LilleBille Skrevet 10. juni 2005 #1 Skrevet 10. juni 2005 Melk gjør barn tjukke, styrker ikke ben Endelig ser det ut til at det skal bli akseptabelt å ikke pøse innpå med melk...
Gjest Seleena Skrevet 10. juni 2005 #2 Skrevet 10. juni 2005 Enda ein "svevande" påstand i frå eit eller anna universitet frå USA? Vi må huske at det finst mykje viktige stoff i melka, og det einaste som erstattar dette er kosttilskudd som multivitamin, d-vit, kalsium osv... Sidan norske barn er såpass feite som legane påstår, så meinar eg at vi kan heller gi dei skumma melk. Men vi må huske at barna er i ein ekstrem voksefase, der melk og litt feit berre gjer godt på den vetle skrotten. Vaksne derimot. Dei bør IKKJE drikke melk!
tommeline Skrevet 10. juni 2005 #3 Skrevet 10. juni 2005 Det spørs jo hvordan man drikker denne melken også. Hvis man pøser innpå med melk som tørsteslukker i stedenfor vann er det klart at det ikke er heldig. Men melk har såpass mye næringsstoffer at det blir en del av kostholdet (altså inntak av næring).
-Fisken- Skrevet 10. juni 2005 #4 Skrevet 10. juni 2005 Det er ikke lenge siden greia var å drikke masse melk, at det var "slankende". Er jo umulig å vite hva man skal spise og ikke, synes forskerne kommer ut med noe nytt rett som det er. Plutselig er det sunt å spise gulrøtter, så er det ikke det. (det var bare et eksempel.) Nei, spis og drikk alt med måte, bedre kan det ikke få blitt.
Gjest 1111 Skrevet 10. juni 2005 #5 Skrevet 10. juni 2005 Man kan legge på seg av alt mulig så lenge man spiser/drikker nok av det.
Gjest Emera Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 [url=http://www.freewave.no/out_index.asp?page=http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105253]Melk gjør barn tjukke' date=' styrker ikke ben [/url'] Endelig ser det ut til at det skal bli akseptabelt å ikke pøse innpå med melk... Jeg har diskutert dette før her på KG, og skal ikke hive meg så voldsomt utpå en gang til. Må bare si litt... Jeg tror nok det vil bli vanskelig å "omvende" det norske folk som har fått ørene tutet fulle av melkens helsebringede egenskaper. Enda ein "svevande" påstand i frå eit eller anna universitet frå USA? Veldig typisk argument når noen stiller i tvil det vi har trodd fullt og fast på i alle tider. Men, ett sted må det jo begynne. Og det er faktisk flere og flere som begynner å tvile på melkens sunnhet. Husk at det er mange mennesker i verden som ikke tåler melk. De lever da like godt som oss, de. Men jeg er elles helt enig i at det er noe slitsomt med alle forskningsresultatene som velter inn over oss. Vi vet jo snart knapt hva vi skal spise! Så jeg tror også at det er helt greit å bruke litt melk i kostholdet. Akkurat som det er greit å bruke litt kaffe, litt sukker og så videre. Hysteri gagner ingen.
flowerpower Skrevet 10. juni 2005 #7 Skrevet 10. juni 2005 I Norge er vi både store melkedrikkere OG det er vi som har mest beinskjørhet :o Kanskje noen kan se en sammenheng her snart???
Gjest Bellatrix Skrevet 10. juni 2005 #8 Skrevet 10. juni 2005 I Norge er vi både store melkedrikkere OG det er vi som har mest beinskjørhet :o Kanskje noen kan se en sammenheng her snart??? Nettopp. Vi ligger på verdenstoppen både når det gjelder melkedrikking og beinskjørhet. Melk er for kalver!
Shoegal Skrevet 10. juni 2005 #9 Skrevet 10. juni 2005 forskningen vipper jo i alle retninger på dette feltet, skulle nesten tro at det var coca cola som hadde vært ute og "forsket" denne gangen... og ja, jeg er i den tro at melk(de magre variantene) er viktig som en del av et sunt kosthold.
Gjest Catwoman Skrevet 11. juni 2005 #10 Skrevet 11. juni 2005 Melk er for kalver, og ellers unger/babyer i andre dyrearter, inkludert mennesker. Men dette er jo ikke ny viten dette her.
Gjest Formosiss Skrevet 11. juni 2005 #11 Skrevet 11. juni 2005 Kumelk er for kalver. Kumelk er alt for sterkt for menneskemagen, og det er en grunn til at så utrolig mange faktisk ikke tåler den.
Gjest espen Skrevet 11. juni 2005 #12 Skrevet 11. juni 2005 Alt med måte. Det beste er ikke å bli en matfundamentalist som tror blindt på det ene eller det andre.
liv Skrevet 11. juni 2005 #13 Skrevet 11. juni 2005 Enda ein "svevande" påstand i frå eit eller anna universitet frå USA? Harvard University er jo ikke akkurat hvilket som helt universitet da! Vi må huske at det finst mykje viktige stoff i melka, og det einaste som erstattar dette er kosttilskudd som multivitamin, d-vit, kalsium osv... Sidan norske barn er såpass feite som legane påstår, så meinar eg at vi kan heller gi dei skumma melk. Men vi må huske at barna er i ein ekstrem voksefase, der melk og litt feit berre gjer godt på den vetle skrotten. Vaksne derimot. Dei bør IKKJE drikke melk! Men det var et overraskende funn. I motsetning til forskernes hypotese hadde skummet melk og melk tilsatt kalsium en tydeligere sammenheng med vektoppgang enn helmelk.
Gjest Catwoman Skrevet 12. juni 2005 #14 Skrevet 12. juni 2005 Vi må huske at det finst mykje viktige stoff i melka, og det einaste som erstattar dette er kosttilskudd som multivitamin, d-vit, kalsium osv... man trenger ikke spise piller for å få i seg kalsium og d-vitamin uten melk. Er ganske mange matvarer som inneholder dette.
~sikka~ Skrevet 12. juni 2005 #15 Skrevet 12. juni 2005 Nettopp. Vi ligger på verdenstoppen både når det gjelder melkedrikking og beinskjørhet. Melk er for kalver! Helt enig med dere! :enig_animasjon: Håper melke-innbarka nordmenn forstår dette snart.
Shoegal Skrevet 12. juni 2005 #17 Skrevet 12. juni 2005 Melk er godt jaaa! endelig noen som er enig med meg!
Litt Lost Skrevet 12. juni 2005 #19 Skrevet 12. juni 2005 Kumelk er for kalver. Kumelk er alt for sterkt for menneskemagen, og det er en grunn til at så utrolig mange faktisk ikke tåler den. Den melken vi kjøper i butikken er ikke kumelk for kalver. Som med all annen mat og drikke sier jeg bare: alt med måte. For mye av en ting er ikke bra, heller ikke for lite av en ting.
Usikker Skrevet 12. juni 2005 #20 Skrevet 12. juni 2005 Melk inneholder et tungt fordøyelig protein som heter Gelen. Det er derfor melk er "usunt". Men - det er jo som mange sier, "alt med måte".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå