annen situasjon enn mange av dem som står i vanskelige sosiale situasjoner som gjør at de er i behov for kommunal bolig, så det jeg henter ut fra dette, er at det er en utrolig mangfoldig gruppe som får leie kommunal bolig. Spørs på behovet, spørs på hva kommunen har å leie ut, spørs på politisk vilje, og kunnskap hos den som tildeler. 

Anonymkode: 9f27f...9b1

Skrevet

Her jeg bor er det mange kommunalt ansatte som bor i kommunal bolig. Er helt umulig å finne noe på det private leiemarkedet omtrent, så kommunen er avhengig av å kunne tilby bolig til mange av sine ansatte. Dette er helt vanlig i små kommuner og utkantstrøk. Her i området tviler jeg på at det er mange som sitter med fordommer mot folk som leier kommunalt. 

Anonymkode: c47e7...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...