Gå til innhold

Koteletter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Miklo Velka skrev:

Bruner nakkekoteletter i pannen, så får de småputre i en hjemmelaget brunsaus i et par-tre timer på lav varme, så serverer jeg med kokte poteter og grønnsaker. Noe av det beste som finnes. Kan eventuelt erstatte brunsausen med fløte og rosmarin, ellers samme.

Så svaret på mitt spørsmål om hvor lenge putre, steke på lav varme er 2-3 timer? 100 grader i varmluftovn og nivå 4 på induksjonen eller lavere/høyere?

Anonymkode: f62d7...e0b

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varmluft? Hvor mange grader og hvor lenge da? Snur du de underveis? Blir de helt møre på denne måten? Er ute etter den ultimate måten å få skikkelig møre koteletter. 

Jeg pleier bare å steke de ca 5 min på hver side i smør med litt salt og pepper. Blir ikke den store høydare og jeg elsker egentlig skikkelige koteletter med melne poteter, god sky, dampkokte gulrøtter og brokkoli. Tyttebær.

Følger nøye med her og du må jo så gjerne komme med din erfaring Jerry Lee!

Jeg bruker varmluft 100 grader.  Følger med at der hele tiden er vann i formen.  Fyller evt. på med varmt vann.  Snur dem ikke. 

Steker alle typer koteletter slik.  Steketiden varierer etter type kjøtt.  Ja, slik blir koteletter møre :)

Skrevet

Av en eller annen grunn er nakkekoteletter hyttemat for meg. Peprer og salter kotelettene før de stekes i panna med masse smør. Legger de ferdigstekte kotelettene til side, og steker så grovbrødskiver i stekefettet fra kotelettene. Legger kotelettene oppå brødskivene, og spiser denne heller hjemmesnekrede versjonen av en "steak sandwich" - gjerne med et glass iskaldt fjellbekkvann til - med uanstendige mengder nytelse og uten å vie livvidden et snev av aktelse :nori:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 24.2.2020 den 16.29, Oppgitt78 skrev:

Bearnaisesaus og poteter, selvsagt! 

🤓👌

Anonymkode: 6fa52...189

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn ultra pro-form som jeg steker nakkekoteletter i, og de blir alltid helt f a n t a s t i s k e! Salter og peprer, steker i 90 min på 190 grader. Tilbehør er alltid gode poteter, bernaisesaus og POTETGULL! 

Anonymkode: c56b1...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker dem og koker de etterpå i 1 time i lettsaltet vann tilsatt litt purre og gulrot.  Siler alt og lager meljevning og pisker inn i krafta.  Kotelettene holdes varme i ovnen i mens. Har rødkål til. Har aldri stekt koteletter siden jeg begynte å koke de.  Koker både vanlige og nakkekoteletter. 

Anonymkode: 43bed...707

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Av en eller annen grunn er nakkekoteletter hyttemat for meg. Peprer og salter kotelettene før de stekes i panna med masse smør. Legger de ferdigstekte kotelettene til side, og steker så grovbrødskiver i stekefettet fra kotelettene. Legger kotelettene oppå brødskivene, og spiser denne heller hjemmesnekrede versjonen av en "steak sandwich" - gjerne med et glass iskaldt fjellbekkvann til - med uanstendige mengder nytelse og uten å vie livvidden et snev av aktelse :nori:

I jernpanne på vedovn har jeg stekt mye koteletter på hytta.  ( :nigo: )

Takk for din enkle men flotte variant.

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg steker dem og koker de etterpå i 1 time i lettsaltet vann tilsatt litt purre og gulrot.  Siler alt og lager meljevning og pisker inn i krafta.  Kotelettene holdes varme i ovnen i mens. Har rødkål til. Har aldri stekt koteletter siden jeg begynte å koke de.  Koker både vanlige og nakkekoteletter. 

