Gå til innhold

Bipolare Barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har eller har erfaring med et barn som er bipolart?

Anonymkode: b0ee6...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på om barn kan være bipolar. Det er ikke vanlig i allefall, de fleste med bipolar lidelse debuterer b i slutten av ungdomstiden. 

Anonymkode: d3d56...1f1

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med barn?

Anonymkode: 26234...dd2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om barn kan være bipolar. Det er ikke vanlig i allefall, de fleste med bipolar lidelse debuterer b i slutten av ungdomstiden. 

Anonymkode: d3d56...1f1

Jeg vet om én som fikk diagnosen som 7 åring. De nærmeste var sikker på at det var bipolar lidelse fra ungen var 3 år fordi flere i familien hadde diagnosen og det var påfallende lik atferd. 

Anonymkode: 57eb4...325

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med barn?

Anonymkode: 26234...dd2

Tenker mindre barn og tenåringer.

Har en 12 som utredes 

TS

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mindre barn og tenåringer.

Har en 12 som utredes 

TS

Det kan forekomme, men det er sjeldent. Har dere noen flere i familien med diagnosen? Bipolar lidelse har en høy grad av arvelighet. 

Endret av Gorilla
Skrevet
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Det kan forekomme, men det er sjeldent. Har dere noen flere i familien med diagnosen? Bipolar lidelse har en høy grad av arvelighet. 

Ikke vi foreldre men en annen slektning.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vi foreldre men en annen slektning.

Gjelder det søsken, besteforeldre eller oldeforeldre? I såfall kan det være arvelig betinget. Vet du om det er snakk om bipolar 1 eller 2? 

Skrevet

Det er vanskelig å diagnosisere bipolar hos barn. Flere i familien min har det, på mor og far siden. Men jeg fikk diagnosen ADHD som barn, som egentlig viste seg å være bipolar lidelse. Veldig vanlig å få ADHD diagnose som barn når man egentlig er bipolar. 

Anonymkode: 120d6...4ca

Skrevet

Som 12-13-åring kom de første symptomene , noen endelig diagnose ble ikke satt før senere,når barnet var blitt eldre. Den gangen het det at man ikke ville sette noen 'fast' diagnose på et barn som er i utvikling. Man anså også at 'tenåringer kan være vanskelige', uten noen form for diagnose./behov for hjelp. Det hadde jeg forståelse for,men i ettertid skulle jeg ønske at man tok den 'vanskelige' tenåringen mer på alvor. Lykke til med utredningen,håper det går bra.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å diagnosisere bipolar hos barn. Flere i familien min har det, på mor og far siden. Men jeg fikk diagnosen ADHD som barn, som egentlig viste seg å være bipolar lidelse. Veldig vanlig å få ADHD diagnose som barn når man egentlig er bipolar. 

Anonymkode: 120d6...4ca

ADHD diagnosen var tidlig på plass her også.

Skrevet
10 minutter siden, Chantielle skrev:

Som 12-13-åring kom de første symptomene , noen endelig diagnose ble ikke satt før senere,når barnet var blitt eldre. Den gangen het det at man ikke ville sette noen 'fast' diagnose på et barn som er i utvikling. Man anså også at 'tenåringer kan være vanskelige', uten noen form for diagnose./behov for hjelp. Det hadde jeg forståelse for,men i ettertid skulle jeg ønske at man tok den 'vanskelige' tenåringen mer på alvor. Lykke til med utredningen,håper det går bra.

Takk😊

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Gorilla skrev:

Gjelder det søsken, besteforeldre eller oldeforeldre? I såfall kan det være arvelig betinget. Vet du om det er snakk om bipolar 1 eller 2? 

Besteforeldre. Vet ikke om det er 1 eller 2. Men voldsomme manier med ukritisk oppførsel er det mest fremtredende og irritablitet. Depresjonen er ikke så fremtredene mer anger og skyldfølelse.

Skrevet

Man ER ikke bipolar, men man HAR en bipolar lidelse. Det synes jeg er viktig å presisere:)

Min ungdom på 14 blir utredet nå for bipolar lidelse. Men tror de er veldig forsiktig med å sette diagnosen på så unge, og yngre.

Jeg fikk diagnosen først i voksen alder, men ser jo nå at jeg hadde mine første symptomer på depresjon når jeg var mellom 10 og 12 år.

Med medisiner har jeg vært helt frisk i over 10 år nå:) Så det går fint ant å leve med bipolar lidelse, og jo tidligere diagnose og behandling, jo bedre er prognosene.

Lykke til:)

Anonymkode: 82b60...187

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre. Vet ikke om det er 1 eller 2. Men voldsomme manier med ukritisk oppførsel er det mest fremtredende og irritablitet. Depresjonen er ikke så fremtredene mer anger og skyldfølelse.

Jeg forstår. Bipolar 1 kjennetegnes av depresjon og mani som kan utvikles til psykose. Har man en blanding av psykose/schizofreni og bipolar lidelse kan diagnosen endres til schizoaffektiv lidelse. Bipolar 2 kjennetegnes mest av dype depresjoner og hypomani. Dette er en mildere form for oppstemthet/mani. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ER ikke bipolar, men man HAR en bipolar lidelse. Det synes jeg er viktig å presisere:)

Min ungdom på 14 blir utredet nå for bipolar lidelse. Men tror de er veldig forsiktig med å sette diagnosen på så unge, og yngre.

Jeg fikk diagnosen først i voksen alder, men ser jo nå at jeg hadde mine første symptomer på depresjon når jeg var mellom 10 og 12 år.

Med medisiner har jeg vært helt frisk i over 10 år nå:) Så det går fint ant å leve med bipolar lidelse, og jo tidligere diagnose og behandling, jo bedre er prognosene.

Lykke til:)

Anonymkode: 82b60...187

Vedkomne jeg kjenner var tydelig bipolar fra 3 årsalderen, og nærmeste familie var helt sikre, men psykiatrien nektet å sette diagnosen på et så lite barn. Tilslutt måtte de ‘kaste inn håndkleet’ og innse at barnet faktisk hadde diagnosen selv om det var kun 7 år gammelt.

Anonymkode: 57eb4...325

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...