AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 Noen som har eller har erfaring med et barn som er bipolart? Anonymkode: b0ee6...e46
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 Usikker på om barn kan være bipolar. Det er ikke vanlig i allefall, de fleste med bipolar lidelse debuterer b i slutten av ungdomstiden. Anonymkode: d3d56...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Hva mener du med barn? Anonymkode: 26234...dd2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #4 Skrevet 24. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usikker på om barn kan være bipolar. Det er ikke vanlig i allefall, de fleste med bipolar lidelse debuterer b i slutten av ungdomstiden. Anonymkode: d3d56...1f1 Jeg vet om én som fikk diagnosen som 7 åring. De nærmeste var sikker på at det var bipolar lidelse fra ungen var 3 år fordi flere i familien hadde diagnosen og det var påfallende lik atferd. Anonymkode: 57eb4...325
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #5 Skrevet 24. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med barn? Anonymkode: 26234...dd2 Tenker mindre barn og tenåringer. Har en 12 som utredes TS Anonymkode: b0ee6...e46
Silva Pluvialis Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker mindre barn og tenåringer. Har en 12 som utredes TS Anonymkode: b0ee6...e46 Det kan forekomme, men det er sjeldent. Har dere noen flere i familien med diagnosen? Bipolar lidelse har en høy grad av arvelighet. Endret 24. februar 2020 av Gorilla
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, Gorilla skrev: Det kan forekomme, men det er sjeldent. Har dere noen flere i familien med diagnosen? Bipolar lidelse har en høy grad av arvelighet. Ikke vi foreldre men en annen slektning. Anonymkode: b0ee6...e46
Silva Pluvialis Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vi foreldre men en annen slektning. Anonymkode: b0ee6...e46 Gjelder det søsken, besteforeldre eller oldeforeldre? I såfall kan det være arvelig betinget. Vet du om det er snakk om bipolar 1 eller 2?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 Det er vanskelig å diagnosisere bipolar hos barn. Flere i familien min har det, på mor og far siden. Men jeg fikk diagnosen ADHD som barn, som egentlig viste seg å være bipolar lidelse. Veldig vanlig å få ADHD diagnose som barn når man egentlig er bipolar. Anonymkode: 120d6...4ca
Chantielle Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 Som 12-13-åring kom de første symptomene , noen endelig diagnose ble ikke satt før senere,når barnet var blitt eldre. Den gangen het det at man ikke ville sette noen 'fast' diagnose på et barn som er i utvikling. Man anså også at 'tenåringer kan være vanskelige', uten noen form for diagnose./behov for hjelp. Det hadde jeg forståelse for,men i ettertid skulle jeg ønske at man tok den 'vanskelige' tenåringen mer på alvor. Lykke til med utredningen,håper det går bra.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å diagnosisere bipolar hos barn. Flere i familien min har det, på mor og far siden. Men jeg fikk diagnosen ADHD som barn, som egentlig viste seg å være bipolar lidelse. Veldig vanlig å få ADHD diagnose som barn når man egentlig er bipolar. Anonymkode: 120d6...4ca ADHD diagnosen var tidlig på plass her også. Anonymkode: b0ee6...e46
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 10 minutter siden, Chantielle skrev: Som 12-13-åring kom de første symptomene , noen endelig diagnose ble ikke satt før senere,når barnet var blitt eldre. Den gangen het det at man ikke ville sette noen 'fast' diagnose på et barn som er i utvikling. Man anså også at 'tenåringer kan være vanskelige', uten noen form for diagnose./behov for hjelp. Det hadde jeg forståelse for,men i ettertid skulle jeg ønske at man tok den 'vanskelige' tenåringen mer på alvor. Lykke til med utredningen,håper det går bra. Takk😊 Anonymkode: b0ee6...e46 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 23 minutter siden, Gorilla skrev: Gjelder det søsken, besteforeldre eller oldeforeldre? I såfall kan det være arvelig betinget. Vet du om det er snakk om bipolar 1 eller 2? Besteforeldre. Vet ikke om det er 1 eller 2. Men voldsomme manier med ukritisk oppførsel er det mest fremtredende og irritablitet. Depresjonen er ikke så fremtredene mer anger og skyldfølelse. Anonymkode: b0ee6...e46
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 Man ER ikke bipolar, men man HAR en bipolar lidelse. Det synes jeg er viktig å presisere:) Min ungdom på 14 blir utredet nå for bipolar lidelse. Men tror de er veldig forsiktig med å sette diagnosen på så unge, og yngre. Jeg fikk diagnosen først i voksen alder, men ser jo nå at jeg hadde mine første symptomer på depresjon når jeg var mellom 10 og 12 år. Med medisiner har jeg vært helt frisk i over 10 år nå:) Så det går fint ant å leve med bipolar lidelse, og jo tidligere diagnose og behandling, jo bedre er prognosene. Lykke til:) Anonymkode: 82b60...187
Silva Pluvialis Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Besteforeldre. Vet ikke om det er 1 eller 2. Men voldsomme manier med ukritisk oppførsel er det mest fremtredende og irritablitet. Depresjonen er ikke så fremtredene mer anger og skyldfølelse. Anonymkode: b0ee6...e46 Jeg forstår. Bipolar 1 kjennetegnes av depresjon og mani som kan utvikles til psykose. Har man en blanding av psykose/schizofreni og bipolar lidelse kan diagnosen endres til schizoaffektiv lidelse. Bipolar 2 kjennetegnes mest av dype depresjoner og hypomani. Dette er en mildere form for oppstemthet/mani.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man ER ikke bipolar, men man HAR en bipolar lidelse. Det synes jeg er viktig å presisere:) Min ungdom på 14 blir utredet nå for bipolar lidelse. Men tror de er veldig forsiktig med å sette diagnosen på så unge, og yngre. Jeg fikk diagnosen først i voksen alder, men ser jo nå at jeg hadde mine første symptomer på depresjon når jeg var mellom 10 og 12 år. Med medisiner har jeg vært helt frisk i over 10 år nå:) Så det går fint ant å leve med bipolar lidelse, og jo tidligere diagnose og behandling, jo bedre er prognosene. Lykke til:) Anonymkode: 82b60...187 Vedkomne jeg kjenner var tydelig bipolar fra 3 årsalderen, og nærmeste familie var helt sikre, men psykiatrien nektet å sette diagnosen på et så lite barn. Tilslutt måtte de ‘kaste inn håndkleet’ og innse at barnet faktisk hadde diagnosen selv om det var kun 7 år gammelt. Anonymkode: 57eb4...325
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå