Jerry Lee Skrevet 24. februar 2020 #1 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Ja, nettopp. Koteletter. Hva slags koteletter, tilberedning og tilbehør? Det ønsker jeg svar på fra dere som inspirasjon.. Og jeg blander meg minst mulig inn i tråden. Endret 24. februar 2020 av Jerry Lee
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. februar 2020 #2 Skrevet 24. februar 2020 (endret) Pleier å ha poteter, surkål eller rødkål, sjy eller brunsaus, gjerne litt tyttebærsyltetøy. Stekes på panne eller i ovn. På grill pleier jeg å ha enten ris eller pomfri/stekte poteter og en salat til. Har også prøvd sommerkoteletter med pastasalat. Endret 24. februar 2020 av AthenaRavenLuna
SoWhat? Skrevet 24. februar 2020 #3 Skrevet 24. februar 2020 Det er sjelden jeg har, men så får jeg innmari lyst på. Lager brun saus, steker kotelettene med smør, lager sjy og alt opp i sausen hvor kotelettene "godgjør" seg. Har melne poteter og salte smørdampede gulrøtter til. Pluss surkål og tyttebær! Dette er beste versjonen. Kan også steke dem uten brun saus, men med sopp og løk pluss poteter til, men det er enda sjeldnere. Tyttebær er alltid et must da! 🙂 3
Jerry Lee Skrevet 24. februar 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. februar 2020 Nevn gjerne hva slags koteletter dere foretrekker. Endret HI.
SoWhat? Skrevet 24. februar 2020 #6 Skrevet 24. februar 2020 Det er vel nakkekoteletter jeg kjøper. Sommerkotelettene er de jeg steker uten saus. 2
Brunhilde Skrevet 24. februar 2020 #7 Skrevet 24. februar 2020 Noen "gjengangere" hos meg, først nakkekoteletter: Salte og pepre godt, brune på begge sider, ha i løk og potet og steke lenge, gjerne halvveis under lokk. Salte og pepre godt, brunde på begge sider, steke med masse fersk sjampinjong og ha oppi fløte, soyasaus og bittelitt sukker. La fløten koke inn til saus. Oppkuttet i biter, stekt og blandet med wokgrønnsaker. Hoisinsaus over. Svinekoteletter: Stekt, så over i brun saus for trekking. Serveres med potet og enten surkål eller, enda bedre, kålstuing. Stekt, ris og Uncle Bens sweet and soursaus, jeg likter den sterke (finnes den fremdeles?) På grill, sauset godt inn med den marinaden jeg finner på der og da og med maiskolber ved siden av. 2
FrankDrebin Skrevet 24. februar 2020 #8 Skrevet 24. februar 2020 Nakkekoteletter. Ingen over, ingen ved siden. Jeg pleier å ha dem enten med surkål eller aromasopp og rømme. Og poteter, selvsagt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #9 Skrevet 24. februar 2020 Nakkekoteletter pleier jeg å krydre, brunes så i stekepanna, over i en ildfast form. Husk å ta med stekesjyen. Litt vann, bare litt. Ta på folie, om du ikke har lokk, inn i stekeovnen. Langtidsstekes på lav varme. Fløtegratinerte poteter og grønnsaker etter ønske. Av sjyen lager jeg saus, type brun. Svinekotletter krydres og brunes. Ha en kjele med tomater fra boks, litt vann, løk, urter, og krydder etter ønske, litt gulrot i små biter. Kokes opp og de brunet kotelettene legges over. La det putre på lav varme lenge. Serveres med potetmos. Sommerkoteletter pleier jeg kun å grille og servere med salat. Har kanskje en kaldrørt saus ved siden av. Anonymkode: 33a6a...867 3
Tadam Skrevet 3. mars 2020 #10 Skrevet 3. mars 2020 Nakkekoteletter, krydra med grillkrydder og grilla eller stekt i panna. Ris eller poteter, bernaisesaus og salat med fetaost 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #11 Skrevet 3. mars 2020 På 24.2.2020 den 18.26, AnonymBruker skrev: Nakkekoteletter pleier jeg å krydre, brunes så i stekepanna, over i en ildfast form. Husk å ta med stekesjyen. Litt vann, bare litt. Ta på folie, om du ikke har lokk, inn i stekeovnen. Langtidsstekes på lav varme. Fløtegratinerte poteter og grønnsaker etter ønske. Av sjyen lager jeg saus, Anonymkode: 33a6a...867 Varmluft? Hvor mange grader og hvor lenge da? Snur du de underveis? Blir de helt møre på denne måten? Er ute etter den ultimate måten å få skikkelig møre koteletter. Jeg pleier bare å steke de ca 5 min på hver side i smør med litt salt og pepper. Blir ikke den store høydare og jeg elsker egentlig skikkelige koteletter med melne poteter, god sky, dampkokte gulrøtter og brokkoli. Tyttebær. Følger nøye med her og du må jo så gjerne komme med din erfaring Jerry Lee! Anonymkode: f62d7...e0b 1
Hoppetaujenta Skrevet 3. mars 2020 #12 Skrevet 3. mars 2020 Bare sier en liten setning om at ingenting er tristere enn magert slankekjøtt, stekt i teflonpanne med snev av olje, men uten smør. Godt steikesmør skal det være og rikelig av det. Steiker en i ovn må en innom av og til og øse over det glinsende gylne som gjør og smaker så godt. Takk for oppmerksomheten. 6