Anonymkode: 43bed...707

Den var ny for meg.  Takk.   :)

Skrevet
17 timer siden, Jerry Lee skrev:

Meeen...jeg ser ingen setning om hva slags og hva til..     😉

Nei, det gjør du jo ikke, for jeg er ei enkel jente som spiser alt godt kjøtt som er vel tillaget (godt stekt) og med de vanlige tilleggstingene til. Sausen er brun, tykk, glinsende og gryta er stor. Må aldri ha for lite saus. Jeg bifaller alt som er skrevet over her og bidrar med en god gammel sang som kan ha noe med saken å gjøre, for det å reise hjem til barndommens store middagsgryter er en god tanke å minnes. Der pleide også kjøtt å gis en god steikeskorpe og så fikk det småputre l-e-n-g-e til kjøttet egenhendig skle av beinet i denne gode sausen som bare ble bedre og bedre...ja, faktisk så måtte det smakes både en og tre ganger før middag. I kaffekopp. Den sausen var veldig god! Og alle former for poteter til. Ris er helt ok, men poteter er gull hver gang. Massevis av mykstekt blank løk også og jeg er av det slaget som liker litt sterk sennep og voksenketchup med smak. Egentlig liker jeg å sette ei diger gryte midt på bordet og oppi der ligger kjøtt, saus, poteter, grønnsaker og koser seg i lunhet før bespisning. Jeg liker alt sammen og middag av det gode gamle slaget er det aller beste. I all evighet. :nigo: 

• Liker 1
Skrevet (endret)

☝      Hehe. Takk for bidrag, Hoppis.   :)     Enig i alt du sier.        :spise:

Sangen er forøvrig "Detroit City"  gjort stor av Mel Tillis og ikke minst Bobby Bare.

Avsporing avsluttet.

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Nakkekoteletter som jeg koker i 3 timer i brun saus. Blir supermøre og digge! Serverer med surkåk, poteter og grønnsaker. Nammis!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, EmVeeJee skrev:

Nakkekoteletter som jeg koker i 3 timer i brun saus. Blir supermøre og digge! Serverer med surkåk, poteter og grønnsaker. Nammis!

Nydelig.   Jeg steker de halvferdige så putretiden i sausen ikke blir riktig så lang.  Blir veldig bra.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som lar de puttre lenge i god brun saus, hvordan lager dere den sausen?

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg kjøpt nakkekoteletter.

Tenkte å salte/peppre og steke i smør til de har fått en stekeskorpe. Lage toro skysaus samt sky fra kotelettstekingen og blande alt sammen i en ildfast form. Stekes/kokes i skyen i varmluft med alufolie over. 190 grader ca 1 time.

Høres det ut som en plan eller har dere innslag?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg kjøpt nakkekoteletter.

Tenkte å salte/peppre og steke i smør til de har fått en stekeskorpe. Lage toro skysaus samt sky fra kotelettstekingen og blande alt sammen i en ildfast form. Stekes/kokes i skyen i varmluft med alufolie over. 190 grader ca 1 time.

Høres det ut som en plan eller har dere innslag?

Testet ut. Nakkekoteletter. Stekeskorpe hurtig i smør. Laget skjy av det, blandet med Toro skjy. Ildfast form 170/190 grader ca 2 timer, kotelettene med masse skjy og alofolie oppå.. Potet, surkål og rotgrønasaker vedxsiden av. 

Ble et herremåltid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen under 70 som spiser koteletter? 

Anonymkode: 9a834...68e

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noen under 70 som spiser koteletter? 

År eller kilo?

Koteletter er godt og tradisjonelt. Relativt rimelig også. Det spises av folk i alle aldre

Anonymkode: 0aaac...5ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

År eller kilo?

Koteletter er godt og tradisjonelt. Relativt rimelig også. Det spises av folk i alle aldre

Anonymkode: 0aaac...5ec

Begge deler :hoho: neida, mente selvsagt år, det forsto du sikkert. Koteletter er kjedelig og traurig, uansett tilbehør. Grøss. 

AnonymBruker
Skrevet

Nakkekoteletter som jeg fjerner benene i. Steker løk og sopp i elektrisk stekepanne. Så tar jeg det ut og legger oppi kotelettene. Salt og pepprer og steker de på begge sidene. Så har jeg oppi løken og soppen og brokkoli. Heller over matfløte og lar alt putre en stund. Møre og gode :) Serverer poteter til. 

Anonymkode: c4ff3...4f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.2.2020 den 16.30, Jerry Lee skrev:

Nevn gjerne hva slags koteletter dere foretrekker. Endret HI.

Brunes lett i en stekepanne og kokes deretter i buljongvann til de er møøøøøøøøre:-). Serveres med hjemmelaget brun saus, poteter gulrøtter og surkål.

Dette er nakkekoteletter, som er de ekte kotelettene:-)

Anonymkode: 44ce2...ff5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...