Jerry Lee Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2020 (endret) På Tuesday, March 03, 2020 den 6.44, Hoppetaujenta skrev: Bare sier en liten setning om at ingenting er tristere enn magert slankekjøtt, stekt i teflonpanne med snev av olje, men uten smør. Godt steikesmør skal det være og rikelig av det. Steiker en i ovn må en innom av og til og øse over det glinsende gylne som gjør og smaker så godt. Takk for oppmerksomheten. Sier meg dundrende enig, og dobbeltsignerer. 😊 Jernpanne og godt smør! På Tuesday, March 03, 2020 den 5.06, AnonymBruker skrev: Følger nøye med her og du må jo så gjerne komme med din erfaring Jerry Lee! Anonymkode: f62d7...e0b Tja... 1 - Beinfrie nakkekoteletter bråfreses, varmen senkes med lokk over. Putre, bare putre... kanskje sammen med løk. Spises med poteter, ulike grønnsaker og stekesjy. Tyttebærsyltetøy. For eksempel. 2 - De samme får nesten samme forbehandlig men putres ubegripelig møre i brun saus. Tilbehør kan (må!) være poteter, stuet kål og tyttebærsyltetøy. 3 - Svinekoteletter bråfreses og putres ferdig under lokk. Poteter, sur- eller rødkål. Kanske brokkoli eller rosenkål. Stekesjy eller brun saus. Tyttebærsyltetøy. 4 - Sommerkoteletter stekes i panne. Serveres med nypoteter og nykål....holder lenge for meg Også en favoritt på grill med kalde kokte poteter med smør og salt. 5 - Lammekoteletter liker jeg best på grill, med litt sommerlig grilltilbehør. Alle saltes og pepres før tilberedning. Gjerne ligge slik over natta i kjøleskapet. Endret 4. mars 2020 av Jerry Lee 3
MegSelv11 Skrevet 3. mars 2020 #14 Skrevet 3. mars 2020 Har to kotelettoppskrifter jeg er veldig glad i som er litt alternative, men kanskje kan inspirere? Begge er oppskrift til 1 person, og jeg bruker svinekotteletter.: Kotelett med italiensk vri Stek kotelett med salt og pepper. Hakket hvitløk og cherrytomater varmes sammen i gryte, en boks hvite bønner (avrent) blandes i, og olivenpaste etter smak, røres sammen med de øvrige ingrediensene, legg koteletten på toppen av tomat og bønneblandingen, og la småputre under lokk til du ikke orker vente lenger. Blir blandingen for tørr ha i litt vann. Kotelett med eple og curry Stek en kotelett med salt og pepper i en stor gryte, mens du koker opp en liten dl kylllingbujong. Skjær et eple (gjerne syrlig) i små terninger, legg over kjøttet, ha over en boks hvite bønner (avrent), bland kyllingbuljongen med en spiseskje cremefraishe, tøm væsken over de andre ingrediensene, krydre godt med currypulver og eventuelt mer pepper. La putre under lokk i minimum 30 min for best smaksopplevelse. , 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #15 Skrevet 3. mars 2020 Nakkekoteletter brunes i panne og langtidsstekes i ovn på svak varme etterpå. Nydelig. Samme med lammekoteletter. Nydelig. Vanlige svinekoteletter er ikke mat. Anonymkode: 52a6d...b5b 2
Jerry Lee Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlige svinekoteletter er ikke mat. Anonymkode: 52a6d...b5b Du kunne jo bare skrevet at DU ikke liker dem. For mange gjør faktisk det, gitt. 2
Jerry Lee Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #17 Skrevet 3. mars 2020 6 timer siden, Hoppetaujenta skrev: Bare sier en liten setning om at ingenting er tristere enn magert slankekjøtt, stekt i teflonpanne med snev av olje, men uten smør. Godt steikesmør skal det være og rikelig av det. Steiker en i ovn må en innom av og til og øse over det glinsende gylne som gjør og smaker så godt. Takk for oppmerksomheten. Meeen...jeg ser ingen setning om hva slags og hva til.. 😉
Anki- Skrevet 3. mars 2020 #18 Skrevet 3. mars 2020 Nakkekoteletter og svinekoteletter steker jeg først i stekepanna i smør, tar de i kjele - koker opp sjyen i panna, og har det over i kjelen - lar kotelettene koke en god stund i sjyen før jeg lager brun saus av det. Serverer det med kokte poteter og grønnsaker av noe slag. Sommerkoteletter/røkte koteletter har jeg aller helst på grillen og serverer med potetsalat/potetstappe/ris/salat - hva som ønskes. 1
Jerry Lee Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #19 Skrevet 3. mars 2020 (endret) 17 timer siden, Anki- skrev: Nakkekoteletter og svinekoteletter steker jeg først i stekepanna i smør, tar de i kjele - koker opp sjyen i panna, og har det over i kjelen - lar kotelettene koke en god stund i sjyen før jeg lager brun saus av det. Serverer det med kokte poteter og grønnsaker av noe slag. Sommerkoteletter/røkte koteletter har jeg aller helst på grillen og serverer med potetsalat/potetstappe/ris/salat - hva som ønskes. Ja... til sommerkoteletter på grill må potetsalat være med. ☺ Og...ting jeg for egen del nevnte over...det kan jo variere med ulike tilbehør etter hva jeg har og hva jeg har lyst på. Endret 4. mars 2020 av Jerry Lee
Miklo Velka Skrevet 3. mars 2020 #20 Skrevet 3. mars 2020 Bruner nakkekoteletter i pannen, så får de småputre i en hjemmelaget brunsaus i et par-tre timer på lav varme, så serverer jeg med kokte poteter og grønnsaker. Noe av det beste som finnes. Kan eventuelt erstatte brunsausen med fløte og rosmarin, ellers samme. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå